Jak używać zrównoważonej kompozycji do mocniejszych zdjęć

W fotografii istnieją dwa rodzaje równowagi: formalna i nieformalna. Zrozumienie obu – i wiedza, jak do nich dotrzeć – jest ważną częścią kompozycji. Zagłębmy się.

Równowaga była częścią kompozycji na długo przed pojawieniem się fotografii. Jest integralną częścią większości renesansowych obrazów. To także nieco śliska koncepcja. Opiera się na idei zwanej „wagą wizualną”, która sama w sobie jest metaforą. Chodzi o to, że różne obiekty w scenie mają różną wagę wizualną. Na przykład ludzie, rzeczy w jaskrawych kolorach, obiekty o wysokim kontraście i nietypowe obiekty mają dużą wagę wizualną. Inne rzeczy, takie jak duże obszary kosmosu, niebo, woda lub ziemia, mają niewielką wagę wizualną. Jedynym sposobem na to, by go opanować, jest zobaczenie go w akcji i zabawa.

Równowaga formalna lub symetryczna

Równowaga formalna to symetria. Tam rama jest podzielona na pół, pionowo lub poziomo, a obie strony mają taką samą wagę wizualną. Spójrz na ten portret.

Jest zasadniczo idealnie symetryczny wzdłuż osi pionowej.

Obie strony obrazu mają taką samą wagę wizualną. Nie ma nic, co przyciąga wzrok na jedną lub drugą stronę obrazu.

Oto kolejny portret, na którym ponownie model jest centralny, więc jest prawie symetryczny.

I jeszcze jeden.

Jak widać, równowaga formalna może dobrze działać w przypadku portretów. Daje poczucie spokoju, powagi i solidności. Celowo zastosowałem formalną równowagę w kolejnym ujęciu radzieckiego posągu w Naddniestrzu, ponieważ chciałem, aby wyglądał tak, jakby stał od lat – odkąd stał.

Formalna równowaga jest dość łatwa do uchwycenia: umieść temat w centrum. Przejdźmy więc do trudniejszej koncepcji nieformalnej równowagi.

Nieformalna lub asymetryczna równowaga

Nieformalna lub symetryczna równowaga polega na tym, że balansujesz obraz, zestawiając obiekty o podobnej wadze wizualnej, a nie tylko równoważąc wszystko symetrycznie. Spójrzmy na kilka przykładów.

Na tym zdjęciu mam wystarczającą wagę wizualną, aby ładnie zrównoważyć góry i chmury. Nadal masz poczucie skali, ale obraz nie wydaje się pusty. Ludzie są wizualnie bardzo ciężcy, więc często mogą dużo balansować.

Oto kolejny podobny pomysł. Will, narciarz, jest jeszcze mniejszy w kadrze, ale nadal balansuje na ogromnej górze za nim.

Spójrzmy na to w odwrotnej kolejności. Oto niewyważony strzał. Zamek jest fajny i interesujący, ale poza tym na zdjęciu niewiele się dzieje.

Kilka chwil później łódź przepłynęła w górę rzeki. Teraz coś mamy. Mała poruszająca się łódź wystarczy, aby zrównoważyć gigantyczny, starożytny zamek.

Możesz również zrównoważyć pojedynczy obiekt, który ma dużą wagę wizualną, z wieloma obiektami, które mają bardzo małą wagę wizualną. Tutaj gwiazdy na niebie równoważą duże drzewa Jozuego. Mniejsze drzewa równoważą również duże drzewo.

Być może najlepszym przykładem asymetrycznej równowagi nie jest fotografia, ale sztuka. Stworzenie Adama Michała Anioła jest cudownie wyważone: Adam i ziemia mają taką samą wizualną wagę jak Bóg i chór aniołów.

Obrazy niezrównoważone lub dynamiczne

Pamiętaj, że równowaga to tylko jedno narzędzie w Twoim zestawie narzędzi kompozycji. Są też inne rzeczy, takie jak linie wiodące, ograniczone palety kolorów i wiele więcej. Oznacza to, że nie wszystkie obrazy muszą być zrównoważone. Niezrównoważone obrazy mają zwykle napięcie, dynamizm i poczucie aktywności.

Spójrz tylko na to zdjęcie. Will skacze w czarną otchłań. To daje poczucie szybkości i dramatyzmu temu, co robi.

Albo zrób to ujęcie molo w Santa Monica. Czy niebo i morze równoważą molo? Może, ale powiedziałbym, że prawdopodobnie nie. Zamiast tego otrzymujemy dynamiczne ujęcie zachodu słońca przedstawiające molo wpadające do oceanu.

Dla mnie sprowadza się to do tego, co próbujesz przekazać. Jeśli chcesz solidności i stabilności, postaw na wyważony formalnie obraz. Jeśli szukasz czegoś bardziej dramatycznego, ale nadal ma ten zrównoważony wygląd, wypróbuj asymetrycznie wyważone kompozycje. Lub, jeśli chcesz czegoś napiętego i dynamicznego, wybierz niezrównoważony obraz.

Baw się: dowolna kompozycja może się nie udać, ale możesz skończyć z czymś wspaniałym! A przynajmniej nauczysz się czegoś po drodze. Jest tu bardzo niewiele praw i zła.