Dlaczego ludzie wyglądają inaczej na zdjęciach zrobionych różnymi obiektywami

Jeśli kiedykolwiek robiłeś portret komuś z bliska szerokokątnym obiektywem swojego smartfona, być może zauważyłeś, że wygląda trochę. . . poza. Może ich nos wydawał się trochę duży lub twarz była odrobinę za szeroka. Nie wyobrażałeś sobie tego.

Tego dnia nie było nic fizycznego w twoim przyjacielu. Ta dziwna dystorsja to tylko efekt, jaki soczewki szerokokątne wywierają na zdjęciach ludzi. Nie uzyskasz szerszego pola widzenia bez zmiany perspektywy w inny, subtelniejszy sposób.

I to nie tylko obiektywy szerokokątne; każdy obiektyw wpływa na wygląd ludzi (i wszystko inne). Zrozumienie tego, co się dzieje, jest ważne, jeśli chcesz robić lepsze zdjęcia – zwłaszcza, że ​​smartfony są teraz wyposażone w więcej obiektywów.

Okopmy się!

Ogniskowa Redux

Soczewki mierzone są ogniskową. Przyjrzeliśmy się wcześniej niektórym podstawowym elementom fizycznym, więc postaramy się zachować tutaj praktyczność.

Ogniskowa określa pole widzenia dowolnego obiektywu. To jest po prostu, jak szerokie lub przybliżone będzie twoje ujęcie. W fotografii film 35 mm i pełnoklatkowe aparaty cyfrowe są używane jako standardowe odniesienie, gdy mówimy o ogniskowej.

Jeśli obiektyw jest opisywany jako posiadający odpowiednik „35 mm” lub „pełnej klatki” lub po prostu „równoważną” ogniskową 50 mm, oznacza to, że jego pole widzenia jest podobne do 50 mm, gdy jest używany w aparacie 35 mm. W ten sposób prawie wszystkie aparaty w smartfonach, w tym na iPhone’a 11 Pro firmy Apple, są sprzedawane.

Szczegóły teleobiektywu w telefonie iPhone 11 Pro.

W rzeczywistości pole widzenia zależy również od wielkości czujnika cyfrowego (lub kawałka folii) w stosunku do ogniskowej obiektywu. Im mniejszy czujnik, tym większe powiększenie (i węższe pole widzenia) wydaje się uzyskiwać.

Teleobiektyw w iPhonie 11 Pro ma prawdziwą ogniskową 6 mm, ale jest to odpowiednik obiektywu 52 mm w aparacie pełnoklatkowym, więc tak to sprzedaje Apple. Technicznym terminem określającym stosunek między rzeczywistą i równoważną ogniskową jest współczynnik przycięcia.

Na potrzeby tego artykułu będziemy pracować głównie z odpowiednikami ogniskowych pełnej klatki. Nie ma potrzeby wchodzenia zbyt głęboko, aby podążać za nim. Po prostu zrozum, że podobnie jak w przypadku prawie wszystkiego w fotografii zachodzi pewne poważne uproszczenie.

Typy soczewek

Ogólnie rzecz biorąc, istnieją trzy rodzaje soczewek:

Szerokokątne: mają ogniskową odpowiadającą formatowi 35 mm mniejszą niż około 40 mm. Im krótsza ogniskowa, tym szerszy kąt widzenia i gorsza związana z tym dystorsja.
Normalny: Ogniskowa odpowiadająca formatowi 35 mm wynosi od około 40 mm do 60 mm. Ich pole widzenia jest mniej więcej zbliżone do tego, jak ludzie postrzegają rzeczy. Na krawędziach jest trochę rozmycia, ale większość obiektów w tym zakresie ogniskowych wygląda dość naturalnie.
Teleobiektyw: ich odpowiednik ogniskowej jest dłuższy niż około 60 mm. Im dłuższa ogniskowa, tym węższe pole widzenia i tym bardziej wydają się one przybliżać odległe obiekty.

Ogniskowa i perspektywa

Teraz, gdy znasz już podstawy obiektywów, pora porozmawiać o perspektywie. Poniższe zdjęcia zostały zrobione lustrzanką cyfrową, aby uzyskać jak największy kontrast, ale te same podstawowe rzeczy dzieją się z różnymi obiektywami w smartfonie. Zwróć uwagę, że w każdym ujęciu samochód wydaje się mniej więcej tej samej szerokości.

Zwykły obiektyw robi zdjęcie, które wygląda normalnie. Pole widzenia pasuje głównie do tego, co widzisz oczami.

Widok z przodu pojazdu Volkswagena za pomocą zwykłego obiektywu.

Obiektyw szerokokątny nie tylko zawiera więcej sceny na zdjęciu – zmienia zasadniczo perspektywę. Odległe obiekty wydają się mniejsze niż w rzeczywistości, podczas gdy obiekty, które są bliżej, wydają się większe.

Widok z przodu pojazdu Volkswagena z szerokokątnym obiektywem.

Z drugiej strony teleobiektyw nie tylko sprawia, że ​​obiekty wydają się większe; jest to efekt kompresji optycznej, który sprawia, że ​​rzeczy wyglądają tak, jakby były bliżej siebie. Zobacz, jak domy w tle wyglądają znacznie bliżej na poniższym obrazku niż na normalnym zdjęciu (pierwsze zdjęcie w tej sekcji)?

Widok z przodu pojazdu Volkswagena wykonany teleobiektywem.

Opcje obiektywu aparatu w smartfonie

W przypadku smartfona opcje obiektywów są bardziej ograniczone niż w przypadku lustrzanki cyfrowej. Ponieważ obiektywy w aparacie smartfona są wbudowane, istnieją pewne fizyczne ograniczenia, z którymi musisz sobie poradzić. Gigantyczny teleobiektyw może wydawać się dobrym pomysłem, dopóki nie zdasz sobie sprawy, że podwoiłby rozmiar twojego telefonu. Obiektywy szerokokątne są znacznie łatwiejsze w użyciu i bardziej praktyczne w codziennej fotografii.

Na przykład iPhone 11 Pro ma następujące trzy obiektywy:

Ultraszerokokątny: ma równoważną ogniskową 12 mm (rzeczywista ogniskowa to 1,54 mm).
Szerokokątny: ma odpowiednik ogniskowej 26 mm (rzeczywista ogniskowa to 4,25 mm).
Zwykły obiektyw, który Apple nazywa teleobiektywem: ma równoważną ogniskową 52 mm (rzeczywista ogniskowa to 6 mm). Ponieważ dłuższa ogniskowa zwykle wymaga dłuższego fizycznego obiektywu, to prawda mało prawdopodobne, że zobaczymy prawdziwy teleobiektyw w jakimkolwiek powszechnie dostępnym smartfonie.

To świetny wybór obiektywów do wszystkiego, z wyjątkiem fotografii sportowej i dzikiej przyrody. Jednak nawet w przypadku standardowego obiektywu szerokokątnego zniekształcenia są wystarczające, aby wpłynąć na wygląd ludzi.

Szerokie kąty i ludzie

A więc co się dzieje, gdy robisz portret komuś szerokokątnym obiektywem?

Portret mężczyzny wykonany szerokokątnym obiektywem.

To moje zdjęcie. Oto kolejny zrobiony obiektywem 52 mm mojego iPhone’a.

Portret mężczyzny wykonany obiektywem 52 mm na iPhonie.

Widzisz, jak dziwnie wygląda moja twarz na pierwszym zdjęciu? Bez normalnego rozwiązania, z którym można by to porównać, trudno jest dokładnie wyjaśnić, co jest nie tak. Efekt jest najbardziej widoczny w okolicach nosa i oczu. W ujęciu szerokokątnym wydają się większe i bardziej bulwiaste niż w rzeczywistości.

Zmiana perspektywy powoduje również, że moja głowa wydaje się dziwnie okrągła i ściągnięta. Ten rodzaj zniekształcenia jest źródłem starego powiedzenia, że ​​„aparat dodaje 10 funtów”.

Jest kilka czynników, które wpływają na stopień zniekształcenia:

Ogniskowa: im krótsza ogniskowa obiektywu, tym większe zniekształcenia. Obiektyw ultraszerokokątny sprawia, że ​​ludzie wyglądają dziwniej niż obiektyw szerokokątny.
Odległość obiektu: im bliżej aparatu znajduje się obiekt, tym wyraźniejszy będzie efekt. Jeśli ktoś stoi kilka stóp dalej, prawdopodobnie nie zauważysz, że coś jest nie tak. Dopiero gdy podejdziesz blisko, naprawdę zobaczysz zniekształcenie.
Pozycja fotografowanej osoby: Efekty zniekształcenia są gorsze w przypadku krawędzi obrazu. Kończyny i inne