Przewodnik menedżera dotyczący informacji zwrotnych 360 stopni [+5 Tools]

Ocena 360 stopni to doskonały proces zbierania informacji zwrotnych od bezpośrednich podwładnych, współpracowników, menedżerów i kierownictwa. Trenerzy informacji zwrotnych, trenerzy korporacyjni i menedżerowie HR od dawna używają tego narzędzia, aby zwiększyć koncentrację i motywację pracownika lub menedżera.

Przedsiębiorstwa, organizacje rządowe i duże firmy zawsze szukają najlepszego pracownika, menedżera lub lidera. Ale jak takie organizacje oceniają koncentrację i motywację takiego personelu?

Czytaj dalej, aby poznać podstawy procesu oceny 360 stopni i niektóre narzędzia, które pomogą Ci wybrać odpowiedniego pracownika lub menedżera do awansu w Twojej organizacji.

Co to jest informacja zwrotna 360 stopni?

Jest to proces oceny pracowników, w ramach którego kierownik ds. zasobów ludzkich lub zespół kierowniczy zbiera anonimowe i autentyczne recenzje pracownika lub kierownika.

Osoby oceniające (około ośmiu lub więcej), które udzielają informacji zwrotnej, mogą być wewnętrzni, zewnętrzni lub jedno i drugie. W związku z tym możesz znaleźć klientów, dostawców zewnętrznych, wykonawców, współpracowników, menedżerów i bezpośrednich podwładnych, z którymi skontaktowano się w celu przeprowadzenia procesu 360 stopni.

Ponieważ proces zbiera opinie od kręgu osób, z którymi podmiot wchodzi w interakcję, stąd nazwa 360-stopniowa informacja zwrotna. Ma różne nazwy firmowe, takie jak:

  • Zmotywowana opinia
  • Informacje zwrotne z wielu źródeł
  • Opinia wielu osób oceniających

Pomaga zespołowi kierowniczemu określić, który pracownik jest gotowy na dalszy ruch w hierarchii organizacyjnej.

Również międzynarodowe firmy, które cenią rozwój pracowników, wykorzystują to narzędzie do tworzenia modeli uczenia się. Przede wszystkim przedmiot ewaluacji dowiaduje się, na ile są one skuteczne w ich obecnym wyznaczeniu, mocnych i słabych stronach.

Korzyści ze sprzężenia zwrotnego 360 stopni

#1. Raport z takiej analizy sprawia, że ​​jednostka staje się bardziej świadoma swoich mocnych i słabych stron, osobowości, przekonań, motywacji i skupienia. Dzięki temu łatwiej im dobrać odpowiedni trening.

#2. Pozytywne informacje zwrotne z wielu źródeł motywują temat do dalszego rozwijania umiejętności, które lubili inni.

#3. Agenci, współpracownicy, trenerzy i menedżerowie powiązani z operacjami obsługi klienta mogą improwizować cały proces obsługi, jeśli klienci i konsumenci uczestniczą w procesie oceny.

#4. Kwestionariusz procesu ratingowego składa się z wartości i zachowań, które firma uważa za istotne dla siebie. Stąd też respondenci formularza internetowego również uświadamiają sobie te wartości.

#5. 360-stopniowy proces oceny ludzi jest bardziej zdecentralizowany, autentyczny i wolny od uprzedzeń niż informacje zwrotne od kierownika raportującego.

Co mierzy sprzężenie zwrotne 360 ​​stopni?

#1. Ankieta mierzy kompetencje przedmiotu (przedmiotu oceny).

#2. Ocenia również zachowanie zawodowe pracownika.

#3. Znajdziesz także namacalny pomiar planowania, słuchania i zdolności do wyznaczania celów SMART.

#4. Koncentrują się na zrozumieniu, jak postrzegają ich współpracownicy i klienci.

#5. Uzyskaj dokładne badanie skuteczności dotyczące subiektywnych umiejętności, takich jak charakter, przywództwo i praca zespołowa.

Czego nie mierzy sprzężenie zwrotne 360 ​​stopni?

#1. Nie pomoże ci to zrozumieć, czy przedmiot spełnia podstawowe wymagania pracy.

#2. Ponadto nie można używać tego narzędzia do pomiaru wysoce obiektywnych wskaźników, takich jak wyniki sprzedaży, frekwencja, punktualność itp.

#3. Proces nie jest metodą mierzenia celów wydajnościowych jednostki.

#4. Informacje zwrotne z wielu źródeł nie określają ilościowo umiejętności związanych z danym stanowiskiem, umiejętnościami technicznymi itp.

Przegląd wydajności vs. Informacja zwrotna 360 stopni

Przegląd wydajności i opinia wielu oceniających mogą istnieć obok siebie, ponieważ istnieją między nimi zróżnicowane różnice. Proces 360 stopni koncentruje się głównie na znalezieniu odpowiedniego kandydata do dalszego rozwoju w łańcuchu przywództwa.

Podczas gdy przegląd wyników po prostu określa wynagrodzenie i korzyści pracownika. Znajdź poniżej więcej kontrastów między tymi dwiema metodami.

1. Kontekst oceny

Umotywowana informacja zwrotna zbiera subiektywne i obiektywne komentarze na dany temat z wielu źródeł. Następnie zestawia dane w wnikliwy raport.

Wręcz przeciwnie, ocena wyników jest tylko narzędziem do decydowania o podwyżkach rok do roku dla pracownika zgodnie z jego zwykłymi miernikami pracy.

2. Cele procesów

Ocena 360 stopni jest procesem ciągłym, którego głównym celem jest rozwój przedmiotu. Może się to zdarzać często.

Z drugiej strony ocena wydajności to skończony proces. Firma może je trzymać dwa razy w roku, raz w roku lub nigdy, w zależności od zysków.

3. Rywalizacja o korzyści

Wyświetla powiadomienie na górze formularza informacji zwrotnej 360 stopni, że wynagrodzenia lub premie nie będą obliczane na podstawie takich ocen. W ten sposób oceniający dzielą się dokładnymi lub szczerymi informacjami zwrotnymi na temat głównego przedmiotu oceny.

Natomiast ocena wydajności jest wysoce konkurencyjna. Każdy pracownik ściga się o najlepsze pakiety płacowe.

4. Tryb oceny

Motywowana ankieta z informacją zwrotną zaprasza oceniających do anonimowych komentarzy. Ponieważ celem jest utorowanie drogi do rozwoju zawodowego i osobistego, opinie mogą być surowe i nadmiernie szczere.

Wręcz przeciwnie, ocena wydajności nie może być anonimowa, a podmiot zna swoje oceny, dostawców informacji zwrotnych itp.

5. Jak postrzegać

Nie ma żadnego materialnego wyniku z wieloźródłowego sprzężenia zwrotnego, ponieważ pomaga tylko w pasywnym rozwoju skupienia.

W przeciwieństwie do tego możesz odczuć wyniki swojej oceny wyników, ponieważ Twoja pensja lub dodatki mogą wzrosnąć lub spaść w zależności od ocen.

Jak stworzyć opinię 360 stopni?

Umotywowane informacje zwrotne różnią się w zależności od branży. Następnie w organizacji zmienia się w zależności od umiejętności, przeznaczenia, branż biznesowych i syna. Dlatego nie ma ustalonych kryteriów. Jednak podczas tworzenia możesz przestrzegać następujących zasad:

1. Oceniający pociąg

Wskaźnik sukcesu ćwiczenia ewaluacyjnego 360 będzie zależeć od świadomości ankietowej osób oceniających. Dlatego przed rozpoczęciem ankiety poucz oceniających, jak poprawnie odpowiedzieć. Twoje szkolenie może być krótkim filmem lub plikiem PDF, w zależności od wysiłku i technologii, które chcesz zainwestować w ten proces.

Szkolenie zapewni również stałe wyniki za każdym razem, gdy przeprowadzasz ocenę. Wreszcie, budowanie świadomości wśród recenzentów pomoże ci anonimowo zebrać szczere opinie bez szansy na ujawnienie przez recenzenta pytań i odpowiedzi na dany temat.

2. Ustaw cel

Ustaw przejrzysty cel dla 360-stopniowej informacji zwrotnej i upewnij się, że recenzenci znają cel. Czasami oceniający postrzegają ankietę jako narzędzie oceny wyników dla przedmiotu. Wtedy mogą wprowadzić Cię w błąd, podając niewłaściwą opinię.

Wspomnij, że ćwiczenie służy wyłącznie do celów rozwojowych. Jak wynika z ankiety, nie zdecydujesz się na pakiet wynagrodzenia podmiotu.

3. Zaangażuj interesariuszy

Ktoś z zespołu kierowniczego lub wyższych menedżerów powinien również współdziałać z zespołem oceniających i badanych, całym zespołem. Umożliwia podwładnym poznanie swoich przełożonych i odwrotnie.

Sukces procesu oceny zależy wyłącznie od oceniających, którzy znają temat. W związku z tym, jeśli jesteś administratorem oceny i nie masz pewności, czy oceniający dobrze znają przedmiot, możesz poprosić kierownika ds. raportów, aby dowiedzieć się więcej.

Interesariusze biznesowi mogą również podejmować odpowiednie decyzje wykonawcze dotyczące tworzenia planu rozwoju dla osoby ocenianej, ponieważ szkolenia i rozwój wiążą się z pewnymi kosztami.

4. Skoncentruj się na mocnych stronach

Tworząc pytania ankietowe, skup się na osobistych i zawodowych mocnych stronach, które rosną naturalnie. Pomaga prowadzić wykładniczy wzrost przedmiotu, zwiększając talent i zwinność osoby ocenianej.

5. Poznaj pytania, które chcesz zadać

Musisz ustalić standard pytań i sposobu zbierania odpowiedzi. Po pierwsze, nie obciążaj oceniającego setkami pytań. Zrozum, że dana osoba może potrzebować wypełnić ankietę dla wielu pracowników. Idealnie powinno być od 30 do 40 pytań.

Twórz pytania skupiające się na 8 do 10 kompetencjach związanych z celami Twojej firmy. Nie zwiększaj zbytnio zakresu przeglądu, aby uniknąć zmęczenia ankietą. Skala „zgadzam się nie zgadzam się” jest odpowiednia dla takich ankiet.

6. Spersonalizuj program

Musisz zbudować 360-stopniową ankietę zwrotną w oparciu o model kompetencji Twojej firmy. Możesz również wykonać model hybrydowy, biorąc pod uwagę, że odwołujesz się do pytań z podobnej firmy, która przeprowadziła test dla pracownika o tym samym stanowisku.

Nie kopiuj i nie wklejaj pytań z witryn firm zewnętrznych i wydawców treści internetowych dotyczących zasobów ludzkich, ponieważ takie szablony oceny 360 stopni mogą nie pasować do Twojego modelu biznesowego.

7. Poznaj wynik 360-stopniowej informacji zwrotnej

Oprócz tworzenia ankiety, musisz również przeanalizować dane i opublikować wynik dla tematu. Ponadto musisz usiąść z innymi zainteresowanymi stronami, aby zaplanować mapę rozwoju dla danej osoby na podstawie wyników ankiety.

Zaawansowane narzędzia online zawierają kompetencje do prowadzenia całego procesu, np. przeprowadzania ankiety, analizowania danych, tworzenia mapy oceny 360 stopni i proponowania szkoleń.

Teraz, gdy znasz już podstawy, nadszedł czas, aby nauczyć się kilku narzędzi, które pomogą Ci przeprowadzić proces oceny.

Pająk

Szukasz dedykowanej platformy do bezpiecznej, dyskretnej i bezproblemowej oceny 360-stopniowej opinii dla małych i dużych firm? Możesz to sprawdzić Pająk. Oferuje spersonalizowane formularze, dzięki czemu możesz dodawać pytania, które są istotne dla Twojej branży.

Kreator ankiet to oparta na chmurze aplikacja internetowa, która otwiera się na dowolnym urządzeniu komputerowym. Ponadto opcja edycji pytań metodą „przeciągnij i upuść” pozwala szybko utworzyć ankietę. Co więcej, możesz pobrać szablon ankiety i uzyskać jego zatwierdzenie przez kierownika przed przeprowadzeniem oceny.

Personi

Personi jest znaną marką dla procesów biznesowych skoncentrowanych na ludziach firmy. Oferuje różne inne produkty HR, w tym narzędzia do automatyzacji informacji zwrotnych 360 stopni. Standardowe narzędzie, Performance Management Software, pomaga w przeprowadzaniu opinii wielu oceniających, ocenie wydajności, wyznaczaniu celów i udostępnianiu recenzji wydajności.

Jego całkowicie cyfrowy proces pozwala szybko udostępnić ankietę oceniającym. Możesz zbierać prawdziwie anonimowe dane i bezpiecznie analizować dane oceny 360 stopni. Produkt posiada elastyczne plany subskrypcji, które można skalować w górę lub w dół zgodnie z Twoimi wymaganiami.

Widok Mettl 360

Widok Mettl 360 to nie tylko kolejne narzędzie do zbierania opinii z wielu źródeł. Oprócz całego procesu ankiety pomaga również w następujących kwestiach:

  • Zidentyfikuj osobę o wysokim potencjale z niezwykłymi umiejętnościami biznesowymi, przywódczymi i zwinnym rozwojem.
  • Zeskanuj formularz ankiety, aby znaleźć słabe strony pracowników i zasugerować materiały szkoleniowe.
  • Harmonijnie połącz 360-stopniowe badanie informacji zwrotnej z przeglądem wyników rocznych ćwiczeń oceniających.

Co więcej, ankieta zawiera zaawansowane opcje personalizacji, otwarte informacje zwrotne i rozbudowane podsumowanie kompetencji na dany temat.

Qualtrics

Qualtrics to kolejna niezawodna nazwa rozwiązań do zarządzania doświadczeniem w różnych branżach. Jednym z jego narzędzi, które umożliwiają przeprowadzanie oceny wydajności, procesów 360 stopni i nie tylko, jest EmployeeXM. Niektóre godne uwagi funkcje to:

  • Szybsze i prostsze formularze opinii, które oceniający chętnie wypełniają.
  • W pełni zautomatyzowany proces bez papierkowej roboty.
  • Zaawansowana funkcja poufności, która skutecznie chroni tożsamość oceniających.
  • Wyślij spersonalizowane wyniki do badanych.
  • Pomaga menedżerom i liderom w angażowaniu się w dany temat w praktycznych rozmowach, oferując analizy i trendy z ankiety.

Co więcej, możesz ukończyć cały cykl rozwoju tysięcy pracowników za pomocą jednego scentralizowanego narzędzia dostępnego z prostej przeglądarki internetowej.

My360+: Eloomi

Mój360+ narzędzie jest również warte twojego czasu, jeśli szukasz łatwej platformy do wszystkich rzeczy związanych z informacją zwrotną na wielu osobach. Umożliwia stworzenie procesu oceny 360 stopni z umiejętnościami i kwestionowaniem wartości biznesowych.

Możesz także dostosować tablicę umiejętności i pytania, kiedy tylko chcesz. Co więcej, uruchomienie procesu zbierania opinii jest dość proste.

Wystarczy wybrać pracownika i poprosić o informację zwrotną od innych pracowników, z którymi podmiot wchodzi w interakcję. Oceniający otrzymują bezpieczne linki do komentowania wraz z opcjami ocen i komentarzy.

Ostatnie słowa

Do tej pory zapoznałeś się z podstawową teorią procesu zwrotnego 360 stopni. Jest to jeden z najlepszych przepływów pracy, który pozwala wybrać to, co najlepsze w Twojej firmie i przenieść tę osobę na wyższy stopień. Dodatkowo pomaga osobom zrozumieć „jak są zmotywowani?” i „na czym powinni się skupić?”

Odkryłeś również doskonałe zasoby online, które pomagają tworzyć i realizować przydatne i wolne od uprzedzeń, motywujące informacje zwrotne.

Możesz również chcieć dowiedzieć się „co to jest analiza przyczyn źródłowych?” jeśli chcesz bezbłędnie zarządzać projektami biznesowymi.