Co to jest HDMI VRR na PlayStation 5 i Xbox Series X?

Gracze na PC od lat cieszą się grami o zmiennej częstotliwości odświeżania (VRR). Wreszcie Sony i Microsoft wprowadzają VRR do Twojego salonu dzięki konsolom nowej generacji.

Czym dokładnie jest VRR, jak to działa i czy będziesz potrzebować nowego telewizora, aby z niego korzystać?

Dlaczego VRR jest niesamowity

Częstotliwość odświeżania to liczba aktualizacji wyświetlacza na sekundę. Większość telewizorów i urządzeń mobilnych odświeża się z częstotliwością 60 Hz, co oznacza, że ​​w ciągu jednej sekundy można wyświetlić 60 pojedynczych klatek. Najnowsze telewizory osiągają częstotliwość 120 Hz, podczas gdy specjalistyczne monitory do gier osiągają aż 360 Hz.

„Szybkość klatek” to liczba klatek, które konsola lub komputer może dostarczyć w ciągu sekundy. Gdy urządzenie źródłowe nie może dostarczyć pełnych 60 klatek na sekundę, zamiast tego może zostać wysłana częściowa ramka. Wyświetlacz nie dba o to, czy otrzymuje pełną, czy częściową ramkę; wyświetli wszystko, co otrzyma.

Powoduje to nieestetyczny efekt zwany rozrywaniem ekranu, w którym częściowe klatki są wyświetlane na wierzchu poprzedniej, w pełni wyrenderowanej klatki. Gdy ramki są renderowane poziomo, od góry do dołu, rozdarcie objawia się rozedrganą linią poziomą, często wokół środka ekranu.

Porównanie niskiej, średniej i wysokiej liczby klatek na sekundę.

Niewielka ilość zerwania z kilku częściowych klatek od czasu do czasu nie stanowi większego problemu. Jednak gdy procesor GPU konsekwentnie opuszcza klatki, ponieważ obciążenie renderowania jest zbyt duże, rozrywanie ekranu może poważnie wpłynąć na wygląd i przebieg gry. Na szczęście zmienne częstotliwości odświeżania mogą pomóc wyeliminować ten problem, dzięki czemu gry wyglądają lepiej i działają płynniej.

Gracze na komputerach PC od lat używają funkcji o nazwie V-Sync do blokowania odświeżania i liczby klatek na sekundę. Aby jednak V-Sync skutecznie redukował rozrywanie ekranu, musisz zagwarantować, że karta graficzna będzie w stanie nadążyć za częstotliwością odświeżania monitora. Jeśli używasz wyświetlacza 60 Hz, a Twoja wydajność spada poniżej 60 klatek na sekundę, zobaczysz artefakty rozrywające.

Z drugiej strony V-Sync może być konieczne pozostawienie wydajności lub wierności graficznej na stole. Często będziesz musiał wybrać między doświadczeniem bez łez ze zmniejszoną jakością obrazu lub lepiej wyglądającą grą, która nie może pozostać zablokowana przy 60 klatkach na sekundę.

HDMI VRR to nowy standard

Aby wyeliminować rozrywanie ekranu, musisz zmieniać częstotliwość odświeżania wraz z liczbą klatek na sekundę. Aby to zadziałało, potrzebujesz technologii, która jest wpisana w obie strony zagadki. Oznacza to konsolę obsługującą VRR lub kartę graficzną z jednej strony i wyświetlacz obsługujący VRR z drugiej.

NVIDIA i AMD mają własne technologie VRR, znane odpowiednio jako G-Sync i FreeSync. FreeSync był również używany przez Microsoft na Xbox One S i X. G-Sync jest ulubionym miejscem wśród tych, którzy używają kart graficznych NVIDIA GTX i RTX.

Logo NVIDIA G-Sync i AMD FreeSync.

Wyświetlacze należy budować z uwzględnieniem tych technologii. W przypadku G-Sync często wymaga to specjalnie zbudowanego chipa (oczywiście z tantiemami płaconymi NVIDIA), podczas gdy FreeSync jest bardziej otwartą platformą. Jednak ostatnie zmiany spowodowały, że AMD dzieli standard z Poziomy Premium i Premium Pro dla treści 4K i HDR.

Chociaż nadal nie wiemy wszystkiego o konsolach nowej generacji Sony i Microsoftu, wsparcie dla nowego formatu o nazwie HDMI VRR jest w drodze. Microsoft potwierdził, że Xbox Series X i S będą używać zarówno HDMI VRR, jak i AMD FreeSync.

Xbox Series X siedzący obok S.

Obie nowe konsole Xbox będą obsługiwać VRR od 30-120 Hz, pod warunkiem, że Twój telewizor to potrafi. To częsty temat, ponieważ wraz z pojawieniem się HDMI 2.1 przechodzimy do nowego standardu interfejsów wyświetlania. Jest to obszar, w którym musisz upewnić się, że telewizor lub monitor ma wszystkie nowe funkcje, których potrzebujesz.

HDMI VRR jest zdefiniowane w najnowszym standardzie HDMI 2.1, ale niektóre telewizory z portami HDMI 2.0b też to potrafią. Mając to na uwadze, nie spodziewaj się, że wszystkie telewizory zgodne ze standardem HDMI 2.1 będą obsługiwać HDMI VRR.

Za kilka lat HDMI VRR prawdopodobnie trafi do wyświetlaczy we wszystkich przedziałach cenowych, ale obecnie jesteśmy w fazie przejściowej. Wiele modeli high-end nie ma obecnie w ogóle HDMI 2.1.

PlayStation 5.

Oficjalne specyfikacje Sony PS5 mówią o „VRR (określone przez HDMI wer. 2.1)”. Sugeruje to, że HDMI VRR jest zależne od nowego standardu. Ponieważ PlayStation 5 firmy Sony również korzysta z procesora graficznego AMD, może również obsługiwać FreeSync, podobnie jak nowe konsole Microsoftu.

Oczekiwania nowej generacji

NVIDIA wprowadziła na rynek swoje karty z serii 30 (w szczególności RTX 3080 i RTX 3090) we wrześniu. Były to pierwsze karty graficzne do komputerów PC z HDMI 2.1 i obsługą zarówno HDMI VRR, jak i G-Sync. Ponieważ te karty przewyższają konsole nowej generacji na rynku, są pierwszymi dostępnymi komercyjnymi urządzeniami HDMI 2.1.

Spowodowało to pewne problemy z uruchomieniem G-Sync na niektórych wyświetlaczach HDMI 2.1. Linia wyświetlaczy OLED firmy LG miała problemy z wyświetlaniem prawdziwego 10-bitowego obrazu 4K 120 Hz bez podpróbkowania chrominancji (4: 4: 4).

Wydano bezprzewodową aktualizację dla modeli 2019 i 2020, aby naprawić ten problem, a także dziwny problem z migotaniem, który występował podczas ładowania ekranów.

Flagowy telewizor LG CX OLED 2020 pokazujący scenę z kosmosu.

Nie jest wykluczone, że problemy te będą się pojawiać, gdy konsole nowej generacji zostaną po raz pierwszy podłączone do wyświetlaczy nowej generacji. Niektóre problemy z G-Sync obejmowały podniesioną czerń, migotanie i niepożądane podpróbkowanie chrominancji, które utrudniało odczytanie tekstu w trybie PC.

LG jest jednym z nielicznych producentów, który zastosował HDMI 2.1 na tym etapie i jest mało prawdopodobne, aby był ostatnim, który napotka takie problemy.

Jednak po usunięciu błędów gra nowej generacji w Twoim salonie zapowiada się na znaczące ulepszenie w stosunku do poprzednich. Teraz widzimy nawet rozmowę o 120 klatkach na sekundę przy pełnej rozdzielczości 4K.

Tymczasem VRR zapewni płynność i responsywność gier, nawet jeśli nie da się osiągnąć tak wysokich celów. Oznacza to również, że spadki wydajności będą mniej zauważalne niż w erze PS4 i Xbox One.

Jednak technologia ma pewne ograniczenia. Nadchodzący Spider-Man Remastered firmy Sony na PlayStation 5 będzie miał opcję korzystania z ray tracingu w przypadku niektórych elementów, takich jak odbicia i niektóre cienie (okluzja otoczenia).

Ponieważ ray tracing wydaje się być ograniczony do trybu „jakości wizualnej” 30 klatek na sekundę, technologia VRR nie będzie używana. Jest to interesujące, biorąc pod uwagę oświadczenie Microsoftu, że serie S i X będą obsługiwać VRR w zakresie 30-120 Hz.

Jest to jeden z argumentów za korzystaniem z FreeSync przez HDMI VRR, jeśli twój sprzęt to obsługuje. AMD opracowało technologię zwaną Low Framerate Compensation (LFC), która pomaga wygładzić rozgrywkę, gdy spadnie poniżej 30 klatek na sekundę.

Korzystając z technik podwajania klatek, FreeSync LFC redukuje drgania, gdy coś się zacina, ale nie wyeliminuje całkowicie słabej wydajności. Jeśli chcesz mieć możliwość korzystania z FreeSync, musisz upewnić się, że zakupiony telewizor lub monitor wyraźnie ją obsługuje.

Technologia wyświetlania nowej generacji

Jeśli nadal nie jesteś przekonany, dlaczego nie pozwolić początkującym użytkownikom wypróbować technologię? W latach 2021-22 będzie znacznie więcej telewizorów obsługujących tę funkcję i prawdopodobnie będą tańsze niż dzisiejsze modele.

HDMI VRR to technologia nowej generacji dla nowej generacji konsol do gier. Oprócz paneli 120 Hz, wejść HDMI 2.1 i niskiego opóźnienia wejścia, VRR jest jedną z najważniejszych funkcji, których należy szukać w następnym telewizorze do gier.