Przewodnik po IoT w bankowości i fintech

Internet rzeczy (IoT) pozwala ludziom z różnych sektorów, w tym fintech i bankowości, żyć i pracować mądrzej.

IoT stał się niezbędny dla organizacji. Zbiera informacje z systemów i urządzeń oraz rzuca światło na różne kluczowe aspekty, takie jak wydajność maszyn, zarządzanie łańcuchem dostaw, dane klientów itp.

Ta nowoczesna technologia pomaga usprawnić świadczenie usług, przyspieszyć operacje, poprawić jakość obsługi klienta i nie tylko.

Dlatego w ciągu ostatnich kilku lat IoT był nadal stosowany wszędzie.

Według raportuprognozuje się, że globalny rynek usług bankowych i finansowych (BFSI) dla IoT wzrośnie z 249,4 mln USD w 2018 r. do 2030 mln USD do 2023 r.

Rozumiemy, jak IoT rozgrywa się na rynku BFSI.

Czym jest Internet Rzeczy?

Internet rzeczy (IoT) to nowoczesna technologia opisująca fizyczne obiekty lub rzeczy za pomocą oprogramowania, czujników i innych technologii służących do wymiany i łączenia danych z różnymi urządzeniami przez Internet.

Przykład: monitory fitness, inteligentne zamki, termostaty, urządzenia takie jak żarówki i wiele innych.

Wyobraź sobie zegarek, który może śledzić Twój ruch, np. przebytą odległość, kroki, bicie serca itp. Cóż, to już nie tylko wyobraźnia; jest już dostępny i jest bardzo odpowiedni dla maksymalnej populacji na całym świecie.

W dzisiejszym świecie jest około siedmiu miliardów podłączonych urządzeń, a eksperci zakładają, że liczba ta wzrośnie w przyszłości.

Korzystając z IoT, możesz udostępniać dane między obiektami fizycznymi i wykorzystywać analizy, duże zbiory danych, chmurę i nie tylko przy minimalnych nakładach inwestycyjnych i interwencji człowieka. Technologie takie jak łączność, czujniki o niskim poborze mocy, sztuczna inteligencja, uczenie maszynowe i inne umożliwiają IoT.

Branże wykorzystują IoT do inteligentnej produkcji, inteligentnych cyfrowych łańcuchów dostaw, połączonej logistyki, inteligentnych miast, inteligentnych sieci energetycznych, połączonych zasobów i nie tylko. Obecnie jego wykorzystanie jest szeroko rozpowszechnione na całym światowym rynku, nawet w sektorze bankowym i fintech dla cyberbezpieczeństwa i innych rozwiązań.

Jak działa Internet Rzeczy?

Załóżmy, że poruszasz się samochodem i otrzymujesz powiadomienie o wskaźniku niskiego poziomu paliwa na telefonie komórkowym. Co powiesz na system, który może powiadamiać Cię o pobliskich stacjach benzynowych?

Jest to możliwe dzięki IoT.

Ale jak?

Aby lepiej zrozumieć zasadę działania IoT, musisz znać komponenty IoT, które odgrywają główną rolę. Cały ekosystem IoT składa się z czterech różnych komponentów:

1. Czujniki/urządzenia: Urządzenia lub czujniki zbierają dane z otoczenia, takie jak odczyt temperatury, pobliskie miejsca, obraz wideo itp. Czujnik wyczuwa zmiany w otoczeniu i odnotowuje te zmiany. Dlatego czujniki lub urządzenia są niezwykle przydatne w zastosowaniach.

Wokół Ciebie jest wiele aplikacji.

Przykład: Czujniki w telefonie, takie jak GPS, mogą śledzić Twoją lokalizację i prowadzić Cię do celu. Ponadto kamery wykrywają Twój ruch, aby robić zdjęcia.

2. Łączność: Po otrzymaniu danych z czujników lub urządzeń serwery w chmurze przetwarzają je za pomocą platform. Łączność odnosi się zatem do połączenia między wszystkimi urządzeniami IoT w danym ekosystemie IoT, takimi jak czujniki, bramy, aplikacje użytkownika, platformy i routery.

Możesz kontrolować cały system IoT, dzięki czemu będziesz mógł wybrać idealną ścieżkę łączności. Sieci komórkowe, takie jak 5G lub LTE, Bluetooth, Wifi, Zigbee itp., oferują łączność do komunikacji z dużą ilością danych.

3. Przetwarzanie danych: Po zakończeniu połowy części na danych wykonywane są pewne funkcje w celu przetworzenia danych w celu wysłania niezbędnych danych wyjściowych. Przetwarzanie danych jest kluczowym krokiem w technologii IoT, aby poznać naturę danych. Analiza danych odbywa się szybko, aby zapewnić lepsze wyniki.

4. Interfejs użytkownika: Po przeanalizowaniu charakteru danych wyświetla je na ekranie, aby użytkownicy końcowi mogli łatwo sprawdzić dane. Każde urządzenie IoT ma własną osobowość lub interfejs, który zależy od celu lub zadania.

W różnych branżach odgrywa istotną rolę i działa cicho i bezpiecznie. Weźmy na przykład branżę fintech lub bankowości.

  • IoT upraszcza proces windykacji poprzez działania w łańcuchu dostaw za pomocą sieci i czujników.
  • Otrzymasz ulepszone systemy bezpieczeństwa, które usprawnią wykrywanie oszustw.
  • IoT może wykryć każde połączenie i odpowiednio je zoptymalizować, aby poprawić wrażenia klientów.

Zastosowania IoT

IoT ma różne zastosowania we współczesnym świecie, począwszy od branży opieki zdrowotnej po sektor bankowy czy finansowy. Poznajmy niektóre aplikacje:

Bankowość i Fintech

IoT dał wiele branży fintech, jeśli chodzi o przetwarzanie i bezpieczeństwo płatności. Tutaj IoT działa jako narzędzie cyberbezpieczeństwa lub system mobilnego punktu sprzedaży, aby bezpiecznie szyfrować informacje o płatnościach.

Bankowość detaliczna od dziesięcioleci wykorzystuje kulturę Internetu Rzeczy. Automated Teller Machine (ATM) jest jednym z najlepszych urządzeń IoT. Pozwala to na dokonywanie transakcji w czasie rzeczywistym i wyświetla saldo konta na ekranie bez komunikowania się z żadnym człowiekiem.

Fintech łączy sztuczną inteligencję z przemysłowym IoT, aby przetestować banki, czy są w stanie zapewnić lepszą obsługę klienta. W dzisiejszych czasach firmy fintech szybko pomagają klientom w czasie rzeczywistym za pomocą systemów IoT. Ponieważ czekanie w kolejce to poważny problem w każdym banku. Dzięki Internetowi Rzeczy banki mogą realizować opcje wystawiania biletów elektronicznie, dzięki czemu klient może porozmawiać z właściwym przedstawicielem.

  • Płatności i transakcje bezprzewodowe są intensywnie wykorzystywane we współczesnym świecie.
  • Urządzenia ubieralne zastępują tradycyjne karty kredytowe i smartfony w dokonywaniu płatności.
  • Automatyzacja to kolejna procedura stosowana przez branżę bankową lub fintech w celu zwiększenia wydajności.

CPG, technika samochodowa, opieka zdrowotna

IoT ma niekończące się zastosowania w każdym sektorze, od techniki samochodowej po opiekę zdrowotną. Branża zdrowotna wykorzystuje czujniki do monitorowania stanu pacjentów w czasie rzeczywistym i poza szpitalem. Innymi słowy, IoT pomaga sektorowi opieki zdrowotnej poprawić opiekę nad potrzebującymi nawet w momencie zagrożenia.

Ponadto szpitale korzystają również z inteligentnych łóżek wyposażonych w czujniki do zbierania danych dotyczących parametrów życiowych, pulsoksymetrów, temperatury ciała, ciśnienia krwi i innych. IoT jest również przydatny w zarządzaniu ruchem w miastach z wykorzystaniem koncepcji inteligentnych miast.

IoT działa jak inteligentne półki w firmach CPG. Oszczędza dużo czasu i pieniędzy, powiadamiając o stanach magazynowych dostępnych w pokoju. Pomaga również w skierowaniu właściwego produktu do właściwego konsumenta w czasie rzeczywistym. Firmy CPG wykorzystują technologię IoT w swojej branży, aby przynieść korzyści zarówno firmom, jak i konsumentom.

W branży motoryzacyjnej IoT odgrywa ważną rolę. Cokolwiek widzisz w samochodzie z zewnątrz, ale wewnątrz, jest wypełnione automatyzacją. Podczas jazdy otrzymujesz różne powiadomienia, takie jak niskie ciśnienie, zmiana biegów po określonej prędkości, połączenia i inne.

Samochody integrują się z systemami IoT, aby zmniejszyć liczbę błędów ludzkich i sprawić, że jazda będzie lepsza i płynniejsza. Rozwiązanie do zarządzania flotą odgrywa obecnie kluczową rolę w kołach ratunkowych dla konsumentów. Od konserwacji po logistykę, urządzenia IoT pozwalają kierowcy na dobre działanie. Główną zaletą korzystania z Internetu Rzeczy jest przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa i ochrony środowiska.

Rzeczywiste przykłady IoT w bankowości i fintech

Wearables – Portfel rzeczy

Od zegarków, trackerów fitness i opasek na rękę po elegancką odzież i biżuterię, na całym świecie istnieje szeroka gama urządzeń do noszenia, które obejmują płatności. Mówiąc prościej, jeśli chodzi o płacenie w ruchu, wystarczy dotknąć karty zapisanej w urządzeniu do noszenia, aby zapłacić.

Zaawansowana technologia pozwala Twoim urządzeniom do noszenia na szybsze dokonywanie płatności podczas kasy, aby uchronić Cię przed czekaniem w kolejce. Dzisiejszy świat definiuje ich życie, podejmując bardziej pomysłowe kroki. Od opieki zdrowotnej po płatności i wiele takich rzeczy jest teraz możliwych.

Inteligentne umowy płatnicze

Inteligentna umowa płatnicza to znowu sprytny sposób używany przez wielu sprzedawców lub firm. Jest to w zasadzie samowykonalny kontrakt zapisany w liniach kodu. Tutaj umowy i kody są przechowywane w zdecentralizowanej sieci blockchain. Kod zarządza wykonaniem i transakcją, które są nieodwracalne i możliwe do śledzenia.

Inteligentne kontrakty płatnicze pozwalają na zawarcie prawdziwych umów i transakcji pomiędzy anonimowymi stronami bez konieczności posiadania systemu prawnego, zewnętrznego mechanizmu egzekwowania i organu centralnego. Głównym celem jest budowanie zaufania między sygnatariuszami, aby uniknąć fałszerstw, zmian i nieporozumień.

Systemy bezpieczeństwa

Dbanie o bezpieczeństwo Twoich standardów jest głównym mottem, dlatego pojawiły się systemy bezpieczeństwa.

Innym często używanym urządzeniem IoT są systemy bezpieczeństwa. Systemy bezpieczeństwa działają wszędzie na tej samej zasadzie, niezależnie od tego, czy jest to urządzenie, czy aplikacja. Kiedy system współpracuje ze współpracującymi urządzeniami i komponentami w celu zabezpieczenia czegoś, nazywa się to systemem bezpieczeństwa.

Kamery bezpieczeństwa i czujniki ruchu to główne urządzenia zabezpieczające powszechnie stosowane w wielu domach i firmach. A czujniki zbicia szkła i syreny są specjalnie wykorzystywane w sektorach bankowości i fintech, a także w sektorach pokrewnych.

Branże bankowa i fintech wykorzystują system bezpieczeństwa, aby utrzymać skuteczną i wydajną strategię bezpieczeństwa.

Korzyści z IoT w bankowości i fintech

Analiza danych

Analiza danych jest niezbędna, ponieważ może pomóc ludziom uzyskać cenne informacje w celu poprawy różnych aspektów działalności biznesowej lub organizacyjnej.

IoT może pomóc bankom i instytucjom finansowym zbierać dane w czasie rzeczywistym i je analizować. Mogą analizować wykorzystanie kiosków bankomatów w czasie rzeczywistym przez klientów z różnych miast i przedmieść. Na podstawie statystyk użytkowania może pomóc organizacjom w podjęciu decyzji o zmniejszeniu lub zwiększeniu liczby kiosków w tych obszarach.

Co więcej, IoT może pomóc bankom i instytucjom finansowym we wprowadzaniu usług na żądanie, takich jak ustawianie kiosków bankomatów w pobliżu użytkowników, aby zwiększyć dostępność ich usług.

Ponadto analiza danych pomaga zrozumieć ich łańcuch wartości, od dystrybutorów i dostawców po detalistów. Mogą nawet uzyskać informacje finansowe na podstawie danych, dzięki czemu mogą poprawić swoje wskaźniki rotacji, stosując lepsze strategie.

Menedżer ds. relacji z klientami

Utrzymywanie dobrych relacji z klientami może mieć duży wpływ na Twój biznes. Zapewni to klientom, że Ci na nich zależy i będą mogli zostać z Tobą na dłużej.

Zbieranie danych o klientach pomaga bankom i instytucjom finansowym identyfikować potrzeby i obawy klientów. Te dane pomogą im rozwiązać te problemy i lepiej zaspokoić ich potrzeby. W ten sposób możesz wzmocnić relacje z klientami i sprawić, że poczują się docenieni.

Bezpieczeństwo cybernetyczne

Zagrożenia związane z cyberbezpieczeństwem rosną wszędzie, a jednym z głównych celów są banki i instytucje finansowe. Atakujący wykorzystują zaawansowane zagrożenia, aby włamywać się do systemów i sieci w celu kradzieży danych i pieniędzy.

Korzystając z Internetu Rzeczy, instytucje finansowe mogą zapewnić bezpieczniejszą i łatwiejszą weryfikację tożsamości użytkowników. Pomaga to chronić ich dane i zmniejsza ryzyko błędów lub wycieków.

Na przykład Nymi to inteligentna bransoletka, która może rejestrować bicie serca użytkownika, aby uzyskać dostęp do urządzenia. Wystarczy go dotknąć, gdy bransoletka jest założona. Ponadto urządzenia IoT ze sztuczną inteligencją mogą również wykrywać próby włamań, dzięki czemu banki mogą być powiadamiane na czas i zapobiegać wszelkim wpadkom.

Spersonalizowany marketing

Personalizacja ma kluczowe znaczenie w dzisiejszej dynamice marketingu. Klienci uwielbiają spersonalizowane usługi i produkty, które mogą zaspokoić ich potrzeby.

IoT może Ci w tym pomóc. Może zbierać cenne dane o Twoich klientach, aby skierować Twoje działania marketingowe w kierunku korzystnym dla potrzeb Twoich klientów. Możesz skorzystać z przydatnych produktów, usług i przewodników, które pomogą rozwiązać problemy klientów i poprawić ich wrażenia.

Planowanie i zarządzanie produktem

Szanse na sukces Twojego produktu zależą od tego, jak postrzegają go Twoi klienci. Dlatego planowanie i zarządzanie produktem są niezbędne.

Korzystając z danych zebranych z systemów IoT, możesz tworzyć solidne strategie zarządzania swoimi produktami. Pomoże Ci zrozumieć, czy Twoi klienci lubią Twój produkt, czy nie, jakie części im się podobają i które części mają zostać ulepszone, sprawdzać i zarządzać zapasami, realizować zamówienia na czas itp. Wszystko to zaspokoi Twoich klientów i pomoże rozwinąć Twój biznes powodzenie.

Ulepszone podejmowanie decyzji

Podejmowanie lepszych decyzji w różnych aspektach Twojej firmy ma kluczowe znaczenie, niezależnie od tego, czy chodzi o planowanie produktu, wprowadzanie na rynek, marketing, sprzedaż czy cokolwiek innego.

Analizując ogromną ilość danych, systemy IoT mogą generować znaczące spostrzeżenia i wykorzystywać je do podejmowania świadomych decyzji. Pomoże zwiększyć ich rentowność, chronić dane organizacyjne, zapewnić terminowe spełnienie wymagań klientów i nigdy nie zawieść klienta.

Inteligentne interakcje

Organizacje finansowe mogą korzystać z inteligentnych interaktywnych rozwiązań, takich jak chatboty w swoich witrynach internetowych lub aplikacjach, aby pomagać klientom w dowolnym miejscu i czasie. Będzie to natychmiastowe wsparcie Twojego klienta, kiedy tylko będą Cię potrzebować, bez czekania na przedstawiciela pomocy technicznej.

To były niektóre z wielu korzyści, ale IoT wciąż ma pewne wyzwania, przed którymi stoją banki i inne organizacje fintechowe.

Wyzwania IoT w bankowości i fintech

Oto niektóre z głównych wyzwań IoT w fintechu i bankowości:

Brak ustalonych/wspólnych standardów konserwacji

Nie ma wspólnego standardu kompatybilności, zarządzania i konserwacji urządzeń IoT. Stwarza to trudności użytkownikom korzystającym z urządzeń i systemów pochodzących od różnych producentów produktów z łączeniem się i komunikacją ze sobą.

Ponadto bankowość i fintech mają do czynienia z ogromnymi danymi przechowywanymi na wielu urządzeniach IoT, co ponownie staje się trudne w zarządzaniu.

Hakerstwo

W IoT, zwłaszcza konsumenckim IT, gromadzone są dane użytkowników dotyczące ich codziennej rutyny, aby pomóc im świadczyć lepsze usługi.

Jednak dane te przechodzą przez różne węzły obecne w sieci, takie jak urządzenia, usługi i rozwiązania. Tak więc urządzenie do przechowywania danych staje się podatne na zagrożenia i naruszenia zasad.

Cyberataki, takie jak rozproszona odmowa usługi (DDoS), odmowa usługi (DoS), kradzież danych itp., są powszechne w systemach IoT. Takie ryzyko jest bardzo niebezpieczne dla banków i organizacji fintech, w których na ich urządzeniach przechowywane są kluczowe informacje, takie jak dane osobowe klientów, dane kart kredytowych i debetowych, fundusze itp.

Jeśli te krytyczne informacje zostaną zhakowane lub wyciekną, może to przełożyć się na oszustwo, kradzież pieniędzy i tak dalej.

Stopa bezrobocia

W tej zaawansowanej epoce IoT maszyny wydają się robić wiele, wiele rzeczy.

Więc co zrobią ci ludzie, których zastąpią te maszyny?

Na przykład organizacja może zdecydować się na korzystanie z chatbota 24×7 zamiast prowadzenia panelu przedstawicieli obsługi klienta. Będzie to przyjazna kosztowo, bezbłędna i nigdy nie wyczerpująca alternatywa wsparcia.

Oznacza to, że stopa bezrobocia rośnie wraz z wprowadzeniem maszyn w wielu aspektach bankowości i fintechu. I to jest niepokojące, zwłaszcza w scenariuszu po COVID-19, kiedy ludzie już tracą pracę i środki do życia.

Przyszłość IoT

W ciągu ostatnich kilku lat IoT jest świadkiem masowej adopcji w różnych dziedzinach, w tym w bankowości i fintech. Jest to korzystne zarówno dla organizacji, jak i dla klientów, dlatego inteligentne technologie, takie jak inteligentne urządzenia do noszenia, inteligentne płatności, inteligentne systemy bezpieczeństwa itp., są intensywnie wykorzystywane.

IoT jest wciąż w powijakach, ale jego przyszłość wydaje się być większa i jaśniejsza, biorąc pod uwagę jego szerokie zastosowanie zarówno wśród klientów, jak i organizacji.