Jak grać w serię gier Marathon firmy Bungie w systemie Linux

Aleph One to re-implementacja silnika gry Marathon 2 na komputery Macintosh o otwartym kodzie źródłowym. Oficjalnie Aleph One może grać w Marathon 1, Marathon 2 i Marathon Infinity. Dodatkowo silnik ma możliwość grania w niestandardowe, stworzone przez fanów wersje serii gier Bungie’s Marathon (czyli scenariusze).

Sam silnik nie jest zbyt wymagający i może działać w systemach Linux z zaledwie 512 MB pamięci RAM. Co więcej, wszystkie trzy gry Marathon można pobrać bezpłatnie!

Zainstaluj Aleph One

Uruchomienie silnika Aleph One nie jest łatwe, ponieważ programiści nie udostępniają pakietów do pobrania na stronie internetowej. Aby zainstalować oprogramowanie, wybierz swój system operacyjny z poniższej listy i postępuj zgodnie z instrukcjami.

Ubuntu / Debian

Użytkownicy Ubuntu chcący zagrać w serię Bungie Marathon będą musieli zainstalować Aleph One, budując go ze źródła. Otwórz terminal i zainstaluj niezbędne zależności kompilacji. Następnie przejdź do ogólnych instrukcji, aby dowiedzieć się, jak zbudować grę ze źródła.

sudo apt install libboost-all-dev libsdl1.2-dev libsdl-image1.2-dev 
  libsdl-net1.2-dev libsdl-ttf2.0-dev libspeexdsp-dev libzzip-dev 
  libavcodec-dev libavformat-dev libavutil-dev libswscale-dev

Lub

sudo apt-get install libboost-all-dev libsdl1.2-dev libsdl-image1.2-dev 
  libsdl-net1.2-dev libsdl-ttf2.0-dev libspeexdsp-dev libzzip-dev 
  libavcodec-dev libavformat-dev libavutil-dev libswscale-dev

Arch Linux

Użytkownicy Arch Linux mają szczęście, ponieważ dla każdej z gier Marathon istnieją określone migawki AUR. Aby rozpocząć instalację, otwórz okno terminala i użyj menedżera pakietów Pacman, aby zsynchronizować najnowszą wersję Gita. Następnie użyj Git, aby sklonować pliki źródłowe gry.

sudo pacman -S git

git clone https://aur.archlinux.org/alephone.git

git clone https://aur.archlinux.org/alephone-marathon.git
git clone https://aur.archlinux.org/alephone-marathon2.git

git clone https://aur.archlinux.org/alephone-infinity.git

Po pobraniu wszystkich pojedynczych migawek AUR nadszedł czas na proces instalacji. Pierwszym krokiem jest zbudowanie i zainstalowanie samego silnika. Używając polecenia CD, przenieś terminal do folderu alephone i wygeneruj nowy pakiet za pomocą makepkg.

Uwaga: Aleph One może nie zainstalować zależności, jeśli znajdują się one poza AUR. Aby to naprawić, musisz zainstalować je ręcznie. Znajdź więcej informacji na ich temat tutaj.

cd alephone
makepkg -si

Po zbudowaniu i działaniu podstawowego silnika można bezpiecznie zainstalować 3 gry Marathon w Arch.

cd alephone-marathon
makepkg -si
cd .. 
cd alephone-marathon2

makepkg -si

cd ..

cd alephone-infinity

makepkg -si

Fedora

Silnik gry Bungie nie ma oficjalnego RPM do zainstalowania przez użytkowników Fedory Linux. Na szczęście dzięki OpenSUSE nie ma to znaczenia. Rozpocznij instalację w Fedorze Linux, używając narzędzia do pobierania wget, aby pobrać najnowszą wersję Aleph One.

wget https://download.opensuse.org/repositories/home:/demonpig:/Games/openSUSE_Leap_15.0/x86_64/alephone-20150620-lp150.7.1.x86_64.rpm

Zakończ proces instalacji, instalując pakiet RPM za pomocą DNF.

sudo dnf install alephone-20150620-lp150.7.1.x86_64.rpm -y

OpenSUSE

Open SUSE jest zdecydowanie najłatwiejszym do zainstalowania silnikiem gry Aleph One. Odwiedź ten link i wybierz przycisk „pokaż pakiety eksperymentalne”, a następnie wybierz „zainstaluj”, aby zakończyć.

Instrukcje ogólne

Budowanie silnika gry Aleph One ze źródeł rozpoczyna się od pobrania pakietu źródłowego. W terminalu użyj polecenia curl i chwyć go.

curl -o AlephOne-20150619.tar.bz2 -L https://source.bungie.org/download/source.php

Po zakończeniu pobierania kodu źródłowego użyj polecenia tar i wyodrębnij wszystko.

tar xjvf AlephOne-20150619.tar.bz2

Używając polecenia CD, przejdź do katalogu źródłowego i uruchom polecenie configure.

cd AlephOne-20150619

./configure

Jeśli wszystko wygląda dobrze, uruchom polecenie make.

make

Na koniec zainstaluj oprogramowanie za pomocą:

sudo make install

Skonfiguruj scenariusze

Zanim zaczniesz grać w którąkolwiek z gier Bungie’s Marathon, musisz skonfigurować pliki gry. Na szczęście każda gra jest open source, a pliki są dostępne bezpłatnie w Internecie. Aby pobrać pliki gry, otwórz terminal i użyj narzędzia do pobierania wget.

Marathon 1 Files

wget https://github.com/Aleph-One-Marathon/alephone/releases/download/release-20150620/Marathon-20150620-Data.zip

Pliki Marathon 2

wget https://github.com/Aleph-One-Marathon/alephone/releases/download/release-20150620/Marathon2-20150620-Data.zip

Pliki Marathon 3

wget https://github.com/Aleph-One-Marathon/alephone/releases/download/release-20150620/MarathonInfinity-20150620-Data.zip

Używając polecenia mkdir, utwórz nowy folder z etykietą „Marathon-Games”. Ten folder będzie zawierał wszystkie pliki danych gry.

mkdir -p ~/Marathon-Games

Następnie utwórz 3 podfoldery (po jednym dla danych każdej gry).

mkdir -p ~/Marathon-Games/Marathon-1

mkdir -p ~/Marathon-Games/Marathon-2

mkdir -p ~/Marathon-Games/Marathon-Infinity

Wypakuj wszystkie pliki gry do nowego katalogu Marathon-Games.

unzip -d ~/Marathon-Games/Marathon-1 Marathon-20150620-Data.zip

unzip -d ~/Marathon-Games/Marathon-2 Marathon2-20150620-Data.zip

unzip -d  ~/Marathon-Games/Marathon-Infinity MarathonInfinity-20150620-Data.zip

Graj w Maraton Bungie

Teraz, gdy silnik Aleph One jest już zainstalowany, a pliki gry znajdują się we właściwych folderach danych, pora rozpocząć grę. Aby zagrać w którąkolwiek z gier Marathon, musisz uruchomić polecenie alephone i określić katalog danych gry.

Aby zagrać, postępuj zgodnie z poniższymi instrukcjami, aby uruchomić dowolną grę za pośrednictwem terminala.

Uruchom Maraton 1

alephone ~/Marathon-Games/Marathon-1

Uruchom Maraton 2

alephone ~/Marathon-Games/Marathon-2

Uruchom Marathon Infinity

alephone ~/Marathon-Games/Marathon-Infinity

Zamknij każdą działającą instancję Aleph One w systemie Linux, naciskając przycisk ESC, a następnie wybierając przycisk „quit”.