Ekosystem iCloud jest skomplikowany, a określenie, jaka część danych jest bezpieczna w „chmurze” i zsynchronizowana z urządzeniami, może być trudne. W tym artykule przedstawimy proces konfiguracji i wyjaśnimy, co robi każda funkcja.
Jak zalogować się do iCloud
Podczas pierwszej konfiguracji komputera Mac powinien zostać wyświetlony monit o zalogowanie się przy użyciu konta iCloud. Jeśli już to skonfigurowałeś, możesz przejść dalej, jednak jeśli nie jesteś zalogowany, musisz to zrobić w ustawieniach iCloud.
Otwórz aplikację Preferencje systemowe – możesz kliknąć menu Apple u góry ekranu i wybrać „Preferencje systemowe”, a następnie kliknąć ikonę „iCloud”. Możesz także znaleźć aplikację Preferencje systemowe na stacji dokującej oraz w folderze Aplikacje.
To są ustawienia iCloud. Jeśli nie jesteś zalogowany, zobaczysz ekran logowania.
Jeśli masz już Apple ID z iPhone’a lub iPada, upewnij się, że używasz tego samego na komputerze Mac, w przeciwnym razie dane nie będą synchronizowane między Twoimi urządzeniami. Jeśli chcesz utworzyć nowe konto, kliknij opcję „Utwórz Apple ID” u dołu, aby się zarejestrować.
Możesz zarejestrować się przy użyciu własnego adresu e-mail, takiego jak konto Gmail, lub możesz utworzyć nowy adres e-mail @icloud.com. Każda z tych opcji utworzy nowe konto iCloud, którego możesz używać na dowolnym urządzeniu.
Co synchronizuje się automatycznie?
Główną funkcją iCloud jest synchronizacja krytycznych danych osobistych na urządzeniach oraz tworzenie ich kopii zapasowych w chmurze. Większość funkcji iCloud synchronizuje następujące dane na wszystkich podłączonych urządzeniach po wyjęciu z pudełka:
- Twoje kontakty
- Terminy i przypomnienia w kalendarzu
- Dane Safari, w tym hasła, otwarte strony i historia przeglądania
- Dostęp do HomeKit
- Notatki utworzone w aplikacji Notatki
- Wysłane i odebrane wiadomości oraz wersje robocze
Nie musisz się o to martwić, o ile jesteś zalogowany, a opcja jest zaznaczona w ustawieniach iCloud na komputerze Mac. Upewnij się, że opcje są również włączone w ustawieniach iCloud na urządzeniach z systemem iOS oraz na każdym innym urządzeniu, na którym zalogowałeś się na to samo konto iCloud, w przeciwnym razie możesz napotkać problemy.
Zdjęcia
Najważniejszą rzeczą, na którą należy zwrócić uwagę w przypadku zdjęć, jest to, że istnieją dwie metody ich przechowywania. Pierwsza, „Zdjęcia iCloud”, przechowuje każde zrobione zdjęcie w iCloud i synchronizuje je z różnymi urządzeniami. Jeśli urządzenie się zepsuje, możesz włączyć „Zdjęcia iCloud” na nowym urządzeniu i ponownie pobrać wszystkie swoje zdjęcia z iCloud.
Nadal jednak istnieje zastosowanie „Mój strumień zdjęć”, ponieważ przechowywanie każdego zrobionego zdjęcia w iCloud bardzo szybko zapełni całe 5 GB darmowej przestrzeni dyskowej dostarczanej z iCloud. Jeśli masz dwa urządzenia, z których regularnie korzystasz, takie jak MacBook i iPhone, włączenie tylko funkcji „Mój strumień zdjęć” pozwala zaoszczędzić dużo miejsca, a kopie zapasowe zdjęć są nadal przechowywane na komputerze MacBook. Po prostu nie używaj ich obu jednocześnie.
iMessage
Usługa iMessage nie będzie domyślnie włączona, ale wystarczy zalogować się przy pierwszym uruchomieniu aplikacji. Po prostu upewnij się, że logujesz się na to samo konto, którego używasz na swoim iPhonie lub iPadzie, i upewnij się, że iMessage jest włączony na wszystkich Twoich urządzeniach.
Nie spowoduje to jednak synchronizacji żadnych starych wiadomości, które możesz mieć na komputerze Mac. W tym celu musisz włączyć „Wiadomości w iCloud”. Po zalogowaniu się kliknij „Wiadomości” na górnym pasku menu i otwórz preferencje.
Otwórz niebieską kartę „iMessage” u góry i upewnij się, że jest zaznaczona opcja „Włącz wiadomości w iCloud”.
Dopóki ta opcja jest włączona, Twoje wiadomości powinny być synchronizowane niezależnie od tego, kiedy zostały wysłane. Ponownie, musisz upewnić się, że opcja jest włączona na wszystkich urządzeniach, aby działała poprawnie.
iCloud Drive
iCloud Drive jest używany do przechowywania wszystkich innych danych. Dokumenty TextEdit, książki, preferencje systemowe, skrypty Automatora – wszystko, co zostało utworzone w natywnej aplikacji Apple, prawdopodobnie jest tutaj zsynchronizowane.
Domyślnie iCloud Drive przechowuje również foldery Pulpit i Dokumenty, które mogą być bardzo duże. Możesz szybko zapełnić swoje konto iCloud, jeśli je zostawisz. Jeśli nie zapłacisz Apple 0,99 USD miesięcznie za ich plan iCloud o pojemności 50 GB, co kilka godzin będziesz otrzymywać powiadomienia o konieczności zakupu większej ilości miejsca.
Nie możesz jednak po prostu odznaczyć opcji „Foldery pulpitu i dokumentów”, aby wyłączyć iCloud Drive, ponieważ proces wyłączania jest bardziej skomplikowany, niż powinien być. Możesz przeczytać nasz przewodnik dotyczący wyłączania iCloud Drive bez przypadkowego usuwania danych.
Chociaż iCloud Drive zajmuje dużo miejsca w iCloud, jest to przydatna funkcja, jeśli zdecydujesz się zapłacić za więcej miejsca. Spowoduje to zapisanie całego folderu Pulpit i Dokumenty w iCloud, a następnie usunięcie starych plików, których nie używasz, z MacBooka, aby zaoszczędzić miejsce. Gdy będziesz potrzebować pliku ponownie, możesz pobrać go z iCloud. Jeżeli posiadasz starszego MacBooka z małym dyskiem twardym, możesz zapłacić kilka dolarów miesięcznie, aby dać mu więcej miejsca na oddech.