Jak ocenić i przeanalizować dobre zdjęcie

Po sesji nadszedł czas, aby przejrzeć wszystkie zrobione zdjęcia i wyciągnąć te dobre. Ale co sprawia, że ​​zdjęcie jest dobre? Przyjrzyjmy się, jak oceniać i analizować Twoje obrazy.

W tym artykule skupię się głównie na ocenie własnej pracy, aby zobaczyć, które z Twoich zdjęć są mocne i mają potencjał, ale możesz użyć tego samego procesu, aby krytycznie przyjrzeć się zdjęciom, które widzisz każdego dnia. Patrzenie na świetne zdjęcia i zadawanie sobie pytania, dlaczego działają (lub po prostu patrzenie na złe zdjęcia i zadawanie sobie pytania, dlaczego nie działają) to jeden z najlepszych sposobów na poznanie fotografii. Jeśli jesteś jednym z regularnych czytelników moich samouczków, zachęcam cię do krytycznego spojrzenia na każdy z zamieszczonych przeze mnie zdjęć; nie są idealne, więc rozdziel to, co Twoim zdaniem działa, a co nie. Pamiętaj tylko, że jeśli istnieje obraz, którego nienawidzisz, wybrałem go celowo, aby cię przetestować – a przynajmniej to moja wymówka.

Teraz rozwiążmy to wszystko.

Krok pierwszy: Podoba ci się?

Pierwszy krok podczas przeglądania zdjęć jest prosty: jaka jest Twoja instynktowna reakcja na to? Podoba ci się strzał? Nienawidzisz tego? Gdzieś pomiędzy? Jeśli nie podoba ci się zrobiony obraz, oznacz go jako odrzucony w Lightroom lub jakąkolwiek aplikację katalogu, której używasz. Nie ma sensu dalsze rozważanie obrazu, jeśli twoją początkową reakcją jest obojętność.

Oto zdjęcie wybrane losowo z mojej kolekcji, które od razu odrzuciłem. Nie ma za wiele do polubienia: mój pies pozuje niezgrabnie, kompozycja nie jest świetna, a wszystko trochę meh.

W przypadku obrazów innych ludzi, nawet jeśli twoją początkową reakcją jest obojętność, powinieneś przynajmniej rozważyć, dlaczego tak się czujesz. Czy to jest temat? Kompozycja? Kolory? Czy to tylko przeciętna migawka? Przemyśl to.

Krok drugi: ocena techniczna

Techniczna ocena obrazu sprowadza się do dwóch dużych pytań: czy jest ostry i dobrze wyeksponowany? Jeśli odpowiedź na którekolwiek z pytań brzmi nie, nawet jeśli podoba ci się ten obraz, prawdopodobnie warto go zabić na tym etapie.

Aby uzyskać bardziej szczegółowe informacje, w tym miejscu należy sobie zadać następujące pytania:

Czy zdjęcie jest ostre? Czy ostrość jest ustawiona na właściwą część obiektu? Czy oczy są ostre?
Czy zastosowano długi czas otwarcia migawki? Jeśli tak, czy poruszający się obiekt jest poruszony? A co z rozmyciem spowodowanym drganiami aparatu?
Czy obraz jest prawidłowo wyeksponowany bez rozjaśnionych świateł lub zgniecionych cieni? W porządku, jeśli jest trochę prześwietlony lub niedoświetlony, ale czy histogram wygląda tak, jakbyś mógł naprawić jakiekolwiek problemy w edycji?
Czy to zdjęcie zostało zrobione w formacie RAW, czy przypadkowo zostawiłeś aparat w formacie JPEG? Przydarzyło mi się to już wcześniej i jest to duży ból głowy, jeśli chodzi o montaż.
Jak wyglądają kolory? Jaki jest balans bieli? Te rzeczy są dość łatwe do naprawienia podczas edycji, ale powinieneś o tym pomyśleć teraz.

Spójrzmy na kilka zdjęć, które odrzuciłem z przyczyn technicznych. Na tym zdjęciu straciłem ostrość, więc oczy mężczyzny są zamazane.

Na tym zdjęciu mój czas otwarcia migawki był zbyt długi, więc aparat w moich rękach jest rozmazany.

To zdjęcie jest po prostu zbyt niedoświetlone. Pamiętam, że naprawiłem swoją ekspozycję na scenie, więc kilka chwil później mam lepszą.

Odrzucam przynajmniej kilka ujęć, które lubię każdą sesję, ponieważ technicznie coś mi się nie udało.

Krok trzeci: rozważ kompozycję

To, co zwykle dzieje się podczas fotografowania, polega na wykonaniu kilku nieco różnych zdjęć praktycznie tej samej rzeczy. Oto dwanaście bardzo podobnych zdjęć, które zrobiłem z latarni morskiej w pobliżu mojego domu. Tu jest kilka zdjęć próbnych; Bawiłem się czasem otwarcia migawki i czekałem, aż statki w zatoce się poruszą.

W większości obrazy są technicznie równe: są ostre, ostre i dość dobrze naświetlone. Są też na ten sam temat, więc tutaj pojawiają się małe różnice w składzie.

Wraz z postępem uzyskasz bardziej instynktowne poczucie tego, co działa, a co nie, ale nadal warto świadomie pomyśleć o kompozycji.

Czy ściśle przestrzegasz zasady trójpodziału, czy też wybrałeś bardziej zrównoważony wizerunek? Pamiętaj, że możesz przyciąć obraz, ale zbyt duże przycięcie obniża jego jakość.
Czy coś się dzieje na pierwszym planie iw tle?
Gdzie twoje oczy opadają, kiedy po raz pierwszy patrzysz na obraz? Czy to tam chcesz, aby oczy widza opadły? Czy są jakieś wiodące linie, które prowadzą cię do pewnych obszarów?
O co chodzi z kolorami i kontrastem? Czy są jakieś jasne lub nasycone obiekty? Czy paleta kolorów będzie dobrze działać?
Czy obraz przedstawia to, co chcesz, aby pokazywał? Czy chodzi o to, co chcesz, aby uczyniło?

Wszystko to jest subiektywne i często trudno będzie wybrać między dwoma bardzo podobnymi obrazami. W takich przypadkach albo kieruję się przeczuciami, albo wybieram pierwszą, którą zastrzeliłem.

Jeśli jesteś ciekawy, oto zdjęcie, z którym w końcu poszedłem tego dnia, kręcąc latarnię morską.

Kręciłem go do konkretnego projektu, co nieco ograniczyło moją kompozycję, ale ogólnie jestem z tego wystarczająco zadowolony. Ciężkie, szare niebo nie jest idealne, ale uwielbiam głębię między latarnią morską na pierwszym planie a subtelnymi różnicami w cieniu wyspy i gór w tle.

Krok czwarty: wszystko razem

Po wyciągnięciu kilku ulubionych zdjęć z sesji nadszedł czas, aby je edytować. Powinieneś pomyśleć o tym, jak możesz naprawić wszelkie problemy, podkreślić mocne strony i zminimalizować wszelkie słabości obrazu. Nadszedł czas, aby wyprostować horyzont i usunąć wszelkie skazy. Każdy fotografowany obraz cyfrowy będzie wymagał przynajmniej kilku niewielkich korekt jasności, kontrastu i koloru. Na przykład, oto oryginalna wersja tej latarni morskiej.

A oto moja ostateczna wersja.

Nie zrobiłem nic drastycznego. Wyciąłem ciemny kawałek ziemi w prawym dolnym rogu i rozjaśniłem wszystko. Ponownie, nie jest to najlepszy obraz, jaki kiedykolwiek zrobiłem, ale najlepszy, jaki zrobiłem tego dnia.

Gdy zaczniesz gromadzić kolekcję dobrych obrazów, które Ci się podobają, możesz ponownie przeprowadzić je wszystkie przez ten proces. Spójrz na nich naprawdę krytycznie i powiedz, co masz rację, co źle, co lubisz, czego nie lubisz, a co najważniejsze, dlaczego tak myślisz. Możesz i powinieneś zrobić to samo z obrazami innych osób. Już samo przejrzenie porządnego magazynu da ci dziesiątki zdjęć do oceny.