Spis treści:
Najważniejsze punkty
- Interaktywne funkcje Spotify, takie jak Wrapped i współpraca artystów, wzbogacają doświadczenie użytkowników.
- Sprzedaż towarów na Spotify daje artystom bezpośredni dostęp do ich fanów.
- Komentarze do podcastów na Spotify mogą przeobrazić się w szerszą sieć społecznościową, poprawiając interakcje użytkowników.
- Zaawansowane funkcje odkrywania ułatwiają znalezienie ulubionej muzyki, odkrycie nowych artystów i dzielenie się nimi z siecią.
Jeśli jesteś podobny do mnie, zapewne zauważyłeś, że Spotify staje się coraz bardziej interaktywną platformą. Jest znacznie więcej dzielenia się, linkowania i integrowania niż kiedykolwiek wcześniej, co sprawia, że Spotify dąży do tego, by stać się nową platformą mediów społecznościowych.
Spotify Wrapped i Współpraca z Artystami
Spotify
Gdy korzystamy z Spotify, platforma śledzi nasze nawyki i preferencje zarówno indywidualnie, jak i wśród prawie 600 milionów użytkowników. Każdego roku Spotify gromadzi te dane i przedstawia je w formie Spotify Wrapped. To święto najlepszych artystów, utworów, albumów i podcastów roku, a także spersonalizowane doświadczenie oparte na Twoim korzystaniu z Spotify. Informacje te są prezentowane w atrakcyjnym interfejsie, dostępnym przez przeglądarkę lub aplikację Spotify.
Możesz skorzystać z Spotify Wrapped, aby przeglądać spersonalizowane playlisty swoich najczęściej odtwarzanych artystów i utworów, obejrzeć muzykę z ubiegłego roku, zakupić bilety na koncerty i towary, oraz zapoznać się z nadchodzącymi trasami. Jedną z moich ulubionych funkcji Spotify Wrapped jest możliwość stworzenia mieszanki, która pozwala zebrać Twoje doświadczenia słuchowe z ubiegłego roku, którą można podzielić się z innymi użytkownikami Spotify, podobnie jak albumem zdjęć w mediach społecznościowych. Możliwe jest również przeglądanie i dzielenie się swoimi starszymi playlistami Spotify Wrapped z ostatnich lat.
Spotify Wrapped zachęca również artystów do interakcji, udostępniając kanał wiadomości dla artystów, aby móc uzyskać pełniejszy obraz ich życia osobistego i zawodowego, tak jak można to zrobić na ich kontach na Facebooku, Twitterze czy TikToku. W zamian otrzymują spersonalizowane doświadczenie Wrapped, które pozwala im lepiej zrozumieć swoich fanów i obserwujących.
Sprzedaż towarów na Spotify
Bez względu na to, czy jesteś prawdziwą gwiazdą, czy obiecującym artystą, Spotify ułatwia sprzedaż towarów na swojej platformie, tak jak można to zrobić w sklepie na Facebooku czy Instagramie. Może to być cenne narzędzie marketingowe oraz skuteczny sposób na wyrażenie przynależności do ulubionych artystów i twórców.
Usługa sprzedaży towarów pozwala artystom sprzedawać produkty bezpośrednio do swoich fanów, gdy ci odtwarzają ich utwory lub albumy z linkiem do zintegrowanego sklepu z towarami Spotify. Sklep jest oparty na platformie Shopify i powiązany z profilem artysty na Spotify. Można go skonfigurować tak, aby sprzedawał odpowiednie towary przy wydaniu nowego singla lub albumu, reklamował konkretne produkty na stronach albumów oraz automatycznie usuwał niedostępne przedmioty z zakładek Spotify.
Oznacza to, że możemy łatwo nabyć autentyczne towary produkowane zgodnie z ustalonymi przez artystów standardami, bez oddawania naszych pieniędzy producentom zewnętrznym. To także sprawia, że mamy dostęp do najnowszych towarów, z których wiele jest unikalnych dla Spotify oraz może obejmować wszystko, od limitowanych wydań winyli po książki, odzież i różne akcesoria, takie jak biżuteria i piki gitarowe.
W lipcu 2024 roku Spotify wprowadziło funkcję Komentarzy do podcastów, po przeprowadzeniu ankiety wśród użytkowników w 2021 roku. To ważny krok dla platformy, ponieważ użytkownicy mogą teraz bezpośrednio komunikować się z twórcami oraz innymi użytkownikami, niemal tak samo, jak mogli to robić w komentarzach na YouTube i innych formach mediów społecznościowych.
Korzyści z korzystania z Spotify do słuchania ulubionych podcastów oraz funkcji Komentarzy są liczne. Umożliwia to twórcom podcastów prowadzenie dwustronnych rozmów z ich odbiorcami oraz przeglądanie komentarzy, aby zobaczyć, co słuchacze myślą o danym odcinku. Pomaga to dostosować treść do potrzeb odbiorców oraz odpowiadać na pytania i prośby użytkowników w czasie rzeczywistym. Daje także możliwość dyskusji na temat treści oraz reagowania na określoną część programu w momencie, gdy jest emitowany. Ponadto, możemy budować społeczność wokół naszych ulubionych podcastów, łącząc się z innymi, którzy mają podobne zainteresowania.
Jeżeli funkcja Komentarzy okaże się sukcesem, może to stanowić poligon doświadczalny dla wprowadzenia interaktywnego systemu komentarzy na muzycznej platformie Spotify. Mogłoby to pozwolić użytkownikom wymieniać się opiniami na temat obecnych wydań, dzielić się playlistami oraz udzielać cennych informacji zwrotnych artystom, tworząc społeczności skupione na muzyce. Niezależnie od tego, czy ten rozwój nastąpi, Komentarze do podcastów są już ulubioną platformą social media, co pokazuje, że firma traktuje interakcję społeczną poważnie.
Ulepszona personalizacja dzięki dynamicznemu odkrywaniu
Gdy Spotify wprowadziło swoją zaawansowaną funkcję odkrywania w marcu 2023 roku, stwierdziło, że jest to najważniejszy krok w dotychczasowej ewolucji platformy. Celem było poprawienie połączenia między artystami a ich widownią oraz umożliwienie słuchaczom aktywnego udziału w tym, jak audio jest prezentowane i odkrywane wśród ponad 100 milionów utworów, 6 milionów tytułów podcastów oraz ponad 350 000 audiobooków dostępnych na Spotify.
To udoskonalenie poprawiło interaktywność Spotify, ułatwiając dzielenie się i odkrywanie, wykorzystując hashtagi w stylu Twittera do wyszukiwania nowych utworów w danym gatunku. Możemy również szybciej przeszukiwać utwory, korzystając z wizualnych reprezentacji utworów dla szybszej identyfikacji. Dzięki interaktywnemu projektowi łatwiej jest skoncentrować się na tym, czego szukamy, używając ogólnych lub konkretnych metryk, oraz odkrywać nowych artystów, muzykę i inne media na podstawie naszych osobistych preferencji.
Dzięki aktualizacji dynamicznego odkrywania Spotify przypomina bardziej przeglądanie dobrze zorganizowanego sklepu płytowego z kompetentnym personelem, który oferuje pomocne rekomendacje. Umożliwia to poszerzenie naszych muzycznych horyzontów, a jednocześnie daje Spotify dostęp do wartościowych informacji do budowy dokładniejszych profili klientów. Po poprawie swojego kanału odkrywania, Spotify nadal stara się o lepszą interaktywność z użytkownikami, co zwiększa spekulacje, że ostatecznie stanie się w pełni rozwiniętą siecią społecznościową.
Czy pełnoprawna sieć społecznościowa poprawiłaby Spotify?
Choć trudno ocenić, czy sieć społecznościowa oparta na muzyce Spotify miałaby szansę na sukces, historia pokazuje, że nie jest to przesądzone. Już w 2010 roku Steve Jobs zaprezentował krótkotrwałą platformę Apple Ping, która miała być siecią społecznościową skupioną na muzyce wokół platformy iTunes. Jak wiadomo, nie zyskała ona solidnej podstawy wśród użytkowników Apple’a i została cicho skasowana około dwa lata później.
Jednakże od czasu nieudanego Apple Ping wiele się zmieniło, a media społecznościowe są obecnie bardzo innym obszarem. Gdyby Spotify wprowadziło pełnoprawną sieć społecznościową, mogłoby się okazać korzystne, by mieć społeczność muzyczną, skupioną na moich zainteresowaniach muzycznych, gdzie moglibyśmy prowadzić dyskusje i uzyskiwać rekomendacje dotyczące nowej muzyki od podobnych osób, które dzielą moją pasję do klasycznego rocka czy disco. Ogromny wybór może być przytłaczający na platformie streamingowej takiej jak Spotify, gdzie mamy dostęp do niemal każdego wyobrażalnego utworu, a ja, dla jednego, z chęcią skorzystałbym z pomocy.