Jak używać linii wiodących do mocniejszych zdjęć

Kiedy stajesz się lepszy w fotografii, musisz zacząć świadomie wybierać kompozycję swoich zdjęć. Zasada trójpodziału już tego nie przerwie. Jedną z najprostszych i najpotężniejszych technik kompozycji są linie wiodące. Przyjrzyjmy się, czym one są i jak ich używać.

Dlaczego kompozycja?

Fotografia to forma sztuki. Jasne, nie ma ogromnej ilości grafiki na zdjęciach twojego psa, które zrobiłeś swoim iPhonem, ale nadal istnieje potencjał, aby obraz był czymś więcej niż tylko jednorazowym przedstawieniem czegoś, co się wydarzyło.

Dobre obrazy coś mówią. Nie zawsze jest to jakiś duży, głęboki punkt lub krytyka kulturowa; często jest to „świat jest niesamowity” lub „ludzie potrafią robić fajne rzeczy”. Kompozycja to tylko jedno z narzędzi służących do przekazywania wiadomości.

Spójrzmy na moje zdjęcie.

W tym ujęciu chciałem powiedzieć kilka rzeczy:

Ludzie są mali, a natura duża.
W naturze ludzie wciąż robią niesamowite rzeczy.
SPEEEEEEED!

Nie jest to dokładnie zdjęcie, które zdobyło nagrodę Pulitzera, ale myślę, że udało mi się przekazać swój punkt widzenia dzięki mojej kompozycji. Robiąc zdjęcie, zastanów się, co mają czuć ludzie, którzy na nie patrzą. Spokojna? Zły? Podekscytowany? Natchniony? Szczęśliwy? Cokolwiek to jest, kompozycja stworzy lub złamie przesłanie.

Teraz, gdy już omówiliśmy, dlaczego kompozycja jest ważna, przyjrzyjmy się jednemu z głównych narzędzi kompozycji: liniom wiodącym.

Jakie są linie wiodące?

Linie wiodące to wszelkie linie na obrazie, które prowadzą lub kierują oczy widza. Ponieważ wykorzystują ludzką skłonność do podążania za linią naszego spojrzenia, gdy już na to spojrzymy, są potężne w kierowaniu ludzi, gdzie mają spojrzeć na twoim obrazie. Oto wiodące linie na powyższym zdjęciu.

Naliczyłem osiem wierszy, które wszystkie kierują widza na centralną górę i narciarza. Kiedy ktoś pierwszy raz spojrzy na zdjęcie, jeśli spojrzy na którąkolwiek z tych linii, zostanie poprowadzony od razu do tematu: dokładnie tam, gdzie chcę, żeby patrzył. To tutaj dostaniesz kontrast między człowiekiem a górą oraz poczucie ruchu i prędkości. To część zdjęcia, która najlepiej oddaje to, co staram się pokazać.

Linie wiodące nie muszą być proste. Mogą to być zakrzywione, naturalne linie, takie jak linia brzegowa lub drzewo.

A oto główne linie tego ujęcia.

Jak widać, większość linii na obrazie kieruje widza do tematu: latarni morskiej. Największą rzeczą, która odwraca uwagę od tego ujęcia, jest seria linii od promieni słonecznych po lewej stronie ujęcia.

Ponieważ są odchylane od obiektu, wyprowadzają oko widza poza kadr, co nie jest idealne. Gdybym był malarzem, prawie na pewno namalowałbym te linie pod kątem w przeciwnym kierunku. Niestety musiałem pracować w granicach natury.

Linie wiodące mogą być naturalne lub stworzone przez człowieka, rzeczywiste lub dorozumiane. Zrób to zdjęcie.

Najpotężniejszymi wiodącymi liniami są cienie z molo. Samo molo i horyzont to dwie inne główne linie, które przyciągają wzrok widza do ludzi na molo.

Albo zrób to zdjęcie.

I ten.

Na obu obrazach zastosowałem bardzo powszechną sztuczkę: ponieważ świat jest trójwymiarowy, a wydruk lub ekran jest dwuwymiarowy, jeśli zrobisz zdjęcie, w oddali pojawią się zbiegające się zestawy równoległych linii. Możesz użyć dowolnego zestawu równoległych linii, takich jak ulice, budynki, alejki, tory kolejowe lub cokolwiek innego, aby skierować wzrok widza w kadr i na obiekt. Po prostu umieść je z powrotem na środku dwóch linii.

Oto pierwsze ujęcie z dodanymi liniami.

I drugi.

Korzystanie z linii wiodących

Linie wiodące są dość proste w użyciu. Podczas robienia zdjęć wystarczy się rozejrzeć i sprawdzić, czy są jakieś wcześniej istniejące linie, których można użyć, aby skierować wzrok widza. Na tym zdjęciu zauważyłem, że drewniana ściana ma kilka naprawdę interesujących linii, więc wybrałem otwór, który pozwoliłby im pozostać widocznymi i wystrzelić.

Linie wiodące są bardzo łatwe do znalezienia podczas fotografowania krajobrazów. Sam horyzont jest jeden, podobnie jak wszystkie granice, rzeki czy ścieżki. Dlatego latarnia jest tak naturalnym tematem na tym zdjęciu.

Jedyną rzeczą, na którą musisz uważać w przypadku linii wiodących, jest to, że nie odciągają one widza od tematu. To zdjęcie ma kilka niesamowicie mocnych linii, ale prowadzą one do… donikąd.

Gdyby była tam mała łódka lub punkt orientacyjny, byłoby to niesamowite ujęcie. W tej chwili jest to tylko migawka ładnej formacji chmur i jej odbicia.

Wykorzystywanie istniejących linii do kierowania spojrzeniem widza jest jedną z podstaw kompozycji. Pobaw się dowolnymi liniami, które możesz znaleźć podczas następnego strzelania.