Jak zmienić oś Y w programie Excel?

Praktyczna znajomość Excela to dziś jedna z niezbędnych umiejętności każdego profesjonalisty. To potężne narzędzie, które może zmienić sposób postrzegania i rozumienia danych w dowolnym środowisku pracy. Co więcej, dzięki nowym aktualizacjom jego funkcjonalność i moc obliczeniowa rozszerzają się, dzięki czemu jest w stanie obsługiwać ogromne ilości danych.

W tym artykule pokażemy Ci, jak zmienić oś y w programie Excel i powiemy więcej o jej funkcjonalności.

Zmiana skali osi Y

Zakładając, że chcesz zmienić pionową oś wartości (oś Y), możesz dostosować jej wartości, aby obejmowały szeroki zakres lub przekształcić je w skalę logarytmiczną. Czasami, po zmianie skalowania na osi y, trzeba również zmienić kolejność wszystkich osi na wyświetlaczu.

Zmiana wyświetlania osi w Excelu

Każdy nowy wykres w programie Excel ma dwie domyślne osie: oś wartości lub oś pionową (Y) oraz oś kategorii lub oś poziomą (X). Jeśli tworzysz wykres 3D, w takim przypadku będzie trzeci, zwany osią głębokości (Z). Edytowanie lub zmiana którejkolwiek z osi skutkuje modyfikacją sposobu prezentacji informacji, tego, co można odczytać z wykresu i gdzie kładzie się nacisk.

Ukrywanie i odkrywanie siekier

Podczas pracy z różnymi typami projektów przydatne może być ukrycie niektórych osi, aby wykresy były bardziej czytelne lub aby podkreślić ważne liczby. Oto jak to zrobić:

  • Ustaw kursor na wykresie, na którym chcesz zmienić wygląd osi.
  • Przejdź do „Projekt”, a następnie przejdź do „Dodaj element wykresu” i „Osie”.
  • Masz dwie opcje: „Podstawowa pozioma” ukryje/odkryje oś poziomą, a jeśli wybierzesz „Podstawowa pionowa”, ukryje/odkryje oś pionową.
  • Kliknij wybraną opcję.
  • Dostosuj znaczniki osi

    Za każdym razem, gdy tworzysz wykres, zauważysz, że wszystkie znaczniki i etykiety są tam domyślnie. Dostosowanie sposobu ich wyświetlania usunie bałagan i niepotrzebne informacje. Mniejsza liczba punktów i używanie większych i mniejszych etykiet sprawi, że Twój stół będzie miał bardziej przejrzystą strukturę, a Twój zespół będzie mógł z niego korzystać bez żadnych problemów.

    Zmień wyrównanie i orientację etykiet

    W sytuacji, gdy na wykresie masz wiele kategorii, dostępna jest opcja, która pomaga wyrównać etykiety na wszystkich poziomach. Dodatkowo możesz również decydować o ilości miejsca pomiędzy poziomami etykiet. Oto jak to zrobić:

  • Umieść kursor na wykresie i kliknij w dowolnym miejscu.
  • Kliknij zakładki „Narzędzia wykresów”, a następnie „Projekt” i „Format”.
  • Po otwarciu zakładki „Format”, kliknij „Wybór formatu” i kliknij oś, którą chcesz zmienić.
  • Jeśli przejdziesz do „Format”, „Oś formatu” i „Opcje tekstu”, możesz wybrać, czy tekst ma być wyrównany w pionie, poziomie lub mieć niestandardowy kąt.
  • Zmień wygląd tekstu i liczb

    Microsoft Excel umożliwia formatowanie tekstu i liczb na osi kategorii. Oto jak sformatować tekst:

  • Kliknij oś, którą chcesz dostosować.
  • Kliknij na pasku narzędzi „Strona główna” i wybierz opcje formatowania, które chcesz zastosować.
  • Gdy będziesz gotowy do formatowania liczb, wykonaj następujące kroki:

  • Kliknij oś, którą chcesz dostosować.
  • Otwórz zakładkę „Format” i wybierz „Wybór formatu”.
  • Przejdź do „Opcji osi”, kliknij „Liczba” i wybierz „Liczba” z menu rozwijanego w kategorii. Tutaj możesz wybierać spośród różnych formatów numeracji.
  • Zmień kolor wykresu

    Dla osób pracujących z wykresami przez cały czas kluczowe znaczenie ma wyraźne ich oznaczenie, a czasem najlepszym na to sposobem jest użycie koloru. Jeśli Twój stół jest czarno-biały i potrzebuje trochę koloru, aby był bardziej efektowny, oto jak go dodać:

  • Przenieś kursor do wykresu, w którym chcesz zmienić kolor.
  • Kliknij zakładkę „Projekt”. Opcja „Style wykresu” znajduje się w prawym górnym rogu.
  • Po kliknięciu zobaczysz opcje „Styl” i „Kolor” wykresu.
  • Przewiń i wybierz kolor i styl wykresu, który Ci się podoba.
  • Zmień kolor wierszy i kolumn

    Tylko odrobina koloru może zrobić wielką różnicę w stole. Jeśli chcesz dodać kolor do alternatywnych wierszy i kolumn, oto jak to zrobić:

  • Musisz zaznaczyć wszystkie komórki lub kolumny.
  • Naciśnij „Strona główna” i „Formatuj jako tabelę”.
  • Wybierz styl, który obsługuje różne kolory i cieniowanie.
  • Przejdź do „Projekt”, a stamtąd możesz zaznaczyć i odznaczyć wszystkie wiersze i kolumny, które chcesz zacienić.
  • Wniosek

    Jednym z najpotężniejszych narzędzi Microsoft Office w każdym miejscu pracy na całym świecie jest Microsoft Excel. Nie ma firmy, która nie mogłaby czerpać korzyści z używania wykresów, list i różnych wykresów do analizowania, budżetowania, organizowania lub śledzenia wydatków. Excel okazał się kluczowy dla wielu branż, które opierają się na systematyzacji zapewnianej przez Excel.

    Teraz, gdy wiesz, jak zmieniać i ukrywać osie oraz formatować tekst i liczby, poznasz program Excel nieco bardziej i będziesz go w pełni wykorzystywać. Czy obecnie pracujesz z programem Excel? Używasz go do tworzenia list w domu, czy jest to tylko dla biznesu?

    Daj nam znać w sekcji komentarzy poniżej.