Sztuczna inteligencja (AI) zmienia świat – rewolucjonizuje niemal każdy aspekt naszego życia i działalności biznesowej.
Krótko mówiąc, sztuczna inteligencja ułatwia życie — od automatyzacji zbędnych zadań po dostarczanie odpowiednich rekomendacji i dostosowanych sugestii, pozostawiając więcej czasu i oszczędzając wysiłki.
Dzięki temu, że organizacje i firmy wykorzystują ogromny potencjał sztucznej inteligencji w celu usprawnienia procesów, uzyskując doskonałe wyniki dzięki lepszej produktywności, zarządzaniu czasem, jakości wyników, przychodom i niskim ogólnym inwestycjom, sztuczna inteligencja w nadchodzących latach wkroczy na ścieżkę coraz większego wzrostu wdrożenia .
Obecnie sztuczna inteligencja nie dotyczy tylko Alexy czy automatycznych chatbotów, ale obejmuje szeroki zakres sektorów, w tym opiekę zdrowotną, styl życia, cyberbezpieczeństwo, inżynierię, edukację, finanse, gry, rolnictwo – co tylko chcesz.
Od zautomatyzowanych procedur medycznych i pojazdów autonomicznych po tworzenie algorytmów mediów społecznościowych i zapobieganie zagrożeniom – sztuczna inteligencja nie pozostawia żadnej dziedziny bez zmian, trafia na pierwsze strony gazet i co dwa tygodnie wymyśla nowe trendy.
Jeśli więc ciekawi Cię ta rozwijająca się technologia i chcesz dowiedzieć się więcej o najnowszych trendach i statystykach dotyczących sztucznej inteligencji, czytaj dalej!
Spis treści:
Interakcja konsumentów AI
Niezależnie od tego, czy prosisz Siri o odtworzenie ulubionej piosenki na iPhonie, czy rozmawiasz z wirtualnym chatbotem, aby rozwiązać typowy problem, z którym spotykasz się na stronie internetowej – wszyscy w ten czy inny sposób współdziałaliśmy ze sztuczną inteligencją.
Obserwuje się rosnący trend interakcji konsumenckich AI, który zmienia sposób, w jaki żyjemy, robimy zakupy, pracujemy i angażujemy się w Internecie. Od interakcji z wirtualnymi asystentami po korzystanie z treści generowanych przez sztuczną inteligencję – użytkownicy coraz częściej włączają sztuczną inteligencję do swojego codziennego życia.
Oto kilka statystyk potwierdzających tę tezę:
- 27% Amerykanów twierdzą, że wchodzą w interakcję ze sztuczną inteligencją co najmniej 7 razy dziennie.
- 28% Amerykanów uważają, że wchodzą w interakcję z sztuczną inteligencją mniej więcej raz dziennie lub kilka razy w tygodniu.
- Klienci będą wchodzić w interakcję z asystentami głosowymi na ponad 8,4 miliarda do roku 2024wyprzedzając populację świata.
- 68% konsumentów częściej korzystają ze sztucznej inteligencji, jeśli pomaga im to w codziennym życiu, np. oszczędza czas lub pieniądze.
Udział w rynku sztucznej inteligencji
W związku z zakłóceniami cyfrowymi, rosnącymi inwestycjami w technologie sztucznej inteligencji oraz przewagą konkurencyjną, jaką firmy uzyskują dzięki przyjęciu sztucznej inteligencji, oczekuje się, że w nadchodzących latach udział w światowym rynku sztucznej inteligencji będzie rósł w zawrotnym tempie.
Rzućmy okiem na statystyki:
- Chociaż szacunkowy udział w rynku sztucznej inteligencji w 2023 r. wyniesie 207,9 miliarda dolarów, oczekuje się, że osiągnie on ogromny 1,87 biliona dolarów do 2030 rokuzwiększając się o 788,64%.
Zaufanie klientów do sztucznej inteligencji
Pomimo rosnącej popularności i przyjęcia sztucznej inteligencji, co tak naprawdę klienci myślą o sztucznej inteligencji? Czy całkowicie mu ufają, czy na nim polegają? Czy nadal ufają możliwościom sztucznej inteligencji, mimo że znają związane z nią ryzyko i słyszą o negatywnych opiniach? Dowiedzmy Się.
- Z wynik 75%Indie zajmują pierwsze miejsce wśród wielu krajów o najwyższym poziomie zaufania do sztucznej inteligencji.
- Chiny zajmują drugie miejsce jeśli chodzi o zaufanie klientów do sztucznej inteligencji z wynikiem 67%, za nią plasuje się Republika Południowej Afryki z wynikiem 57%. Podobnie Brazylia zajmuje czwarte miejsce z wynikiem 56%, za nią plasuje się Singapur z wynikiem 45% i Stany Zjednoczone z wynikiem 40%, zajmując odpowiednio piąte i szóste miejsce.
- O 82% ludzi słyszało już wcześniej o sztucznej inteligencji, jednak 49% nie ma pewności, kiedy i jak jest ona wykorzystywana. Jednak 82% ludzi chce dowiedzieć się więcej o sztucznej inteligencji.
- Chwila 68% osób twierdzi, że korzysta z aplikacji AI, 41% z nich nie ma pojęcia, że sztuczna inteligencja jest kluczowym elementem tych aplikacji.
- O 85% ludzi wierzy, że sztuczna inteligencja zapewnia szereg korzyści, ale tylko połowa osób uważa, że korzyści ze sztucznej inteligencji przewyższają ryzyko.
- 73% osób, 3 z 4są zaniepokojeni zagrożeniami związanymi ze sztuczną inteligencją, a cyberbezpieczeństwo zalicza się do najważniejszych zagrożeń globalnych.
- Nad 53% klientów stwierdził, że sztuczna inteligencja może w taki czy inny sposób wykazywać stronniczość przy podejmowaniu decyzji.
- Zaledwie 12% osób zgodził się z faktem, że sztuczna inteligencja potrafi odróżnić dobro od zła. A tylko 56% ludzi nie wierzy w rzeczywistość i ideę tworzenia maszyn zachowujących się moralnie.
- 68% konsumentów ufaj przedsiębiorstwom korzystającym z technologii sztucznej inteligencji pomimo negatywnego postrzegania AI, które do tej pory kojarzono.
Wdrożenie sztucznej inteligencji w biznesie i automatyzacja siły roboczej
Wiodące organizacje i firmy, w tym Microsoft i IBM, coraz częściej inwestują we wdrażanie sztucznej inteligencji w swoich operacjach, aby rozwiązywać złożone problemy, zwiększać ogólną wydajność i produktywność oraz poprawiać jakość obsługi klienta.
Sztuczna inteligencja pomaga firmom przewidywać trendy konsumenckie, automatyzować rutynowe zadania i operacje oraz personalizować kampanie marketingowe w oparciu o zebrane dane dotyczące trendów, umożliwiając im rozwój oraz poprawę sprzedaży i przychodów.
Oto statystyki, które pomagają wykazać zakres wdrożenia sztucznej inteligencji w globalnym biznesie i automatyzacji siły roboczej:
- Z opracowanego przez IBM Global AI Adoption Index 2022 wynika, że na całym świecie 77% przedsiębiorstw w taki czy inny sposób wchodzą w interakcję ze sztuczną inteligencją – wykorzystując ją lub badając. Z tego 77% 35% przedsiębiorstw korzysta z technologii sztucznej inteligencji, podczas gdy pozostałe 42% nadal bada sztuczną inteligencję i jej możliwości.
- Na tych stanowiskach pracuje około 26 000 pracowników. Kryszna przewiduje, że technologie AI i automatyzacja najprawdopodobniej zastąpią 30% tych ról w ciągu najbliższych pięciu lat.
- Do 2025 r. automatyzacja sztucznej inteligencji spowoduje zakłócenia i wyparcie 85 milionów miejsc pracy na całym świecie w średnich i dużych przedsiębiorstwach w 26 ekonomiach i 15 branżach.
- Wraz z ewoluującą gospodarką i rynkiem pracy oraz rewolucją robotów, 97 milionów nowych stanowisk pracy pojawią się w branżach technologii czwartej rewolucji przemysłowej, takich jak sztuczna inteligencja i dziedziny tworzenia treści.
- Według raportu Światowego Forum Ekonomicznego dotyczącego zatrudnienia na rok 2023: 50% ankietowanych firm planują zainwestować w działy szkoleń wewnętrznych i szkoleń w miejscu pracy związanych z wdrażaniem sztucznej inteligencji, próbując podnosić kwalifikacje swoich pracowników.
Inwestycje i finansowanie AI
Sztuczna inteligencja to jedna z najszybciej rozwijających się technologii, przyciągająca ogromne fundusze i inwestycje od wiodących firm i przedsiębiorstw na całym świecie.
Ten trend inwestycyjny przedsiębiorstw w sztuczną inteligencję przypisuje się potencjalnym korzyściom wynikającym ze sztucznej inteligencji, w tym redukcji kosztów, skalowalności, lepszej obsłudze klienta, podejmowaniu decyzji w oparciu o dane, przewadze konkurencyjnej i nie tylko.
Przyjrzyjmy się statystykom, które pokazują rosnący trend finansowania i inwestowania przez firmy w technologie AI w celu przyspieszenia operacji biznesowych:
- W 2022 roku ok 3198 startupów AI otrzymał finansowanie w wysokości 52,1 miliarda dolarów w ramach aż 3396 transakcji VC.
- Oczekuje się, że osiągną łączne przychody z rynku oprogramowania opartego na sztucznej inteligencji (AI). 126 miliardów dolarów w 2025 roku z dotychczasowej kwoty 70,94 mld dolarów w 2023 r.
- W niektórych sektorach w Stanach Zjednoczonych związanych z danymi, z wyjątkiem rolnictwa, rybołówstwa, łowiectwa i leśnictwa, zaobserwowano wzrost liczby ofert pracy związanych ze sztuczną inteligencją średnio z 1,7% w 2021 r. 1,9% w 2022 r. Pokazuje to rosnące zapotrzebowanie na specjalistów w zakresie sztucznej inteligencji i wykwalifikowanych osób w kluczowych amerykańskich sektorach przemysłu.
- Kalifornia ma największy udział ofert pracy w zakresie sztucznej inteligencji spośród wszystkich ofert pracy w Stanach Zjednoczonych w 2022 r. W 2022 r. 17,9% wszystkich ogłoszeń o pracę w USA miało siedzibę w Kalifornii, następnie 8,4% w Teksasie i 5,5% w Nowym Jorku.
- Według analiza indeksu AI akt legislacyjnych spośród 127 krajów łączna liczba przyjętych ustaw dotyczących „sztucznej inteligencji” wzrosła z zaledwie 1 w 2017 r. do 37 w 2022 r.
ChatGPT wywołał spore zamieszanie po uruchomieniu na początku tego roku i nadal jest używany przez marketerów, firmy, twórców treści, programistów, specjalistów IT i nie tylko do różnych zastosowań.
Umożliwiając prowadzenie ludzkich rozmów i szybkie odpowiadanie na wszystkie pytania w oparciu o podane podpowiedzi, ChatGPT jest jednym z najczęściej używanych chatbotów, który ma ogromny wpływ na produktywność firmy, jakość pracy i zatrudnienie.
Oto najważniejsze narzędzia AI i statystyki ewolucji AI prowadzone przez ChatGPT, które musisz znać:
- Ankieta Forbesa pokazuje rosnącą skłonność użytkowników do korzystania z narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, takich jak ChatGPT, zamiast wyszukiwarek takich jak Google. 76% respondentów ankiety zagłosowało za, które prawdopodobnie będzie korzystać z ChatGPT lub podobnych narzędzi AI zamiast tradycyjnych wyszukiwarek, takich jak Google, co rewolucjonizuje sposób, w jaki ludzie wchodzą w interakcję z danymi i zbierają informacje online.
Pomimo tej potencjalnej zmiany polegającej na coraz większym korzystaniu przez użytkowników z narzędzi sztucznej inteligencji, wielu ma również obawy dotyczące ich dokładności i niezawodności, co sprawia, że dezinformacja jest jedną z głównych obaw użytkowników, jeśli chodzi o wdrażanie sztucznej inteligencji w treściach biznesowych witryn internetowych.
Dlatego firmy muszą skupić się na wiarygodności i dokładności treści generowanych przez sztuczną inteligencję, dodając do nich unikalne ujęcia i punkty widzenia.
Co więcej, konsumenci wierzyli również w sztuczną inteligencję poprawiającą doświadczenia konsumentów poprzez integrację narzędzi AI i wykorzystanie ChatGPT do generowania treści na blogi, e-maile i nie tylko. Oto statystyki stojące za tym twierdzeniem:
- 54% respondentów wierzymy w sztuczną inteligencję ulepszającą długie pisane treści stron internetowych. 53% respondentów uznało komunikatory internetowe, takie jak chatboty, za potencjalny obszar ulepszeń. Jednocześnie pozostałe 48% uważało, że e-maile, a 46% SMS-y mogłyby ulepszyć CX poprzez integrację narzędzi AI.
Generatywna sztuczna inteligencja
Generatywna sztuczna inteligencja zyskuje ostatnio dużą popularność. Jest to technologia sztucznej inteligencji, która jest znacznie solidniejsza i bardziej kreatywna niż tradycyjny model sztucznej inteligencji. Generatywna sztuczna inteligencja wykracza poza proste wykonywanie zadań w oparciu o podane podpowiedzi, generując nowe dane i treści, w tym obrazy, tekst, filmy, pliki audio itp. – przypominające treści generowane przez człowieka.
Z raportu Gartnera wynika, że do 2025 r. 80% usług wsparcia klienta i organizacje wspierające zastosują w jakiejś formie możliwości generatywnej sztucznej inteligencji, aby poprawić jakość obsługi klienta i produktywność agentów.
Ta statystyka sama w sobie wystarczy, aby pokazać potencjalny wpływ generatywnej sztucznej inteligencji na obsługę klienta w przyszłości. Ale spójrzmy na więcej statystyk i trendów generatywnej sztucznej inteligencji:
- Według ankiety GoDaddy przeprowadzonej pod koniec kwietnia: 38% respondentów ujawniło, że wypróbowuje narzędzia generatywnej sztucznej inteligencji, 27% dla zabawy, a 11% respondentów ze wsparcia biznesowego.
- 63% użytkowników pokolenia Z (w wieku od 18 do 24 lat) korzystały w przeszłości z generatywnej sztucznej inteligencji do użytku osobistego lub do celów biznesowych. Natomiast 83% respondentów w wieku powyżej 55 lat (baby boomers) najrzadziej próbowało generatywnej sztucznej inteligencji.
- Tylko ze wszystkich różnych grup wiekowych 33% respondentów mają pewność, że wyjaśnią znajomemu generatywną sztuczną inteligencję.
- 64% respondentów korzystając z generatywnych narzędzi sztucznej inteligencji eksperymentują z generowaniem treści — od tworzenia blogów po ulepszanie kampanii marketingowych. Jednocześnie 29% respondentów wykorzystuje sztuczną inteligencję do ulepszania obsługi klienta i pomagania w opracowywaniu odpowiedzi klientów.
- Nad 50% specjalistów ds. marketingu i reklamy w Europie oraz Ameryce Południowej i Północnej wykorzystują generatywną sztuczną inteligencję do tworzenia treści. Podobnie 48,5% używa go do burzy mózgów, 33,2% do badań i około 13,4% do personalizacji reklam.
Podsumowanie
Patrząc na statystyki dotyczące sztucznej inteligencji i jej trendów, można śmiało stwierdzić, że sztuczna inteligencja rozwija się i nie da się jej zatrzymać.
Sztuczna inteligencja nie ogranicza się już do branż technologicznych, ale stała się integralną częścią codziennych przedsiębiorstw, rozprzestrzeniając się na wiele sektorów. Narzędzia i oprogramowanie AI pomagają firmom automatyzować zbędne operacje, usprawniać wykrywanie oszustw, personalizować obsługę klientów poprzez wykorzystanie danych o trendach klientów i wzorcach zachowań i nie tylko – pomagając firmom podejmować lepsze decyzje, zwiększać ich wydajność i oszczędność oraz zdobywać przewagę konkurencyjną.
Nie można zaprzeczyć, że sztuczna inteligencja będzie miała w przyszłości wpływ na kilka firm i organizacji, a statystyki jedynie sugerują rosnące wykorzystanie i inwestycje w rozwiązania sztucznej inteligencji.
Chociaż niektóre statystyki również budzą nasze obawy, że sztuczna inteligencja zastąpi miejsca pracy w nadchodzących latach, kilka z nich pokazuje również, że sztuczna inteligencja stworzy nowe miejsca pracy na całym świecie.
Dla profesjonalistów te statystyki i trendy dotyczące sztucznej inteligencji sugerują, jak ważne jest bycie na bieżąco i dostosowywanie się do nowych technologii sztucznej inteligencji, aby podnosić umiejętności i rozwijać się w obliczu rosnącej konkurencji. Jednocześnie dla przedsiębiorstw i organizacji statystyki dotyczące sztucznej inteligencji podkreślają potrzebę stosowania narzędzi i rozwiązań AI w codziennych operacjach biznesowych, aby wyprzedzić konkurencję.
Niezależnie od tego, czy jesteś właścicielem firmy, specjalistą IT, twórcą stron internetowych czy specjalistą ds. marketingu treści, bądź na bieżąco z zmieniającymi się trendami i technologiami w zakresie sztucznej inteligencji, aby móc prosperować w tym cyfrowym i rewolucjonizującym środowisku biznesowym.
Następnie zapoznaj się z naszym szczegółowym artykułem na temat sztucznej inteligencji ogólnej.