Jak korzystać z teorii motywacji w pracy

Odkryj sześć najlepszych teorii motywacji, które mogą pomóc Ci w zwiększeniu wydajności Twojego zespołu w miejscu pracy.

Menedżerowie HR, przełożeni i inni najważniejsi interesariusze firmy zawsze szukali praktycznych modeli motywowania swoich podwładnych do pracy. W związku z tym psychologowie nieustannie pracują nad rozwojem nowych teorii motywacji, które mogą napędzać rozwój firmy poprzez stymulowanie jej siły roboczej.

Jeśli czytasz ten artykuł, musisz być przełożonym, menedżerem lub działem HR, który musi opracować lepsze strategie, aby utrzymać motywację Twojego zespołu. Jeśli tak, to czytasz odpowiedni przewodnik! Poniżej znajduje się ostateczna lista popularnych teorii motywacyjnych stosowanych przez duże firmy.

Jakie są teorie motywacji?

Teorie motywacji to studia i badania nad uświadomieniem sobie, co kieruje daną osobą do pracy w kierunku określonego celu, wyniku lub celu. Można je łatwo odnieść do całego społeczeństwa lub narodu, ale teorie te są ważniejsze dla organizacji komercyjnych, które mają do czynienia z siłą roboczą.

W dziedzinie zarządzania biznesem znajdziesz wiele teorii motywacyjnych, które pomogą Ci w następujących kwestiach:

  • Zrozumienie, jakie działania i słowa zachęcają pracownika
  • Zachowanie lub wpływ jednego pracownika na innych w zespole
  • Jakie potrzeby pracownicy starają się spełnić za pomocą określonych działań

Według menedżerów biznesowych i HR, firma może uzyskać większe przychody, gdy jej pracownicy są wydajni. Ponadto, dochody wzrastają wielokrotnie, gdy pracownicy firmy przejmują swoje obowiązki w trybie autopilota. Jako menedżer musisz jedynie zastosować odpowiednie teorie motywacji w zależności od rodzaju Twojej siły roboczej.

Rodzaje teorii motywacji

Istnieje kilka rodzajów teorii motywacji. Niektórzy psychologowie dzielą różne modele motywacji na następujące:

Wczesne teorie motywacji

Te teorie motywacyjne mogą mieć wieki i działać jako podstawowe teorie dla współczesnych modeli motywacyjnych. Większość praktykujących i odnoszących sukcesy menedżerów korzysta z tych modeli, a niektóre popularne to:

  • Teoria X i teoria Y autorstwa Mcgregor
  • Dwuczynnikowa teoria motywacji
  • Hierarchia potrzeb Maslowa
  • Teoria ERG autorstwa Claytona Alderfera

Współczesne teorie motywacyjne

W ostatnich latach powstały współczesne modele motywacji. Odzwierciedlają one różne komponenty nowej generacji, takie jak cyfryzacja przedsiębiorstw, przetwarzanie w chmurze, sztuczna inteligencja (AI), uczenie maszynowe (ML) itp. Oto nowoczesne teorie motywacji, które zyskują na popularności:

  • Teoria wyznaczania celów Edwina Lockea
  • Teoria wzmocnienia autorstwa BF Skinnera i współpracowników
  • Teoria oczekiwań autorstwa Victora H. Vroom
  • Teoria własnej skuteczności Alberta Bandury
  • Teoria oceny poznawczej

Inna szkoła psychologów ludzkich zachowań i motywacji dzieli te teorie na dwie następujące części:

Teorie treści

Eksperci łączą teorie motywacji treści z indywidualnymi celami, potrzebami i celami. Modele te koncentrują się na przyczynach, które motywują pracowników. Na przykład możesz rozważyć teorię ERG Alderfera, teorię dwóch czynników Herzberga itp.

Teorie procesów

Te teorie motywacji koncentrują się przede wszystkim na metodach lub przepływach pracy w celu motywowania pracowników biznesowych. Modele te odpowiadają na często zadawane przez menedżerów pytanie „jak motywować zespół?”

Teoria oczekiwań Victora Vrooma, teoria wyznaczania celów Locke’a, teoria wzmocnienia Skinnera itd. są najlepszymi przykładami w tej kategorii.

Znaczenie teorii motywacji

Zdrowa kultura firmy

Będąc dyrektorem HR lub menedżerem biznesowym, możesz kształtować kulturę biznesową i profesjonalne zachowanie w zespołach, ćwicząc określone modele motywacyjne.

Rozwój firmy

Aby rozwijać firmę, musisz przekształcić swoją siłę roboczą w wydajny zespół. Możesz to zrobić tylko wtedy, gdy zastosujesz naukowo przetestowane teorie motywacji.

Doskonałość biznesowa (BE)

Celem BE jest osiąganie wyjątkowych wyników i wyników dzięki wartościom, zasadom i niezwykłym praktykom korporacyjnym. Ponownie, będziesz potrzebować sprawdzonego modelu motywacyjnego, aby Twoje plany BE mogły funkcjonować.

Zmniejszenie współczynnika rezygnacji

Kiedy możesz uszczęśliwić swoich pracowników, motywując ich, jesteś świadkiem mniejszej liczby odejść niż firmy, które nie stosują teorii motywacyjnych.

Szybsze innowacje

Twoja firma może wymyślić nowe produkty i usługi, gdy Twoi pracownicy są zmotywowani i czują się związani z organizacją.

Musisz znać teorie motywacji, aby zastosować jedną lub kilka z nich w pracy. Oto popularne modele, z których korzystają odnoszący sukcesy HR i menedżerowie:

Teoria hierarchii potrzeb Maslowa

Teoria Hierarchii Potrzeb Abrahama Maslowa jest ważną teorią psychologii organizacyjnej, która została wprowadzona w 1943 roku w pracy badawczej. Zgodnie z tą teorią ludzkie potrzeby są hierarchiczne i „przedpotężne”.

Oznacza to, że powinni mieć spełniony jeden warunek, zanim poczują motywację do spełnienia kolejnego. Potrzeby są posortowane poniżej od najbardziej podstawowych do zaawansowanych.

  • Potrzeby fizjologiczne: podstawowe potrzeby, takie jak jedzenie, woda, sen
  • Bezpieczeństwo: bezpieczeństwo pracy, bezpieczeństwo pracy, stabilność finansowa
  • Przynależność: wspierający współpracownicy, przyjaciele, liderzy zespołów i pracodawca
  • Szacunek: Premie, formalne uznanie, awanse
  • Samorealizacja: Osiągnij pełny potencjał lub znajdź cel pracy

Zastosowania w miejscu pracy dla teorii Maslowa

Jest to jedna z najbardziej użytecznych teorii motywacji stosowanych przez menedżerów. W oparciu o tę teorię HR i menedżerowie powinni zadać sobie następujące pytania, aby wiedzieć, czy w organizacji jest wystarczająco dużo elementów motywacyjnych.

  • Czy firma dba o podstawowe potrzeby fizjologiczne pracowników, takie jak komfortowa temperatura, bezpieczna woda pitna, punkt gastronomiczny?
  • Czy zapewniasz bezpieczeństwo pracownikom płacąc uczciwe wynagrodzenie i utrzymanie miejsca pracy?
  • Czy jest wystarczająco dużo szkoleń i zajęć integracyjnych dla lepszego nawiązywania więzi?
  • Czy na czas i publicznie chwalisz swoich kolegów z zespołu za ich wydajność i produktywność?
  • Co robisz, aby pomóc kolegom z drużyny osiągnąć pełny potencjał?

Teoria ERG Alderfera

Teoria motywacji ERG Claytona Alderfera jest przedefiniowaną wersją teorii hierarchii potrzeb Maslowa. Jest to zmieniona kategoria hierarchii, która opisuje prostsze i szersze kategorie.

W teorii wspomniano jednak, że znaczenie tych zajęć jest różne dla różnych pracowników. Teoria ERG podkreśla również wpływ aspektu frustracji i regresji na motywację w miejscu pracy.

  • Potrzeby egzystencjalne: odnoszą się do podstawowych potrzeb, w tym potrzeb fizjologicznych i fizycznych związanych z bezpieczeństwem.
  • Potrzeby pokrewieństwa: Potrzeby te obejmują relacje międzyludzkie i uznanie publiczne.
  • Potrzeby rozwojowe: Potrzeby związane z samorozwojem i rozwojem osobistym są ujęte w tej klasie.

Zastosowania w miejscu pracy dla teorii ERG Alderfera

Jeśli menedżerowie postępują zgodnie z tą teorią motywacji, muszą zrozumieć, że ich koledzy mają wiele potrzeb, które należy zaspokoić jednocześnie. Koncentrowanie się na jednej potrzebie naraz nie będzie skutecznie motywować pracowników.

Teoria ludzkiej motywacji McClellanda

David McClelland wymyślił teorię ludzkiej motywacji lub teorię potrzeb. Teoria sugeruje trzy motywatory leżące u podstaw tej teorii. Motywują one pracowników bez względu na wiek, płeć i inne czynniki. Spójrzmy na te:

  • Osiągnięcie: Potrzeba osiągnięcia celów i wykazania indywidualnych kompetencji.
  • Przynależność: Ten motywator odnosi się do potrzeby poczucia społecznej akceptacji i miłości.
  • Władza: Oznacza kontrolę lub władzę nad własną pracą lub pracami podwładnych.

Zastosowania w miejscu pracy dla teorii McClellanda

Aby wdrożyć tę teorię, menedżerowie powinni osobiście ocenić każdego pracownika i dowiedzieć się, który z nich ma w sobie jaki motywator. Po zidentyfikowaniu kierowców muszą stworzyć indywidualne podejście dla każdej osoby. Struktura powinna zawierać pożądane czynniki motywujące, aby uzyskać najbardziej produktywny wkład dla każdego członka zespołu.

Teoria dwóch czynników Herzberga

Frederick Herzberg i jego współautorzy opublikowali w 1959 roku książkę, która zawierała jego słynną teorię motywacji i higieny, znaną również jako teoria dwóch czynników. Teoria mówi, że satysfakcja i niezadowolenie z pracy nie są czynnikami przeciwstawnymi. Zamiast tego należy je traktować jako zupełnie odrębne kategorie.

Wskazał kilka motywatorów, które wpływają na satysfakcję z pracy:

  • Osiągnięcia zawodowe
  • Uznanie organizacyjne
  • Zainteresowanie zadaniem
  • Profesjonaly rozwój

Poza tym teoria dwóch czynników również odnosiła się do czynników higieny jako czynników przyczyniających się do niezadowolenia z pracy.

  • Wynagrodzenie i bezpieczeństwo pracy
  • Polityka organizacyjna i administracja
  • Warunki pracy
  • Relacje w miejscu pracy
  • Równowaga między życiem zawodowym a prywatnym
  • Status i nadzór

Zastosowania w miejscu pracy dla teorii dwóch czynników Herzberga

Jako kierownicy i menedżerowie ds. zasobów ludzkich musisz sprawdzić następujące punkty, aby wdrożyć tę teorię w celu motywowania pracowników:

1. Za satysfakcję z pracy

  • Przypisywanie im zadań zgodnie z ich zdolnościami i umiejętnościami
  • Docenianie osiągnięć pracowników poprzez formalne lub nieformalne pochwały i premie
  • Pytanie pracowników o ich zainteresowania i odpowiednie przydzielanie zadań
  • Promowanie pracowników w oparciu o talent, zainteresowania i lojalność
  • Oferowanie programów podnoszenia umiejętności, takich jak konferencje i szkolnictwo wyższe

2. Za niezadowolenie z pracy

  • Opracowanie uczciwej i jasno nakreślonej polityki biurowej oraz udostępnienie jej
  • Unikaj mikrozarządzania kolegami z drużyny, ale wspieraj ich w razie potrzeby
  • Zapewnienie bezpiecznego miejsca pracy i niezbędnych zasobów do osiągnięcia pełnej produktywności
  • Oferowanie uczciwych wynagrodzeń i możliwości budowania dobrych relacji w miejscu pracy
  • Zapewnienie pracownikom równowagi między życiem zawodowym a prywatnym

Teoria wyznaczania celów Locke’a

Teoria wyznaczania celów powstała w latach 60. XX wieku przez Edwina Locke’a. Będąc jedną z kluczowych teorii motywacji, ustanawia związek między wyznaczaniem celów a wydajnością.

Zgodnie z tą teorią wydajność poprawia się, gdy ambitne cele są połączone z odpowiednią informacją zwrotną. Mówiąc najprościej, cele motywują pracownika do tego, jakie zadanie ma wykonać i ile wysiłku włożyć.

Zastosowania w miejscu pracy dla teorii wyznaczania celów Locke’a

Dzięki poniższym punktom możesz zastosować teorię wyznaczania celów do motywowania pracowników:

  • Ustal jasne, określone i ambitne cele, aby utrzymać motywację pracowników
  • Używaj mierzalnych celów i terminów realizacji, aby uniknąć nieporozumień
  • Upewnij się, że cele są realistyczne i ambitne, aby pracownicy poczuli dumę po ich osiągnięciu
  • Przekazuj odpowiednią informację zwrotną na temat zachowania i wydajności pracowników, aby uzyskać wyższą wydajność
  • Reguluj trudności związane z celami, aby zapewnić większe zaangażowanie pracowników i większą satysfakcję z pracy

Teoria oczekiwań Vrooma

Teoretyk Victor Vroom opublikował swoją książkę Praca i motywacja w 1964 roku, w której przedstawił teorię oczekiwań. W teorii motywacja w miejscu pracy zależy od następujących trzech zmiennych:

  • Oczekiwanie: prawdopodobieństwo osiągnięcia sukcesu przez osobę po próbie
  • Instrumentalność: Szansa, że ​​pracownicy otrzymają nagrodę/pochwałę po osiągnięciu sukcesu
  • Walencja: ilość satysfakcji, jaką pracownik będzie czerpał z nagrody

Aplikacje w miejscu pracy dla teorii oczekiwań Vrooma

Zgodnie z tą teorią dowiedz się, jak motywować pracowników, korzystając z następujących punktów:

  • Pomyślne osiągnięcie celu określi, jak będą zmotywowani do wykonania zadania. Twoim zadaniem jako menedżera jest wyznaczanie realistycznych celów i przydzielanie zadań najbardziej wykwalifikowanej osobie.
  • Im większa szansa na otrzymanie nagrody, tym więcej wysiłku pracownicy włożą w pomyślne wykonanie zadania.
  • Nagrody powinny być motywujące. Ktoś, kto długo patrzy na promocję, nie będzie zadowolony z bukietu kwiatów.

Teraz, gdy zapoznałeś się już z podstawami najpopularniejszych teorii motywacji i ich zastosowaniami w miejscu pracy, nadszedł czas, aby znaleźć kilka zasobów tekstowych, które pomogą Ci dalej. Oto książki, które musisz dostać od Amazon:

Teoria ludzkiej motywacji

Teoretyk Hierarchii Potrzeb, amerykański psycholog Abraham H. Maslow, jest autorem tego wspaniałego podręcznika z Amazonii. Maslow stoi za nowatorskimi ludzkimi ideami behawioralnymi, takimi jak psychologia humanistyczna, psychologia pozytywna itp.

Był pierwszym, który przedstawił u ludzi hierarchiczną motywację psychologiczną opartą na potrzebach. Ta wyjątkowa książka jest dostępna w Kindle, Amazon Audiobook, w twardej oprawie i miękkiej oprawie.

Motywacja do pracy: historia, teoria, badania i praktyka

Jeśli chcesz zmotywować swoich pracowników za pomocą unikalnej struktury nauki behawioralnej, musisz otrzymać tę książkę od Amazon. Autor, Gary Latham, był konsultantem i praktykującym psychologiem personelu. Zamieścił kilka przykładów z życia, które można również śledzić.

Książka jest dostępna w różnych formatach, takich jak Kindle, miękka, twarda i masowa oprawa miękka. Dlatego możesz wybrać w zależności od stylu czytania.

Oxford Handbook of Work Engagement

W przypadku szkoleń menedżerskich i strategicznych decyzji HR zespół kierowniczy każdej firmy coraz częściej stosuje teorię motywacji o samostanowieniu. Koncentruje się na jakości motywacji pracownika, a nie na ilości.

Menedżerowie biznesu dowiadują się o teorii najpierw z tej książki Amazon. Jest to kompozycja wykładów ekspertów psychologii organizacji i teorii samostanowienia.

Ostatnie słowa

Teorie motywacji są wysoce funkcjonalne w konfiguracjach biznesowych, ponieważ modele te pomagają HR-om i menedżerom rozwiązywać osobiste konflikty między pracownikami, zwiększać produktywność pracowników, zapewniać budowanie zespołu itp. Powinieneś również przećwiczyć dowolny lub wszystkie z powyższych modeli, aby Twoja firma się rozwijała .

Możesz być również zainteresowany oprogramowaniem do rozpoznawania pracowników, które nagradza, motywuje i angażuje pracowników.