Najnowsze badanie kliniczne sugeruje, że skuteczność treningu poznawczego w łagodzeniu związanego z wiekiem spadku funkcji poznawczych może być powiązana ze specyficznymi mechanizmami stosowanymi przez aplikacje do treningu mózgu, w szczególności z ich wpływem na kluczowe neuroprzekaźniki. Chociaż szersza użyteczność takich gier była kwestionowana, nowe badania wskazują, że ćwiczenia zaprojektowane w celu poprawy uwagi i szybkości przetwarzania mogą odgrywać znaczącą rolę w zachowaniu acetylocholiny, kluczowego neuroprzekaźnika dla funkcji poznawczych.
Dr Sanjay Gupta, główny korespondent medyczny CNN, wyraził wcześniej sceptycyzm co do ogólnych korzyści poznawczych popularnych gier umysłowych, takich jak Wordle czy krzyżówki, zauważając, że poprawiają one głównie umiejętności specyficzne dla samych gier, a nie ogólne funkcje poznawcze. Podkreślił brak znaczących dowodów potwierdzających twierdzenie, że te aktywności zmniejszają ryzyko demencji. Jednak najnowsze ustalenia wprowadzają niuansowe spojrzenie, sugerując, że *rodzaj* treningu mózgu może być kluczowym czynnikiem różnicującym.
Badanie identyfikuje, że gry skupiające się na poprawie uwagi i szybkości przetwarzania, takie jak Double Decision i Freeze Frame z BrainHQ, wydają się ułatwiać zachowanie acetylocholiny. Neuroprzekaźnik ten jest opisywany jako „pobudzający” neuromodulator, który zwiększa czujność mózgu, koncentrację i uwagę. Starszy autor badania, Etienne de Villers-Sidani, profesor nadzwyczajny na Uniwersytecie McGill, wyjaśnił, że aktywacja acetylocholiny ma ogólnoustrojowy wpływ na mózg, wpływając na ogólną aktywność neuronalną.
Dr Michael Merzenich, profesor emerytowany na Uniwersytecie Kalifornijskim w San Francisco i współzałożyciel Posit Science, firmy rozwijającej BrainHQ, podkreślił znaczenie tego odkrycia. Merzenich, laureat Nagrody Kavli w dziedzinie neuronauczności za swoją pracę nad neuroplastycznością, zauważył, że jest to pierwsze badanie na ludziach dokumentujące zwiększenie poziomu acetylocholiny u osób starszych, co jest procesem kluczowym dla utrzymania plastyczności mózgu. Zwiększenie poziomu polega na zwiększeniu liczby receptorów komórkowych dla neuroprzekaźnika, co zwiększa jego reaktywność. Merzenich dalej wyjaśnił, że obserwowany ogólnoustrojowy wpływ na mózg wykracza poza wąsko wyszkolone procesy, sugerując fundamentalną, fizyczno-chemiczną zmianę korzystną dla zdrowia mózgu.
Neurolog prewencyjny dr Richard Isaacson, dyrektor ds. badań w Instytucie Chorób Neurodegeneracyjnych, uważa te badania za cenne uzupełnienie istniejących strategii zapobiegania spadkowi funkcji poznawczych. Powtarza, że sprawdzone metody, takie jak zbilansowana dieta, odpowiednia ilość snu i regularne ćwiczenia fizyczne, udowodniono, że zwiększają moc i witalność mózgu. Angażowanie mózgu w nowe sposoby również buduje rezerwę poznawczą, umożliwiając mózgowi utrzymanie funkcji w obliczu starzenia się, uszkodzeń lub wczesnych stadiów choroby. Isaacson sugeruje, że specyficzne moduły BrainHQ mogą uzupełniać inne aktywności angażujące poznawczo, takie jak nauka nowego języka lub gry na instrumencie muzycznym, jako część kompleksowego planu walki z chorobą Alzheimera.
Badanie kliniczne, opublikowane w JMIR Serious Games, objęło 92 zdrowych starszych dorosłych, którzy przez 10 tygodni codziennie przez 30 minut poddawali się treningowi poznawczemu. Grupa interwencyjna korzystała z gier Double Decision i Freeze Frame z BrainHQ, podczas gdy grupa kontrolna grała w Pasjansa i Bricks Breaking Hex. Pierwsze gry prezentowały rosnący poziom trudności w miarę poprawy uczestników. Freeze Frame wymaga od użytkowników identyfikacji docelowych obrazów, podczas gdy Double Decision obejmuje szybkie rozpoznawanie obiektów i lokalizacji.
Skanowanie PET wykazało 2,3% wzrost poziomu acetylocholiny w grupie interwencyjnej po 10-tygodniowym okresie treningu, głównie w regionach mózgu związanych z pamięcią i podejmowaniem decyzji. Ta poprawa skutecznie zrównoważyła średni spadek poziomu acetylocholiny o 2,5% obserwowany na dekadę życia. Grupa kontrolna nie wykazała znaczących korzyści poznawczych.
Pomimo tych obiecujących wyników, badacze tacy jak Aaron Seitz, profesor na Uniwersytecie Northeastern, ostrzegają, że ustalenia są wstępne ze względu na wczesny etap prac i niewielkie rozmiary efektów. Seitz podkreślił potrzebę powtórzenia badań przez inne grupy badawcze, zanim będzie można ostatecznie stwierdzić, że te ćwiczenia komputerowe mogą zwiększać produkcję acetylocholiny.
Źródła
newsblog.pl
Maciej – redaktor, pasjonat technologii i samozwańczy pogromca błędów w systemie Windows. Zna Linuxa lepiej niż własną lodówkę, a kawa to jego główne źródło zasilania. Pisze, testuje, naprawia – i czasem nawet wyłącza i włącza ponownie. W wolnych chwilach udaje, że odpoczywa, ale i tak kończy z laptopem na kolanach.