Oto jak to będzie działać

Plotki były słuszne: Apple odchodzi od Intela na rzecz własnych procesorów Apple Silicon ARM. Przyniesie to duże zmiany dla każdego, kto używa komputera Mac. Najważniejszą z nich jest możliwość natywnego uruchamiania aplikacji iOS i iPadOS w systemie macOS.

Aplikacje na iPhone’a i iPada trafiają na Maca

Apple już teraz produkuje własne procesory do iPhone’a, iPada i większości produktów innych niż Mac (w tym Apple TV, HomePod i Apple Watch). Platformy te działają na układach opartych na architekturze ARM, powszechnie wybieranych ze względu na ich lepszą żywotność baterii i termikę w porównaniu z układami Intel w komputerach Mac.

Firma idzie teraz do przodu i przenosi ofertę komputerów Mac na niestandardowe procesory oparte na architekturze ARM. Oznacza to, że aplikacje na iPhone’a i iPada będą natywnie kompatybilne z nowymi modelami, ponieważ zostały zaprojektowane do działania na tym samym typie procesora.

Według Apple, aplikacje napisane na iPhone’a i iPada nie będą wymagały żadnych modyfikacji, aby działać na nowym Macu z procesorem ARM. Firma zademonstrowała to na światowej konferencji deweloperów (WWDC), korzystając z aplikacji takich jak Monument Valley 2, Calm i Fender Play.

Oznacza to szacunkową dwa miliony W najbliższej przyszłości aplikacje ze sklepu App Store będą natywnie zgodne z systemem macOS. Działają w oknach, które pasują do proporcji oryginalnej platformy. Na przykład Twitter na iPhone’a pojawi się jako okno portretowe, tak jak na ekranie iPhone’a.

Prawie wszystko z App Store będzie dostępne. Usługi takie jak Instagram i TikTok, w których całkowicie brakuje aplikacji na komputery Mac, w końcu będą miały dostępne wersje kompatybilne z komputerami Mac. Na tym etapie nie jest jasne, czy programiści będą mogli zrezygnować z udostępniania swoich aplikacji na komputerach Mac.

Jednak programiści będą mogli dostosować swoje aplikacje do platformy Mac. Drobne poprawki, takie jak usunięcie klawiatury programowej podczas pisania, zrobią różnicę, jeśli chodzi o użyteczność tych aplikacji.

Firma Apple nie udostępniła wielu szczegółów na ten temat, a żaden komputer Mac z procesorem ARM nie został jeszcze wydany poza tajnym zestawem do przejścia dla programistów. Będziemy musieli poczekać i zobaczyć, jak to się skończy.

Które komputery Mac będą natywnie obsługiwać aplikacje na iPhone’a i iPada?

Natywne wsparcie dla aplikacji na iPhone’a i iPada będzie dostępne tylko na komputerach Mac z nowymi systemami ARM-on-chip (SoC). Apple powiedział, że pierwsze komputery Mac, które będą używać Apple Silicon, zostaną wydane przed końcem 2020 roku, chociaż nie powiedział jeszcze, które linie produktów zostaną zaktualizowane.

W tygodniach poprzedzających WWDC krążyły plotki o przeprojektowaniu iMaca, a MacBook Pro i MacBook Air przeszły dość niedawne przeprojektowanie. Spowodowało to wiele spekulacji, że pierwszy Apple Silicon Mac będzie komputerem typu all-in-one. Firma ma nadzieję, że do 2022 roku zakończy transformację całej linii komputerów Mac.

Funkcje krzemu Apple.

Zwróć uwagę, że natywne wsparcie dla tych aplikacji to nie to samo, co projekt Catalyst firmy Apple, który dodał aplikacje takie jak Wiadomości, Notatki głosowe i Akcje do macOS Mojave w 2018 roku. Catalyst umożliwia programistom iPada łatwe przenoszenie aplikacji iOS na Maca, ostatecznie umożliwiając uniwersalne zakupy między dwiema platformami.

Chociaż Catalyst był już używany do przenoszenia aplikacji iPada innych firm, takich jak Twitter, na Maca, nie jest to to samo, co natywne uruchamianie aplikacji na iPhone’a lub iPada na komputerze Mac z procesorem ARM. Aplikacje natywne nie wymagają ponownej kompilacji, ponieważ są już zgodne z architekturą procesora. Catalyst umożliwia Xcode tworzenie dwóch wersji aplikacji – po jednej dla każdej platformy.

Nic z tego nie będzie konieczne na komputerach Mac, które są dostarczane z Apple Silicon.

Co to jest ARM i czym się różni?

Aby zrozumieć różnicę między chipami Intel a Apple Silicon, musisz najpierw zrozumieć podstawowe różnice w architekturze procesora. Intel produkuje procesory x86, które różnią się od procesorów Apple Silicon ARM, na które przechodzi Apple.

Podczas gdy procesory x86 są przeznaczone do obliczania złożonego zestawu instrukcji (CISC), procesory ARM zamiast tego używają obliczania zredukowanego zestawu instrukcji (RISC). Procesory ARM obsługują prostsze instrukcje, które często są wykonywane w jednym cyklu zegara procesora. Jednak architektura CISC robi więcej jednocześnie, rozłożonych na kilka cykli.

W istocie są to dwa różne podejścia do bardzo podobnego celu końcowego: wydajnego uruchamiania oprogramowania. Ponieważ RISC używa mniej złożonego zestawu instrukcji, urządzenia ARM generalnie zużywają mniej energii i wytwarzają mniej ciepła. Właśnie dlatego ARM jest technologią wybieraną dla smartfonów, tabletów, komputerów jednopłytowych (takich jak Raspberry Pi), a nawet Nintendo Switch.

Wykres przedstawiający zalety wydajności i mocy

W przeszłości x86 przewyższał ARM pod względem surowej mocy. Dlatego komputery stacjonarne nadal używają 64-bitowych układów x86, takich jak seria Intel Core. Ponieważ te chipy wytwarzają więcej ciepła i wymagają więcej mocy, nadają się do komputerów stacjonarnych, ponieważ chłodzenie i moc są mniejszym problemem. Są również nadal używane w większości laptopów, chociaż Microsoft Surface Pro X jest zasilany przez ARM.

Oprogramowanie zaprojektowane dla zestawu instrukcji CISC należy przebudować, aby działało natywnie na maszynach RISC. Oprogramowanie już napisane dla urządzeń ARM, podobnie jak cała kolekcja aplikacji na iPhone’a i iPada w App Store, będzie działać natywnie na komputerach Apple Silicon, gdy w końcu pojawią się pod koniec tego roku.

To tylko wierzchołek góry lodowej, jeśli chodzi o przejście Apple na ARM. Jest o wiele więcej do omówienia, na przykład wydłużona żywotność baterii, mniej ciepła i ściślejsze połączenie oprogramowania i sprzętu.

Masz komputer Mac z procesorem Intel? Brak aplikacji na iPhone’a lub iPada dla Ciebie

Z pierwszym ARM Mac spodziewanym pod koniec roku, Apple jeszcze przez jakiś czas będzie sprzedawać modele Intela. Podobnie jak w przypadku przejścia z PowerPC na Intel w 2006 roku, Apple zobowiązał się do obsługi komputerów z procesorami Intel w dającej się przewidzieć przyszłości. Niestety nie obejmuje to obsługi aplikacji na iPhone’a lub iPada.

Tworzenie uniwersalnej aplikacji w Xcode

W przyszłości aplikacje napisane specjalnie dla komputerów Mac będą działać zarówno w modelach Intel, jak i Apple Silicon. Dzieje się tak prawdopodobnie dzięki Xcode 12 i jego zdolności do tworzenia plików binarnych „Universal 2”, które działają na obu architekturach procesorów. Firma Apple nie ogłosiła żadnych planów wprowadzenia biblioteki aplikacji na iPhone’a i iPada do modeli innych niż ARM.

Prawdopodobnie stworzy to popyt na komputery Mac z procesorem ARM, odróżniając je od pakietu. Nowe maszyny stracą możliwość uruchamiania systemu Windows przez Boot Camp (chociaż może nie wersja ARM). Tak więc uniwersalna kompatybilność z aplikacjami na iPhone’a i iPada może być marchewką, którą Apple będzie machać, aby sprzedawać Apple Silicon.

A co z aplikacjami na komputery Mac napisanymi dla firmy Intel?

Ponieważ nowe komputery Mac z procesorem ARM nie będą natywnie zgodne z oprogramowaniem napisanym dla modeli z układem Intel, co stanie się z całym istniejącym oprogramowaniem? Możliwe, że programiści z dużymi budżetami, tacy jak Adobe i Microsoft, mogą dotrzymać nadchodzącego terminu Apple dla natywnej wersji ARM. Ale co z mniejszymi programistami, którym brakuje czasu i zasobów?

Nie martw się – nowe komputery Mac nie będą zamieniać klasycznych aplikacji na komputery Mac na te na iPhone’a i iPada. Deweloperzy mogą przekompilować swoje istniejące aplikacje Intel dla ARM, ale możesz uruchamiać dokładnie te same aplikacje Mac, które obecnie uruchamiasz w systemie macOS Catalina na nowym komputerze Mac z procesorem ARM.

Jest to możliwe dzięki Rosetta 2 – zaktualizowanej wersji dynamicznego translatora binarnego używanego do przenoszenia właścicieli komputerów Mac z PowerPC na Intel w 2006 roku. Firma zademonstrowała Rosettę 2 na WWDC 2020, używając modelowania 3D i oprogramowania do animacji Maya, które wydawało się działać bezbłędnie.

Rosetta dla Intel / PowerPC.

Jeszcze bardziej imponujące było szybko reagujące demo Shadow of the Tomb Raider, również działające przez Rosettę. To, czy możemy spodziewać się podobnej wydajności we wszystkich aplikacjach, dopiero się okaże, ale testy porównawcze zestawu Developer Transition Kit (DTK) opartego na ARM wydają się obiecujące.

DTK to zmodyfikowany Mac mini z nieco podkręconym chipem A12Z iPad Pro, z 16 GB pamięci RAM i dyskiem SSD o pojemności 512 GB. Pomimo nalegań Apple, aby było inaczej, niektórzy programiści uruchomili Geekbench na swoich DTK, aby sprawdzić wydajność. Ponieważ nie ma natywnej wersji Geekbench dla komputerów Mac z procesorem ARM, testy porównawcze przeprowadzono przy użyciu Rosetty.

Wczesne wyniki to pokazały Geekbench przez Rosetta na A12Z osiągnął lepsze wyniki niż Surface Pro X oparty na architekturze ARM firmy Microsoft z natywną wersją tego samego narzędzia do testów porównawczych. Weź te wyniki z przymrużeniem oka, ale to dobry znak, biorąc pod uwagę, że A12Z to dwuletni chip. Pierwszy Mac z procesorem ARM mógłby korzystać z procesora o wiele mocniejszego niż ten w iPadzie Pro.

Jednym z powodów tak obiecujących osiągów może być fakt, że Rosetta 2 wykonuje większość ciężkich prac na etapie instalacji. Zostało to przyrównane do ponownej kompilacji aplikacji jako aplikacji „Universal 2”.

Aby dowiedzieć się, jak długo może trwać ten okres zgodności, Rosetta została po raz pierwszy wprowadzona z systemem OS X 10.4.4 Tiger w 2005 r. W 2011 r. Stała się składnikiem opcjonalnym wraz z wydaniem systemu OS X 10.6 Snow Leopard. Wsparcie dla Rosetty zostało oficjalnie zakończone wraz z wydaniem OS X 10.7 Lion w 2012 roku.

Apple Silicon pojawia się później w 2020 roku

Nie wiemy, kiedy pojawi się Apple Silicon, ale Apple nalegało, że będzie to w tym roku. Nie jest również jasne, czy zmiana architektury spowoduje tańsze modele, skoro Apple kontroluje ten proces, czy też ceny wzrosną, aby pokryć koszty badań i rozwoju.

Apple Silicon to tylko niewielka część tego, co Apple ogłosiło na WWDC 2020. Sprawdź nowe funkcje, które pojawią się w macOS i sprawdź, co iOS 14 ma w zanadrzu dla właścicieli iPhone’ów i iPadów.