Era Crapware Smart TV już się rozpoczęła

Geekowie często proszą o głupie telewizory. Ale, jak niedawno wyjaśnił dyrektor techniczny Vizio, inteligentne telewizory są tańsze niż głupie telewizory. Telewizory są tak tanie, że producenci czerpią zyski z śledzenia Twoich nawyków oglądania i sprzedaży reklam.

Dlaczego telewizory Smart TV są tańsze niż głupie telewizory

Można by pomyśleć, że głupi telewizor byłby tańszy niż smart TV. W końcu głupi telewizor nie potrzebowałby mocy obliczeniowej i specjalistycznego oprogramowania, które można znaleźć w inteligentnym telewizorze. Może po prostu działać jako panel (jak monitor komputera) i umożliwiać podłączanie urządzeń przez HDMI.

Dlaczego więc każdy telewizor staje się inteligentnym telewizorem?

The Verge rozmawiał z dyrektorem technicznym Vizio, Billem Baxerem na targach CES 2019. Powiedział:

Więc spójrz, nie chodzi tylko o zbieranie danych. Chodzi o zarabianie na telewizorze po zakupie.

To jest bezwzględna branża. To branża z 6-procentową marżą, prawda? To znaczy, wiesz, że to dość bezwzględne. Można powiedzieć, że jest to samookaleczenie, albo można powiedzieć, że ma tu miejsce większa strategia i tak jest. Większa strategia polega na tym, że naprawdę nie muszę zarabiać na telewizji. Muszę pokryć koszty.

To nie jest złe. Następnie wyjaśnia, że ​​Vizio inwestuje w swoje stare telewizory i aktualizuje je o nowe oprogramowanie. Na przykład telewizory Vizio sięgające 2016 roku będą otrzymywać obsługę AirPlay. A reklama to tylko część modelu biznesowego, który obejmuje również pieniądze z wypożyczeń filmów i programów telewizyjnych zainicjowanych za pośrednictwem telewizji.

Automatyczne rozpoznawanie treści śledzi to, co oglądasz

Jeśli nigdy nie korzystasz z oprogramowania Smart TV, możesz pomyśleć, że Cię nie śledzi. Używasz dekoder lub odtwarzacz strumieniowy jak Roku, Apple TV, Fire TV, Chromecast, Android TV, PlayStation 4 lub Xbox One. Więc oprogramowanie wbudowane w telewizor Smart TV nie może Cię śledzić – prawda?

Źle. Nowoczesne telewizory smart wykorzystują technikę zwaną „automatycznym rozpoznawaniem treści” lub ACR. Kiedy oglądasz coś na dowolnym urządzeniu podłączonym do telewizora – tak, nawet jeśli masz urządzenie podłączone przez HDMI – telewizor przechwytuje niektóre piksele z tego, co oglądasz, i przesyła je na serwery producenta telewizora. Serwery mogą dopasować to do filmu lub programu telewizyjnego. Producent telewizorów wie teraz, co oglądasz, i może sprzedawać te dane marketerom i reklamodawcom.

Działa to z każdym urządzeniem podłączonym do telewizora, niezależnie od tego, czy oglądasz telewizję kablową, kanały OTA za pomocą anteny czy cyfrowe strumienie w serwisie Netflix za pośrednictwem urządzenia do przesyłania strumieniowego.

Na przykład reklamodawcy mogą zakupić te dane, aby lepiej zorientować się, ile osób ogląda ich reklamy. Dane te mogą być powiązane z Twoim adresem IP, aby reklamodawca mógł wiedzieć, czy widziałeś reklamę w telewizji, a następnie kupiłeś produkt w reklamie na swoim komputerze lub telefonie.

Telewizory Smart TV ostrzegają, w pewnym sensie

Ekran telewizora Vizio z ustawieniem Smart Interactivity

Telewizory Smart TV generalnie ostrzegają i proszą o pozwolenie. Mogą poprosić o śledzenie oglądania telewizji, aby zapewnić lepsze rekomendacje lub coś w tym rodzaju. Jeśli chcesz, możesz ogólnie wyłączyć śledzenie. Ale może to być mylące.

Na przykład, aby wyłączyć te rzeczy na moim telewizorze Vizio, musiałem wyłączyć „Inteligentną interaktywność”. To strasznie myląca nazwa i nie brzmi jak funkcja, która śledzi moje nawyki oglądania telewizji; zamiast tego brzmi jak coś, czego chcesz.

Vizio może zapłacić do 17 milionów dolarów rozstrzygnąć pozew, zarzucając mu śledzenie nawyków właścicieli telewizorów Vizio bez odpowiedniego ujawnienia. Nowoczesne inteligentne telewizory zazwyczaj pytają Cię, czy chcesz to włączyć podczas konfiguracji, chociaż większość użytkowników szybko kliknie te wiadomości i na nie pozwoli.

Warto również zauważyć, że działa to tylko wtedy, gdy telewizor jest podłączony do Internetu przez Wi-Fi lub Ethernet. Jeśli nigdy nie podłączysz inteligentnego telewizora do Internetu, nie będzie on mógł przesłać tych danych – ale niektóre funkcje telewizora nie będą działać, a także nie będą otrzymywać aktualizacji o nowe funkcje, takie jak AirPlay.

A co z Crapware?

Jest to ten sam model biznesowy, który można znaleźć w niedrogich laptopach z systemem Windows i telefonach z systemem Android. Wyścig do dna sprawił, że sprzęt jest tak tani, że producenci muszą zarabiać w inny sposób, a nie tylko na zakupie.

W przypadku komputerów PC jest to „crapware”, czyli dodatkowe oprogramowanie, które jest preinstalowane na komputerze. Producenci komputerów PC są opłacani za instalowanie tych śmieci. Crapware zawiera bezpłatne wersje próbne produktów antywirusowych, które nakłaniają Cię do płacenia, aby coś złego nie stało się z Twoim komputerem.

Współcześni producenci smart TV zbierają dane o tym, co oglądasz, sprzedajesz reklamy i zarabiasz na wypożyczaniu cyfrowych filmów i programów telewizyjnych.

Oczywiście nie są to jedyne źródła przychodów. Producenci Smart TV mogą otrzymywać wynagrodzenie za preinstalowanie aplikacji usług telewizyjnych i umieszczanie ich na pierwszym planie. Niektóre piloty telewizorów mają dedykowane przyciski dla Netflix i innych usług – te usługi zazwyczaj płacą również za dostęp do tego pilota.

Nawet wiele urządzeń do transmisji strumieniowej jest podobnych

Roku ultra i pilot na półce

Myślisz, że jesteś bezpieczny, ponieważ odłączyłeś telewizor od Internetu i używasz urządzenia do transmisji strumieniowej? Pomyśl jeszcze raz.

Roku ma podobny model biznesowy, a także przyjmuje pieniądze z usług przesyłania strumieniowego, aby umieszczać dedykowane, fizyczne przyciski usług takich jak Netflix i Hulu na swoich pilotach. Istnieją nawet piloty Roku z dedykowanymi przyciskami dla usług medialnych, takich jak Rdio, które już nie istnieją.

To urządzenie do strumieniowego przesyłania Roku, które kupiłeś, również zawiera reklamy. Jak powiedział dyrektor generalny Roku, Anthony Wood The Verge w 2018 roku Roku zarabia na reklamach i treściach wideo, a nie na sprzedaży sprzętu:

Z pewnością nie zarabiamy wystarczająco dużo pieniędzy, aby wesprzeć naszą organizację inżynieryjną i nasze operacje oraz koszty utrzymania usługi Roku. To nie jest opłacane przez sprzęt. Za to płaci nasza firma zajmująca się reklamami i treścią.

I tak, chyba że wyłączysz tę funkcję, Roku śledzi również to, co oglądasz, i wykorzystuje te dane do sprzedaży reklam.

Telewizory są kanałem śledzenia, reklamy i sprzedaży mediów

Dlatego tak trudno jest kupić głupi telewizor. Producenci dostają z góry wystarczająco dużo pieniędzy, aby pokryć koszt telewizora, ale nie zarabiają na sprzedaży tego sprzętu. Zarabiają na śledzeniu twoich nawyków oglądania telewizji, sprzedaży reklam i otrzymywaniu prowizji od zakupów i wypożyczeń mediów cyfrowych, które robisz w telewizji.

Jeśli zrezygnujesz ze śledzenia i nigdy nie korzystasz z żadnej aplikacji multimedialnej na telewizorze, nie ma problemu. Zarabiają wystarczająco dużo pieniędzy na innych ludziach, że stać ich na to, by nie zarabiać dodatkowych pieniędzy od ludzi takich jak Ty. To wszystko jest wbudowane w ich model przychodów.

Trudno też narzekać. Ludzie kochają tanie telewizory i oczywiste jest, że większość ludzi nie chce płacić dodatkowo za telewizory bez wbudowanych funkcji śledzenia. W końcu i tak możesz zawsze wyłączyć śledzenie – jeśli wiesz, co robisz.