Jak ustawić reguły gramatyczne dotyczące odstępów po kropce w programie Microsoft Word

Gramatyka nie jest dziedziną o stałych zasadach. Istnieje powszechna zgoda co do wielu reguł językowych, jednak pojawiają się wyjątki, takie jak kwestia stosowania przecinka oksfordzkiego czy liczby spacji po kropce. W tej chwili toczy się intensywna dyskusja na temat tego, czy należy używać jednej czy dwóch spacji po kropce.

To, jaką opcję wybierzesz, zależy prawdopodobnie od tego, czego nauczyłeś się w szkole oraz w kraju, w którym uczęszczałeś do placówki edukacyjnej. Microsoft Word postanowił jednak wyrazić swoje zdanie w tej sprawie, stwierdzając, że stosowanie dwóch spacji jest przesadą. Możesz się z tym nie zgadzać, podobnie jak twoja organizacja, uczelnia czy lokalne sądy, lecz edytor tekstu będzie teraz oznaczał dwa odstępy po kropce jako błąd gramatyczny. Oto, jak można to zmienić.

Ortografia i gramatyka: odstępy po kropce

Debata na temat ilości spacji po kropce nie jest niczym nowym. Microsoft nie rozpoczął tego tematu. W rzeczywistości program obsługuje zarówno pojedyncze, jak i podwójne spacje, dając użytkownikom możliwość wyboru, co uznają za poprawne. Zdecyduj, po której stronie stoisz: jedna spacja czy dwie i postępuj zgodnie z poniższymi krokami.

Aby wprowadzić zmiany, otwórz Microsoft Word. Nie musisz otwierać konkretnego pliku, wystarczy sama aplikacja.
Następnie przejdź do menu Plik > Opcje.
W oknie Opcje wybierz zakładkę Sprawdzanie.
Na karcie Sprawdzanie przesuń się w dół do sekcji „Podczas sprawdzania pisowni i gramatyki w programie Word”.
Kliknij przycisk Ustawienia obok rozwijanej listy Styl pisania.
Otworzy się nowe okno z obszerną listą zasad gramatycznych. Przewiń w dół, aby znaleźć sekcję „Konwencje interpunkcyjne”.
Rozwiń menu obok opcji „Spacja między zdaniami”.
Wybierz preferowaną liczbę spacji i kliknij OK.
Ustawienie to będzie miało zastosowanie do wszystkich dokumentów w programie Word.

Możesz powtórzyć te czynności również w innych aplikacjach, które oferują sprawdzanie pisowni oraz gramatyki, na przykład w Outlooku. Zmiana ta dotyczy wszystkich dokumentów, a nie tylko jednego.

Jeśli zajdzie potrzeba zmiany stylu pisania w różnych dokumentach, warto rozważyć wyłączenie sprawdzania spacji między zdaniami, dezaktywowaniem sprawdzania pisowni i gramatyki w danym dokumencie lub modyfikację ustawienia w przypadku pracy nad określonym typem materiału. Choć nie jest to idealna sytuacja, w której trzeba dostosowywać liczbę spacji, niektóre organizacje oraz dokumenty mają ścisłe zasady formatowania, które należy respektować. Na szczęście Microsoft Word jest wystarczająco elastyczny, by umożliwić użytkownikom podejmowanie decyzji w tej kwestii.


newsblog.pl