Co to są gry wideo AAA (Triple-A)?

Być może słyszałeś już termin gry wideo AAA lub Triple-A. Są to wysokobudżetowe tytuły, których reklamy oglądasz w telewizji. Oto, czym one są i jak kształtują branżę gier.

Hity kinowe, ale do gier

Prawdopodobnie oglądałeś już wcześniej przebojowy film. Hity kinowe zazwyczaj mają duże budżety, zespoły produkcyjne złożone z tysięcy ludzi, znanych aktorów i rozpoznawalne studia filmowe, które je produkują. Ponadto zarabiają mnóstwo pieniędzy, a co roku coraz więcej filmów przekracza granicę miliarda dolarów. Gry wideo AAA (lub Triple-A) są dla świata gier tym, czym hity filmowe.

Podobnie jak hity, zwykle angażują ogromne zespoły pracujące miesiącami lub latami nad gotowym produktem, zatrudnione w dużym studiu. Zwykle następuje po tym duża kampania marketingowa z reklamami, które pojawiają się wszędzie, a także długie zamówienia w przedsprzedaży, dzięki czemu ludzie mogą dostać grę, gdy tylko się pojawi. Te gry są następnie dystrybuowane przez dużego, znanego wydawcę, takiego jak Nintendo, Sony, Activision lub Electronic Arts.

Wiele tytułów Triple-A jest również częścią popularnych franczyz. Podobnie jak studio takie jak Disney czy Warner Bros. co roku tworzy filmy ze swoimi znaczącymi właściwościami, istnieją serie gier, które wydają tytuły co kilka lat, a nawet co roku. Call of Duty, Battlefield, Mario i FIFA to serie z regularnymi nowymi odsłonami, które często biją własne rekordy sprzedaży.

Gry Triple-A a inne gry

Gra fabularna w grze Wiedźmin 3 Dziki Gon

Jak więc sprawdzić, czy gra liczy się jako Triple-A? Nie znając nawet studia gry, pierwszym identyfikatorem jest cena uruchomienia. Obecnie standardowy tytuł główny jest sprzedawany zarówno cyfrowo, jak i fizycznie po premierze w Stanach Zjednoczonych po 60 USD, a kwota ta różni się w zależności od regionu i kraju. Chociaż ta cena z pewnością spadnie z czasem ze względu na wyprzedaże i pakiety, prawie wszystkie główne wydania zaczynają się od tej kwoty. Nie obejmuje to nawet takich rzeczy, jak przepustka sezonowa lub zawartość do pobrania (DLC) w dniu premiery, którą można dodać do ceny przy zakupie.

Dalej jest skala gry. Chociaż istnieje niewątpliwie wiele ambitnych i ekspansywnych tytułów innych niż AAA, ograniczony budżet często staje się przeszkodą w przypadku mniejszych gier. Wiele gier Triple-A, takich jak Red Dead Redemption, The Witcher i Grand Theft Auto, zawiera tysiące godzin treści i otwarte mapy, które kładą nacisk na eksplorację. Często mają również przekraczającą granice jakość graficzną i animację.

Innym widocznym wskaźnikiem jest wielkość zespołu. Jeśli przy napisach do gry pracują tysiące ludzi i wiele firm zajmujących się grami, prawdopodobnie będzie to główne wydanie studyjne. Ze względu na skalę i intensywność wydawcy gier często zlecają niektóre aspekty gry, takie jak animacja 3D, modelowanie, projektowanie dźwięku i łączność online z zewnętrznymi wykonawcami.

Po przeciwnej stronie medalu znajdują się niezależne gry, potocznie zwane grami indie, które są niezależnie finansowane i tworzone przez małe zespoły. Niektóre słynne gry niezależne, takie jak Minecraft i Stardew Valley, zostały stworzone prawie w całości przez jedną osobę. Zwykle są krótsze, mniej intensywne graficznie i mają znacznie niższą cenę niż tytuły Triple-A, a wiele z nich kosztuje od 10 do 40 USD. Wiele z nich nie ma również wersji fizycznej, wybierając wyłącznie dystrybucję cyfrową.

Podzbiór tych gier, znany jako tytuły III lub Triple-I, to wielkoskalowe produkcje z ekspansywnymi koncepcjami, stworzone przez niezależne studio. Gry takie jak Hellblade: Senua’s Sacrifice, No Man’s Sky i The Witness to wysokiej jakości tytuły opracowane przez niezależne studia gier.

Co to są gry „Triple-A Plus”?

W ostatnich latach dziennikarze zajmujący się grami ukuli również termin AAA + lub Triple-A plus. Są to tytuły o szczególnie dużych budżetach, które są sprzedawane po wyższej cenie i często przynoszą dodatkową monetyzację w grze. Przykładami są przepustki sezonowe, DLC i mikrotransakcje.

FIFA 20 Football Game

Coroczne franczyzy gier, takie jak FIFA i Call of Duty, są często wyraźnie projektowane z wbudowanymi dodatkowymi zakupami. Call of Duty jest sprzedawane z przepustką sezonową, którą gracze muszą kupić, aby grać w nowe kampanie rozprowadzane przez cały rok.

Z drugiej strony FIFA ma system mikrotransakcji, w którym można otwierać skrzynki z łupami, aby odblokować różne wersje piłkarzy i skompletować drużynę. Niedawno ogłosili, że zarobili ponad miliard dolarów całkowitych przychodów z mikrotransakcji.

Przyszłość gier

Minecraft Open World Game

Wraz z rozwojem społeczności graczy rośnie też branża gier. Każdego roku wypuszczanych jest coraz więcej dużych gier franczyzowych i chociaż wiele z nich jest świetnych, są pewne powody do niepokoju. Należą do nich wszechobecność dodatkowej monetyzacji już drogich gier, a także tendencja studiów do wydawania co roku bardzo podobnych gier.

Na szczęście rozwijają się również przedsiębiorstwa zajmujące się grami niezależnymi. Najpopularniejsza gra na świecie, Minecraft, została stworzona przez małe studio gier założone przez jedną osobę. Wszechobecność cyfrowego pobierania i rozwój platform takich jak Steam i GOG sprawiły, że świetne, niedrogie tytuły stały się bardziej dostępne niż kiedykolwiek.