Co to są gry wideo AAA (Triple-A)?

Być może natknąłeś się na termin gry wideo AAA (Triple-A). To określenie odnosi się do tytułów o dużym budżecie, które często widzisz w reklamach telewizyjnych. W poniższym artykule wyjaśnimy, czym są te gry i w jaki sposób wpływają na przemysł gier.

Gry AAA jako odpowiednik hitów filmowych

Z pewnością oglądałeś kiedyś film, który odniósł ogromny sukces. Hity kinowe zazwyczaj dysponują dużymi budżetami, licznymi zespołami produkcyjnymi oraz popularnymi aktorami, a ich produkcją zajmują się znane studia filmowe. Osiągają one również znaczne zyski, a w ostatnich latach coraz więcej filmów zarabia ponad miliard dolarów. Gry wideo AAA są odpowiednikiem tych filmowych hitów w branży gier.

Podobnie jak w przypadku filmów, produkcja gier AAA angażuje ogromne zespoły, które przez miesiące lub lata pracują nad finalnym produktem w dużych studiach. Po zakończeniu prac następuje intensywna kampania marketingowa, która obejmuje reklamy w różnych mediach oraz przedsprzedaż, dzięki której fani mogą nabyć grę w dniu premiery. Te tytuły są dystrybuowane przez renomowanych wydawców, takich jak Nintendo, Sony, Activision czy Electronic Arts.

Wiele gier AAA należy do znanych franczyz. Tak jak studia filmowe, takie jak Disney czy Warner Bros., regularnie wypuszczają filmy z popularnymi postaciami, tak i w branży gier istnieją serie, które co kilka lat, a czasem nawet co roku, wydają nowe części. Przykłady to Call of Duty, Battlefield, Mario czy FIFA, które często osiągają nowe rekordy sprzedaży.

Gry AAA w kontraście do innych tytułów

Jak więc rozpoznać, czy gra kwalifikuje się jako AAA? Nawet bez znajomości studia, można to ocenić po cenie w dniu premiery. Zazwyczaj, w Stanach Zjednoczonych, standardowy tytuł sprzedawany jest zarówno w wersji cyfrowej, jak i fizycznej za około 60 USD, chociaż ceny mogą się różnić w zależności od regionu. Choć cena ta zwykle spada w wyniku wyprzedaży i pakietów, to większość głównych premier zaczyna się od tej kwoty. Należy również pamiętać, że dodatki, takie jak przepustki sezonowe czy DLC, mogą dodatkowo zwiększyć koszt zakupu.

Ważnym czynnikiem jest także skala produkcji. Choć istnieje wiele ambitnych i rozbudowanych gier spoza kategorii AAA, ograniczenia budżetowe często wpływają na możliwości mniejszych projektów. Tytuły AAA, takie jak Red Dead Redemption, The Witcher czy Grand Theft Auto, oferują ogromne światy z wieloma godzinami rozgrywki oraz naciskiem na eksplorację. Często charakteryzują się również wysoką jakością grafiki i animacji.

Kolejnym wskaźnikiem jest liczba osób zaangażowanych w produkcję. Jeśli w napisach końcowych widnieje wiele nazwisk oraz współpracujących studiów, istnieje duże prawdopodobieństwo, że mamy do czynienia z grą AAA. W związku z dużą skalą produkcji, wydawcy często zlecają niektóre zadania, takie jak animacja 3D, modelowanie, projektowanie dźwięku czy rozwój funkcji online zewnętrznym wykonawcom.

W przeciwieństwie do gier AAA, istnieją tzw. gry niezależne, które są finansowane i tworzone przez małe zespoły. Niektóre znane tytuły niezależne, takie jak Minecraft czy Stardew Valley, zostały w większości stworzone przez pojedyncze osoby. Zazwyczaj są krótsze, mniej wymagające graficznie i mają niższą cenę – często w przedziale od 10 do 40 USD. Wiele z nich jest dostępnych wyłącznie w formie cyfrowej, bez wersji fizycznej.

W ramach gier niezależnych istnieje również kategoria zwana Triple-I, która odnosi się do większych produkcji o rozbudowanych koncepcjach, stworzonych przez niezależne studia. Przykłady takich gier to Hellblade: Senua’s Sacrifice, No Man’s Sky i The Witness, które oferują wysoką jakość wykonania.

Czym są gry „Triple-A Plus”?

W ostatnich latach w branży gier zaczęto stosować termin AAA + (Triple-A plus), odnoszący się do tytułów o szczególnie dużych budżetach, które są sprzedawane po wyższych cenach i często zawierają dodatkowe opcje monetyzacji w grze, takie jak przepustki sezonowe, DLC czy mikrotransakcje.

Coroczne serie gier, takie jak FIFA oraz Call of Duty, często są projektowane z myślą o dodatkowych zakupach. Na przykład Call of Duty oferuje sezonową przepustkę, którą gracze muszą nabyć, aby uzyskać dostęp do nowych kampanii przez cały rok.

FIFA natomiast ma system mikrotransakcji, który pozwala na otwieranie skrzynek z łupami, co umożliwia odblokowywanie różnych wersji piłkarzy i składanie drużyn. Niedawno ogłoszono, że zyski z mikrotransakcji w tej grze przekroczyły miliard dolarów.

Przyszłość gier

W miarę rozwoju społeczności graczy, branża gier również się rozwija. Co roku pojawia się coraz więcej dużych gier franczyzowych. Mimo że wiele z nich jest naprawdę udanych, istnieją pewne obawy dotyczące trendów w przemyśle gier. Wśród nich jest powszechna monetyzacja, która dotyczy już i tak drogich tytułów, oraz tendencja do wydawania bardzo podobnych gier co roku.

Na szczęście równolegle rozwijają się również niezależne studia gier. Najbardziej znana gra na świecie, Minecraft, została stworzona przez niewielkie studio założone przez jedną osobę. Dzięki powszechnemu dostępowi do cyfrowych pobrań i platformom takim jak Steam czy GOG, wysokiej jakości, niedrogie tytuły stały się bardziej dostępne niż kiedykolwiek wcześniej.


newsblog.pl