Co nowego i czy potrzebujesz aktualizacji?

Wraz z pojawieniem się konsol nowej generacji pod koniec 2020 roku i serią kart graficznych NVIDIA RTX 30 zdobywających horyzont, HDMI 2.1 wygląda bardziej krytycznie niż kiedykolwiek. Czy to oznacza, że ​​musisz zaktualizować swój telewizor, aby móc korzystać z nowych funkcji?

Wyższa przepustowość, więcej pikseli

Wykres porównania przepustowości HDMI 1.4, 2.0 i 2.1.

Większość wyświetlaczy dostępnych na rynku obsługuje obecnie standard HDMI 2.0, który ma ograniczenie przepustowości do 18 Gb / s. To wystarczy, aby przesłać nieskompresowany sygnał 4K z szybkością 60 klatek na sekundę przy ośmiobitowym kolorze. Jest to wystarczające do większości zastosowań, w tym oglądania Blu-ray UHD lub grania w gry na Xbox One X.

HDMI 2.1 to kolejny krok naprzód w stosunku do standardu, dodający obsługę nieskompresowanego sygnału 8K przy 60 klatkach na sekundę w 12-bitowym kolorze. Osiąga to dzięki przepustowości 48 Gb / s. Korzystając z kompresji strumienia obrazu (DSC), HDMI 2.1 może przesyłać sygnał 10K z prędkością 120 klatek na sekundę w 12 bitach.

Niektóre implementacje HDMI 2.1 wykorzystują porty, które osiągają tylko około 40 Gb / s. To wystarczy, aby obsłużyć sygnał 4K z prędkością 120 klatek na sekundę w 10-bitowym kolorze, co jest również wystarczające, aby w pełni wykorzystać 10-bitowe panele w telewizorach konsumenckich.

Gracze high-end PC skuszeni nowymi kartami NVIDIA z serii 30 z przyjemnością dowiedzą się, że firma tak zrobiła potwierdzone wsparcie 10-bitowe iść do przodu. Oznacza to, że nie ma znaczenia, czy Twój telewizor nie ma pełnej specyfikacji 48 Gb / s.

Ultra High Speed ​​HDMI.

Obecnie HDMI 2.1 jest skierowane głównie do graczy, którzy korzystają z konsoli nowej generacji lub pociągu z kartami graficznymi. Zarówno Xbox Series X, jak i PlayStation 5 będą obsługiwać rozdzielczość 4K przy 120 klatkach na sekundę. Będzie to wymagało zaimplementowania standardu HDMI 2.1.

Jeśli Twój telewizor nie obsługuje HDMI 2.1, będziesz musiał zadowolić się sygnałem 4K działającym z prędkością zaledwie (!) 60 klatek na sekundę. Większość tytułów ostatniej generacji konsoli działała z prędkością 30 klatek na sekundę, więc okaże się, jak bardzo będzie to przełomem.

HDMI 2.1 jest tak nowy, że NVIDIA ma tylko trzy nowe karty z serii 30 w przygotowaniu, które obsługują ten standard. Ich poprzednie karty z serii RTX 2000 i GTX 1000 nie są zgodne ze standardem HDMI 2.1. Wielu producentów telewizorów, w tym Sony, nie włączyło jeszcze HDMI 2.1 do swoich najlepszych wyświetlaczy.

Spodziewamy się, że standard HDMI 2.1 naprawdę wystartuje w 2021 roku. Jednak minie kilka lat, zanim zobaczymy powszechne przyjęcie w budżetowych wyświetlaczach.

Wsparcie dla Dynamic HDR

Przy tak dużej dostępnej przepustowości w potokach jest więcej miejsca na surowe dane. HDR oznacza High Dynamic Range i zapewnia szerszą gamę kolorów w treściach, takich jak filmy i gry. Starsze standardy HDR, takie jak HDR10, obsługują tylko statyczne metadane. Jednak nowsze formaty HDR10 + i Dolby Vision pozwalają na dynamiczne metadane na podstawie sceny lub klatki.

Dynamic HDR zapewnia telewizorowi więcej informacji o tym, co zrobić z odbieranym sygnałem. Zamiast czytać pojedynczy zestaw instrukcji dla całego filmu, dynamiczne metadane zapewniają telewizorowi ciągłe informacje o tym, jak dostosować obraz na ekranie, aby wyglądał jak najlepiej.

Ten sam obraz ogniska pokazany w SDR, Static HDR i Dynamic HDR.

Podczas gdy każdy telewizor obsługujący HDR obsługuje HDR10 ze statycznymi metadanymi, dynamiczny HDR to zupełnie inna bestia. Najpopularniejszym formatem jest Dolby Vision. Jest preferowany przez producentów sprzętu, w tym LG, Sony, Panasonic i Philips. Samsung stawia na mniej rozpowszechniony HDR10 +, który również jest formatem otwartym (Dolby Vision, jak sama nazwa wskazuje, jest zastrzeżony).

Należy zauważyć, że nie potrzebujesz urządzenia HDMI 2.1 do wyświetlania HDR10 + i Dolby Vision – przynajmniej nie w obecnych rozdzielczościach 4K. Jeśli twój telewizor to obsługuje, będzie przesyłał strumieniowo zawartość Dolby Vision z Netflix.

Idąc dalej, standard HDMI 2.1 zapewnia, że ​​duża przepustowość będzie dostępna zarówno dla metadanych, jak i sygnałów o wysokiej rozdzielczości przy dużej liczbie klatek na sekundę.

Nie wiemy jeszcze, w jaki sposób PlayStation 5 lub Xbox Series X zaimplementują HDR, ale prawdopodobnie będą głównym poligonem doświadczalnym dla dynamicznego HDR przez HDMI w ciągu najbliższych kilku lat.

Zmienna częstotliwość odświeżania (VRR)

Częstotliwość odświeżania telewizora to liczba odświeżania panelu na sekundę. Jest to mierzone w hercach i jest ściśle powiązane z liczbą klatek na sekundę. Kiedy te dwa elementy nie są zsynchronizowane, uzyskuje się efekt zwany „rozrywaniem ekranu”. Jest to spowodowane tym, że wyświetlacz próbuje pokazać więcej niż jedną klatkę jednocześnie, gdy konsola lub komputer nie są gotowe.

Jeśli dostosujesz częstotliwość odświeżania wyświetlacza, aby odpowiadała częstotliwości klatek konsoli lub komputera, możesz skutecznie wyeliminować rozrywanie ekranu bez utraty wydajności. Firmy takie jak NVIDIA i AMD mają własne metody radzenia sobie z rozrywaniem ekranu, znane odpowiednio jako G-Sync i FreeSync.

Jednak standard HDMI 2.1 ma również własne niezależne rozwiązanie o nazwie HDMI Variable Refresh Rate (VRR). Microsoft potwierdził, że Xbox Series X będzie obsługiwał tę funkcję i oczekuje się, że PlayStation 5 również to zrobi, ponieważ będzie wymagał HDMI 2.1, aby zapewnić 4K przy 120 Hz.

Scena z gry przy częstotliwości klatek HDMI VRR, w porównaniu z niską, średnią i wysoką liczbą klatek na sekundę.

Aby uzyskać jak najlepsze wrażenia z konsoli nowej generacji, HDMI VRR jest koniecznością. Jeśli jesteś graczem na PC, jest mało prawdopodobne, że NVIDIA i AMD porzucą swoje istniejące technologie na rzecz HDMI VRR. Oznacza to, że nadal musisz dopasować kartę graficzną do monitora.

Tryb Auto Low Latency (ALLM)

Kolejnym atutem dla graczy konsolowych nowej generacji jest automatyczny tryb niskiego opóźnienia (ALLM). Większość telewizorów jest teraz wyposażona we wszystkie rodzaje dodatkowego przetwarzania, aby wygładzić ruch, poprawić jakość obrazu, a nawet zwiększyć czystość dźwięku. Chociaż część z tego jest doceniana podczas oglądania telewizji i filmów, dla graczy wprowadza opóźnienie (lag).

Do tego służy tryb gry – możesz się na niego przełączyć, kiedy chcesz mieć możliwie najszybsze czasy reakcji telewizora. Jest to szczególnie przydatne w grach wymagających szybkiego, precyzyjnego refleksu. Jedynym problemem jest to, że wiele telewizorów wymaga ręcznego włączania i wyłączania trybu gry.

ALLM eliminuje potrzebę tego. Gdy telewizor zgodny z HDMI 2.1 zrozumie, że używasz obsługiwanej konsoli, ALLM wyłączy wszelkie dodatkowe przetwarzanie, które może spowodować opóźnienie. Nie musisz nic robić, aby go włączyć – jest wypiekany w standardzie HDMI.

Microsoft potwierdził wsparcie ALLM dla Xbox Series X, ale nie ma jeszcze wiadomości od Sony.

Szybki transport ram (QFT)

Quick Frame Transport to kolejna funkcja skierowana do graczy, która działa w połączeniu z ALLM, aby zapewnić bardziej responsywne wrażenia z gry. Funkcja nadaje priorytet klatkom wideo, starając się, aby opóźnienie było jak najmniejsze.

Jeśli chcesz skorzystać z tej funkcji, upewnij się, że wszystkie urządzenia pośredniczące, takie jak odbiornik dźwięku przestrzennego, są również kompatybilne. Zapewni to współpracę wszystkich urządzeń, zapewniając płynne i responsywne działanie. Jeśli kierujesz swoją konsolę przez odbiornik, który jest przystosowany tylko do HDMI 2.0, nie uzyskasz korzyści z QFT, nawet jeśli Twój telewizor i konsola ją obsługują.

Szybkie przełączanie mediów (QMS)

Czy zauważyłeś, że ekran robi się czarny na krótko przed obejrzeniem filmu lub zwiastuna? Dzieje się tak, ponieważ wyświetlacz dostosowuje częstotliwość odświeżania do treści, którą zamierzasz oglądać. Ponieważ różne treści używają różnych szybkości klatek, wyświetlacz musi się z nią zsynchronizować, stąd krótkie zaciemnienie.

Czasami może to spowodować, że przegapisz kilka pierwszych sekund filmu. Jednak niektórzy dostawcy zawartości opóźniają odtwarzanie, aby uwzględnić tę zmianę. Zakładając, że rozdzielczość tego, co oglądasz, pozostaje taka sama, Quick Media Switching (QMS) eliminuje zaciemnienie spowodowane zmianami częstotliwości odświeżania.

Pozwala to na oglądanie treści z różnymi szybkościami klatek, bez przerwy w dostawie. Ta funkcja wykorzystuje HDMI VRR do płynnego przechodzenia z jednej częstotliwości odświeżania na drugą.

Ulepszony kanał zwrotny audio (eARC)

ARC oznacza zwrotny kanał audio. Umożliwia przesyłanie dźwięku przez HDMI do soundbara lub amplitunera surround bez dodatkowego optycznego kabla audio. Niezależnie od tego, czy oglądasz Netflix, grasz w grę na konsoli, czy oglądasz Blu-ray, ARC zapewnia, że ​​dźwięk jest dostarczany na właściwe wyjście.

Wykres porównujący jakość funkcji wykorzystujących TOSLINK, HDMI-ARC i HDMI-eARC.

Enhanced Audio Return Channel (eARC) jest częścią standardu HDMI 2.1. Dodatkowa przepustowość dostępna w HDMI 2.1 umożliwia eARC przenoszenie nieskompresowanego dźwięku 5.1, 7.1 i wysokiej przepływności lub dźwięku obiektowego do 192 kHz w rozdzielczości 24-bitowej. Robi to z przepustowością audio 37 Mbitów na sekundę, w porównaniu z mniej niż 1 Mbitem na sekundę w zwykłym ARC.

Jeśli chcesz przenosić sygnał Dolby Atmos przez HDMI, potrzebujesz eARC. Istnieje również kilka innych ulepszeń, takich jak odpowiednia korekcja synchronizacji ruchu warg w standardzie, lepsze wykrywanie urządzeń i dedykowany kanał danych eARC.

Czy urządzenia HDMI 2.1 wymagają specjalnych kabli?

Ponieważ HDMI 2.1 ma wyższą przepustowość, będziesz potrzebować kabli zgodnych z HDMI 2.1, aby móc korzystać z jego nowych funkcji. Administrator licencji HDMI zatwierdził nową etykietę „Ultra High Speed” dla tych kabli.

Kabel zgodny z HDMI 2.1 z

Każde urządzenie korzystające z HDMI 2.1, takie jak konsola do gier lub odtwarzacz Blu-ray, powinno zawierać kabel w pudełku. Ponadto, kupując kabel HDMI, można uniknąć zbyt drogiego typu „premium”.

HDMI 2.1 jest głównie dla graczy (na razie)

Większość ludzi nie potrzebuje na tym etapie HDMI 2.1. Ulepszony standard jest korzystny głównie dla graczy kupujących konsole nowej generacji lub karty graficzne, którzy chcą funkcji takich jak HDMI VRR i ALLM. Poza eARC, nowy standard oferuje kilka korzyści entuzjastom kina domowego.

Microsoft ogłosił, że część Halo Infinite dla wielu graczy zrujnuje się w natywnym 4K przy 120 klatkach na sekundę, ale gra została opóźniona do 2021 roku. Będziemy musieli poczekać i zobaczyć, czy jakiekolwiek tytuły konsolowe trafią w ten szczytny cel.