6 przypadków użycia wirtualnej rzeczywistości, które każda firma powinna znać

Pamiętaj, Pokémon Go?

Aplikacja Augmented Reality wykorzystywała dane GPS do nakładania kieszonkowych potworów na otoczenie użytkownika w czasie rzeczywistym, przekształcając w ten sposób smartfony w prawdziwe wykrywacze Pokémonów. Od 2019 roku aplikacja została pobrana ponad miliard razy, trzy lata po tym, jak po raz pierwszy pojawiła się na scenie.

Teraz wyobraź sobie, że możesz uchwycić potwory za pomocą urządzenia do noszenia nad oczami, siedząc w zaciszu swojego salonu, zamiast oglądać je przez smartfon na wyciągnięcie ręki na zewnątrz?

Te potwory nadal będą częścią twojego postrzegania rzeczywistości, ale będziesz w pełni zanurzony w otoczeniu. To jest VR dla Ciebie!

Powrót do podstaw: czym jest VR?

Skrót od Virtual Reality, VR to najnowocześniejsza technologia, która w ostatnich czasach zyskuje coraz większą popularność marketingową. Zapewnia wyjątkowe wrażenia dla klientów, którzy chcą poznać produkt w czasie rzeczywistym.

VR wykorzystuje interaktywne oprogramowanie, które udostępnia użytkownikowi trójwymiarowe wirtualne środowisko. Technologia wymaga specjalny zestaw słuchawkowy który pozwala użytkownikowi widzieć i słyszeć, symulując w ten sposób w pełni wciągające środowisko generowane komputerowo.

Chociaż prognozuje się, że ekonomiczny wpływ VR/AR będzie wart 29,5 miliarda dolarów do końca tego roku badanie Statista informuje, że w 2020 roku ma zostać sprzedanych 82 miliony sztuk gogli VR – co oznacza, że ​​coraz większa liczba konsumentów chce doświadczyć VR.

Jak więc firmy mogą w pełni wykorzystać tę technologię?

Czy VR ogranicza się do niektórych branż?

Dowiedzmy się.

VR w marketingu

Wiele osób może pomyśleć, że VR jest tylko dla graczy, jak w przypadku Pokémon Go. Tak jednak nie jest. W 2016 roku Oreo przeprowadziła zabawną kampanię marketingową VR, która przeniosła widzów do magicznej krainy mlecznych rzek i ciastek Oreo o smaku Nadziewanych Babeczek, najnowszego dzieła marki.

Oferował 360-stopniowe wrażenia z portalu ciastek Oreo naturalnej wielkości, z którego widzowie mogli korzystać Tektura Google zestaw słuchawkowy, aby obejrzeć film, który oznaczał pierwszą wyprawę Oreo do VR.

Do końca 2017 r. świadomość urządzeń VR wzrosła do 51%, z mieszanką marek takich jak Facebook i Las deszczowy Wielkiego Niedźwiedzia wdrażanie technologii w swoich taktykach marketingowych w celu zwiększenia wskaźników zaangażowania.

Jeśli myślisz o zrobieniu wielkich postępów w marketingu dzięki VR, oto kilka przykładów użycia tej technologii:

#1. Leczenie konkretnych chorób

Sektor opieki zdrowotnej odnotował ostatnio powszechne przypadki użycia technologii VR i AR. W szczególności VR jest wykorzystywana w terapii do leczenia pacjentów z fobiami i lękami.

Terapeuci lepiej rozumieją reakcje pacjentów na stresujące sytuacje w symulowanym, ale bezpiecznym środowisku, monitorując reakcje fizjologiczne, takie jak pocenie się i tętno, w połączeniu z bioczujnikami. VR jest również wykorzystywana w leczeniu autyzmu, aby pomóc pacjentom rozwijać umiejętności komunikacyjne i społeczne oraz diagnozować osoby z zaburzeniami wzroku lub poznawczego poprzez śledzenie ruchu gałek ocznych.

Określone organizacje stworzyły również aplikacje wykorzystujące technologie AR i VR w opiece zdrowotnej. Na przykład Aplikacja VeinSeek Pro służy do lokalizowania żył u pacjentów podczas wstrzykiwania.

#2. Wirtualne wycieczki i prezentacje produktów w czasie rzeczywistym

Jednym z najbardziej użytecznych sposobów na przekonanie klienta do zakupu produktu jest umożliwienie mu korzystania z niego w czasie rzeczywistym, aby doświadczyć z niego korzystania – zobaczyć, jak wygląda i działa.

Od produkcji i pakowania po projektowanie wnętrz, firmy mogą korzystać z VR, aby dać konsumentom prezentację produktu, aby lepiej zrozumieć, na czym polega jego produkcja.

Świetnym tego przykładem jest Sklep dla majsterkowiczów Lowektóry tworzy wirtualną rzeczywistość dla klientów, którzy chcą zobaczyć, jak będą wyglądały ich domy po odnowieniu wystroju i mebli.

Korzystając z Holoroom firmy Lowe, ich narzędzia do wizualizacji, klienci mogą wybierać elementy wystroju domu, blaty, urządzenia, szafki i układy pomieszczeń, aby zobaczyć ostateczny rezultat.

Podobnie IKEA zapewnia swoim klientom aplikację VR, w której mogą umieszczać meble ze sklepu w różnych miejscach w swoich domach, aby sprawdzić, czy wyglądają dobrze, czy nie – oferując im w pełni wciągające wrażenia, aby wyobrazić sobie (i zrealizować) pomieszczenie ich sny.

Mało tego – klienci mogą też wypróbować różne tkaniny, zamienić kolory ścian, a nawet zmienić porę dnia, aby zobaczyć, jak ich wizualizowany projekt domu będzie wyglądał w innym świetle!

#3. Grywalizacja doświadczeń

Mówiąc najprościej, grywalizacja to proces dodawania elementów podobnych do gry do zadania, aby zachęcić do uczestnictwa i zwiększyć zaangażowanie. Ponieważ klienci coraz częściej angażują się w elementy AR i VR na różnych urządzeniach, grywalizacja oferuje firmom ogromny potencjał.

Klasycznym przykładem jest Happy Goggles firmy McDonald’s, inicjatywa, która wprowadziła uproszczoną obsługę VR wśród swoich dziecięcych klientów. Marka łańcucha spożywczego stworzyła Happy Meal Box, który można złożyć w zestaw słuchawkowy VR.

Dzieci mogły rozerwać pudełko, wybić oczka, zmienić kształt i wsunąć soczewki, które znalazły się w Happy Meal. McDonald’s wydał również grę narciarską zaprojektowaną do pracy z zestawem słuchawkowym.

Poza tym koncepcję grywalizacji można wdrożyć, aby zaangażować zarówno klientów, jak i pracowników w inspirację, współpracę i interakcję.

Na przykład może być używany w bankowości osobistej, aby zapewnić lojalnym klientom pewne korzyści lub nagrody. Bank Widiba z Mediolanu stworzył wirtualny system bankowy, który umożliwia swoim klientom poruszanie się po banku za pomocą okularów VR. Mogą nie tylko wchodzić w interakcje z agentami lub monitorami, ale także sprawdzać ich salda i transakcje.

Z drugiej strony firma modowa może wdrożyć kombinację VR i grywalizacji, aby pomóc klientom oglądać stroje z nowej kolekcji pod różnymi kątami, bez fizycznego przymierzania ubrań lub przychodzenia do sklepu stacjonarnego.

#4. Zwiększanie świadomości

Każda firma działa z misją podczas tworzenia produktów lub dostarczania usług do swojej bazy klientów. Korzystając z technologii VR, mogą sprawić, że klienci staną się częścią tej misji promowania swojej marki lub podnoszenia świadomości.

Kilka lat temu Toms Shoes przeprowadził kampanię „kup jeden, jeden darmowy marketing” – ale z niespodzianką. Stworzyli narzędzie VR, dzięki któremu klienci, którzy odwiedzili sklep, mogli przeżyć wycieczkę do Kolumbii, gdzie mogli zobaczyć parę butów podarowanych dziecku, które bezpośrednio skorzystało z zakupu.

Kampania spotkała się z aplauzem nie tylko za stworzenie wciągającego doświadczenia dla klientów obuwia Toms, ale także z powodu wpływu, jaki marka obuwnicza wywarła na rozwijający się kraj, taki jak Kolumbia, gdzie kupowanie butów jest postrzegane jako bardziej „luksus”.

Taka strategia marketingowa VR pomogła klientom lepiej zrozumieć produkt i dała im komunikat o tym, co oznacza biznes.

#5. Doświadczenie produktu

Być może najbardziej innowacyjnym zastosowaniem VR jest bliższe poznanie konkretnego produktu, który może zaoferować klientom. Pozwala uwydatnić jego najbardziej unikalne cechy, jednocześnie dając im szansę pełnego doświadczenia z jego używania.

Volvo wykorzystał wdrożoną technologię VR, aby pomóc klientom, którzy nie mieli łatwego dostępu do swoich salonów, w jazdach testowych swoimi samochodami. To doświadczenie zostało zapewnione przy użyciu gogli Google Cardboard VR.

W ramach podobnej inicjatywy, marka obuwia turystycznego Merrell stworzyła niezwykle wciągające i wyjątkowe doświadczenie dla klientów w ramach kampanii marketingowej dotyczącej wprowadzenia butów turystycznych.

Firma wykorzystała TrailScape, wielozmysłową wędrówkę w 4D oraz technologię VR o nazwie Oculus Rift, aby stworzyć doświadczenie dla klientów, którzy chodzili po różnych powierzchniach i pokonywali przeszkody, takie jak wspinanie się po stromym zboczu.

#6. Pokazy wyników i marka

Innym sposobem, w jaki firmy mogą wykorzystać VR w marketingu, jest pokazanie potencjalnym klientom skutków korzystania z produktu lub usługi.

Na przykład Limbic Life, producenci fotela Limbic Chair, bezdotykowego urządzenia nawigacyjnego do VR, nawiązali współpracę z badaczami VITALICS.

W połączeniu ze specjalnym krzesłem z zestawem słuchawkowym Gear VR użytkownik mógł intuicyjnie poruszać się, łącząc ergonomiczną i opartą na neuronauce konstrukcję krzesła, jednocześnie wirtualnie doświadczając codziennych doświadczeń za pomocą nóg i rąk.

Kampania miała na celu sprawić, by użytkownik poczuł efekty użytkowania fotela, czyli poczuł się szczęśliwszy i bardziej aktywny. Technologia VR im to umożliwiła.

Podobnie w 2016 r. The New York Times i Google zorganizowały rozdawanie na dużą skalę „Google Cardboard”, gogle VR z nową aplikacją NYT VR. Zestawy słuchawkowe zawierające filmy intelektualne, takie jak „Displaced” i „Seeking Pluto’s Frigid Heart”, były oferowane tylko najbardziej lojalnym prenumeratorom „New York Timesa” jako zachęta.

Ta strategia marketingowa VR pomogła zbudować lojalność wobec marki dla The New York Times, Google Cardboard i obu filmów jednocześnie oraz zapewniła cenną bazę subskrybentów.

Podsumowując: teraźniejszość i przyszłość VR

Jednym z głównych wyzwań, z jakimi zmagała się VR w przeszłości, jest rozmiar zestawów słuchawkowych. Ogranicza to w jakiś sposób wrażenia użytkownika, dlatego firmy zaczęły przestawiać się na bardziej mobilny i nieograniczony zakres urządzeń.

Co więcej, urządzenia VR są rozwijane z mocniejszymi procesorami, takimi jak Oculus Quest Facebooka i długo oczekiwany zestaw słuchawkowy 8K VR/AR firmy Apple. Można śmiało stwierdzić, że VR przeszła długą drogę w ciągu ostatnich kilku lat. Dzięki zwiększonej łatwości obsługi i możliwościom obsługi wielu platform konsumenci oczekują, że firmy wykorzystają tę technologię do stworzenia intuicyjnego środowiska.

Jeśli jesteś programistą zainteresowanym nauką tworzenia aplikacji VR, sprawdź to Coursera kurs.