Objaśnienie SCORM: Zrozumienie pakietu treści

SCORM to świetna inicjatywa umożliwiająca efektywne e-learning. Umożliwia bezproblemową dystrybucję treści do różnych systemów LMS i zarządzanie treściami z różnych źródeł.

Bez względu na to, gdzie jesteś Ty lub Twoi uczniowie, możesz udostępnić im swoje treści.

Ale co, jeśli nie podążasz za SCORMem?

Być może będziesz musiał poświęcić dużo czasu i pieniędzy na swoje treści, aby zmienić ich ustawienia lub projekt i dostosować je do innych systemów i przypadków użycia.

Ale jeśli Twój system zarządzania uczeniem i treści są zgodne z SCORM, możesz uniknąć tych problemów.

W tym artykule omówię, czym jest SCORM i jakie przynosi korzyści.

Co to jest SCORM?

Model referencyjny współdzielonych obiektów treści (SCORM) odnosi się do zestawu specyfikacji i standardów technicznych dla e-learningu lub technologii nauczania opartego na Internecie. Został opracowany i utrzymywany przez Advanced Distributed Learning Initiative (ADL) w celu standaryzacji e-learningu i dostępności.

SCORM dostarcza modele danych i metody komunikacji, które umożliwiają współpracę systemów zarządzania nauczaniem (LMS) i treści e-learningowych. Ponadto prowadzi programistów w pisaniu kodu, który bezproblemowo współpracuje z różnymi systemami oprogramowania do e-learningu.

Na przykład, jeśli masz plik PDF, nie musisz sprawdzać, czy będzie działać na wszystkich czytnikach PDF, czy nie. Zwykły plik PDF zostanie otwarty w programie Adobe Acrobat Reader, podobnie jak w WPS Office i innych czytnikach PDF. Dzieje się tak, ponieważ wszystkie pliki PDF są tworzone w oparciu o określone standardy obowiązujące wszystkich. Dlatego nie musisz tworzyć różnych plików PDF dla innych czytników.

Właśnie w tym pomaga SCORM. Zapewnia, że ​​wszystkie systemy LMS i treści e-learning mogą bezproblemowo współpracować ze sobą, w podobny sposób, w jaki standard PDF zapewnia, że ​​wszystkie pliki PDF mogą być odtwarzane we wszystkich czytnikach PDF. Jeśli używasz LMS zgodnego ze standardem SCORM, odtworzy on całą zawartość zgodną ze standardem SCORM. Odwrotność też jest prawdziwa; cała zawartość zgodna ze standardem SCORM będzie odtwarzana we wszystkich LMS zgodnych ze standardem SCORM.

To prowadzi nas do zrozumienia tych podstawowych terminów:

Zgodność ze standardami SCORM: Jeśli LMS jest zgodny ze standardami SCORM, może łatwo odczytywać i dostarczać zawartość w pakiecie SCORM. Ponadto zgodność z SCORM ma różne poziomy. Niektóre systemy LMS zgodne ze standardem SCORM mogą tylko odczytywać/dostarczać treść, ale nie mogą śledzić wyników, obecności ani postępów ucznia.

Certyfikat SCORM: Mówi się, że treść kursu posiada certyfikat SCORM, jeśli jest certyfikowany przez ADL.

Rodzaj SCORM

Istnieją różne wersje SCORM wydane od 1999 roku. Tak więc, aby wybrać jedną, musisz określić swoje potrzeby dotyczące treści i typ treści do obsługi w wybranym LMS.

Przyjrzyjmy się różnym typom SCORM.

SCORM 1.1: Pierwsza wersja SCORM ujawniła, że ​​koncepcja SCORM jest możliwa do wdrożenia. Musiał jednak być bardziej wytrzymały, aby można go było używać w szerszym zakresie.

SCORM 1.2: Ta wersja jest szeroko stosowana nawet w obecnych czasach. Rozwiązał wiele problemów, które pojawiły się w poprzedniej wersji. Główne systemy LMS obsługują SCORM 1.1, a twórcy treści nadal tworzą kursy szkoleniowe, które spełniają standardy tej wersji.

SCORM 2004: Wydana w 2004 r. bieżąca wersja SCORM rozwiązała wiele problemów ze SCORM 1.2 i ma nowe standardy dotyczące treści i komunikacji API w środowisku uruchomieniowym.

Ponadto SCORM 2004 może udostępniać i wykorzystywać dane o postępach różnych celów nauczania w LMS. Ta wersja ma bardziej niezawodny zestaw testów, aby zapewnić lepszą interoperacyjność. Zapewnia również większą kontrolę twórcom treści nad zawartością ich kursów e-learningowych.

Jest w stanie określić adaptacyjne sekwencjonowanie działań za pomocą obiektów treści. Twórcy treści mogą również korzystać ze specyfikacji nawigacji, aby określić, w jaki sposób uczestnicy mogą robić postępy w zakresie treści kursu.

Z biegiem lat SCORM 2004 był aktualizowany w celu wyeliminowania problemów w poprzedniej wersji i oferowania większej liczby funkcji. Po wydaniu 1. i 2. edycji SCORM w 2004 roku, jego kolejne wersje były 3. i 4. edycjami z większą liczbą funkcji.

SCORM 2004 3RD Edition: został wydany w 2005 roku i wyjaśnia różne potrzeby w zakresie zgodności i interakcje między środowiskiem wykonawczym a obiektami zawartości do sekwencjonowania. Wprowadzono nowe wymagania zgodności w celu zwiększenia interoperacyjności.

SCORM 2004 4. edycja: została wydana w 2009 r. i zapewnia bardziej rygorystyczne wymagania dotyczące interoperacyjności i elastyczności w zakresie trwałości danych.

Jak działa SCORM?

Zrozummy tę koncepcję, rozkładając dwa składniki SCORM:

Shareable Content Object (SCO): SCORM polega na tworzeniu materiałów e-learningowych, które można łatwo „udostępnić” w dowolnym systemie. Określa sposób tworzenia uproszczonych form kosztów do ponownego wykorzystania w wielu kontekstach i systemach.

Model referencyjny (RM): SCORM nie jest tak naprawdę standardem, ale modelem, który odwołuje się do standardów już istniejących w branży, które mogą rozwiązać niektóre problemy. Odwołując się do istniejących standardów, ten model referencyjny mówi twórcom treści, jak z nich korzystać i czyni je łatwo dostępnymi.

Niezależnie od używanej wersji SCORM, wszystkie działają w oparciu o te dwie zasady:

Zawartość opakowania

Opakowanie treści, znane również jako model agregacji treści (CAM), określa sposób dostarczenia danego elementu treści.

Wszystkie materiały e-learningowe do kursu są zorganizowane w pakiet SCORM ze wszystkimi danymi, których LMS potrzebowałby do uruchomienia i importowania treści. Określa informacje, takie jak nazwa pliku i które z nich mają zostać uruchomione.

Plik w pakiecie SCORM nazywa się „imsmanifest”, informując, jak uruchomić lub uruchomić zawartość w LMS. W rzeczywistości jest to plik XML pokazujący hierarchiczną strukturę treści, zarówno z perspektywy systemu fizycznego, jak i osoby uczącej się.

Komunikacja w czasie wykonywania

Komunikacja w czasie wykonywania to zasadniczo wymiana danych, która określa, w jaki sposób fragment treści wchodzi w interakcję z systemem LMS podczas odtwarzania. Jest to dwukierunkowa komunikacja, która wymienia dane między LMS a treścią kursu SCORM.

Ponadto zajmuje się śledzeniem i dostarczaniem treści. Są to więc dwa główne elementy:

  • Część treści musi „znaleźć” system zarządzania nauką
  • Gdy to zrobi, będzie musiał komunikować się z LMS za pomocą różnych żądań „pobierz” i „ustaw” wraz z powiązanym słownictwem.

Tutaj możesz znaleźć odpowiedzi, takie jak imię i nazwisko ucznia, wynik oraz czy zdał lub nie zdał egzaminu.

Przykład: Kurs SCORM można spersonalizować, aby poprosić o nazwisko uczestnika z LMS. Innym przykładem może być sytuacja, w której LMS musi zostać nakarmiony statusem zaliczenia lub niepowodzenia ucznia lub końcowym wynikiem, aby odzwierciedlić postęp i status kursu.

Kto używa SCORM i dlaczego?

SCORM jest potężnym narzędziem dla osób uczących się online, niezależnie od tego, czy szukają nauki na odległość, czy szkolenia komputerowego. Pozwala twórcom tworzyć treści, organizować je raz i dalej używać w różnych systemach i kontekstach bez konieczności zmiany czegokolwiek.

Jest to funkcja typu plug-and-play, która jest przydatna w obu scenariuszach — w ramach organizacji i między nimi. Pomoże to szybko dotrzeć do większej liczby odbiorców bez inwestowania czasu i pieniędzy w modyfikacje różnych systemów. Właśnie dlatego organizacje o różnych kształtach i rozmiarach zaczęły stosować SCORM w celu zapewnienia e-learningu lub szkoleń online studentom, którzy chcą nauczyć się umiejętności, lub pracownikom do szkolenia i podnoszenia umiejętności.

Przyjrzyjmy się niektórym z wielu zalet SCORM, aby zrozumieć, dlaczego korzystanie z niego ma sens.

Interoperacyjność

Jeśli tworzysz treści e-learningowe, Twój klient może chcieć, abyś zintegrował je z systemem zarządzania nauką. Podobnie klienci chcą importować ważne treści z wielu źródeł do LMS dla twórców LMS. Jeśli nie przestrzegasz SCORM, ten proces integracji z innymi dostawcami może być kosztowny i czasochłonny.

SCORM rozwiązuje ten problem, umożliwiając bezproblemową integrację treści z LMS. Dzięki temu, że staniesz się zgodny ze standardem SCORM, Twoje treści będą odtwarzane w dowolnym LMS w dowolnym miejscu. Dzięki temu możesz szybciej sprzedawać produkty e-learningowe i osiągać swoje cele. Pomoże również zwiększyć produktywność i efektywność Twojej organizacji.

Możliwość ponownego wykorzystania

SCORM umożliwia ponowne wykorzystanie fragmentu treści w różnych systemach i scenariuszach. Jest to bardzo korzystne dla twórców treści, ponieważ nie muszą tworzyć różnych treści dla różnych systemów lub kontekstów i poświęcać na to czasu, wysiłku i pieniędzy. Zamiast tego jeden element treści będzie odtwarzany w różnych systemach bez względu na to, gdzie jest użytkownik i z jakiego systemu LMS korzysta.

Dostępność

Dostępność to kolejny cel tworzenia SCORM. Kursy zgodne ze standardem SCORM są pakowane tak, aby można je było przenosić w różnych systemach. Możesz dostarczyć kurs SCORM z dowolnego miejsca bez skomplikowanych instalacji lub rekonfiguracji. Oferuje wytyczne techniczne ułatwiające katalogowanie i odkrywanie zdalnej zawartości.

Tak więc, dostarczając treści do większości systemów LMS, udostępniasz swoje treści szerszemu gronu odbiorców, którzy mogą łatwo uzyskać dostęp do Twoich treści za pomocą dowolnego LMS lub z dowolnej lokalizacji. W ten sposób Twoi widzowie nie poczują się pominięci, ale będą myśleć, że Ci na nich zależy.

Zdolność adaptacji

SCORM oferuje możliwość dostosowania, umożliwiając twórcom treści tworzenie unikalnych kursów poprzez ręczne mieszanie i dopasowywanie SCO. Ponadto umożliwia im formułowanie reguł sekwencjonowania w celu dostosowania treści instruktażowych w miarę postępów ucznia w kursie w oparciu o jego opanowanie i wkład. Dzięki temu możesz dostosować swoje instrukcje do potrzeb organizacyjnych i indywidualnych.

Ponadto SCORM może dobrze dostosować się do zmieniającej się technologii bez konieczności kosztownego nagrywania, przeprojektowania lub rekonfiguracji.

Przystępność

SCORM może pomóc w obniżeniu kosztów integracji. W przypadku braku SCORM będziesz musiał tworzyć różne treści dla różnych LMS i rozpowszechniać je wśród odbiorców, którzy mogą korzystać z różnych LMS. Dlatego za każdym razem będziesz musiał pomyśleć o tym, jakie treści zaspokoją potrzeby LMS i odbiorców.

Będzie to wymagało wprowadzenia zmian i ustawień dostosowanych do różnych potrzeb. To kosztowna transakcja, która jest również czasochłonna. A wiesz, że czas to pieniądz.

Ale korzystanie z SCORM pozwoli Ci zaoszczędzić od takich wydatków. Możesz zintegrować swoje treści z dowolnym LMS i służyć szerszej publiczności. Zwiększa to sprzedaż i przyjęcie kursu oraz poprawia ROI.

Kiedy używać SCORM (a kiedy nie)

Zgodność z SCORM jest korzystna, gdy:

  • Budowanie dużej biblioteki materiałów e-learningowych
  • Integracja z wieloma dostawcami
  • Wykorzystanie LMS do zarządzania i dostarczania treści e-learningowych
  • Projektowanie kursów e-learningowych, które mogą śledzić wyniki i postępy ucznia
  • Tworzenie treści e-learningowych do ponownego wykorzystania w różnych scenariuszach

SCORM może nie być dobrym rozwiązaniem, gdy:

  • Projektowanie prostej i statycznej zawartości strony internetowej z hiperłączami
  • Opracowanie nietradycyjnego kursu e-learningowego, takiego jak zaawansowane gry, symulacje itp.
  • Używasz tylko jednego systemu wewnętrznego i nigdy nie chcesz tego zmieniać
  • Chęć publikowania prostych, łatwych treści referencyjnych

Jak tworzyć pakiety SCORM

Jeśli chcesz łatwo utworzyć pakiet SCORM od podstaw bez użycia narzędzia do tworzenia, wykonaj następujące kroki:

Zbierz dane

Pierwszą rzeczą, którą musisz zrobić podczas tworzenia pakietu SCORM, jest zebranie wszystkich danych, których potrzebujesz do swojego kursu.

Ponieważ tworzysz kurs dla uczniów, musi on odpowiadać na ich pytania i pomagać im w nauce umiejętności. Poświęć więc swój czas na zebranie wszystkich danych, w tym tekstu, wideo, audio, obrazów itp., do treści kursu.

W tym celu możesz zaplanować, przedstawiając treść kursu na kartce papieru lub w komputerowym edytorze tekstu. Po zbadaniu i zebraniu danych uporządkuj je w odpowiedniej kolejności, która ma sens. Musi być zorganizowany w taki sposób, aby pomóc uczniom zrozumieć i łatwo poruszać się po treści.

Twórz strony HTML

Wszystkie treści, które utworzyłeś, muszą zostać przesłane do LMS i wyświetlone w przeglądarce internetowej, aby Twoi uczniowie mieli do nich łatwy dostęp.

Tak więc, zanim Twój kurs stanie się pakietem SCORM, musisz zorganizować go na stronach HTML, tak jak witryna internetowa. Ponadto połącz wszystkie swoje media i tekst na stronach HTML, aby umożliwić ich odtwarzanie na platformie.

Jednak wykonanie tego kroku może być dla ciebie trudne, jeśli nie jesteś dobrze zaznajomiony z jego technologią. Jeśli tak jest, możesz użyć narzędzia do tworzenia, jeśli chcesz utworzyć zawartość SCORM.

Ale jeśli wiesz, jak utworzyć wersję HTML swojej treści, dobrze jest przejść ręcznie. Dla tego:

  • Utwórz swój kurs i uporządkuj go w Dokumentach Google
  • Przejdź do Plik > Pobierz > Strona internetowa (.html, skompresowany)

Pomoże Ci pobrać wersję HTML treści.

Gdy już wersja HTML będzie działać w przeglądarce, możesz zarządzać jej zgodnością z SCORM.

Dodaj pliki SCORM

W tym kroku będziesz musiał utworzyć wiele plików tekstowych opisujących Twoją treść za pomocą terminologii SCORM i dodać je do pliku ZIP z treścią HTML.

Ten krok zapewni, że LMS zgodny ze standardem SCORM będzie mógł łatwo przetwarzać kurs i rejestrować statystyki uczenia się, gdy stanie się dostępny dla uczestników.

Oto jeden sposób, aby to zrobić:

  • Możesz odwiedzić stronę scorm.com, aby pobrać przykładowy pakiet SCORM.
  • Przeanalizuj strukturę plików i sposób przechowywania treści HTML i plików SCORM opisujących zawartość
  • Skopiuj pięć plików do swojego folderu z kursem HTML – adlcp_rootv1p2.xsd, ims_xml.xsd, imscp_rootv1p1p2.xsd, imsmanifest.xml, imsmd_rootv1p2p1.xsd
  • Otwórz plik imsmanifest.xml za pomocą edytora tekstu, aby dokładnie go przeanalizować. Plik ten zawiera ważne dane, w tym tytuł kursu, definiuje wersję SCORM i wymienia zasoby w pliku HTML.
  • Edytuj tekst tytułu i linki do treści kursu. Pierwszym zasobem na tej liście jest podstawowy plik HTML łączący inne zasoby wymienione w Twoim kursie.

Spakuj swoje wyniki

Po edycji pliku imsmanifest możesz dodać pliki SCORM i HTML do pliku ZIP, aby go spakować. Następnie prześlij ten plik ZIP na platformę, na której chcesz wyświetlić swój kurs 0 i sprawdź, czy jest przetwarzany.

Ale jeśli chcesz uniknąć wszystkich tych technicznych rzeczy, możesz użyć narzędzia do tworzenia, jak wspomniano powyżej. Jest to również lepszy sposób, jeśli chcesz tworzyć wiele kursów SCORM z tak wieloma plikami multimedialnymi wideo i audio. Narzędzie do tworzenia, takie jak Adobe Captivate, iSpring Suite, Camtasia itp., może pomóc w konwersji kursów na pliki HTML zgodne ze standardem SCORM, które można bezpośrednio dodać do platformy LMS.

Kroki, aby zagrać i przetestować pakiet SCORM

Granie w dany pakiet SCORM jest możliwe bezpośrednio z przeglądarki internetowej Twojego komputera. Po prostu rozpakuj plik ZIP i uruchom go. Jeśli korzystasz z LMS, możesz wgrać do niego pakiet SCORM. Zagraj w kurs, klikając go.

Zalecamy przetestowanie pakietu SCORM przed bezpośrednim przesłaniem go do LMS lub przekazaniem klientowi. Dzieje się tak, ponieważ w kursie mogą wystąpić określone błędy, które wymagają naprawy. Możesz przetestować pakiet SCORM za pomocą platformy takiej jak SCORM Cloud.

Możesz przetestować swój pakiet SCORM, rejestrując się na bezpłatną wersję próbną. Możesz wgrać pakiet i go uruchomić. Weź udział w kursie tak, jakbyś się uczył i sprawdź, jak działa.

Wniosek

SCORM to skuteczne narzędzie dla twórców treści. Pomaga im tworzyć kursy i udostępniać je szerokiemu gronu odbiorców.

Tak więc, jeśli jesteś twórcą treści, korzystaj z LMS i treści zgodnych ze standardem SCORM, aby pomóc uczniom w nauce i podnoszeniu umiejętności przy jednoczesnym zwiększeniu zysków.