AI Pomaga Mi w Mojej Nauce, Ale Nie Wykonuje Jej Za Mnie (ChatGPT, NotebookLM)

Jak sztuczna inteligencja przyspiesza naukę i badania

W dobie nieustannie rozwijających się technologii, narzędzia sztucznej inteligencji, takie jak ChatGPT i NotebookLM, stają się nieocenioną pomocą dla studentów i badaczy. Przy odpowiednim użyciu mogą znacznie zwiększyć efektywność nauki i badania, umożliwiając szybkie przyswajanie informacji i identyfikację kluczowych punktów. Z tego powodu kluczowe jest zrozumienie, jak te narzędzia mogą wspierać naszą pracę akademicką, a nie zastępować nasze własne wysiłki. Jako student z wysokimi ocenami, z mieszanymi uczuciami na temat narzędzi AI, uważam, że można je wykorzystać do wspomagania nauki, a nie do jej zastępowania. W tym artykule przedstawiam różne sposoby, w jakie sztuczna inteligencja może poprawić efektywność nauki i wzbogacić proces badawczy.

Kluczowe wnioski

  • Narzędzia AI, takie jak ChatGPT i NotebookLM, są doskonałe do poprawy efektywności nauki i badań.
  • Użyj AI do podsumowywania dokumentów i notatek, aby szybciej zrozumieć kluczowe punkty.
  • Sztuczna inteligencja powinna przyspieszać naukę, a nie zastępować wysiłek — traktuj ją jako narzędzie, a nie kulę u nogi.

Zaczynaj dogłębne badania z ChatGPT

Większość moich wskazówek dotyczy nauki treści więcej niż pomocy w pracy domowej. Na szczęście istnieje wiele narzędzi AI do pomocy z pracami domowymi. Wiele narzędzi do przeszukiwania bibliotek, prawdopodobnie zawartych w czesnym twojej uczelni, jest bardzo wydajnych. Ale musisz podchodzić do nich na ich warunkach, używając filtrów i starannie dobierając terminy wyszukiwania. Używając ChatGPT, możesz przeszukiwać w bardziej naturalnym języku, aby znaleźć te same artykuły. Po znalezieniu kilku kluczowych artykułów możesz wrócić do wyszukiwania na swojej uczelni, znaleźć artykuły i mieć lepszą podstawę do dalszych badań.

Bez względu na to, czy korzystasz z ChatGPT przez Copilot w systemie Windows, Bing, aplikację czy sieć, narzędzie to świetnie radzi sobie z odnajdywaniem odpowiednich badań. Na przykład proszę GPT-4 o podanie artykułów naukowych lub badań rynku na temat, jakim jest przemysł kawowy w Stanach Zjednoczonych.

Oprócz znajdowania źródeł — które możesz zobaczyć z linkami źródłowymi w sieci lub symbolami cytatów w tekście na aplikacji desktopowej — ChatGPT podsumowuje również kluczowe punkty tych źródeł i stanowi fundament do dalszych badań. Możesz dostosować swoje zapytanie do ChatGPT w celu uzyskania podobnych badań, otrzymując różne rodzaje wyników. Używając tego samego przykładu, możesz zawęzić wyniki do artykułów, które omawiają frekwencję w kawiarniach według pokolenia i poprosić ChatGPT o podsumowanie każdego artykułu przed syntezowaniem informacji.

Pamiętaj jednak, aby być ostrożnym z faktami, które podaje ChatGPT, ponieważ jest to jedna z wielu pułapek AI dla studentów, którzy polegają na niej zbyt mocno.

ChatGPT lub NotebookLM mogą podsumować dokumenty

OpenAI poszerzył dostęp do GPT-4 i darmowy poziom teraz pozwala na przesyłanie dokumentów do ChatGPT. Również narzędzie AI do nauki wspierane przez Gemini od Google, NotebookLM, jest całkowicie darmowe i pozwala na przesłanie do 50 plików źródłowych. Niezależnie od przesyłanych plików, masz zawsze możliwość kopiowania i wklejania tekstu z dokumentu lub strony internetowej do dowolnego z tych narzędzi.

Bez względu na to, którego narzędzia używasz, AI jest niezwykle skuteczna w podsumowywaniu tekstu. Wiele programów akademickich wymaga ogromnej ilości czytania i chociaż wciąż polecam rzeczywiste czytanie, narzędzia AI mogą dostarczyć pomocne podsumowania jako odniesienie.

Mój proces radzenia sobie z długimi przypisami zazwyczaj wygląda następująco:

  • Proszę ChatGPT lub NotebookLM o podsumowanie artykułu, przesyłając dokument lub kopiując i wklejając tekst.
  • Czytam podsumowanie, aby uzyskać przegląd ważnych informacji.
  • Czytam oryginalny artykuł i zaznaczam kluczowe informacje.
  • Używam zaznaczeń i AI–generowanego podsumowania jako odniesienia podczas nauki.

W ten sposób wciąż czytasz, przetwarzasz i rozumiesz materiał. Przygotowując się za pomocą kluczowych punktów z wykorzystaniem podsumowania AI, jesteś gotowy, aby je zauważyć podczas czytania artykułu w pełnym kontekście.

Użyj NotebookLM do syntezowania notatek i dokumentów

Korzystam z NotebookLM przy prawie każdym projekcie badawczym, który wymaga przeszukiwania wielu źródeł, syntezowania informacji i przypisywania źródeł. Wśród wielu użytecznych narzędzi, NotebookLM wyróżnia się doskonałymi adnotacjami źródeł.

To szczególnie przydatne, jeśli piszesz referat badawczy z wieloma źródłami, niezależnie od tego, czy są to dokumenty, które przesyłasz, czy URL, które podajesz. Zadawaj pytania dotyczące danego tematu, a NotebookLM dostarczy odpowiedzi, które syntezują oryginalne źródła, wraz z cytatami do dokładnych wypowiedzi w każdym źródle dla każdej informacji.

Kiedy referat badawczy opiera się na wielu źródłach, może być trudno śledzić, z którego źródła pochodzi która informacja. Używając NotebookLM, mogę zadać pytanie, znaleźć źródło tej informacji, a następnie zacytować to źródło.

To samo dotyczy przeglądania notatek na zajęcia. Używając NotebookLM, często przesyłam chaotyczną kolekcję notatek, podaję zapytanie (np. „Podsumuj rozdziały 1–5, podkreślając kluczowe punkty do nauki”) i pozwalam NotebookLM zająć się syntezą wszystkiego. Zrobienie tego samodzielnie z reguły poprawia moją pamięć o materiałach, ale podejście NotebookLM jest znacznie szybsze.

Użyj AI do tworzenia materiałów do nauki

Sztuczna inteligencja doskonale wspomaga twoje badania i notowanie, ale może również pomóc w nauce do egzaminów. Bez względu na to, czy korzystasz z NotebookLM, czy ChatGPT, jeśli możesz przesłać notatki, slajdy wykładowe z zajęć lub nawet fragmenty z podręczników jako źródło informacji, możesz użyć ich jako podstawy do materiałów do nauki.

Na przykład, gdy przygotowywałem się do egzaminu z finansów w zeszłym semestrze, przesłałem wszystkie swoje notatki w jednym dokumencie do ChatGPT, a następnie poprosiłem o stworzenie pytań do nauki. Wiedziałem, że egzamin będzie miał pytania wielokrotnego wyboru, prawda-fałsz, do uzupełnienia oraz otwarte, więc dla każdego rozdziału materiału, który obejmował egzamin, poprosiłem o pytania do nauki. Oto przykład quizu w NotebookLM:

Ostatecznie prowadziłem sesję naukową z grupą, przeglądając około 100 pytań wygenerowanych przez AI i tworząc zestaw pytań dla każdego rozdziału materiału. Niektóre z odpowiedzi, które wymieniono, były wątpliwe, ale częścią wartości tego formatu nauki jest sprawdzenie, czy dobrze rozumiesz materiały kursowe, aby móc też poddać w wątpliwość wyjściowe wyniki ChatGPT lub NotebookLM.

Dzięki testowaniu siebie za pomocą narzędzi AI i przeglądaniu moich notatek, zdobyłem jedną z najwyższych ocen w klasie na tym egzaminie końcowym. AI nie pomogła mi, gdy pisałem test, ale na pewno pomogła mi się przygotować.

To tylko jeden z wielu sposobów, w jakie możesz użyć AI, aby ci pomogła, ponieważ wiele aplikacji AI może pomóc ci w nauce materiałów kursowych i zarządzaniu harmonogramem studenckim.

Sztuczna inteligencja powinna przyspieszać twoją naukę, a nie ją zastępować

Zauważ, że żadna z moich rekomendacji nie dotyczy zastępowania własnych myśli i prac AI. Jeśli płacisz za edukację, oszukujesz siebie, jeśli używasz AI do robienia wszystkiego za ciebie — długoterminowe uczenie się zazwyczaj wiąże się z wysiłkiem, jaki wkładasz w naukę! Warto jednak pamiętać, że AI może pomóc ci znaleźć kierunek w badaniach, przyspieszyć czytanie, syntezować informacje i tworzyć materiały do nauki, dzięki czemu twój wysiłek naukowy może stać się bardziej efektywny.

Podsumowanie

Sztuczna inteligencja, przy odpowiednim użyciu, może być doskonałym narzędziem zwiększającym efektywność nauki i badań. Używając ChatGPT i NotebookLM, Student zyskuje dostęp do zaawansowanych funkcji, które wspierają przetwarzanie informacji, analizy danych i tworzenie materiałów do nauki. Kluczem jest jednak pamiętanie, że AI ma być dodatkiem, a nie substytutem naszego wysiłku i kreatywności. Właściwe podejście do wykorzystania technologii AI pomoże nam stać się lepszymi uczniami i badaczami, a nasze akademickie osiągnięcia mogą wzrosnąć na niespotykaną dotąd skalę.