Jak odróżnić te dwa?

Zrozumienie różnicy między celem a celem będzie miało długą drogę w twoim życiu zawodowym. Zwłaszcza jeśli zajmujesz stanowisko nadzorcze lub kierownicze, musisz być w stanie odróżnić cele i cele.

Cele i zadania pomagają osiągnąć wzrost i rozwój. W tym momencie ludzie mają tendencję do mylenia tych dwóch rzeczy. Ten artykuł przedstawia jasne porównanie celu z celem, aby zrozumieć różnicę od poziomu podstawowego.

Jaki jest cel?

Cele to kroki, które podejmiesz, aby osiągnąć swój cel w życiu osobistym lub zawodowym. Cel powinien być zawsze mierzalnym zadaniem. Jeśli nie możesz ocenić celów, nie będziesz w stanie dowiedzieć się, czy osiągniesz swój cel.

Firmy wyznaczają cele, aby uzyskać łatwo dostępne dane do raportów i prezentacji. Na przykład wyznaczyłeś następujące cele dla swojego zespołu sprzedaży i marketingu:

  • Zwiększenie konwersji leadów do 10%
  • Zdobycie 5% więcej leadów niż we wrześniu 2022 r.
  • Doprowadzenie do koszyka 10% użytkowników, czyli ponad 5% od września 2022 r.

Powyższe to zadania z dużą ilością danych biznesowych. Możesz łatwo uwzględnić je w raportach biznesowych, aby zaimponować menedżerom, klientom i tak dalej.

Przykłady celów: osobiste i biznesowe

Cele osobiste

#1. Stawanie się bardziej produktywnym

  • Wykorzystaj czas dojazdu, aby słuchać lekcji hiszpańskiego przez 1 godzinę.
  • Pisanie 500 słów zamiast zwykłych 300 słów w ciągu godziny.

#2. Efektywne zarządzanie czasem

  • Zminimalizuj codzienne zużycie treści rozrywkowych o 1 godzinę.
  • Ogranicz działania w mediach społecznościowych o 30 minut.

#3. Popraw komunikację

  • Ćwicz wyzwania związane z pisaniem online przez 30 minut dziennie.
  • Rozmawianie w obcym języku w domu przez 1 godzinę tygodniowo.

#4. Podnoszenie umiejętności

Cele biznesowe

#1. Przychody firmy

  • Zwiększenie zarobków o 15% niż w ostatnim kwartale.
  • Utrzymanie zysku po opodatkowaniu (PAT) w wysokości 10 milionów dolarów w tym roku finansowym.

#2. Sprzedaż i marketing

  • Zwiększ udział w rynku swojej marki o 3% w tym roku fiskalnym.
  • Połącz się z 10 społecznościami lokalnymi, aby znaleźć możliwości promocji produktów.
  • Zwiększ skuteczność kampanii e-mail marketingowej o 20% niż w zeszłym roku.

#3. Zasoby ludzkie

  • Zmniejszenie rezygnacji o 10%.
  • Zwiększ ogólną wydajność pracowników o 20%.
  • Zarejestruj co najmniej 25% pracowników sprzedaży i marketingu w programach podnoszenia kwalifikacji.

#4. Ulepszenia technologiczne

  • Wdrożenie do następnego kwartału wykorzystania CRM i ERP dla 50% pracowników.
  • Rozbuduj jednostki produkcyjne o zrobotyzowaną automatyzację procesów o 25% do następnego FISCAL.

#5. Badania i rozwój

  • Zainwestuj 25% budżetu na badania i rozwój w ulepszenia produktów lub usług.
  • Twórz 5 nowatorskich aplikacji lub usług przez dział R&D w każdym kwartale.

#6. Księgowość i Finanse

  • Zmniejsz błędy księgowe i finansowe o 5%.
  • Wdróż zautomatyzowane narzędzia księgowe dla 100% pracowników w dziale księgowość.

Wytyczne dotyczące wyznaczania celów

#1. Klasyfikacja celów

Musisz podzielić cele na następujące cztery kategorie:

  • Podstawowe: cele, które pomagają Twojej firmie regularnie działać.
  • Znakomite: te zadania będą wymagały dodatkowego wysiłku ze strony zespołu.
  • Pochodna: cele, które wpływają na zespół, dział lub poszczególnych pracowników.
  • Major: są to cele organizacyjne, które pomagają rozwijać się Twojej firmie.

#2. Wybór obszaru

Musisz również podzielić swoją firmę na działy, takie jak marketing, sprzedaż, HR, księgowość, produkcja, obsługa klienta itp. Następnie, zgodnie z celem głównym, musisz ustawić cele pochodne dla tych sekcji.

Nie zapomnij o włączeniu specjalistów z każdego działu przy ustalaniu celów.

#3. Koordynacja z działami

Wszystkie działy biznesowe muszą osiągnąć swoje cele, aby cała organizacja mogła osiągnąć swoje główne cele. Ale przekonasz się, że niektóre cele pochodne są ze sobą powiązane.

Aby osiągnąć cel, muszą współpracować co najmniej dwie sekcje. Dlatego musisz wybrać kluczową osobę z każdego działu do współpracy.

#4. Wybieraj tylko realistyczne cele

Nie możesz po prostu postawić sobie jakiegoś celu, narazić członków zespołu na stres i zawalić cały projekt. Musisz określić realistyczne zadania, które mogą wykonać Twoi pracownicy. Przed ustaleniem celów biznesowych rozważ poziom umiejętności i produktywności członków zespołu.

#5. Pozostaw miejsce na poprawki

Cele to niektóre liczby, które osiągniesz w przyszłości. Wszelkie zmiany w zespole, takie jak odejście kogoś z firmy, zatrudnienie stażystów itp., opóźnią osiągnięcie Twoich celów.

Dlatego jeśli cele są dłuższe niż miesiąc, dostosuj ich parametry w zależności od statusów Twoich działów.

Jaki jest cel?

Cel to po prostu cel, który jednostki wyznaczają w swoim życiu i aby je osiągnąć w przyszłości. Podobnie firma lub zespół wyznaczają sobie cele, aby zmienić swój kształt lub stać się bardziej konkurencyjnym na przyszłym rynku.

Cele są długoterminowe, co najmniej od trzech do pięciu lat. W tym czasie musisz wykonać kilka zadań, aby osiągnąć cel, który wyznaczyłeś swojej firmie.

Firmy traktują cele jako cele, osiągnięcia lub punkty końcowe, których organizacja musi dotknąć, aby utrzymać się na rynku. Z drugiej strony, niektóre firmy wyznaczają sobie cele, aby rozwijać swoją działalność globalnie i lokalnie, aby stać się liderami biznesowymi.

Organizacje odzwierciedlają swoje cele biznesowe poprzez deklaracje misji. Chociaż oświadczenie wyjaśnia głównie powód istnienia firmy i cel, oba te cele są jednym lub kilkoma celami. Czasami możesz również wyrazić cel swojej firmy w deklaracji wizji.

Przykłady celów: osobiste i biznesowe

Osobiste cele

#1. Cele edukacyjne

  • Zdaj egzamin SAT, aby dostać się do jednych z najlepszych szkół licencjackich.
  • Przygotuj się do egzaminu MCAT i zdaj go, aby zostać studentem medycyny.

#2. Cele zawodowe

  • Zapewnienie stażu jako stażysta programisty w Google.
  • Zostanie Senior Product Managerem poprzez zdanie certyfikacji CSPO.

#3. Cele finansowe

  • Zainwestuj XX milionów dolarów w obligacje zabezpieczone, aby uzyskać stały dochód.
  • Zaoszczędź XX milionów dolarów w wieku 55 lat na przygotowanie się do emerytury.

Cele biznesowe

#1. Rozwój firmy

  • Możesz chcieć wyznaczyć cel dla morskich zakładów produkcyjnych do końca 2025 roku.
  • Jesteś platformą aplikacji społecznościowych, a teraz stawiasz sobie za cel wejście do branży treści wideo OTT do 2025 r.
  • Utworzenie działu obsługi Google Ads do 2024 roku.

#2. Finanse

  • Wprowadzić firmę na giełdę nowojorską do 2026 roku.
  • Uzyskaj finansowanie serii A w wysokości 1 miliarda dolarów do końca 2024 r.
  • Uzyskaj finansowanie z serii B w wysokości 5 miliardów dolarów do 2027 r.

#3. Proces biznesowy

  • Wdrażaj zaawansowane procesy tworzenia oprogramowania, takie jak Agile, Scrum i DevOps.
  • Przekształcenie zespołu obsługi klienta dzięki automatycznym chatbotom i aplikacjom do sprzedaży biletów.

#4. Zasoby ludzkie

  • Opracuj co najmniej 5 menedżerów i liderów do planowania sukcesji.
  • Upskill, zespół programistów, będzie miał co najmniej 10 programistów z pełnym stosem w następnym roku.

#5. Na podstawie czasu

  • Cele krótkoterminowe obejmują zwiększenie liczby subskrybentów strony internetowej o 25% w ciągu dwóch miesięcy.
  • Cele długoterminowe, takie jak przekształcenie 50% ruchu w witrynie na subskrybentów newslettera w ciągu najbliższych 3 lat.

#6. Społeczna odpowiedzialność biznesu

  • Uczynienie zakładu produkcyjnego neutralnym pod względem emisji dwutlenku węgla.
  • Zwiększenie różnorodności pracowników.
  • Zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 50% w ciągu najbliższych 10 lat.

Wytyczne dotyczące wyznaczania celów

#1. Jasne określenie celów

Musisz jasno określić swoje cele biznesowe w dokumencie, programie Word lub Dokumentach Google. Po opracowaniu zatwierdź cel na spotkaniu biznesowym, aby wszyscy interesariusze wiedzieli, co osiągnąć.

Musisz również udostępnić dokument celu wszystkim odpowiedzialnym stronom.

#2. Nie ustawiaj zbyt skomplikowanych celów

Cele nie powinny być nadmiernie skomplikowane. Jeśli cel wygląda na bardzo złożony do osiągnięcia, podziel go na kilka celów. Twoim ostatecznym celem jest wyznaczenie celu zrozumiałego dla zaangażowanych stron.

#3. Ustaw osiągalne cele

Możesz wyznaczać sobie ambitne cele, ale z pewnym limitem. Cele muszą być osiągalne zgodnie z aktualnym stanem rynku.

#4. Ustaw odpowiedzialność

Jeśli zarządzasz wieloma celami biznesowymi jako lider biznesowy, deleguj niektóre cele podległym menedżerom.

#5. Cele powinny być pracą zespołową

Cele biznesowe powinny obejmować wszystkie lub niektóre działy. Nie wyznaczaj celów, które mają wpływ tylko na konkretny dział.

#6. Ustaw cele SMART

Ponieważ wyznaczanie celów jest niezbędne dla rozwoju biznesu, doświadczeni menedżerowie biznesowi opracowali teorię celów SMART. W tej koncepcji Twoje cele powinny mieć następujące cechy:

  • Konkretny
  • Wymierny
  • Osiągalny
  • Istotnych
  • Związany z czasem

Cel kontra Cel

#1. Zamówienie

Cele zajmują wyższą hierarchię niż cele.

#2. Wyrównanie

Cele organizacji określają jej wizję i misję w branży. Wręcz przeciwnie, cele są po to, aby osiągnąć cel.

#3. Ujęcie ilościowe

Cele są zwykle abstrakcyjne. Możesz nie być w stanie przez cały czas określić ilościowo celów. Musisz jednak wyznaczyć cele, które są mierzalne i wymierne.

#4. Zakres

Zakres celów biznesowych jest szerszy niż cele biznesowe. Cele istnieją w całej firmie, podczas gdy różne działy mają cele, aby osiągnąć ten nadrzędny cel.

#5. Określ szczegółowe obowiązki

Cele to tylko deklaracje o intencjach firmy. Nie zawsze określa zadania leżące u podstaw. I odwrotnie, cele są zawsze wyjaśniające i specyficzne dla zadania.

#6. Materialne lub niematerialne

Cele mogą być niematerialne. Na przykład szybciej wprowadzaj aplikację na rynek. Wręcz przeciwnie, cele są namacalne. Na przykład skróć czas wprowadzenia aplikacji na rynek o 10 dni.

7. Termin ukończenia

Cel to długofalowa koncepcja. Na przykład cel na 2 lata, cel na 3 lata itp. Z drugiej strony cele są krótkoterminowe, takie jak dni, tygodnie i miesiące.

#8. Język celów i obiektywnych stwierdzeń

Musisz opisać swoje cele biznesowe w myśleniu koncepcyjnym. Wręcz przeciwnie, firmy opisują cele w języku kreatywnym, technicznym i służącym do rozwiązywania problemów.

Oto tabela wielkości kęsa na temat celu kontra cel:

Funkcje porównawczeCeleCeleDefinicjaKrótka instrukcja wyjaśnia Twój cel w zakresie osiągnięć biznesowych lub osobistych w dłuższym okresie.Zadania, które wykonujesz, aby osiągnąć cel biznesowy lub osobisty.ZamówienieCel jest najwyższego rzęduCele pojawiają się po celachZakresCele mają szerszy zakresCele mają węższy zakresCzas OkresCele są od 2 do 3 lata lub więcejCele trwają dni, tygodnie i miesiąceOdpowiedzialne stronyPrzywództwo i właściciel firmy Kierownicy zespołów i kierownicy działówPodstawy KoncepcyjneFaktyDziałania do osiągnięciaZależy od celówNie zależy od celuKwantyfikacjaZwykle niewymierneZawsze wymierneSubstancjaAbstrakcyjnyMateriałDopasowanieMisja i wizja firmyDostosuj się do celów biznesowych

Jak działa Gol vs. Cel Współpraca dla lepszych wyników biznesowych?

Celem jest twoje miejsce docelowe, a cele to ścieżki prowadzące do tego miejsca. Cele i zadania zawsze będą następować jeden po drugim, ponieważ są to pojęcia powiązane. Oto, jak możesz je zsynchronizować, aby uzyskać lepsze wyniki:

#1. Przejrzyj przeszłe cele i zamierzenia

Jeśli cele biznesowe w przeszłości nie przyczyniły się do ogólnego celu firmy, musisz je porzucić.

#2. Wyznacz cele, a następnie ustal swoje cele

Najpierw musisz ustalić swój ogólny cel biznesowy. Następnie musisz stworzyć gałęzie zadań, które doprowadzą do osiągnięcia celu. Teraz możesz nazwać te zadania swoimi celami.

#3. Burza mózgów ze swoim zespołem

Zorganizuj spotkanie online lub osobiste z interesariuszami Twoich celów biznesowych. Interesariuszami mogą być kierownictwo, menedżerowie, liderzy zespołów itp.

Użyj aplikacji internetowej do tablicy, aby umożliwić uczestnikom rysowanie pomysłów i przemyśleń na temat celów i zadań.

#4. Utwórz schemat blokowy celów i zadań

Użyj dowolnego kreatora schematów blokowych, aby utworzyć szczegółową mapę drogową do celu z jego podstawowymi celami w gałęziach.

Ostatnie słowa

Ten artykuł nauczył Cię zwięzłych definicji celów, zadań i przykładów. Dodatkowo odkryłeś ostateczne różnice między celami a zadaniami. Przeszedłeś również przez najlepsze sposoby ustalania celów i celów dla swojej firmy.

Krótko mówiąc, cel to plan długoterminowy, podczas gdy cele to kroki prowadzące do osiągnięcia tego długoterminowego celu biznesowego.

Możesz również zainteresować się OKR vs. KPI, aby regularnie mierzyć wskaźnik sukcesu i wydajność swojego zespołu lub firmy.