Menu Start to nie jedyny element, który może sprawić kłopoty w Windows 10. Problemy z funkcją wyszukiwania zdarzają się dość często, a ich rozwiązanie nie zawsze jest proste, zwłaszcza gdy ponowne indeksowanie elementów nie przynosi oczekiwanych rezultatów. Warto zaznaczyć, że nawet jeśli wyszukiwarka Windows zlokalizuje aplikacje, może zdarzyć się, że nie będzie można ich otworzyć. To błąd, a nie ograniczenie funkcji. Gdy znajdziesz aplikację w wynikach wyszukiwania, możesz kliknąć ją, aby ją uruchomić, lub użyć klawisza Enter. Aby naprawić problem z aplikacjami, które nie uruchamiają się za pomocą wyszukiwania, upewnij się, że aplikacje działające w tle są aktywne.
Podstawowe kroki diagnostyczne
Zanim przystąpisz do proponowanej poprawki, chociaż jest ona prosta, zaleca się wykonanie kilku podstawowych testów:
Upewnij się, że plik, który próbujesz otworzyć, to rzeczywiście plik EXE aplikacji lub jej skrót. Istnieje możliwość, że wyszukiwarka Windows wyświetla inne typy plików, a Ty nie zwracasz uwagi na szczegóły wyników wyszukiwania.
Sprawdź, czy aplikacja nie jest uszkodzona. Znajdź ją na liście aplikacji i spróbuj uruchomić ją stamtąd lub za pomocą Eksploratora plików.
Przykładowo, spróbuj uruchomić Notatnik, wyszukując go w systemie i otwierając go w ten sposób.
Zamknij wszystkie aplikacje, które mogą wpływać na interfejs użytkownika Windows 10, szczególnie te modyfikujące pasek zadań, a następnie sprawdź, czy problem nadal występuje.
Jeżeli wszystkie powyższe testy zakończą się pozytywnie, możesz przejść do rozwiązania problemu.
Jak naprawić programy, które nie otwierają się z wyszukiwania w Windows
Uruchom aplikację Ustawienia i przejdź do sekcji Prywatność. Na liście po lewej stronie wybierz zakładkę Aplikacje w tle. U góry tej sekcji znajdziesz przełącznik „Pozwól aplikacjom działać w tle”. Włącz go. Nie musisz aktywować żadnej aplikacji do działania w tle. Włączenie tej opcji powinno rozwiązać problem.
Jeśli korzystasz z Cortany, warto się z niej wylogować. Aby to zrobić, kliknij ikonę Cortany na pasku zadań, a następnie kliknij przycisk hamburgera w lewym górnym rogu. W otwartym panelu wybierz opcję Wyloguj się pod swoim imieniem lub adresem e-mail.
Na koniec, dla pewności, zrestartuj komputer i po ponownym uruchomieniu sprawdź, czy wprowadzone zmiany zostały zachowane. Jeżeli pozostaną w takim samym stanie, w którym je ustawiłeś, powinieneś być w stanie uruchamiać aplikacje z wyszukiwania w systemie Windows.
Gdy funkcja wyszukiwania zacznie działać poprawnie, możesz zalogować się ponownie do Cortany.
Jeśli po restarcie zmiany nie zostały zapisane, może to oznaczać, że w systemie występują inne problemy, które wymagają dalszej analizy.