Dlaczego nie możesz kupić samochodu autonomicznego w 2019 roku

Od jakiegoś czasu myślimy o samochodach autonomicznych, a producenci wydają się robić postępy każdego dnia. Ale kiedy będziesz miał na podjeździe samochód autonomiczny?

Cóż, odpowiedź jest nieco skomplikowana. Aby odpowiedzieć na to pytanie, musimy zrozumieć, na jakim etapie jesteśmy obecnie, jeśli chodzi o samochody autonomiczne, i jakie kroki musimy podjąć, aby w przyszłości w pełni autonomiczne samochody stały się rzeczywistością.

Kiedy samochód jest w pełni autonomiczny?

Według Międzynarodowe standardy SAEsamochody autonomiczne mają „poziom” w skali od 0 do 5. Samochody poziomu 0 nie mają autonomii i muszą być przez cały czas kontrolowane przez człowieka. Samochody poziomu 5 są w pełni autonomiczne i nie wymagają pomocy człowieka do obsługi.

wykres opisujący 6 poziomów pojazdów autonomicznych

Samochód, którym teraz jeździsz, jest najprawdopodobniej autonomicznym pojazdem poziomu 1. Ma funkcje tempomatu, a może nawet mieć kamerę cofania. Ale jest szansa, że ​​jeździsz półautonomicznym samochodem poziomu 2 lub poziomu 3, takim jak Tesla, Cadillac CT6, Mercedes-Benz Klasy E lub Volvo S90. Te samochody mają funkcje takie jak Auto Pilot lub Super Cruise, które pozwalają oderwać ręce od kierownicy, podczas gdy samochód utrzymuje stałą prędkość i zmienia pas ruchu.

Dobra, uwielbiony tempomat jest super fajny, ale próbujesz kupić w pełni samojezdny samochód. Czy są na rynku samochody autonomiczne poziomu 4 lub 5? Odpowiedź brzmi „nie”, ale już niedługo możesz znaleźć się w prawdziwym samojezdnym samochodzie.

Rok 2019 to rok samochodów autonomicznych poziomu 4

Nie rozmawialiśmy jeszcze o autonomicznych pojazdach poziomu 4, ale są one ważnym krokiem w drodze do autonomicznych samochodów. Linia podziału między samochodami autonomicznymi poziomu 4 i 5 to zasadniczo elastyczność. Podczas gdy autonomiczne samochody poziomu 5 mogą przemierzać dowolne miejsce i bezpiecznie manewrować przez nowe lokalizacje, samochody poziomu 4 utkną w określonych z góry obszarach, takich jak miasto lub stan. Samochody poziomu 4 otrzymują również mapy drogowe i dane dotyczące podróży, dzięki czemu wszystko jest bardzo łatwe i bezpieczne. Podczas gdy samochody poziomu 5 są porównywalne z hiper-świadomymi ludzkimi kierowcami, samochody poziomu 4 są porównywalne z prawie niewidomą osobą spacerującą po ulicach znanego miasta.

Dlatego samochody autonomiczne poziomu 4 są budowane specjalnie do usług wspólnych przejazdów i dostaw bez kierowcy, a nie do sprzedaży detalicznej. Te samochody poruszają się po z góry określonym torze, ale są w stanie manewrować między pasami i unikać kolizji z samochodami lub pieszymi. Są niezawodne, bezpieczne i dobre do zbierania danych, które będą przydatne dla samochodów poziomu 5 w przyszłości. Producenci używają już autonomicznych samochodów poziomu 4 w niektórych miastach i istnieje spora szansa, że ​​widziałeś (lub byłeś w) autonomicznym samochodzie poziomu 4.

biały, samodzielny samochód waymo przed ratuszem Chandler

Waymo, firma zajmująca się samojezdnymi samochodami założona przez Google, jest jednym z prekursorów autonomicznych samochodów poziomu 4. Firma pracuje nad autonomicznymi samochodami od prawie dziesięciu lat, a pojazdy Waymo są obecnie używane do wspólnego przejazdu (przez wybraną grupę osób) w Chandler w Arizonie i San Francisco w Kalifornii. Mieszkańcy obszaru Metro Phoenix, którzy chcą darmowych przejazdów autonomiczną taksówką Waymo, mogą zamówić usługę Early Rider program w tej chwili, ale miejsca są ograniczone, więc nie trać zbyt wiele czasu na myślenie.

Największy konkurent Waymo, GM, wypuszcza flotę Samojezdne śruby Chevy W tym roku. Te śruby do Chevy nie mają kierownicy, pedałów ani prędkościomierzy i stanowią pewny krok w kierunku samochodów bez kierowcy. Nie wiemy, gdzie GM zamierza przetestować te samochody, ale firma od kilku lat korzysta z autonomicznych samochodów poziomu 4 (z kierownicami) w San Francisco i Phoenix, więc jest szansa, że ​​najnowszy Chevy Bolt się skończy w Kalifornii czy Arizonie.

Ale jeśli nie jesteś mieszkańcem Arizony ani Kalifornii, możesz zobaczyć w swojej okolicy inną markę autonomicznych pojazdów poziomu 4. Teraz, Uber koncentrując się na flocie samojezdnych samochodów w Pittsburgu, jako wypadek w Arizonie zmusiło firmę do nieco obniżenia skali testów. Bród współpracuje z Walmart, aby dostarczać artykuły spożywcze z Fusion Hybrid Sedan w Miami, a autonomiczne taksówki Forda powinny jeździć po okolicy do 2021 roku.

Jest kilka innych firm, które planują wprowadzić autonomiczne samochody poziomu 4 na amerykańskie ulice w ciągu najbliższych kilku lat, w tym Nissan i Volkswagon. Ale są trochę spóźnieni do gry i nie ogłosili, w których miastach planują przetestować swoje samochody.

Gdzie są samochody autonomiczne poziomu 5?

Głównym powodem, dla którego nie masz teraz w swoim garażu autonomicznego samochodu poziomu 5, jest po prostu to, że jeszcze go nie ma. Zgodnie ze standardami SAE, autonomiczny samochód poziomu 5 musi zachowywać się jak człowiek w nowych lokalizacjach i musi być w stanie reagować na dzikie zagrożenia tak jak człowiek.

Ale bądźmy tutaj realistami. Autonomiczne samochody poziomu 5 muszą osiągać lepsze wyniki niż ludzie na każdym kroku, na każdym przystanku iw dzikim działaniu Bożym, zanim prawodawcy pozwolą im na poruszanie się po naszych ulicach. Potrzebujemy danych, które pokazują, że samochód sterowany przez człowieka jest kategorycznie bardziej niebezpieczny niż samochód sterowany przez komputer.

Więc co należy zrobić? Cóż, na początek producenci mogą przesyłać swoje raporty bezpieczeństwa do Departamentu Transportu Stanów Zjednoczonych. Dopóki Departament Transportu nie będzie miał dobrego zbioru danych dotyczących bezpieczeństwa, przepisy nie zostaną uchwalone. Zrozumiałe jest, że nie każda firma ma wystarczającą ilość danych, aby składać roczne raporty do DOT i tylko Waymo i GM udało się stanąć na talerzu.

Ale największą przeszkodą dla producentów samochodów autonomicznych nie jest DOT, to sztuczna inteligencja. Oczywiście sztuczna inteligencja będzie z czasem stawała się coraz lepsza. Oto haczyk: musi być lepszy w myśleniu jak człowiek, a programiści muszą być lepsi w myśleniu jak sztuczna inteligencja.

Zbudowaliśmy drogi i autostrady do użytku ludzi, a nie robotów. W rezultacie nasze rozumienie „łatwych” i „trudnych” części jazdy jest całkowicie subiektywne. Podczas gdy producenci koncentrują się na tym, jak sztuczna inteligencja może uczynić jazdę tak płynną, jak to tylko możliwe, dostosowując zawieszenie opon w czasie rzeczywistym (co jest całkiem fajne), ignorują fakt, że sztuczna inteligencja może być całkowicie zawodna w niektórych przeciętnych, rzeczywistych sytuacjach drogowych.

Kobieta z matą do jogi otwierająca drzwi taksówki Waymo

Na przykład pamiętaj o Tesli zderzył się z ciężarówką na autostradzie w trybie Auto Pilot? Stało się tak, ponieważ Tesla nie potrafił odróżnić błyszczącej strony ciężarówki od nieba. Ale Tesla nie tylko używa kamer do poruszania się, używają również radaru (w przeciwieństwie do konkurentów Tesla nie używa LiDAR). Zanim doszło do tego wraku, systemy radarowe Tesli wykryły przeszkodę, która powinna była skłonić do aktywacji hamulców. Ale Tesla zaprojektował swój system radarowy, aby ignorować duże poziome obiekty, ponieważ większość dużych poziomych obiektów, które widzisz na autostradzie, to po prostu znaki drogowe. Więc chociaż Tesla poświęcił czas na naprawienie oczywistego problemu, zignorowali, jak ich rozwiązanie może skomplikować zdolność AI do dokonywania dobrych wyborów.

Producenci muszą też uczyć subtelnego języka drogi do sztucznej inteligencji. Cały czas komunikujesz się z innymi kierowcami, czy zdajesz sobie z tego sprawę, czy nie. Kiedy inny kierowca mruga kierunkowskazami na czterokierunkowym przystanku, informuje, że masz pierwszeństwo. Kiedy jedziesz do wjazdu na autostradę, inni kierowcy nie wpuszczą Cię, chyba że użyjesz odrobiny pewności siebie i agresji. Jeśli samochód autonomiczny nie wie, jak korzystać z subtelnych form komunikacji na drodze, nigdy nie będzie niezawodny ani bezpieczny. Oczywiście najlepszym rozwiązaniem tego problemu jest zastąpienie każdego samochodu poruszającego się po drodze samochodem autonomicznym, ale to nie nastąpi przez dziesięciolecia (przynajmniej).

Chociaż nie możesz teraz posiadać autonomicznego samochodu, możesz cieszyć się smakiem przyszłości w autonomicznym pojeździe poziomu 2 lub 4. Te możliwości nie są jeszcze dostępne dla wszystkich, więc jeśli jesteś mniej szczęśliwym entuzjastą autonomicznych samochodów, będziesz musiał zadowolić się zdjęciami z Detroit Auto Show lub Targi CES 2019.