Dlaczego mam połączenie z Wi-Fi, ale nie z Internetem?

W pewnym momencie zdarzyło się to nam wszystkim. Twój sygnał Wi-Fi jest silny, ale nie ma połączenia z Internetem. Dzieje się tak, ponieważ Wi-Fi i Internet to dwie różne rzeczy, a zrozumienie różnicy może pomóc w rozwiązywaniu przyszłych problemów z siecią.

Czym różni się Wi-Fi od Internetu?

Wi-Fi to zarejestrowana nazwa handlowa dla grupy technologii, które umożliwiają urządzeniom, takim jak komputer, smartfon lub konsola do gier, bezprzewodowe łączenie się z siecią lokalną (LAN) za pomocą łącza radiowego. Wi-Fi zastępuje fizyczny kabel między urządzeniem sieciowym a routerem – urządzeniem, które zarządza połączeniami między wszystkimi urządzeniami w sieci LAN.

Internet to ogólna nazwa dla setek milionów mniejszych sieci, takich jak LAN, połączonych ze sobą. W tych mniejszych sieciach są miliardy urządzeń połączonych za pośrednictwem TCP / IP protokoły. Komputery te można łączyć ze sobą za pomocą fizycznych przewodów, okablowania optycznego, łączy radiowych lub innych technologii, które nie zostały jeszcze opracowane.

Tak więc, gdy urządzenie ma połączenie Wi-Fi, masz połączenie z siecią LAN. Ale sieć LAN, z którą jesteś połączony, niekoniecznie musi być połączona z Internetem. Na tym polega problem. Przyjrzyjmy się bliżej.

Zrozumienie problemu z połączeniem

Oto bardzo uproszczony schemat sieci. W nim twoje urządzenie jest połączone z routerem przez Wi-Fi, tworząc sieć lokalną, a twoja sieć lokalna jest pomyślnie połączona z Internetem.

Diagram sieciowy przedstawiający połączenie między siecią lokalną a Internetem

Czasami łącze między siecią lokalną (zarządzaną przez router, koncentrator lub modem) a Internetem jest przerywane. Może wystąpić tymczasowy problem ze sprzętem dostawcy usług internetowych, fizyczne uszkodzenie kabli łączących Cię z siecią usługodawcy internetowego lub inny problem. W takim przypadku nadal jesteś połączony z siecią lokalną, ale Twoja sieć lokalna nie jest połączona z Internetem.

Diagram sieciowy przedstawiający zerwane łącze między siecią lokalną a Internetem

W tym drugim przypadku urządzenie może pokazywać silne połączenie lub sygnał Wi-Fi, ale nie masz połączenia z Internetem.

Co robić, gdy nie działa połączenie internetowe

Jeśli masz problemy z połączeniem internetowym, najpierw spróbuj ponownie uruchomić urządzenie. Jeśli to nie zadziała, to, co zrobisz dalej, zależy od tego, gdzie jesteś.

Jeśli jesteś w domu, możesz spróbować rozwiązać problem z samym routerem (na przykład uruchamiając go ponownie), a jeśli masz wystarczające umiejętności techniczne, możesz wykonać inne czynności, korzystając z komputera, aby rozwiązać problem z połączeniem internetowym. Jeśli wszystko inne zawiedzie, skontaktuj się z dostawcą usług internetowych i zgłoś problem.

Jeśli masz problemy z Internetem w pracy, skontaktuj się z działem IT i opisz objawy. Jeśli jesteś w miejscu publicznym, takim jak sklep, gabinet lekarski lub restauracja, możesz uprzejmie powiedzieć członkowi personelu, że wydaje się, że jego internet nie działa. Pamiętaj, że problem może potencjalnie dotyczyć twojego urządzenia, więc nie oczekuj szybkich napraw. Powodzenia!