Co to jest DLC w grach wideo?

Prawie każda duża wydana gra wideo zawiera jakąś formę DLC, czyli zawartość, którą można dodać do gry, aby zwiększyć jej wrażenia. Rzućmy okiem na formy, w jakich DLC jest dostępne i dlaczego jest tak powszechne.

Co to jest DLC?

DLC oznacza „zawartość do pobrania”. Jest to dodatkowa zawartość cyfrowa, którą gracz może zainstalować na całej grze wideo. DLC można rozpowszechniać online w grze lub za pośrednictwem platformy do gier, takiej jak Steam lub Playstation Store. Czasami może to być bezpłatne. Innym razem może być konieczne zakupienie go osobno lub może być zawarte w pakietach dołączonych do gry podstawowej.

DLC może obejmować wiele różnych rzeczy. Niektóre z nich to tylko proste zmiany kosmetyczne, takie jak skórki i podkłady głosowe, podczas gdy inne zawierają całkowicie nowe obszary, historie lub mechanikę gry, które całkowicie zmieniają grę.

Niektóre pakiety zawartości dodają setki godzin dodatkowego czasu gry. Programiści często używają DLC jako sposobu na aktualizację gry i utrzymanie zainteresowania graczy przez miesiące (a nawet lata) po jej pierwszym wydaniu.

Plik

Zawartość do pobrania jest pod wieloma względami naturalnym następcą dodatków. Koncepcja rozszerzeń gier wywodzi się z gier fabularnych i karcianych. Zapewniali wydawcom możliwość dodawania treści bez tworzenia zupełnie nowej gry. Rozszerzenia często zawierały przedmioty, postacie lub zdolności, które wydłużały żywotność gry i zapewniały graczom zainwestowanie.

Później pakiety rozszerzeń dotarły do ​​gier wideo – głównie do gier komputerowych. Często były rozpowszechniane jako dyski, które gracze mogli dodać do gry za pośrednictwem swoich komputerów. Pakiety rozszerzeń były również bardzo popularne w ogromnych grach online dla wielu graczy (MMO), od Ultima Online po World of Warcraft.

Dzisiaj słowo „rozszerzenia” nadal odnosi się do drogich plików do pobrania, które zawierają dużo treści.

DLC jako zarabianie

Reklama dla

Wielu wydawców używa DLC jako formy dodatkowej monetyzacji. Może kosztować od kilku centów do tyle, co podstawowa wersja gry, a nawet więcej.

Deweloperzy zazwyczaj dzielą DLC na małe zakupy zwane „mikrotransakcjami”, aby na nim zarabiać. Te drobne zakupy to często przedmioty, kostiumy lub grywalne tryby gry. Mikrotransakcje to szczególnie powszechny sposób zarabiania na darmowych grach.

Inną opcją, z której korzystają, jest „karnet sezonowy”. Są one często sprzedawane w pobliżu pierwszego uruchomienia gry. Pozwala graczom pobrać wszystkie aktualne i nadchodzące DLC wydane w określonym czasie. Często są pakowane po niższej cenie, niż gdyby gracz kupił je osobno. Są one powszechnie używane we franczyzach gier, które są okresowo odświeżane, aby gracze mogli otrzymywać stały strumień zawartości do czasu wydania następnej gry.

Jednak wiele osób skrytykowało przepustki sezonowe, twierdząc, że są zawyżone i brakuje im przejrzystości. Ponieważ gracze otrzymują większość treści z przepustki sezonowej dopiero kilka miesięcy po jej zakupie, trudno jest określić, czy jest ona warta swojej ceny.

Ponadto wielu wydawców nie oferuje droższych DLC z przepustkami sezonowymi – zwykle sprzedają je osobno.

DLC generowane przez użytkowników

Nie wszystkie DLC są wydawane przez twórców gier. Wiele gier ma również graczy, którzy tworzą zawartość w grze i udostępniają ją do pobrania. DLC stworzone przez ludzi grających w tę grę jest często nazywane „modyfikacją”. Treści generowane przez użytkowników mogą rozszerzać gry na różne sposoby. Często prowadzi to również do całych społeczności podrzędnych i forów poświęconych tworzeniu, dystrybucji i recenzowaniu modów do gier.

Scena z trzema postaciami z

Fantastycznym tego przykładem jest The Elder Scrolls V: Skyrim. Mimo że Skyrim ma prawie dziewięć lat, nadal jest domem dla jednej z największych i najbardziej aktywnych społeczności moderskich w całej sieci. Szybkie wyszukiwanie w Google prowadzi do tysięcy przewodników, baz danych i narzędzi poświęconych modowaniu w Skyrim. Wynika to w dużej mierze z tego Bethesda Game Studios (twórca) zaprojektował grę tak, aby była przyjazna i łatwa do modyfikowania.

Zawartość społeczności może przedłużyć żywotność gry na długo po tym, jak programista przestanie ją aktualizować. Na przykład Warcraft III Blizzarda został wydany w 2003 roku, ale nadal ma aktywną społeczność graczy. Wynika to z wielu modów, które nadal są utrzymywane.

DLC daje więcej do grania

Reklama dla

Chociaż DLC może prowadzić do podejrzanych schematów monetyzacji ze strony dużych wydawców, istnieje wiele przykładów firm, które wykorzystują je do ulepszania gier.

Świetnym przykładem gry, która dobrze radzi sobie z DLC, jest gra eksploracyjna z otwartym światem No Man’s Sky. Po wydaniu został skrytykowany za brak obiecanych funkcji i odrębnej treści.

Jednak od tego czasu gra oferuje wiele bezpłatnych głównych aktualizacji DLC. Wszystko to rozszerzyło rozgrywkę, dodało funkcje dla wielu graczy, znacznie zwiększyło ilość treści i po prostu sprawiło, że gra jest przyjemniejsza. No Man’s Sky ma teraz oddaną, aktywną bazę graczy, a wiele kopii jest nadal sprzedawanych każdego roku.

Jeśli kochasz grę, opcja, aby zagrać w nią więcej jest zawsze bonusem. Dlatego, pomimo wszystkich swoich wad, wielu graczy nadal korzysta z DLC.