„Zgniecione cienie” i „zdmuchnięte światła” to typowe problemy z ekspozycją w fotografii. Przyjrzyjmy się, czym one są, jak je zidentyfikować i co możesz z nimi zrobić.
Zgniecione cienie i rozjaśnione refleksy to dwie strony tej samej monety. Kiedy miażdżysz cienie, niedoświetlasz swój obraz tak bardzo, że na Twoim obrazie pojawiają się duże obszary czystej czerni, jak na tym zdjęciu.
Kiedy rozjaśniasz swoje rozjaśnienia, postępujesz odwrotnie: prześwietlasz swój obraz tak bardzo, że pojawiają się duże obszary czystej bieli.
Problem ze zmiażdżonymi cieniami i rozjaśnionymi obszarami polega na tym, że nie można ich odzyskać w postprodukcji, nawet jeśli robisz zdjęcia RAW. Oto rozjaśnione niedoświetlone ujęcie, widzisz, jak cienie są nadal czarne? Wszystko, co zrobiłem, to dodanie dużej ilości szumu cyfrowego do ciemniejszych obszarów.
A oto prześwietlone zdjęcie, przyciemnione. Niebo właśnie poszarzało. Po prostu nie ma żadnych danych obrazu do odzyskania.
Jak uniknąć zmiażdżonych cieni i prześwietleń
Zwykle można rozpoznać zmiażdżone cienie lub rozjaśnione światła na oko. Wystarczy spojrzeć na zdjęcie z tyłu aparatu. Jeśli duże obszary obrazu są całkowicie czarne, oznacza to, że jesteś bardzo niedoświetlony; jeśli duże obszary obrazu są czysto białe, nastąpiło znaczne prześwietlenie.
Problem występuje w bardziej subtelnych ujęciach, w których obszary obrazu są dobrze naświetlone, ale nie masz pewności, czy Twoje ekstremalne cienie lub światła są w porządku. Dzieje się tak często, gdy kręcisz sceny z dużym zakresem dynamicznym.
Najlepszym sposobem sprawdzenia jakości ekspozycji jest skorzystanie z histogramu wbudowanego w aparat. Jeśli występuje duży skok lub wszystkie dane są zgrupowane na jednym z końców wykresu – pamiętaj, że dolny punkt jest całkowicie czarny, a górny – czysto biały – prawdopodobnie masz problem. Spójrzmy na histogram z wcześniej niedoświetlonego zdjęcia.
I ten prześwietlony.
W niedoświetlonym histogramie duży skok na samym dole wykresu to wszystkie czyste czarne piksele. W prześwietlonym histogramie szczyt to czyste białe piksele.
Teraz skok czystej bieli lub czystej czerni nie zawsze stanowi problem. Jeśli kręcisz bardzo jasną scenę, normalne jest, że występuje niewielka ilość czysto białych „zwierciadlanych świateł” lub słońce jest białą kulą na niebie.
Z tego samego powodu, jeśli robisz zdjęcia w słabym świetle, odrobina czystej czerni w cieniu nie stanowi problemu.
To ostatnie zdjęcie ma czystą biel w słońcu i czystą czerń w skałach i cieniach, ale ponieważ wszystko inne wygląda dobrze, nie stanowi to problemu.
Unikanie zmiażdżonych cieni i rozjaśnionych świateł polega bardziej na upewnieniu się, że nie stracisz żadnych ważnych szczegółów, więc powinieneś skupić się na uzyskaniu dobrej ekspozycji na całej planszy. Twoje oczy mają większy zakres dynamiczny niż aparat, więc musisz pracować z ograniczeniami swojego sprzętu. Napisałem cały artykuł o uzyskaniu ekspozycji bezpośrednio na miejscu; Głównymi sposobami uniknięcia zmiażdżonych cieni lub rozjaśnionych obszarów są zrobienie zdjęcia w formacie RAW, sprawdzenie histogramu i wykonanie kilku zdjęć bezpieczeństwa.
Jeśli zakres dynamiczny sceny jest zbyt duży, aby aparat mógł uchwycić to wszystko w jednym ujęciu, możesz również wypróbować fotografię HDR.