Jak rozpocząć fotografię filmową

Fotografia filmowa powraca –Firma Kodak właśnie ponownie uruchomiła Ektachrome, film, który przerwali pięć lat temu – i nie bez powodu: kiedy wszystko jest cyfrowe, przejście na analog jest zabawne. Może również uczynić cię znacznie lepszym fotografem, zmuszając cię do zwolnienia i myślenia. Oto jak zacząć.

Kilka kluczowych terminów

Rynek aparatów cyfrowych wysokiej jakości jest bardziej jednorodny niż rynek aparatów na kliszę. Naprawdę masz tylko trzech głównych graczy cyfrowych – Canon, Nikon i Sony – z dwoma konstrukcjami aparatów – lustrzanką cyfrową i bezlusterkowcem – oraz dwoma rozmiarami matrycy – czujnikiem przycięcia i pełną klatką.

Z kolei stary rynek filmowy przypominał Dziki Zachód. Było dziesiątki poważnych producentów aparatów – w tym Leica, Pentax, Olympus, Minolta i wielu innych – z różnymi konstrukcjami aparatów – w tym lustrzanki, dalmierze, aparaty średnioformatowe, aparaty wielkoformatowe i aparaty natychmiastowe – z których każdy mógł używać setek różnych klisz akcje jeszcze większej liczby producentów – takich jak Kodak, Ilford i Agfa. Kombinacje były praktycznie nieograniczone. Mając to na uwadze, przedstawmy kilka kluczowych terminów.

Lustrzanka jednoobiektywowa to lustrzanka jednoobiektywowa. Są prekursorami nowoczesnej lustrzanki cyfrowej.
Dalmierz to aparat bezlusterkowy, który był popularny wśród fotografów ulicznych.
Aparaty średnioformatowe i wielkoformatowe nagrywają taśmy filmowe większe niż 35 mm. Są droższe, więc prawdopodobnie nie jest to najlepszy aparat, jeśli dopiero zaczynasz.
Aparaty natychmiastowe to w zasadzie oldschoolowe polaroidy. Film nie musi być profesjonalnie wywoływany.
Taśma 35 mm to najpopularniejszy rozmiar folii. Zwykle jest dostępny w rolkach po 36 ekspozycji i działa z każdym aparatem 35 mm.

Zdobycie pierwszej kamery filmowej

Jeśli ktoś w twojej rodzinie ma starą kamerę filmową i jeden lub dwa leżące w pobliżu obiektywu, odkop go i jesteś przydzielony – przynajmniej na początek. Jeśli nie masz tyle szczęścia, przyjrzyjmy się bliżej zakupowi pierwszej kamery filmowej.

Kamery filmowe różnią się znacznie cenami. Rzadki, pożądany aparat średnioformatowy w dobrym stanie mógłby sprzedać się za tysiące dolarów. Z drugiej strony solidną lustrzankę 35 mm można kupić za mniej niż 50 USD. Na początek powinieneś dążyć do dolnego końca.

Jeśli fotografujesz Canona lub Nikona, mam dobre wieści: kup odpowiedni aparat na film, a będziesz mógł używać większości istniejących obiektywów. Mocowanie EF firmy Canon pochodzi z późnych lat 80., a mocowanie F firmy Nikons z późnych lat 50. Dla strzelców Canon polecam Canon EOS 620; Mam jeden w świetnym stanie za 40 dolarów w serwisie eBay. Dla fanów Nikona sprawdź F2 lub F3. Kosztują około 100 dolarów. Wciąż jest wiele takich kamer.

Jeśli nikt, kogo znasz, nie ma starego aparatu na film i nie używasz obiektywów Canon ani Nikon, masz nieograniczone możliwości. Musisz zdecydować, ile chcesz zainwestować w system, a także ile „nowoczesnych” funkcji, takich jak autofokus, chcesz. Jeśli w pobliżu jest sklep z używanymi aparatami, polecam pójść i porozmawiać z kimś tam. Będziesz w stanie obsłużyć kilka kamer i zobaczyć, co lubisz. W przeciwnym razie ustal budżet i zajrzyj do serwisu eBay. Aby rozpocząć, potrzebujesz tylko jednej soczewki, ponieważ – zwłaszcza jeśli są w dobrym stanie – soczewki zwykle lepiej zachowują swoją wartość.

Wybór filmów

Jedną z radości fotografii filmowej jest to, że różne zasoby filmowe nadają zdjęciom zupełnie inny charakter. Film migawkowy, taki jak Agfa Vista Plus, daje zupełnie inny wygląd filmowi portretowemu, jak Kodak Portra, lub filmowi czarno-białemu, jak Illford HP5.

Oto kilka ujęć z Portrą.

A oto jeden z HP5.

To tylko zdjęcia prosto z kliszy aparatu.

Film kontroluje również czułość ISO, a nie aparat. Możesz uzyskać różne filmy w różnych ISO. Większość filmów ma od około 100 do ISO 800, ale można znaleźć takie, które są wyższe.

Podobnie balans bieli nie istnieje w fotografii filmowej. Różne folie dają różne kolory. Większość z nich jest przeznaczona do kręcenia w dzień lub w pochmurne dni. Każdy opis marketingowy konkretnego filmu powie ci, do czego jest zbalansowany biel.

Możesz kupić folię jako pojedyncze rolki lub z niewielką zniżką w pudełkach po trzy rolki. Polecam chwycić pojedyncze rolki każdego materiału filmowego, jaki możesz dostać, i wypróbować je. Cały sens kręcenia filmu polega na tym, że zabawa jest fajna. Jeśli znajdziesz taki, który Ci się podoba, możesz go zaopatrzyć.

Wychodzenie i strzelanie

Gdy masz już załadowany film do aparatu, czas wyjść na zdjęcia. ISO jest ustawiane przez film tak, aby ograniczyć zakres warunków oświetleniowych, w których można fotografować. Jeśli masz rolkę Kodak Portra 400, nie będziesz w stanie strzelać w bardzo słabym świetle.

Chociaż Twój aparat prawdopodobnie ma tryb automatyczny, zalecam ręczne sterowanie. Tryb priorytetu przysłony, jak zawsze, jest najlepszym kompromisem. Ty ustawiasz przysłonę, film ustawia ISO, a aparat ustawia czas otwarcia migawki. Musisz tylko upewnić się, że przysłona jest wystarczająco duża, aby zapewnić wystarczająco krótki czas otwarcia migawki.

Uwaga: podczas gdy film ustawia czułość ISO, aparat może wymagać ręcznego wprowadzenia wartości ISO filmu. Nowsze kamery filmowe wykrywają to automatycznie, ale starsze nie. Aby dowiedzieć się, jak to zrobić, a także jak zmienić tryb aparatu i wybierać ustawienia, zapoznaj się z instrukcją obsługi aparatu online.

Kręcenie filmu po raz pierwszy to przeżycie. Wciąż spoglądam w tył aparatu, spodziewając się podglądu właśnie wykonanego zdjęcia. Dostajesz też tylko 36 zdjęć przed zmianą filmu. To niewiele, jeśli jesteś przyzwyczajony do strzelania w trybie serii.

Największym problemem, jaki napotkasz, jest brak ostrości. Dużo. Jeśli twój aparat ma ręczne ustawianie ostrości, to przy szerszej przysłonie prawdopodobnie będziesz szalenie chybiony. Wiem że jestem.

Nawet systemy autofokusa nie mają dokładności, do której prawdopodobnie jesteś przyzwyczajony z aparatem cyfrowym. Spodziewaj się wielu złych ujęć, dopóki nie poczujesz, jak działa kamera filmowa. Ale hej, to połowa zabawy.

Tworzenie filmu

Po nakręceniu pierwszej rolki filmu nadszedł czas, aby ją wywołać i wydrukować. Jednak większość sklepów fotograficznych to zrobi istnieją również usługi online. Spodziewaj się zapłacić od 10 do 20 USD w zależności od tego, dokąd się wybierasz, ile wydruków chcesz, jak szybko chcesz to zrobić i czy chcesz również zeskanować negatywy.

Och, zgadza się. Chociaż film jest technologią analogową, negatywy można zeskanować do obrazów cyfrowych, aby można je było edytować, publikować na Facebooku i robić, co zechcesz.

Kręcenie filmu uzależnia. Przyjaźnię się z kilkoma modelkami i jedną fajną rzeczą, którą robimy, jest kręcenie rolki filmu, a następnie wrzucanie jej na godzinne wywołanie, kiedy pijemy. Lubię też kręcić jedną rolkę filmu podczas weekendowej wycieczki. Wypróbuj go, a zaufaj mi, poprawi twoje oko do zdjęć cyfrowych.