Odgórne vs. Podejście oddolne: różnice

Podejście odgórne i oddolne to trwająca debata w świecie zarządzania.

Każdy z nich jest na swój sposób doskonały dla różnych projektów, zespołów i organizacji. Oba mają swoje plusy i minusy, ale wybór tego, co i kiedy, jest tym, w czym ludzie nadal tkwią.

Powodem jest to, że skuteczne zarządzanie jest kluczowe, niezależnie od tego, czy chcesz prowadzić organizację, zakończyć lub pomyślnie zrealizować projekt.

Jeśli zostanie to zrobione dobrze, możesz zaoszczędzić czas i zasoby, które możesz zainwestować w inne zadania, jednocześnie oszczędzając złożoność i tarcia.

Porównajmy więc odgórne z oddolnym i znajdźmy, która metoda jest dla Ciebie lepsza.

Podejście odgórne a oddolne: czym one są?

W odniesieniu do stylów zarządzania, zrozummy podejście odgórne i oddolne.

Czym jest podejście odgórne?

Podejście odgórne do zarządzania opiera się na klasycznej strukturze hierarchicznej, w której decyzja wędruje od góry do dołu. Na szczycie tej hierarchii znajdują się decydenci wyższego szczebla, tacy jak dyrektor generalny lub właściciel firmy. Trafia do pracowników średniego szczebla, takich jak menedżerowie, a następnie do pracowników niższego szczebla.

Pomyśl o podejściu odgórnym jak o piramidzie, umieszczając CEO na jej końcu, a następnie rozszerzając piramidę i wypełniając ją większą liczbą osób w drodze w dół. Tutaj każda decyzja, od systemów biznesowych i miejsca pracy po siłę roboczą, jest określana i organizowana przez wyższe kierownictwo. Następnie każda decyzja jest przekazywana w dół, zgodnie z tym łańcuchem dowodzenia.

Podejście odgórne opiera się na randze pracowników lub osób. Osoby lub pracownicy wyższego szczebla polegają na tym typie zarządzania przy decydowaniu o celach i zadaniach, podczas gdy pracownicy niższego szczebla polegają na nim przy realizacji swoich zadań. Tradycyjne branże, takie jak opieka zdrowotna, produkcja, handel detaliczny i usługi prawne, zazwyczaj stosują zarządzanie odgórne.

Czym jest podejście oddolne?

W oddolnym podejściu do zarządzania, cel biznesowy lub obowiązki są dzielone między jego pracowników. Wynika z tego, że ten styl zarządzania sprzyja zwiększonemu udziałowi całej organizacji, w tym osób zajmujących jakąkolwiek rangę w organizacji, w procesach pracy i biznesowych.

Po zakończeniu pracy trafia ona do decydentów wyższego szczebla do zatwierdzenia. Oferuje pracownikom większą przestrzeń do współpracy i daje im poczucie przynależności i bycia docenianym, ponieważ będą mieli coś do powiedzenia w różnych procesach biznesowych. Mogą dostarczać danych wejściowych i pracować nad osiągnięciem wyznaczonych celów.

W tym przypadku wyższe kierownictwo przypisuje zadania z terminami do różnych zespołów, które są samokierowane. Zespoły znajdują najlepszy możliwy sposób rozwiązania problemu i osiągnięcia celów. Nie ogranicza się tylko do wykonywania rozkazów; w ten sposób buduje większe zaufanie wśród pracowników do kierownictwa wyższego szczebla i całej organizacji.

W nowoczesnej przestrzeni roboczej podejście oddolne zyskuje coraz większą popularność, ponieważ firmy stają się coraz bardziej otwarte na słuchanie tego, co każdy ma do powiedzenia, i mile widziane pomysły od każdego, bez względu na to, jak duże mają doświadczenie. Nowoczesne firmy poszukują innowacyjnych pomysłów na rozwiązywanie wyzwań zarówno dla klientów, jak i firm. Jest używany w wielu branżach, takich jak tworzenie oprogramowania, marketing itp.

Podejście odgórne a oddolne: jak one działają?

Jak działa podejście odgórne?

Kiedy organizacja przyjmuje podejście odgórnego zarządzania, podchodzi do konkretnego projektu lub wdraża decyzję z najwyższego poziomu w dół. Zaczynają od spojrzenia na szerszy obraz stojący za konkretnym celem i zaczynają pracować wstecz, aby znaleźć zadania, które każda osoba i zespół musi wykonać, aby osiągnąć ten cel.

W tym projekcie pełne planowanie projektu odbywa się na wyższym poziomie lub poziomie zarządzania organizacji. Określają cele, omawiają wykonalność i tworzą plan. Następnie przekazują plan wszystkim pozostałym w organizacji w celu wdrożenia. Poza tym nie ma w nich miejsca na większe zmiany. Poziom zarządzania może również instruować menedżerów o zadaniach i sposobie ich przypisywania poszczególnym pracownikom.

Tak więc, gdy cel osiągnie średni lub najniższy poziom, menedżerowie przydzielają zadania i kierują swoimi zespołami, co i jak osiągnąć. W ten sposób cel lub decyzja wędruje od góry do dołu jak piramida.

Takie podejście jest skuteczne, niezawodne i stabilne, chociaż może wydawać się surowe. Zakłada spójną, podobną strukturę dla każdego projektu, co eliminuje zamieszanie i utrzymuje dyscyplinę zespołów. Umożliwia także zespołom wydajne śledzenie dobrze wyćwiczonego przepływu pracy.

Jak działa podejście oddolne?

Przyjęcie podejścia oddolnego wymaga, aby organizacja zaczynała od najniższego poziomu do najwyższego poziomu zarządzania. Pracownicy z różnych działów i poziomów współpracują ze sobą, aby określić kroki prowadzące do osiągnięcia celu.

Tutaj szersze cele mogą być ustalane na poziomie firmy, ale kluczowe wyniki mogą być ustalane przez osoby i zespoły. Ten styl zarządzania jest bardziej elastyczny i przydatny dla firm, które stawiają na innowacje. Aby umożliwić zespołom efektywną współpracę, zaplanowane są codzienne spotkania. Ponadto menedżerowie i liderzy ściśle współpracują z członkami swojego zespołu i podejmują decyzje na każdym poziomie, aby praca przebiegała wydajnie zgodnie z planem.

W przeciwieństwie do podejścia odgórnego, które koncentruje się na większym problemie i rozbiciu go na mniejsze części do pracy, podejście oddolne koncentruje się na rozwiązaniu najpierw mniejszych problemów i zintegrowaniu ich z kompletnym rozwiązaniem. Jest szeroko stosowany w takich obszarach, jak prognozowanie, budżetowanie, ustalanie celów itp.

Podejście odgórne a oddolne: zalety

To podejście odgórne i oddolne nie jest kompletne bez zagłębienia się w szczegóły, na ile są one korzystne. Zrozummy więc ich zalety w zarządzaniu, zaczynając od podejścia odgórnego.

Zalety podejścia odgórnego

Podejście do zarządzania odgórnego oferuje wiele korzyści organizacjom, zwłaszcza większym z wieloma działami lub zespołami. Oto niektóre z tych korzyści:

  • Lepsza przejrzystość: oferuje dobrze zorganizowane, ugruntowane i przejrzyste procesy biznesowe dla każdego zespołu i jego członków bez zamieszania. Ponieważ wszystkie komunikaty i decyzje płyną z określonego miejsca w jednym kierunku, ogranicza to nieporozumienia. Wszyscy będą wiedzieć, jakich rzeczy się od nich oczekuje i są gotowi je dostarczyć. W ten sposób mogą osiągnąć cel z jasnym obrazem w ręku, co również zwiększa efektywność.
  • Szybkie wdrożenie: zarządzanie odgórne polega na podejmowaniu decyzji w jednym miejscu. Decyzja wędruje od góry do dołu; dzięki temu dystrybucja, wdrażanie i finalizowanie zadań staje się łatwiejsze i szybsze. Dla wielu inwestorów i firm jest to również preferowany sposób radzenia sobie z legalnymi lub innymi ściśle monitorowanymi branżami, ponieważ nie spodziewają się zamieszania ani nieszczęśliwych wypadków.
  • Większa odpowiedzialność: Gdy członkowie zespołu mają przed sobą jasno określone cele i zadania, wszystko, co muszą zrobić, to pracować nad nimi i osiągać najlepsze wyniki. Nie muszą spędzać czasu na ideacjach. Muszą jednak również odpowiadać za swoje działania i obowiązki oraz wykonywać swoją pracę na czas.

    Ponadto śledzenie nieefektywności i problemów staje się w ten sposób łatwiejsze, ponieważ zadania wszystkich są jasno określone. Dzięki temu poziom zarządzania może bezpiecznie wykryć źródło takich problemów i szybko je zdiagnozować.

  • Łatwa krzywa uczenia się: podejście odgórnego zarządzania jest powszechne i jest powszechnie akceptowane na całym świecie. Dlatego jest bardziej prawdopodobne, że kiedy zatrudniasz nowego pracownika, on już wie o tej strukturze i jak w niej pracować. A nawet jeśli są w tym nowi, nie ma tu nic skomplikowanego. Wystarczy, że wykona zlecenia zgodnie z instrukcją i dostarczy pracę na czas. Dlatego uważają, że łatwiej jest dostosować się do tego stylu zarządzania.
  • Zmniejszone ryzyko: Podejmowanie decyzji na poziomie zarządzania przekłada się również na zmniejszenie ryzyka, ponieważ właściciel lub dyrektor generalny finalizuje cel i zatwierdza pracę. Są w branży od dłuższego czasu i wiedzą, co robią, mając wszystkie informacje o wymaganiach. Znają również zagrożenia, które wiążą się z projektem lub ich decyzją i jej skutkami. Dlatego tylko wtedy, gdy decyzja jest wolna od ryzyka lub projekt jest kompletny i zawiera wszystkie niezbędne elementy, zostanie on zatwierdzony.

Zalety podejścia oddolnego

Podejście oddolne jest nowsze i bardziej odpowiednie dla zespołów poszukujących lepszej współpracy i innowacji. Oto zalety tego stylu zarządzania.

  • Lepsza współpraca: dynamika biznesu się zmienia. Teraz nie tylko osoby wyższego szczebla mogą proponować plan lub podejmować decyzje, ale także pracownicy niższego szczebla. Dobry pomysł może przyjść z dowolnego miejsca; w związku z tym nowoczesne firmy wdrażają zarządzanie oddolne w celu przyjęcia pomysłów, pozwalają zespołom zaplanować kluczowe wyniki i określić najlepszy sposób osiągnięcia celu. Wszystko to usprawnia współpracę w całej organizacji, w której członkowie zespołu mogą pracować ramię w ramię na każdym etapie.
  • Wzrost morale: Kiedy zaufa się pracownikom w podejmowaniu decyzji, czują się docenieni, a ich opinie mają znaczenie. W ten sposób pracownicy zaczynają coraz bardziej ufać i doceniać firmę oraz kierownictwo wyższego szczebla i pozostają lojalnymi pracownikami. Mogą współpracować i wspólnie dotrzeć do celu pomimo różnic w rankingu. To nie tylko zwiększa ich morale, ale także pomaga zachować najlepsze talenty.
  • Napędza innowacje: osoba pracująca w terenie będzie miała doświadczenie w czasie rzeczywistym z tym, co się naprawdę dzieje, bardziej niż osoba instruująca w swoim klimatyzowanym, wygodnym pokoju.

Myśląc o tym, rozkwitła idea podejścia oddolnego. Pracownicy niższego szczebla mogą przekazać Ci jasny kontekst, potencjalną informację zwrotną i sugestie, których kierownictwo wyższego szczebla może przegapić. Mogą również tworzyć innowacyjne pomysły i kreatywność, które pomogą Ci osiągnąć lepsze wyniki.

Podejście odgórne a oddolne: wady

Będzie kłamstwem, jeśli powiem wszystko dobrze o jednej rzeczy, nie mając nic złego. Wszystko ma swoje plusy i minusy, podobnie jak te style zarządzania. Znajdźmy odgórne i oddolne na podstawie ich wad.

Wady podejścia odgórnego

Chociaż podejście odgórne jest korzystne pod względem przejrzystości, ustalonych celów, czynników ryzyka i nie tylko, ma również wiele wad. Może to wpłynąć na morale zespołu, kreatywność i cel końcowy. Oto jak.

  • Ogranicza kreatywność: Ponieważ wszystkie decyzje płyną z wyższego poziomu na niższy w organizacji, ogranicza pracowników do pracy nad zdefiniowanymi zadaniami. Nie pozostawia również niewiele miejsca na korekty i pozwala na mniej możliwości współpracy i kreatywności. Ponadto wiele organizacji wdrażających podejście odgórne jest mniej skłonne do słuchania świeżych perspektyw pracowników niższego szczebla i jest mniej elastycznych w dokonywaniu zmian.
  • Większa przepaść między wyższym i niższym poziomem: Podejście odgórnego zarządzania może obejmować dużą lukę między pracownikami wyższego i niższego szczebla a osobami. To dlatego, że są mniej skłonni do współpracy. Górny poziom przedstawiałby cel, jego wymagania i sposób, w jaki mogą go osiągnąć. Z drugiej strony, niższy poziom czekałby na przybycie zamówień, aby zacząć działać. Dlatego pracują osobno i będą mieć mniej interakcji z kierownictwem.
  • Niższe zaangażowanie: przy mniejszej współpracy między zespołami i działami zmniejsza się wskaźnik zaangażowania pracowników. Mogą również czuć, że ich opinie i opinie nie są tak cenione, nawet jeśli mają rację. Powoduje to zmniejszenie zaufania i lojalności w całej organizacji, co może negatywnie wpłynąć na utrzymanie najlepszych pracowników.

Wady podejścia oddolnego

Pomimo nowoczesnego podejścia do zarządzania, podejście oddolne nadal nie jest preferowanym wyborem wielu organizacji. Wdrażanie może być trudne dla wielu branż i projektów. Rozumiemy wady tego stylu zarządzania.

  • Brak wglądu: nie każdy będzie miał wyższy wgląd w projekt lub procesy. Wielu pracowników będzie nowymi pracownikami i początkującymi, podczas gdy inni mogą pochodzić z różnych działów.

    Tak więc nie będzie korzystne, jeśli zaczniesz włączać wszystkich do całego projektu. Czynniki takie jak cele, budżetowanie, metryki, prognozowanie itp. nie są ogólnie znane w całej organizacji. A nawet jeśli to zrobią, wynik może wykazywać nieefektywność z powodu braku wglądu, doświadczenia i ekspozycji.

  • Ryzyko: zaufanie mniejszym zespołom, aby zrobili wszystko, może być ryzykowne ze względu na mniejszą wiedzę na temat ryzyka związanego z działaniem lub decyzją oraz ich wpływu na organizację i klientów. Może to mieć kluczowe znaczenie dla silnie regulowanych branż, takich jak opieka zdrowotna, bankowość itp. Obszary te wymagają wiedzy specjalistycznej, aby zrozumieć działanie, jego ocenę ryzyka i inne ważne aspekty.

Wykres porównania

Podejście odgórnePodejście oddolneDecyzja wędruje od góry do dołu jak piramida.Decyzja wędruje od dołu do góry jak odwrócona piramida.Mniejsza elastyczność, ogranicza kreatywność.Większa elastyczność sprzyja kreatywności i innowacyjności poprzez przyjmowanie pomysłów z całej organizacji. Niższa współpraca między zespołami i organizacją Wyższy poziom współpracy między zespołami i całą organizacją, niezależnie od rangi. Jasno zdefiniowane cele i zadania dla każdego zespołu i członka Osoby współpracują ze sobą, aby rozwiązać problem, a następnie przesłać wynik na wyższy poziom w celu zatwierdzenia. , bankowość itp. Nadaje się do słabo regulowanych i mniej krytycznych branż, takich jak marketing, tworzenie oprogramowania itp.

Czy oba podejścia można połączyć i wdrożyć?

TAk. Dostosowanie podejścia odgórnego i oddolnego w różnych miejscach może przynieść Twojej organizacji więcej korzyści. Możesz użyć metody odgórnej, aby wykorzystać swoje zalety, jednocześnie przeciwdziałając jej wadom, stosując podejście oddolne tam, gdzie jest to odpowiednie.

Jest to konieczne, ponieważ potrzeby pracowników i biznesu często się zmieniają. Dlatego przeszkol swoich menedżerów, aby byli gotowi na oba podejścia i stosowali je tam, gdzie jedno z nich jest bardziej odpowiednie.

Członkowie zespołu mogą wysłać swój pomysł lub plan do lidera, aby uzyskać akceptację, a następnie go zrealizować. W ten sposób możesz wdrożyć oddolne. Również cele długoterminowe, budżetowanie i inne kluczowe planowanie muszą być zaplanowane przez kierownictwo i przekazane do niższego szczebla.

Niektóre zasoby

Aby pomóc Ci w nauce dwóch trybów zarządzania, oto niektóre z zasobów, które mogą rzucić więcej światła na te tematy:

Uwierz w ludzi: oddolne rozwiązania dla odgórnego świata

Ta książka, napisana przez Charlesa Kocha z Brianem Hooksem, jest dostępna na Amazon. Da ci to uczciwy obraz podejścia oddolnego.

Odgórne, oddolne i boczne: ramy planowania komunikacji

Znowu świetne znalezisko Amazon. Ta książka Terry’ego Wróblewskiego jest doskonała, jeśli chcesz nauczyć się podejścia odgórnego, oddolnego i bocznego.

Oddolna rewolucja: opanowanie wschodzącego świata łączności

Napisane przez Roba Kalla, zdobądź wszystko, co chcesz wiedzieć o podejściu oddolnym z tej książki dostępnej na Amazon i zrozum, jak to podejście może zrewolucjonizować świat zarządzania.

Podejście odgórne czy oddolne: co jest lepsze?

Wybór między podejściem odgórnym a oddolnym jest trudny, ponieważ każdy projekt, zespół i firma różni się zestawem wymagań i wyzwań.

Dlatego pamiętaj o swoich wymaganiach dotyczących konkretnego projektu i dostępnych zasobów, aby ukończyć projekt.

Na przykład, jeśli jesteś start-upem prowadzącym działalność w mniej ryzykownym biznesie, który ma tylko kilku członków, lepszym wyborem może być skorzystanie z usług oddolnych. Ale jeśli jesteś małą firmą działającą w silnie regulowanej branży, możesz wybrać podejście odgórne.

Z drugiej strony, jeśli jesteś dużym przedsiębiorstwem z ogromną pulą talentów, możesz wybrać jeden z nich. Jednak podejście odgórne jest generalnie preferowane w celu zmniejszenia zamieszania w dużym przedsiębiorstwie.

Cokolwiek wybierzesz, zachowaj przejrzystość kanałów komunikacji i zapewnij przejrzystość, aby Twoi pracownicy mogli Ci bardziej ufać.