Jak chronić skoroszyty, arkusze robocze i komórki przed edycją w programie Microsoft Excel

Ciężko pracowałeś nad swoim arkuszem kalkulacyjnym. Nie chcesz, żeby ktokolwiek to zepsuł. Na szczęście program Excel zapewnia całkiem niezłe narzędzia do zapobiegania edytowaniu różnych części skoroszytu.

Ochrona w programie Excel jest oparta na hasłach i działa na trzech różnych poziomach.

Skoroszyt: masz kilka opcji ochrony skoroszytu. Możesz zaszyfrować go hasłem, aby ograniczyć, kto może go nawet otworzyć. Możesz ustawić plik jako domyślnie otwarty tylko do odczytu, aby użytkownicy musieli wyrazić zgodę na jego edycję. I chronisz strukturę skoroszytu, aby każdy mógł go otworzyć, ale potrzebuje hasła, aby zmienić układ, zmienić nazwę, usunąć lub utworzyć nowe arkusze.
Arkusz: Możesz chronić dane w poszczególnych arkuszach przed zmianą.
Komórka: Możesz także chronić tylko określone komórki w arkuszu przed zmianą. Z technicznego punktu widzenia ta metoda obejmuje ochronę arkusza, a następnie zezwolenie na wyłączenie niektórych komórek z tej ochrony.

Możesz nawet połączyć ochronę tych różnych poziomów, aby uzyskać różne efekty.

Chroń cały skoroszyt przed edycją

Masz trzy możliwości ochrony całego skoroszytu programu Excel: zaszyfruj skoroszyt za pomocą hasła, ustaw skoroszyt tylko do odczytu lub chroń tylko strukturę skoroszytu.

Zaszyfruj skoroszyt za pomocą hasła

Aby uzyskać najlepszą ochronę, możesz zaszyfrować plik hasłem. Za każdym razem, gdy ktoś próbuje otworzyć dokument, program Excel najpierw pyta o hasło.

Aby to skonfigurować, otwórz plik Excel i przejdź do menu Plik. Domyślnie zobaczysz kategorię „Informacje”. Kliknij przycisk „Chroń skoroszyt”, a następnie wybierz „Szyfruj hasłem” z menu rozwijanego.

kliknij chroń skoroszyt i wybierz polecenie szyfruj hasłem

W otwartym oknie Zaszyfruj dokument wpisz swoje hasło, a następnie kliknij „OK”.

wpisz hasło i kliknij OK

Uwaga: zwróć uwagę na ostrzeżenie w tym oknie. Program Excel nie zapewnia żadnego sposobu na odzyskanie zapomnianego hasła, więc upewnij się, że używasz hasła, które zapamiętasz.

Wpisz ponownie hasło, aby je potwierdzić, a następnie kliknij „OK”.

potwierdź hasło i kliknij OK

Wrócisz do arkusza Excela. Ale po zamknięciu, następnym razem, gdy go otworzysz, program Excel wyświetli monit o wprowadzenie hasła.

wpisz hasło i kliknij OK

Jeśli kiedykolwiek zechcesz usunąć ochronę hasłem z pliku, otwórz go (co oczywiście wymaga podania aktualnego hasła), a następnie wykonaj te same kroki, które zostały użyte do przypisania hasła. Tylko tym razem pozostaw pole hasła puste, a następnie kliknij „OK”.

użyj pustego hasła, aby wyczyścić ochronę hasłem

Ustaw skoroszyt jako tylko do odczytu

Otwarcie skoroszytu jako tylko do odczytu jest bardzo proste. Nie zapewnia żadnej prawdziwej ochrony, ponieważ każdy, kto otworzy plik, może włączyć edycję, ale może służyć jako sugestia, aby zachować ostrożność podczas edycji pliku.

Aby to skonfigurować, otwórz plik Excel i przejdź do menu Plik. Domyślnie zobaczysz kategorię „Informacje”. Kliknij przycisk „Chroń skoroszyt”, a następnie wybierz „Szyfruj hasłem” z menu rozwijanego.

kliknij opcję chroń skoroszyt i wybierz polecenie zawsze otwieraj tylko do odczytu

Teraz za każdym razem, gdy ktokolwiek (w tym Ty) otworzy plik, otrzyma ostrzeżenie, że autor pliku wolałby, aby otworzył go jako tylko do odczytu, chyba że musi wprowadzić zmiany.

ostrzeżenie, że autor pliku chce, abyś otworzył go tylko do odczytu

Aby usunąć ustawienie tylko do odczytu, wróć do menu Plik, kliknij ponownie przycisk „Chroń skoroszyt” i wyłącz ustawienie „Zawsze otwieraj tylko do odczytu”.

Chroń strukturę skoroszytu

Ostatnim sposobem dodania ochrony na poziomie skoroszytu jest ochrona struktury skoroszytu. Ten rodzaj ochrony uniemożliwia osobom, które nie mają hasła, wprowadzanie zmian na poziomie skoroszytu, co oznacza, że ​​nie będą mogły dodawać, usuwać, zmieniać nazwy ani przenosić arkuszy.

Aby to skonfigurować, otwórz plik Excel i przejdź do menu Plik. Domyślnie zobaczysz kategorię „Informacje”. Kliknij przycisk „Chroń skoroszyt”, a następnie wybierz „Szyfruj hasłem” z menu rozwijanego.

kliknij chroń skoroszyt i wybierz polecenie chroń strukturę skoroszytu

Wpisz swoje hasło i kliknij „OK”.

wpisz hasło i kliknij OK

Potwierdź hasło i kliknij „OK”.

potwierdź hasło i kliknij OK

Każdy może nadal otworzyć dokument (zakładając, że skoroszyt nie został również zaszyfrowany hasłem), ale nie będzie miał dostępu do poleceń strukturalnych.

polecenia strukturalne są niedostępne

Jeśli ktoś zna hasło, może uzyskać dostęp do tych poleceń, przechodząc do zakładki „Recenzja” i klikając przycisk „Chroń skoroszyt”.

na karcie Recenzja kliknij opcję Chroń skoroszyt

Następnie mogą wprowadzić hasło.

wpisz swoje hasło

Dostępne stają się polecenia strukturalne.

są teraz dostępne polecenia strukturalne

Należy jednak pamiętać, że ta akcja usuwa ochronę struktury skoroszytu z dokumentu. Aby go przywrócić, musisz wrócić do menu pliku i ponownie zabezpieczyć skoroszyt.

Chroń arkusz roboczy przed edycją

Możesz także zabezpieczyć poszczególne arkusze przed edycją. Gdy chronisz arkusz, program Excel blokuje wszystkie komórki przed edycją. Ochrona arkusza oznacza, że ​​nikt nie może edytować, zmieniać formatu ani usuwać zawartości.

Kliknij kartę „Recenzja” na głównej wstążce programu Excel.

przejdź do karty recenzji

Kliknij „Chroń arkusz”.

kliknij przycisk ochrony arkusza

Wprowadź hasło, którego chcesz użyć do odblokowania arkusza w przyszłości.

wpisz swoje hasło

Wybierz uprawnienia, które chcesz, aby użytkownicy mieli do arkusza roboczego po jego zablokowaniu. Na przykład możesz chcieć zezwolić innym na formatowanie wierszy i kolumn, ale nie na ich usuwanie.

wybierz uprawnienia

Po zakończeniu wybierania uprawnień kliknij „OK”.

Kliknij OK

Ponownie wprowadź wprowadzone hasło, aby potwierdzić, że je pamiętasz, a następnie kliknij przycisk „OK”.

Potwierdź swoje hasło

Jeśli chcesz usunąć tę ochronę, przejdź do zakładki „Recenzja” i kliknij przycisk „Nie chroń arkusza”.

na karcie recenzji kliknij opcję Nie chroń arkusza

Wpisz swoje hasło, a następnie kliknij „OK”.

wpisz swoje hasło

Twój arkusz jest teraz niezabezpieczony. Pamiętaj, że ochrona została całkowicie usunięta i jeśli chcesz, musisz ponownie zabezpieczyć arkusz.

Chroń określone komórki przed edycją

Czasami możesz chcieć chronić tylko określone komórki przed edycją w programie Microsoft Excel. Na przykład możesz mieć ważną formułę lub instrukcje, które chcesz zachować. Bez względu na przyczynę możesz łatwo zablokować tylko niektóre komórki w programie Microsoft Excel.

Zacznij od wybrania komórek, których nie chcesz blokować. Może się to wydawać sprzeczne z intuicją, ale hej, to jest Office dla Ciebie.

wybierz komórki, które chcesz odblokować

Teraz kliknij prawym przyciskiem myszy zaznaczone komórki i wybierz polecenie „Formatuj komórki”.

kliknij prawym przyciskiem myszy wybrane komórki i wybierz formatowanie komórek

W oknie Formatuj komórki przejdź do zakładki „Ochrona”.

przejdź do zakładki ochrony

Odznacz pole wyboru „Zablokowane”.

Odznacz pole wyboru Zablokowane.

Następnie kliknij „OK”.

Kliknij OK

Po wybraniu komórek, dla których chcesz zezwolić na edycję, możesz zablokować pozostałą część arkusza, postępując zgodnie z instrukcjami w poprzedniej sekcji.

Zwróć uwagę, że możesz najpierw zablokować arkusz, a następnie wybrać komórki, które chcesz odblokować, ale program Excel może być trochę niepewny. Ta metoda wybierania komórek, które chcesz pozostać odblokowane, a następnie blokowania arkusza działa lepiej.