Kompleksowy przewodnik po parametrach adresów URL dla SEO

Parametry adresu URL to składniki dodawane do adresów URL, które pomagają filtrować i organizować zawartość lub śledzić informacje w Twojej witrynie.

Ale parametry adresu URL powodują również problemy SEO, takie jak powielanie treści, problemy z budżetem indeksowania itp. W tym przewodniku dzielimy się wszystkim na temat sparametryzowanych adresów URL i sposobów ich rozwiązywania.

Zanim poznamy parametry adresu URL, zrozummy, czym jest adres URL.

Adres URL to skrót od Uniform Resource Locator, który służy jako adres strony internetowej. Wprowadź adres URL w wyszukiwarce lub pasku adresu dowolnej wyszukiwarki, a zostaniesz przekierowany do żądanej witryny lub strony internetowej.

Struktura adresu URL składa się z pięciu części.

https://www.twojastrona.com/blog/url-parameters

W powyższym przykładzie części adresu URL to:

#1. Protokół

„http://” lub „https://” to zestaw reguł stosowanych do przesyłania plików w sieci WWW.

#2. Domena

Domena to nazwa Twojej witryny. Nazwa reprezentuje organizację lub osobę, która prowadzi witrynę. Z powyższego przykładu „twojawitryna” to nazwa domeny.

#3. Subdomena

Subdomeny mają zapewnić strukturę Twojej witrynie. Powszechnie tworzona subdomena to „www”. Możesz utworzyć wiele subdomen, jeśli chcesz udostępniać różne treści lub informacje w tej samej witrynie.

Firmy tworzą wiele subdomen, takich jak „store.domain.com” i „shop.domain.com”.

#4. TLD

Domena najwyższego poziomu (TDL) to sekcja, po której znajduje się Twoja domena. „.com”, „.org”, „.gov”, „.biz” to niektóre popularne domeny TLD.

#5. Ścieżka

Ścieżka odnosi się do dokładnej lokalizacji poszukiwanych informacji lub treści. Ścieżka dla powyższego przykładu to „blog/url_parameters”.

Tak więc ta struktura wyjaśnia, w jaki sposób każdy czynnik dodaje wartość do wyszukiwania informacji.

Ale czy wiesz, że adres URL może również pomóc w przekazywaniu informacji do iz witryny?

TAk!

W tym miejscu na obrazie pojawia się parametr URL.

Co to jest parametr adresu URL?

Czy zauważyłeś kiedyś znaki specjalne w adresie URL, takie jak znak zapytania (?), Równa się (=) lub Ampersand (&)?

Załóżmy, że szukasz terminu „marketing”. Adres URL będzie wyglądał tak.

www.twojawitryna.com/search?q=marketing

Ciąg następujący po znaku zapytania w adresie URL nosi nazwę „Parametr adresu URL” lub ciąg zapytania. Znak zapytania rozcina adres URL, aby zidentyfikować ciąg zapytania.

Parametry adresu URL są powszechnie używane w witrynach internetowych z dużą ilością danych lub w witrynach, w których sortujesz lub filtrujesz produkty w dogodnym dla siebie czasie — na przykład w witrynach zakupów, e-commerce itp.

Parametry adresu URL zawierają pary klucz i wartość oddzielone znakiem „=”, a wiele par jest oddzielonych znakiem „&”.

Wartość reprezentuje rzeczywiste dane, które przekazujesz, a klucz reprezentuje typ danych.

Załóżmy, że przeglądasz produkt w witrynie e-commerce.

Adres URL tego samego to:

https://www.twojastrona.com/buty

Teraz myślisz o filtrowaniu go na podstawie koloru, aby dodanie parametru adresu URL było

https://www.twojastrona.pl/buty?kolor=czarny

(tutaj kolor jest kluczem, a wartość jest czarna)

Jeśli chcesz filtrować według świeżych przesyłek, dodawanie parametru adresu URL będzie

https://www.twojastrona.pl/buty?color=black&sort=newest

Parametry adresu URL są cenne dla SEO, ale mylą wyszukiwarki, przechwytując różne odmiany tej samej strony, powodując duplikację, a tym samym wpływając na Twoje szanse na pozycję w Google SERP.

Nauczmy się, jak prawidłowo używać parametrów adresu URL, aby uniknąć potencjalnych problemów z SEO.

Jak używać parametrów adresu URL?

Parametry adresu URL służą do oceny Twojej strony i śledzenia preferencji użytkownika.

Oto lista 11 parametrów adresu URL:

#1. Śledzenie

Kody UTM służą do śledzenia ruchu z płatnych kampanii i reklam.

Przykład: ?utm_medium=video15 lub ?sessionid=173

#2. Zmiana kolejności

Uporządkowanie przedmiotów zgodnie z parametrami

Przykład:- ?sort=reviews_highest lub ?sort=lowest-price

#3. Tłumaczenie

Ciąg adresu URL powinien kończyć się nazwą wybranego języka.

Przykład:-?lang=en lub ?język=de

#4. Badawczy

Aby znaleźć wynik na stronie,

Przykład:- ?q=wyszukiwane hasło lub ? search=drop-down-opcja

#5. Filtracja

Aby filtrować na podstawie różnych pól, takich jak typ, zdarzenie, terytorium itp.

Przykład:- ?typ=koszula, kolor=czarny lub ?przedział cenowy = 10-20

#6. Paginacja

Segmentowanie treści na stronach dla sklepów internetowych

Przykład:?page=3 lub ?pageindex=3

7. Identyfikacja

Organizowanie stron galerii według rozmiaru, kategorii itp.

Przykład:- ?produkt=biała-koszula , ?kategoria = formalne, ? identyfikator produktu=123

#8. Identyfikatory partnerskie

Unikalne identyfikatory używane do śledzenia linków afiliacyjnych

Przykład:- ?id=12345

#9. Tagi reklamowe

Śledź skuteczność swojej kampanii reklamowej

Przykład:- ?utm_source=kampania e-mail

#10. Identyfikatory sesji

Śledzenie zachowań użytkowników na stronie. Powszechnie używany przez witryny e-commerce do sprawdzania podróży kupujących.

?identyfikator sesji=4321

# 11. Sygnatury czasowe wideo

Aby przejść do określonej sygnatury czasowej w filmie

?t=60

Przyjrzyjmy się teraz problemom powodowanym przez sparametryzowany adres URL

Poważne problemy z SEO spowodowane parametrami adresu URL

Odpowiednio ustrukturyzowany adres URL jest przydatny dla użytkowników, którzy mogą zrozumieć hierarchię Twojej witryny. Ale gdy używanych jest zbyt wiele parametrów, mogą one również powodować problemy z SEO.

Przyjrzyjmy się najczęstszym problemom powodowanym przez parametry adresu URL.

Marnowanie budżetu na indeksowanie

Jeśli Twoja witryna ma wiele adresów URL opartych na parametrach, Google indeksuje różne wersje tej samej strony. W końcu roboty indeksujące albo wykorzystują większą przepustowość, albo całkowicie przestają, sygnalizując to jako treści o niskiej jakości.

Powielanie treści

Parametry powodują, że boty wyszukiwarek indeksują różne wersje tej samej strony internetowej, co powoduje indeksowanie wielu adresów URL o różnych parametrach, co skutkuje powielaniem treści.

Jeśli jednak Twoja witryna oferuje użytkownikom opcję sortowania treści według ceny lub funkcji, opcje te tylko zawężą wyniki, a nie zmienią zawartość strony.

Zrozummy to na przykładzie.

http://www.twojastrona.com/obuwie/buty

http://www.abc.com/footwear/shoes?category=sneakers&color=white

http://www.abc.com/footwear/shoes?category=sneakers&type=men&color=white

Tutaj wszystkie trzy adresy URL są różnymi wersjami tej samej strony internetowej, które będą traktowane jako oddzielne adresy URL przez boty wyszukiwarek. Będą przeszukiwać i indeksować wszystkie wersje strony internetowej, powodując problemy z powielaniem treści.

Kanibalizacja słów kluczowych

Gdy wiele stron jest kierowanych na te same słowa kluczowe, proces ten nazywa się „kanibalizacją słów kluczowych”. Popychanie stron witryny do konkurowania ze sobą zaszkodzi SEO.

Kanibalizacja słów kluczowych skutkuje niższym CTR, mniejszym autorytetem i niższymi współczynnikami konwersji niż pojedyncza skonsolidowana strona.

W tym scenariuszu wyszukiwarki mogą mieć trudności z określeniem, którą stronę należy ocenić dla zapytania wyszukiwania. Może to spowodować „niewłaściwą” lub „niepożądaną” pozycję strony dla tego hasła, ostatecznie zajmując niską pozycję na podstawie sygnałów użytkownika.

Niższa klikalność

Adresy URL z parametrami czasami wyglądają brzydko. Czytanie ich jest trudne. Mniej przejrzyste adresy URL nie są godne zaufania. Dlatego jest mniej prawdopodobne, że zostaną kliknięci.

Na przykład:

URL 1: http://www.twojastrona.com/obuwie/buty

URL 2: http://www.twojawitryna.com/obuwie/buty?catID=1256&type=white

Tutaj adres URL 2 wygląda na spam i jest mniej niezawodny w porównaniu z adresem URL 1. Użytkownicy rzadziej klikają ten adres URL, a tym samym obniżają CTR, wpływają na ranking i dodatkowo obniżają autorytet domeny.

Najlepsze praktyki SEO dotyczące obsługi parametrów adresu URL

Teraz, gdy ustaliliśmy, w jaki sposób parametry URL mogą zaszkodzić SEO. Zobaczmy, jak możesz ich uniknąć, wprowadzając drobne zmiany podczas tworzenia parametrów adresu URL.

Preferuj ścieżkę statycznego adresu URL nad ścieżkę dynamiczną

Statyczne i dynamiczne to różne typy adresów URL, które mają swoją funkcję dla strony internetowej. Dynamiczne adresy URL nie są uważane za idealną opcję dla SEO, ponieważ wyszukiwarkom trudno jest indeksować dynamiczne adresy URL w porównaniu ze statycznymi adresami URL.

Zaleca się przekonwertowanie adresów URL parametrów na adresy URL podfolderów przy użyciu renderowania po stronie serwera. Jednak nie jest to również idealna sytuacja dla wszystkich dynamicznych adresów URL, ponieważ adresy URL generowane dla filtrów cen mogą nie dodawać żadnych wartości SEO. Jeśli są zindeksowane, mogą powodować uszczuplenie treści, więc w takich przypadkach lepiej jest mieć dynamiczne adresy URL.

Dynamiczne adresy URL ułatwiają śledzenie; czasami statyczne adresy URL nie są idealnym rozwiązaniem do śledzenia wszystkich parametrów.

Dlatego zawsze zaleca się używanie statycznych ścieżek URL podczas indeksowania dowolnej konkretnej strony i dynamicznych adresów URL, gdy nie chcesz, aby strona była indeksowana. Parametry adresu URL, które nie muszą być indeksowane, mogą być używane jako dynamiczne adresy URL, takie jak śledzenie, zmiana kolejności, filtrowanie i podział na strony, a inne mogą być używane jako statyczne.

Spójność w sparametryzowanych adresach URL

Adresy URL parametrów powinny być odpowiednio rozmieszczone, aby uniknąć problemów z SEO, takich jak puste wartości w adresach URL parametrów, niepotrzebne parametry w adresie URL i powtarzające się klucze.

Adresy URL powinny być w stałej kolejności, aby uniknąć problemów, takich jak marnowanie budżetu na indeksowanie i podział sygnału rankingowego.

Na przykład:

https://twojastrona.com/product/facewash/rose?key2=value2&key1=value1

https://twojastrona.com/product/facewash/rose?key1=value1&key2=value2

W powyższej kolejności następuje przegrupowanie parametrów. Boty wyszukiwarek przyjmą te adresy URL jako oddzielne i zaindeksują je dwukrotnie.

W spójnej kolejności:

https://twojastrona.com/product/facewash/rose?key1=value1&key2=value2

https://twojastrona.com/product/facewash/rose?key1=value1&key2=value2

Deweloper powinien otrzymać odpowiednie instrukcje dotyczące rozmieszczania adresów URL parametrów w stałej kolejności, aby uniknąć problemów z SEO.

Implementuj tagi kanoniczne

Aby uniknąć powielania, można zaimplementować tagi kanoniczne. Tagi kanoniczne ze strony parametrów powinny wskazywać stronę główną, którą chcesz zindeksować. Dodanie znaczników kanonicznych do sparametryzowanych adresów URL powoduje wyświetlenie strony głównej jako kanonicznej. W ten sposób roboty indeksujące będą indeksować tylko preferowaną stronę.

Użyj pliku Robot.txt Disallow

Dzięki Robot.txt możesz kontrolować roboty. Pomaga informować wyszukiwarki, które strony chcesz zaindeksować, a które chcesz zignorować.

Używając „Disallow: /*?*” w pliku robot.txt, zablokuj strony z parametrami adresu URL powodującymi duplikację. Upewnij się, że poprawnie kanonizujesz ciąg zapytania do strony podstawowej.

Zgodne z linkami wewnętrznymi

Załóżmy, że Twoja witryna zawiera wiele adresów URL opartych na parametrach. Niektóre strony są indeksowane za pomocą dofollow, a niektóre nie. Więc łącząc się z niesparametryzowanymi adresami URL. Konsekwentnie stosując tę ​​metodę, możesz sygnalizować robotom indeksującym, które strony mają indeksować, a których nie.

Linkowanie wewnętrzne przynosi również korzyści SEO, treści i ruchowi.

Jeśli masz witrynę e-commerce z wieloma kategoriami produktów i treści, podział na strony może pomóc w rozbiciu ich na wielostronicowe listy. Paginacja adresów URL Twojej witryny może poprawić wrażenia użytkownika w Twojej witrynie. Utwórz stronę wyświetlającą wszystkie i umieść wszystkie adresy URL podzielone na strony na tej stronie

Aby uniknąć powielania, umieść tag rel=canonical” w sekcji nagłówka każdej strony podzielonej na strony, odwołującej się do całej strony. Roboty indeksujące będą traktować te strony jako serie stronicowane.

Zawsze możesz zrezygnować z dodawania stronicowanych adresów URL do mapy witryny, jeśli nie chcesz ich pozycjonować. Twoje indeksowania zaindeksują je z całej strony, bez względu na wszystko. Może to również zmniejszyć budżet indeksowania.

Poniżej znajdują się narzędzia, które pomogą Ci monitorować parametry adresów URL i poprawić SEO Twojej witryny.

Konsola wyszukiwania Google

Dzięki narzędziu Google Search Console możesz segregować adresy URL swojej witryny. Na karcie wyników wyszukiwania możesz wyświetlić wszystkie adresy URL, które obecnie uzyskują wyświetlenia. Na karcie zastosowanie filtra URL strony da listę stron.

Stamtąd umieszczasz filtr, aby znaleźć adresy URL z parametrami.

Google Analytics

Google traktuje adresy URL z różnymi parametrami jako oddzielne strony, a Google Analytics wyświetla oddzielnie odsłony każdego parametru adresu URL.

Jeśli nie o to Ci chodziło, możesz użyć opcji Administracja > Ustawienia widoku > Wyklucz parametry zapytania z adresu URL, aby usunąć parametry z raportów i połączyć odsłony strony z wartościami dotyczącymi głównego adresu URL.

Narzędzie dla webmasterów Bing

Parametry adresu URL można wykluczyć, dodając nazwy parametrów w obszarze Konfiguruj moją witrynę > Ignoruj ​​parametry adresu URL. Jednak Bing Webmaster nie zapewnia zaawansowanych opcji sprawdzania, czy parametry mogą zmienić zawartość, czy nie.

Screaming Frog SEO Narzędzie do indeksowania pająków

Można zaindeksować do 500 adresów URL, aby monitorować parametry za darmo. Wersja płatna umożliwia monitorowanie nieograniczonej liczby parametrów adresu URL.

Funkcja „Usuń parametry” Screaming Frog pozwala usunąć parametry z adresu URL.

Narzędzie audytu witryny Ahrefs

Narzędzie Ahrefs ma również opcję „Usuń parametry adresu URL”, aby zignorować parametry podczas indeksowania witryny. Możesz także włączyć ignorowanie parametrów, które mają pasujące wzorce.

Ale ostatecznie narzędzie audytu witryny Ahrefs indeksuje tylko kanoniczną wersję Twoich stron.

Głębokie indeksowanie

Potężne oprogramowanie do indeksowania chmury odpowiednie dla dużych witryn eCommerce. Dodając parametry, które chcesz zablokować w polu „Usuń parametry”, zostaną one usunięte z adresów URL. Deepcrawl umożliwia modyfikowanie i usuwanie parametrów oraz przepisywanie adresów URL.

Wniosek

Parametry adresu URL są często ignorowane, jeśli chodzi o SEO witryny. Dzięki konsekwentnemu utrzymywaniu sparametryzowanych adresów URL możesz monitorować higienę SEO.

Aby rozwiązać problemy z parametrami adresu URL, zespół SEO będzie musiał współpracować z zespołem programistów stron internetowych i przekazać im jasne instrukcje dotyczące aktualizacji parametrów. Sparametryzowane adresy URL nie powinny być ignorowane, ponieważ mogą wpływać na sygnały rankingowe i powodować inne problemy z SEO.

Teraz, gdy już wiesz, w jaki sposób parametry adresu URL mogą poprawić pozycjonowanie Twojej witryny, roboty sieciowe w końcu zrozumieją, jak używać i oceniać strony w Twojej witrynie.

Możesz również przyjrzeć się, jak sprawić, by JavaScript był przyjazny dla SEO.