Które funkcje monitora do gier naprawdę mają znaczenie?

Jest tylko jedna rzecz, którą świat gier komputerowych kocha bardziej niż gry, a jest to nieprzenikniona terminologia. „Tak, mój wyświetlacz ma G-Sync, 1 ms GTG, proporcje 16: 9 i oczywiście HDR. Człowieku, nie zobaczysz żadnego ducha na tym dziecku.

Jeśli tych kilka zdań było dla Ciebie zlepkiem bezsensownych słów, ten artykuł ma na celu odszyfrowanie wszystkich tych specjalistycznych terminów i pomóc Ci dowiedzieć się, co jest najważniejsze dla Twojej gry. Istnieje wiele rodzajów unikalnej terminologii dla części PC, w tym procesorów, kart graficznych i płyt głównych. Wiele z tych terminów można bezpiecznie zignorować i uzyskać to, co uważa się za najlepszą część w Twoim przedziale cenowym.

Monitory są trochę inne. Są wizualne i każdy ma własne zdanie na temat tego, co wygląda dobrze – które kolory monitora są zbyt wyblakłe, a które nie mają wystarczającej ilości wizualnego „pop”. Nawet typ posiadanej karty graficznej może wpłynąć na wybór monitora.

Mając to na uwadze, zanurzmy się w dzikim świecie technologii monitorów.

Częstotliwość odświeżania

Częstotliwość odświeżania to szybkość, z jaką monitor może zmieniać swój obraz – tak, nawet w naszych technologicznych czasach wideo wciąż jest tylko zestawem nieruchomych obrazów zmieniających się bardzo szybko. Szybkość, z jaką zmienia się wyświetlany obraz, jest mierzona w hercach (Hz). Na przykład, jeśli masz wyświetlacz 120 Hz, może on odświeżać się 120 razy na sekundę. Monitor 60 Hz robi połowę tego, 60 razy na sekundę, a częstotliwość odświeżania 144 Hz oznacza, że ​​może zmieniać się 144 razy na sekundę.

Większość dzisiejszych monitorów na świecie ma standardową częstotliwość odświeżania 60 Hz. Jednak droższe monitory do gier mają częstotliwości odświeżania 120 i 144 Hz. Im wyższa częstotliwość odświeżania, tym płynniej wyświetla się gra na ekranie, zakładając, że twoja karta graficzna sprosta zadaniu.

G-Sync i FreeSync

W parze z częstotliwością odświeżania idzie Nvidia G-Sync i FreeSync AMD. Każda firma obsługująca kartę graficzną obsługuje własną wersję technologii zmiennej częstotliwości odświeżania (nazywanej również synchronizacją adaptacyjną). Dzieje się tak, gdy karta graficzna i monitor synchronizują częstotliwości odświeżania, aby zapewnić bardziej spójny, płynniejszy obraz.

Kiedy karta graficzna przesyła więcej klatek niż monitor może wyświetlić, kończy się to rozrywaniem ekranu. Dzieje się tak, gdy fragmenty bieżącego obrazu i następne są wyświetlane na ekranie w tym samym czasie.

Scena z gry wideo pokazująca przykład zrywania ekranu.Przykład zrywania ekranu.

Nie tylko prowadzi to do brzydkich wrażeń z gry, ale może również wywołać ból głowy, a nawet nudności, jeśli jesteś na to wrażliwy.

Tak więc synchronizacja adaptacyjna jest świetna, ale musisz mieć kartę graficzną obsługującą technologię, zanim zadziała. Ogólnie oznacza to, że każdy z kartą Nvidia GeForce otrzymuje monitor G-Sync, a każdy z kartą graficzną AMD Radeon korzysta z FreeSync.

Jest w tym jednak pewien problem, ponieważ niektóre monitory FreeSync obsługują również G-Sync. To świetna wiadomość, ponieważ monitory FreeSync są zwykle tańsze niż ich odpowiedniki G-Sync. Istnieje jednak tylko kilka monitorów FreeSync, które są „zgodne z G-Sync”, więc przed zakupem nie zapomnij sprawdzić recenzji, aby zobaczyć, jak dobrze działa „G-Sync on FreeSync”.

Opóźnienie wejściowe

Częstotliwość odświeżania to tylko część bardzo dużego równania. Kolejną kwestią do rozważenia jest opóźnienie wejściowe, które ma dwie definicje, aby jeszcze bardziej zagmatwać. Dobra wiadomość jest taka, że ​​oba znaczenia to proste pomysły.

Kiedy większość ludzi mówi o opóźnieniu wejścia, ma na myśli moment między uderzeniem klawisza na klawiaturze, kliknięciem myszą lub poruszeniem kontrolera, a momentem odzwierciedlenia tej czynności na ekranie. Jeśli nie ma zauważalnego opóźnienia, naciśnięcia klawiszy, kliknięcia myszą i inne dane wejściowe wydają się natychmiastowe. Jeśli występuje opóźnienie, możesz strzelić z pistoletu, a potem minie pół sekundy lub dłużej, zanim ta akcja pojawi się na ekranie. To jest złe, gdy grasz – zwłaszcza jeśli próbujesz wskoczyć na innego gracza w grze takiej jak Fortnite.

Druga definicja dotyczy obrazu. Zawsze występuje niewielkie opóźnienie między momentem, w którym sygnał wideo trafia do monitora, a pojawieniem się na ekranie. Te kilka milisekund jest czasami nazywane opóźnienie wejścia ale jest bardziej poprawnie określany jako opóźnienie wyświetlania.

Wizerunek osoby z podniesionymi nogami grającej w grę wideo.

Jakkolwiek to nazwiesz, rezultat jest taki, że grając w szybko zmieniającą się grę, źli faceci mogą zaatakować, zanim jeszcze się zorientujesz, że tam są, lub twoja postać przenosi się w miejsce, w którym nie powinien, zanim zdasz sobie z tego sprawę .

Opóźnienie wejścia kontrolera lub opóźnienie wyświetlania powodują, że monitor wygląda źle, więc nie znajdziesz tych numerów reklamowanych na stronie produktu Amazon. Ponadto opóźnienie wejścia to nie tylko kwestia możliwości monitora. Może na to wpływać twój system lub ustawienia grafiki w grze, takie jak V-Sync.

Aby dowiedzieć się, czy potencjalny monitor ma poważny problem z opóźnieniem wejścia lub wyświetlania, przejrzyj recenzje za pomocą prostego wyszukiwania w Internecie, na przykład „opóźnienie wejścia [Monitor X]. ” Większość monitorów powinna być w porządku w większości zastosowań, ale jeśli grasz w konkurencyjną grę, taką jak CS: GO, wtedy zmniejszenie opóźnienia wejściowego ma znaczenie.

Czas odpowiedzi

Mamy miłe, długie wyjaśnienie czasu odpowiedzi dla tych, którzy chcą przeczytać o jego drobniejszych punktach. Krótko mówiąc, czas reakcji to czas, w którym piksele monitora zmieniają się z jednego koloru na inny, i jest mierzony w milisekundach. Często mierzy się go czasem, jak długo trwa przejście od czerni do bieli iz powrotem. Czasami jednak zobaczysz czas odpowiedzi, który mówi około 4 ms (GTG). To znaczy od szarego do szarego; monitor zaczyna się od szarości, a następnie przechodzi przez całą gamę innych odcieni szarości.

Ogólnie rzecz biorąc, im krótszy czas odpowiedzi, tym lepiej, ponieważ oznacza to, że piksele na ekranie mogą się zmieniać wystarczająco szybko, aby przejść do następnej klatki. Brzmi to bardzo podobnie do częstotliwości odświeżania, a to dlatego, że te dwie koncepcje są ze sobą powiązane. Częstotliwość odświeżania to pojęcie wysokiego poziomu, które wskazuje, ile klatek obrazu można wyświetlić na monitorze w ciągu jednej sekundy. Czas reakcji to niższy poziom pracy poszczególnych pikseli podczas przechodzenia z jednej klatki do następnej.

Zrzut ekranu z Szybkie gry dla wielu graczy, takie jak Street Fighter, korzystają z krótkich czasów reakcji.

Jeśli piksele nie przesuwają się do następnego obrazu wystarczająco szybko, na ekranie mogą pojawić się wizualne artefakty, zwane duchami. Kiedy tak się dzieje, obiekty mogą wyglądać na rozmyte lub jakbyś widział podwójnie lub obiekty w tle mogą wydawać się otoczone aureolami. Obejrzyj ten krótki film na YouTube, który pokazuje naprawdę oczywisty przykład zjawy.

Czas odpowiedzi może być ważny, ale niestety pomiary czasu odpowiedzi nie są znormalizowane. Oznacza to, że powinieneś trochę poszukać informacji – przeczytać recenzje i zobaczyć, czy krytycy, klienci lub użytkownicy forum gier nie narzekają na widmo na twoim monitorze.

TN i IPS

Zwykle istnieją dwa rodzaje technologii paneli wyświetlaczy, z którymi można się spotkać przy zakupie nowego monitora: skrętka nematyczna (TN) i IPS (przełączanie w płaszczyźnie). Nie będziemy wchodzić w szczegóły, co oznaczają te terminy i jak działają. Wszystko, co naprawdę musisz wiedzieć, to to, że panele TN oferują jedne z najlepszych czasów reakcji dla monitorów do gier. Kompromisem jest to, że wiele osób narzeka, że ​​kolory na panelach TN wydają się bardziej wyblakłe lub „wyblakłe”.

Wyświetlacze TN mają również gorsze kąty widzenia, więc jeśli nie siedzisz w najlepszym miejscu monitora, nie zobaczysz takiej samej ilości szczegółów, a niektóre obiekty mogą nie być tak widoczne podczas ciemnych scen.

Opinie różnią się co do tego, który typ panelu jest lepszy. Warto udać się do sklepu i je sprawdzić, aby osobiście zobaczyć różnice między TN a IPS.

HDR

Skalista nadmorska scena pokazująca różnicę w kolorze między 4K non-HDR i 4K HDR.Obraz promocyjny przedstawiający efekt HDR na telewizorach 4K.

Duży zakres dynamiki (HDR) to duża cecha nowoczesnych monitorów. Znajdziesz go głównie na monitorach 4K UHD, ale HDR może być również używany w innych rozdzielczościach. HDR pozwala na szerszą gamę kolorów na wyświetlaczu. W rezultacie kolory wyglądają na bardziej żywe na ekranie, a efekt jest oszałamiający.

Pod wieloma względami HDR jest jeszcze lepszą funkcją niż 4K. Jeśli na przykład jesteś na rynku monitora 1080 p i natkniesz się na taki, który pakuje HDR, warto to rozważyć. Nadal jednak powinieneś dwukrotnie sprawdzić recenzje, aby sprawdzić, czy funkcja jest tego warta. HDR to funkcja premium, co oznacza, że ​​będziesz płacić wyższą cenę, a kto chce zapłacić za zły HDR?

Technologia Quantum Dot

Wyświetlacze z kropkami kwantowymi wykorzystują mikroskopijne półprzewodniki kryształowe (nie szersze niż kilka nanometrów), z których każdy jest w stanie emitować jeden, bardzo czysty kolor. Producenci monitorów pobierają kilka emitujących czerwono i zielono kropki kwantowe, przyklejają je do warstwy monitora, a następnie oświetlają je niebieskim podświetleniem LED. Rezultatem jest bardziej żywa biel, którą można przefiltrować, aby wyświetlić szerszą gamę kolorów na wyświetlaczu LCD.

To zwięzłe wyjaśnienie złożonej technologii. Istota polega na tym, że kropki kwantowe to kolejna technologia, która sprawia, że ​​kolory są bardziej żywe, poprawiając w ten sposób ogólny obraz na wyświetlaczu.

Przestrzeń kolorów

Przestrzeń kolorów lub profil kolorów to potencjalny zakres kolorów, które może wyświetlić monitor. Nie może wyświetlić każdego możliwego koloru, który widzimy, więc chodzi o wstępnie zdefiniowany podzbiór tych, zwany przestrzenią kolorów.

Istnieje kilka przestrzeni kolorów, z którymi można się spotkać, patrząc na specyfikacje monitora, w tym sRGB, AdobeRGB i NTSC. Wszystkie te standardy mają swój własny sposób definiowania odcieni kolorów, które monitor może odtworzyć. Aby uzyskać szczegółowe omówienie, zapoznaj się z naszym samouczkiem dotyczącym profili kolorów.

Producenci monitorów zwykle twierdzą, że ich monitor obejmuje X procent sRGB (najpowszechniejszej przestrzeni kolorów), NTSC lub AdobeRGB. Oznacza to, że jeśli sRGB definiuje swój zestaw kolorów tak, aby zawierał określony zakres odcieni, monitor, na który patrzysz, może wiernie odtworzyć X procent kolorów w tej przestrzeni kolorów.

Ponownie, przestrzeń kolorów jest czymś, o czym entuzjaści monitorów mają silne opinie. Prawdopodobnie jest to więcej informacji, niż większość z nas potrzebuje (lub chce) się martwić. Z reguły pamiętaj, że im wyższy procent dla każdego standardu przestrzeni kolorów, tym większe prawdopodobieństwo, że monitor ma dobre odwzorowanie kolorów.

Szczytowa jasność

Nie wszystkie monitory zawierają w swoich specyfikacjach oceny jasności, ale wiele z nich to robi. Oceny te odnoszą się do szczytowej jasności mierzonej w kandelach na metr kwadratowy (cd / m2). Kiedy obraz wyświetla się na ekranie, najjaśniejsze jego części są w stanie osiągnąć ten szczytowy poziom jasności, podczas gdy ciemniejsze bity będą poniżej tego.

Generalnie od 250 do 350 cd / m2 uważa się za akceptowalne i to właśnie oferuje większość monitorów. Jeśli masz monitor HDR, zazwyczaj patrzysz na coś, co ma co najmniej 400 nitów (1 nit to 1 cd / m2).

Najlepsza ocena pod względem jasności monitora jest ponownie w oku patrzącego. Niektórzy ludzie mogą chcieć mieć monitor PC o jasności 1000 nitów, podczas gdy inni narzekają, że byłoby to o wiele za dużo dla ich biednych oczu.

Aspect Ratio

43-calowy ultraszerokokątny monitor Samsung pokazujący panoramę Nowego Jorku o zachodzie słońca.Ultraszeroki monitor o współczynniku kształtu 32: 109.

Wreszcie jest współczynnik proporcji, taki jak 16: 9, 21: 9 lub 32:10. Pierwsza liczba w stosunku oznacza szerokość wyświetlacza, a druga wysokość. Na wyświetlaczu 16: 9 oznacza to, że na każde 16 jednostek szerokości przypada dziewięć wysokości.

Jeśli kiedykolwiek widziałeś klasyczny odcinek Cheers lub jakikolwiek starszy program telewizyjny, zauważyłeś, że znajduje się on w kwadratowym pudełku na środku twojego nowoczesnego ekranu telewizora. Dzieje się tak, ponieważ starsze programy telewizyjne korzystały z proporcji 4: 3. Przeciętny monitor i telewizor ma proporcje 16: 9, a ultraszerokie wyświetlacze zazwyczaj osiągają 21: 9, ale istnieje wiele innych współczynników, takich jak 32:10 i 32: 9.

Jeśli nie szukasz zwykłego monitora 16: 9 lub 21: 9, najlepiej jest odwiedzić salon wystawowy, aby zobaczyć, jak wyglądają te inne współczynniki kształtu i czy Ci się podobają.

Tam, udało się! Masz teraz dziesięć wyjaśnień dotyczących terminologii monitorów oraz lepsze wyobrażenie o tym, czego chcesz. Idź i podbij zagmatwany świat monitorów komputerowych, przyjacielu.