Jak kupić telewizor do gier w 2020 roku

Technologia wyświetlania przeszła długą drogę w ciągu dekady. Jeśli chcesz mieć telewizor do gier wideo, w tym konsolę nowej generacji i tytuły na komputery PC, Twoje potrzeby są zupełnie inne niż w przypadku przeciętnego kupującego.

Znaczenie HDMI 2.1

Nadeszła kolejna generacja konsol i wysokiej klasy kart graficznych do komputerów PC. Sony i Microsoft walczą z PlayStation 5 i Xbox Series X, które mają porty HDMI 2.1. NVIDIA wypuściła również swoje rekordowe karty z serii 30 z pełną obsługą HDMI 2.1.

Więc o co chodzi w tym nowym standardzie?

Interfejs multimedialny wysokiej rozdzielczości (HDMI) to sposób, w jaki telewizor łączy się z konsolami, odtwarzaczami Blu-ray i wieloma kartami graficznymi komputera. HDMI 2.0b ogranicza przepustowość 18 Gb / s, co jest wystarczające dla treści 4K przy 60 klatkach na sekundę.

Porównanie przepustowości HDMI 1.4, 2.0 i 2.1.

HDMI 2.1 zapewnia prędkość do 48 Gb / s. Obejmuje to obsługę 4K przy 120 klatkach na sekundę (z HDR) lub 8K przy 60 klatkach na sekundę. Obsługuje również nieskompresowany dźwięk i wiele innych funkcji, takich jak zmienne częstotliwości odświeżania (VRR) i automatyczny tryb niskiego opóźnienia (ALLM), aby zminimalizować opóźnienie wejściowe.

Pamiętaj jednak, że HDMI 2.1 jest tego warte tylko wtedy, gdy telewizor ma panel 120 Hz. Niektóre telewizory, takie jak Samsung Q60T, reklamują obsługę HDMI 2.1, ale mają tylko panel 60 Hz. Oznacza to, że nie mogą korzystać z 120 klatek na sekundę, ponieważ wyświetlacz może wyświetlać tylko 60 klatek na sekundę.

Czy potrzebujesz całej dodatkowej przepustowości? Jeśli chcesz w pełni wykorzystać nowe konsole, musisz to zrobić. Nie jest jednak jasne, ile gier nowej generacji będzie obsługiwać rozdzielczość 4K przy 120 klatkach. Microsoft ogłosił, że garść tytułów Xbox Series X będzie obsługiwać 4K / 120. Lista obejmuje komponent gry wieloosobowej Halo Infinite (opóźniony do 2021 roku), platformówkę, która przyciąga wzrok Ori and the Will of the Wisps, Dirt 5 i Gears of War 5.

Większość gier z poprzedniej generacji działała z prędkością 30 klatek na sekundę, w tym wysokobudżetowe wydania własne, takie jak The Last of Us Part II, i filary stron trzecich, takie jak Assassin’s Creed. Microsoft poprawił to na Xbox One X, optymalizując niektóre gry tak, aby działały w 60 klatkach.

Zarówno PS5, jak i Xbox Series X będą docelowo wyświetlać klatki 4K 60 jako punkt odniesienia. Jeśli chcesz być przyszłościowy, kup wyświetlacz 120 Hz ze zgodnością z HDMI 2.1, nawet jeśli porty są ograniczone do 40 Gb / s (jak niektóre telewizory i odbiorniki LG i Sony z 2020 r.). 40 Gb / s wystarcza na sygnał 4K przy 120 klatkach z pełną, 10-bitową obsługą HDR.

Nawet NVIDIA została odblokowana 10-bitowa obsługa kart z serii 30. Dzięki temu wyświetlacze o szybkości 40 Gb / s mogą obsługiwać 120 klatek w rozdzielczości 4K z 10-bitowym próbkowaniem bez podpróbkowania chrominancji (to znaczy, że niektóre kanały pomijają pewne informacje o kolorze).

Jeśli spędzasz trochę czasu na PlayStation 4 lub Xbox One lub nie potrzebujesz rozgrywki z prędkością 120 klatek na sekundę, HDMI 2.0b jest na razie w porządku. Jest również w porządku, jeśli kupujesz tańszą konsolę Xbox Series S, która jest przeznaczona dla 1440p, a nie pełnego 4K.

W ciągu najbliższych kilku lat coraz więcej modeli będzie obsługiwać HDMI 2.1, a będziesz mieć więcej opcji, co oznacza więcej możliwości zaoszczędzenia pieniędzy.

Zmienna częstotliwość odświeżania, automatyczny tryb niskiego opóźnienia i szybki transport klatek

Niektóre z nowych funkcji HDMI 2.1 są również dostępne za pośrednictwem starszego standardu HDMI 2.0b i zostały wdrożone w telewizorach, które nie obsługują wyraźnie HDMI 2.1.

Zmienna częstotliwość odświeżania (VRR lub HDMI VRR) to technologia, która rywalizuje z NVIDIA G-Sync i AMD FreeSync. Podczas gdy te ostatnie są przeznaczone głównie dla graczy PC, HDMI VRR jest przeznaczone dla konsol. Obecnie tylko Microsoft zobowiązał się do tej funkcji w Xbox Series X i S, ale oczekuje się, że PlayStation 5 będzie ją obsługiwać.

Porównanie HDMI VRR przy niskich, średnich i wysokich częstotliwościach klatek.

VRR ma zapobiegać rozdzieraniu się ekranu, co jest brzydkim efektem ubocznym konsoli, która nie nadąża za częstotliwością odświeżania wyświetlacza. Jeśli konsola nie jest gotowa do wysłania pełnej klatki, wysyła zamiast tego częściową, co powoduje efekt „łzawienia”. Gdy częstotliwość odświeżania jest zgodna z liczbą klatek na sekundę, zrywanie jest prawie wyeliminowane.

Tryb Auto Low Latency (ALLM) to inteligentna metoda wyłączania przetwarzania w celu zmniejszenia opóźnień podczas grania w gry. Gdy telewizor wykryje ALLM, automatycznie wyłącza funkcje, które mogą powodować opóźnienia. Dzięki ALLM nie musisz pamiętać, aby przejść do trybu gry, aby uzyskać najlepszą wydajność.

Quick Frame Transport (QFT) współpracuje z VRR i ALLM, aby jeszcze bardziej zmniejszyć opóźnienia i zrywanie ekranu. QFT transportuje ramki ze źródła z większą szybkością niż istniejąca technologia HDMI. To sprawia, że ​​gry wydają się bardziej responsywne.

Wszystkie urządzenia w łańcuchu HDMI wymagają obsługi tych funkcji, w tym amplitunerów AV.

Porozmawiajmy o opóźnieniu

Kupując nowy telewizor, prawdopodobnie zobaczysz dwa podobnie brzmiące terminy, które odnoszą się do różnych rzeczy: czas oczekiwania (lub lag) i czas odpowiedzi.

Opóźnienie to czas, po jakim wyświetlacz reaguje na wprowadzane dane. Na przykład, jeśli naciśniesz przycisk, aby wskoczyć na kontroler, opóźnienie to czas, w którym twoja postać wskoczy na ekran. Niższe opóźnienie może dać ci przewagę w konkurencyjnych grach wieloosobowych lub sprawić, że szybkie gry dla jednego gracza będą bardziej responsywne.

To opóźnienie jest mierzone w milisekundach. Zwykle opóźnienie wynoszące 15 ms lub mniej jest niedostrzegalne. Niektóre telewizory z wyższej półki obniżają to do około 10 ms, ale wszystko poniżej 25 ms jest zwykle wystarczająco dobre. Jak ważne jest to, zależy całkowicie od rodzaju gier, w które grasz.

Czas odpowiedzi odnosi się do odpowiedzi piksela. Jest to czas, w którym piksel zmienia się z jednego koloru na inny, zwykle określany jako „szare na szare”. Jest to również mierzone w milisekundach i nie jest niczym niezwykłym, że wyświetlacze wysokiej klasy mają odpowiedź piksela 1 ms lub lepszą. W szczególności wyświetlacze OLED mają prawie natychmiastowy czas reakcji.

Wiele telewizorów premium i flagowych ma dobre opóźnienia i czasy reakcji. Niedrogie telewizory mogą trafić lub przegapić, więc przed zakupem upewnij się, że przeszukałeś. W RTINGS testują opóźnienia i wyświetla listę wszystkich modeli recenzji według opóźnienia wejściowego jeśli chcesz zobaczyć, jak układa się ten, który rozważasz.

FreeSync i G-Sync

Zmienne częstotliwości odświeżania eliminują rozrywanie ekranu, dopasowując częstotliwość odświeżania monitora do częstotliwości odświeżania źródła. Na komputerze jest to karta graficzna lub GPU. Zarówno Nvidia, jak i AMD mają własne technologie, które rozwiązują ten problem.

G-Sync to technologia zmiennej częstotliwości odświeżania Nvidii, która wymaga układu sprzętowego na wyświetlaczu. Działa jednak tylko z kartami graficznymi Nvidia. Jeśli masz kartę Nvidia GTX lub RTX, której chcesz używać z nowym telewizorem, po prostu upewnij się, że obsługuje ona G-Sync.

Obecnie istnieją trzy poziomy G-Sync:

G-Sync: zapewnia grę bez rozchodzenia się obrazu w standardowej rozdzielczości.
G-Sync Ultimate: zaprojektowany do użytku z HDR o jasności do 1000 nitów.
Kompatybilny z G-Sync: Są to wyświetlacze, które nie mają wymaganego układu scalonego, ale nadal działają ze zwykłym G-Sync.

Logo Nvidia G-Sync i AMD FreeSync.

FreeSync jest równoważną technologią AMD i współpracuje z linią procesorów graficznych AMD Radeon. Istnieją trzy poziomy FreeSync, studnia:

FreeSync: usuwa rozrywanie ekranu.
FreeSync Premium: zawiera kompensację niskiej liczby klatek na sekundę, aby zwiększyć niską liczbę klatek na sekundę. Wymaga wyświetlacza 120 Hz przy rozdzielczości 1080p lub lepszej.
FreeSync Premium Pro: dodaje obsługę treści HDR do 400 nitów.

Wiele telewizorów obsługujących G-Sync będzie również współpracować z FreeSync (i odwrotnie). Obecnie istnieje bardzo niewiele telewizorów, które wyraźnie obsługują G-Sync, w szczególności flagowy zestaw OLED firmy LG. FreeSync jest tańszy w implementacji, ponieważ nie wymaga żadnego dodatkowego sprzętu, więc jest powszechnie spotykany na bardziej przystępnych cenowo wyświetlaczach.

Ponieważ AMD produkuje procesory graficzne zarówno dla Xbox Series X / S, jak i PlayStation 5, obsługa FreeSync może być ważniejsza dla graczy konsolowych tego pokolenia. Microsoft potwierdził obsługę FreeSync Premium Pro dla nadchodzącej serii X (oprócz HDMI VRR), ale nie jest jasne, z czego korzysta Sony.

Zastanów się, gdzie będziesz grać

Obecnie na rynku dostępne są dwa główne typy paneli: wyświetlacze LCD z podświetleniem LED (w tym QLED) i samozapalające się OLED. Panele LCD mogą być znacznie jaśniejsze niż diody OLED, ponieważ OLED to organiczna technologia samoemisyjna, która jest bardziej podatna na trwałe zatrzymywanie obrazu przy wysokiej jasności.

Jeśli masz zamiar grać w bardzo jasnym pomieszczeniu, może się okazać, że OLED po prostu nie jest wystarczająco jasny. Większość paneli OLED podlega automatycznemu ograniczaniu jasności (ABL), co zmniejsza ogólną jasność ekranu w dobrze oświetlonych scenach. Panele LCD nie są na to podatne i mogą być znacznie jaśniejsze.

Flagowy telewizor LG CX OLED 2020.

Jeśli grasz głównie w ciągu dnia w pokoju pełnym okien z dużym oświetleniem, lepszym wyborem może być ekran LCD. Jednak w pomieszczeniu z kontrolowanym światłem w nocy i subtelnym oświetleniem, OLED zapewni najlepszą jakość obrazu.

Generalnie diody OLED zapewniają doskonałą jakość obrazu ze względu na (teoretycznie) nieskończony współczynnik kontrastu. Modele QLED (wyświetlacze LCD z podświetleniem LED i folią z kropkami kwantowymi) mają większą objętość kolorów, co oznacza, że ​​mogą wyświetlać więcej kolorów i być jaśniejsze. To do Ciebie należy decyzja, która lepiej pasuje do Twojego budżetu i środowiska gier.

Wypalanie OLED

Panele OLED są podatne na trwałe utrwalenie obrazu lub „wypalenie”. Jest to spowodowane statycznymi treściami, takimi jak tablice wyników lub logo kanałów telewizyjnych, które pozostają na ekranie przez dłuższy czas. W przypadku graczy dotyczy to również elementów interfejsu, takich jak paski zdrowia i mini mapy.

Dla większości ludzi to nie będzie problem. Jeśli zmienisz zużycie treści i zużyjesz panel, prawdopodobnie nie napotkasz wypalenia. Ponadto, jeśli grasz w różne gry, nie będzie to duży problem.

Może to stanowić problem dla ludzi, którzy grają w tę samą grę od miesięcy, zwłaszcza jeśli jest ona obciążona elementami HUD. Jednym ze sposobów na zmniejszenie ryzyka wypalenia jest włączenie przezroczystości HUD lub całkowite wyłączenie HUD. Oczywiście nie zawsze jest to możliwe lub pożądane.

Wiele telewizorów OLED jest teraz wyposażonych w środki redukcji wypalania, takie jak funkcja Luminancji logo firmy LG, która przyciemnia ekran, gdy zawartość statyczna jest wyświetlana przez dwie minuty lub dłużej. Powinno to pomóc w powstrzymaniu wypalenia.

Dla graczy na PC, którzy używają telewizora jako monitora (z paskami zadań i ikonami na pulpicie na ekranie), OLED prawdopodobnie nie jest najlepszym wyborem. Jakakolwiek ilość statycznego obrazu stwarza ryzyko wypalenia. Jeśli nie używasz wyświetlacza wyłącznie do grania w gry lub oglądania filmów, zamiast tego możesz rozważyć wysokiej klasy panel LCD.

Nie wszystkie wypalenia są zauważalne podczas użytkowania w świecie rzeczywistym. Wiele osób odkrywa to dopiero po uruchomieniu wzorców testowych, w tym kolorowych slajdów. Niestety większość gwarancji, szczególnie udzielanych przez producentów, nie obejmuje wypalenia. Jeśli martwisz się i nadal chcesz mieć OLED, rozważ uzyskanie rozszerzonej gwarancji ze sklepu takiego jak Best Buy, który wyraźnie obejmuje ten problem.

HDR, HDR Gaming Interest Group i Dolby Vision

Gry HDR wkrótce staną się popularne wraz z premierą PlayStation 5 i Xbox Series X / S. Ponieważ obie platformy obsługują HDR w jakiejś formie, będziesz chciał upewnić się, że Twój następny telewizor jest co najmniej zgodny z HDR10, dzięki czemu uzyskasz bogatsze, jaśniejsze i bardziej szczegółowe obrazy.

HDR Gaming Interest Group (HGIG) została utworzona w celu ujednolicenia gier HDR za pośrednictwem formatu HGIG. Gry muszą posiadać certyfikat obsługi HGIG. Oczekuje się, że format wystartuje wraz z pojawieniem się gier nowej generacji, więc prawdopodobnie warto poszukać telewizora HDR z obsługą HGIG.

Logo Dolby Vision.

Zarówno Xbox Series X, jak i S będą również obsługiwać Dolby Vision HDR, który jest kolejnym formatem. W przeciwieństwie do HDR10, który wykorzystuje statyczne metadane, Dolby Vision wykorzystuje dynamiczne metadane na podstawie sceny po scenie. Obecnie zawartość opanowana w Dolby Vision może osiągnąć szczytową jasność do 4000 nitów, chociaż żaden ekran konsumencki nie może jeszcze osiągnąć takiego poziomu.

Aby korzystać z Dolby Vision na nowej konsoli Xbox, musisz mieć telewizor, który ją obsługuje. Producenci tacy jak LG, Vizio, HiSense i TCL produkują telewizory z obsługą Dolby Vision. Samsung zrezygnował jednak z formatu na rzecz HDR10 +. Jeśli jednak kupujesz konsolę Xbox nowej generacji, pamiętaj, że gry będą wyraźnie musiały obsługiwać tę funkcję.

Nowa generacja gier

Dla większości był to burzliwy rok, więc pojawienie się konsol i kart graficznych nowej generacji jest jeszcze bardziej ekscytujące niż zwykle. Nie jest też zły czas na ulepszenie telewizora, szczególnie jeśli do tej pory odkładałeś ustawienie 4K.

Cena OLEDów LG znacznie spadła w ciągu ostatnich kilku lat. Folie z kropkami kwantowymi są teraz dostępne w budżetowych zestawach LCD o wartości 700 USD, co oznacza, że ​​możesz mieć jasny, kolorowy obraz bez wyrzucania tysięcy.

Wkrótce będą jeszcze większe obniżki cen, panele 120 Hz, mini-telewizory LED i powszechne zastosowanie HDMI 2.1.