Wyjaśnienie marketingu partyzanckiego w 5 minut lub mniej [With Examples]

Zdobądź wirusową ekspozycję dla swojej marki przy stosunkowo niskich kosztach, ale przy wyższym poziomie kreatywności i innowacyjności dzięki marketingowi partyzanckiemu!

Najpopularniejszą formą marketingu jest tworzenie filmów promujących Twoją markę i częste wyświetlanie ich na platformach masowego przekazu, takich jak telewizja, reklamy Google, reklamy na Facebooku, reklamy na Twitterze i tak dalej. Ale to jest zbyt kosztowne i przynosi mieszane rezultaty.

Co powiesz na dotarcie do małej grupy z niekonwencjonalnymi zabezpieczeniami marketingowymi, które przyciągną odbiorców, a później rozpowszechnią oni nazwę Twojej marki poprzez marketing szeptany?

Brzmi interesująco? W tym celu musisz nauczyć się marketingu partyzanckiego i zastosować go we właściwym miejscu i czasie, aby uzyskać maksymalny zwrot z inwestycji (ROI).

Czytaj dalej, aby szybko nauczyć się marketingu partyzanckiego, abyś mógł zastosować go w swoich projektach marketingowych na swoich warunkach.

Czym jest reklama partyzancka?

Marketing partyzancki odnosi się do taktyki marketingowej obejmującej zaskakujące lub nieszablonowe interakcje w celu promocji produktu lub usługi. To nie jest kolejna konwencjonalna strategia marketingowa. Zwykle ma mniejszy budżet i nacisk na osobiste interakcje.

Reklama partyzancka koncentruje się na rozpowszechnianiu informacji o produktach w określonej lokalizacji zamiast przeprowadzania szeroko zakrojonych kampanii medialnych.

W 1984 roku Jay Conrad Levinson użył terminu „marketing partyzancki” w swojej książce Guerrilla Advertising. Ta strategia marketingowa przypomina wojnę partyzancką, w której jedna strona zaskakuje drugą.

Podobnie ta metoda reklamy zaskakuje odbiorców i pozostawia na nich niezatarte wrażenie. Ponieważ celem jest stworzenie niezapomnianej i nowatorskiej kampanii, wymaga to od marketerów dużej kreatywności.

Ponieważ żyjemy w erze Internetu i mediów społecznościowych, marketing ten stał się popularny wśród marketerów ze względu na jego potencjał wirusowy.

Jak wiesz, w dzisiejszych czasach klienci rezygnują z tradycyjnych metod marketingowych, takich jak reklamy wyświetlane przed filmem na YouTube czy wyskakujące okienka podczas przeglądania stron internetowych.

Tutaj marketing partyzancki odgrywa dużą rolę w docieraniu do ludzi i przyciąganiu ich uwagi. Wykorzystując niekonwencjonalne strategie i elementy zaskoczenia, łatwo zostaje zauważony.

Rodzaje marketingu partyzanckiego

Marketingiem partyzanckim może być wszystko, co wyjątkowe, co przyciąga publiczność i popycha początkowych odbiorców docelowych do marketingu szeptanego.

W związku z tym nie ma reguły kciuka dla typów, z których należy wybierać. Kto wie, twój sposób marketingu partyzanckiego może odnieść taki sukces, że marki takie jak Google i Facebook spróbują cię naśladować!

Jednak oto kilka popularnych receptur marketingu partyzanckiego, które mogą Cię zainspirować:

# 1. Płatne rekomendacje lub Astroturfing

Możesz dotrzeć do niewielkiej grupy konsumentów, powiedzmy 100, i zapłacić im za stanie w kolejce przed Twoim sklepem. Alternatywnie możesz poprosić ich o pozostawienie kwiecistych i dobrych recenzji na temat Twojego produktu w witrynach eCommerce, w których sprzedajesz produkty.

Wpłynie to na prawdziwych konsumentów, którzy będą wchodzić w interakcje z Twoim sklepem lub platformą eCommerce i kupować produkty.

Według Japan Today McDonald’s zapłacił 1000 konsumentom, aby stali w kolejce w dniu premiery ich nowego produktu Quarter Pounder w Osace.

Chociaż taktyka ta nie brzmi zbyt etycznie, jest w porządku, o ile nie sprzedajesz produktów/usług niskiej jakości.

#2. Zasadzki Wydarzenia

Możesz brać udział w wydarzeniach publicznych i rozpocząć akwizycję lub promowanie swoich marek z zachowaniem etykiety i moderacji. Musisz także wziąć pod uwagę, że nie opóźniasz wydarzenia. Dobrze jest stworzyć grupę dwóch marketerów, którzy dyskretnie rozmawiają z uczestnikami wydarzenia.

W końcu możesz zorganizować mikro wydarzenie w ramach wielkiego wydarzenia, w którym uczestniczysz, aby promować swoją markę wśród uczestników. Jeśli możesz przedyskutować swój plan z organizatorami wydarzenia przed awarią wydarzenia, byłoby to o wiele wygodniejsze.

Firma Google przeprowadziła kampanię marketingową w terenie w Austin w Teksasie, aby promować swoją aplikację Zdjęcia Google. Było to rozdawanie babeczek, jeśli zrobisz zdjęcie za pomocą aplikacji i udostępnisz je ciężarówce sprzedającej babeczki.

Zappos, wiodąca platforma handlu elektronicznego, zepsuła to wydarzenie swoim hashtagiem #PayWithACupcake i stoiskiem marketingowym. Poprosił tych samych odbiorców, aby zapłacili za lepsze gadżety babeczkami, które otrzymali od Google. Grupa MullenLowe stała za tą wysoce wirusową koncepcją marketingu partyzanckiego.

#3. Marketing doświadczalny

Możesz organizować małe eksperymentalne kampanie marketingowe, aby wpłynąć swoją strategią marketingową na kilka grup klientów, np. sprawić, by stali się częścią sukcesu Twojej firmy. Później ta grupa będzie rozpowszechniać świadomość Twojej marki w swoich sieciach społecznościowych.

Według serwisu WhyXM, Coca-Cola zrobiła to podczas Mistrzostw Świata FIFA 2018. Gigant produkujący napoje bezalkoholowe zorganizował jednodniowe wydarzenie na dworcach kolejowych w Zurychu w Szwajcarii.

Było to wydarzenie z rozszerzoną rzeczywistością (AR), podczas którego przechodnie mogli bawić się ze szwajcarską gwiazdą futbolu Xherdanem Shaqirim. W grze była wirtualna wersja szwajcarskiego gracza Xherdana Shaqiriego, a ludzie mogli wchodzić w interakcje z graczem za pośrednictwem technologii rzeczywistości mieszanej.

#4. Marketing szeptany

W tego rodzaju marketingu partyzanckim firmy korzystają z bezpłatnej promocji marki od celebrytów i influencerów VIP, którzy wypróbowali produkt marki i byli zadowoleni.

Najbardziej znanym przykładem jest post Elon Musk na Twitterze, że społeczeństwo może kupować towary Tesli za Dogecoin — rodzaj kryptowaluty. Ponadto towar SpaceX będzie dostępny w sprzedaży za Dogecoin. Po tym tweecie cena Dogecoin wzrosła przez kilka godzin.

#5. Marketing szeptany

Twój marketing może to wykorzystać do promowania Twojej marki w subtelny sposób, aby odbiorcy nie odczuli, że coś promujesz.

Stealth marketing ma na celu wzbudzenie emocji, zainteresowania i świadomości wokół marki. Może nie przynieść Ci to ogromnych dochodów od razu, ale pozytywnie wpłynie na zysk w dłuższej perspektywie.

W filmie Powrót do przyszłości II Marty McFly w robionych na zamówienie futurystycznych, samosznurujących się butach Nike jest popularnym przykładem marketingu partyzanckiego.

#6. Marketing u podstaw

Tutaj Twoja marka łączy się z niewielką grupą klientów, którzy mogą odnieść znaczne korzyści z Twoich produktów/usług.

Na przykład sprzedajesz akcesoria do koszykówki partnerom lokalnych klubów koszykówki. Dopłacasz trochę do ich funduszu sportowego i możesz zaprezentować swoją markę podczas lokalnych wydarzeń sportowych.

Marka napojów sportowych Nooma zrobiła to z lokalnymi sportowcami. Marka odniosła później ogromny sukces.

#7. marketingu ulicznego

Obiekty budujące świadomość marki możesz umieścić w niekonwencjonalnych miejscach na dworcach, przystankach autobusowych, w galeriach handlowych, na skrzyżowaniach itp. Przyciągnie to dociekliwe grono odbiorców.

Ta grupa jest również obeznana z technologią i bardzo aktywna w mediach społecznościowych. Otrzymasz bezpłatny marketing szeptany, jeśli obiekt marketingowy jest wystarczająco kreatywny, aby poruszyć emocjonalnie odbiorców.

Dobrym przykładem tego rodzaju marketingu partyzanckiego jest reklama Toblerone, która wyświetla opakowanie po czekoladzie w pobliżu stojaków na rowery.

#8. Wewnętrzny marketing partyzancki

Tutaj musisz wykorzystać zamknięte miejsca, takie jak centra handlowe, muzea, kampusy uniwersyteckie, dworce kolejowe, stacje metra, stojaki metra itp., Aby kreatywnie oczarować publiczność.

Marka FRONTLINE zajmująca się produktami przeciw pchłom i kleszczami dla zwierząt domowych umieściła na podłodze w centrum handlowym gigantyczny plakat przedstawiający swędzącego psa rasy golden retriever w otoczeniu pcheł.

Nie trzeba dodawać, że techniki marketingu partyzanckiego cieszą się ogromną popularnością w marketingu. Jeśli zastanawiasz się dlaczego, oto kilka powodów.

Po pierwsze, jeśli potrafisz właściwie realizować taktykę, wiąże się to z niskimi kosztami. Firmy potrzebują czasu, kreatywności i energii, aby kampania marketingowa odniosła sukces.

Jeśli zostanie to zrobione dobrze, może przyciągnąć uwagę publiczności, więc nie mogą powstrzymać się od podzielenia się swoimi doświadczeniami z innymi. Możesz więc zrozumieć, dlaczego małe firmy z ograniczonymi budżetami marketingowymi preferują tę strategię.

Dzięki marketingowi partyzanckiemu firmy mogą nawiązać silną więź ze swoimi klientami poprzez przyciąganie emocjonalne. Ponieważ ta taktyka wyróżnia się na tle innych, zapada w pamięć publiczności. Pomaga również w rozpoznawaniu marki i ostatecznie zwiększa sprzedaż i zwrot z inwestycji.

Dzięki taktyce marketingu partyzanckiego firmy mogą stać się wirusowe w mediach społecznościowych. W ten sposób będą mogli dotrzeć do ludzi poza ich grupą docelową.

Plusy marketingu partyzanckiego 👍

  • Ta taktyka marketingowa jest zwykle tania. Dlatego firmy z ograniczeniami budżetowymi mogą to zrobić bez trudności.
  • Jeśli kampania zapada w pamięć, może znacznie wpłynąć na odbiorców i dotrzeć do większej liczby konsumentów, niż można się było spodziewać.
  • Wydarzenia z kreatywnymi i nowatorskimi pomysłami mogą stać się popularne w mediach społecznościowych. Nawet te mogą zostać przedstawione w mediach głównego nurtu.
  • Firmy mogą wykorzystywać te wydarzenia do uzyskiwania cennych informacji, takich jak opinie klientów na temat marki lub cechy, których mogą chcieć w produkcie.
  • Czasami firmy mogą nawiązać obopólnie korzystne partnerstwo z miejscami wydarzeń lub innymi markami.

Wady marketingu partyzanckiego 👎

  • Ponieważ te wydarzenia marketingowe odbywają się w rzeczywistych lokalizacjach, zawsze istnieje ryzyko niepowodzenia. Jeśli wydarzenia nie mogą się odbyć z powodu niepokojów politycznych lub złej pogody, będzie to kosztować pieniądze bez żadnych korzyści.
  • Wybór kontrowersyjnego tematu dla marketingu partyzanckiego może przynieść negatywny rozgłos i sprzeciw publiczności.
  • Jeśli przekaz jest zbyt bezpośredni, władze lokalne mogą zainterweniować w Twojej kampanii lub nałożyć na Ciebie grzywnę.
  • Kiedy marketing obejmuje zasadzki lub filmowanie ludzi bez ich wiedzy, może ich to zawstydzić lub przestraszyć.

Czy marketing partyzancki jest odpowiedni dla Twojej marki?

Chociaż reklama partyzancka ma potencjał, by wywrzeć trwałe wrażenie na użytkownikach, musisz zrobić to dobrze. Ponadto, jak każda inna technika marketingowa, nie jest odpowiednia dla każdej firmy. Musisz wziąć pod uwagę następujące kryteria, aby sprawdzić, czy Twoja marka będzie w stanie odpowiednio ją pociągnąć:

  • Twój zespół musi mieć niekonwencjonalny, ale zabawny pomysł, aby zaskoczyć publiczność.
  • Program powinien być w stanie zaangażować publiczność.
  • Pomysł na marketing partyzancki powinien pokrywać się z Twoją marką i przekazem, który chcesz przekazać.
  • Powinieneś mieć KPI do mierzenia wyników pochodzących z kampanii reklamowej.
  • Porównaj potencjalne ryzyko i oczekiwany zwrot z inwestycji w kampanię partyzancką.

Zazwyczaj duże firmy stosują tę technikę, aby kampania stała się popularna na poziomie krajowym i międzynarodowym za pośrednictwem poczty pantoflowej. Ale nawet jeśli jesteś małą lokalną marką, możesz zorganizować takie wydarzenia, aby zwiększyć rozpoznawalność i wiarygodność marki.

Przykłady z życia wzięte

Podłoga dla psa FRONTLINE

Reklama pierwszej linii z Ads of the World

Producent artykułów higienicznych dla psów, firma FRONTLINE, przeprowadziła kampanię partyzancką, umieszczając wizerunek psa swędzącego ucho na parterze centrum handlowego. Z wyższych pięter ludzie będą wyglądać jak pchły na psie.

Ta nowatorska i emocjonalnie związana reklama wysłała silny komunikat o tym, jak pchły mogą wpływać na twojego ukochanego zwierzaka i musisz coś z tym zrobić.

Ławki KitKat

Dzięki kreatywnemu wkładowi Wundermana Thompsona KitKat pomalował kilka ławek w parku, aby wyglądały jak na wpół otwarte opakowanie batonów KitKat.

Chociaż była to kampania niskobudżetowa, nie było potrzeby instalowania czegoś nowego. Tylko malując ławki na czerwono i biało, aby imitować opakowania KitKat, zamienił brązowe ławki w batoniki KitKat.

Kampania kanalizacji balonowej IT

Balon informatyczny ze strony Departamentu Policji Lititz Borough na Facebooku

Przed premierą filmu „IT” w Australii jego dystrybutor prowadził akcję partyzancką polegającą na przywiązywaniu balonów z czerwonym helem do kratek ściekowych. Na pobliskich chodnikach widnieje napis promocyjny filmu.

Podczas gdy przechodnie nie mogą tego odczytać z daleka, widzą balon, co sprawia, że ​​z ciekawością podchodzą bliżej i sprawdzają, o co chodzi.

Samsung Galaxy Z Flip 4 Fotele

Samsung Guerilla Marketing z Reddita

Aby promować Galaxy X Flip 4, Samsung dodał podobnie wyglądające siedzenia na przystanku autobusowym w Belgii, znalezionym na Reddit.

Podczas gdy jedno miejsce było otwarte, inne potrzebowało ludzi, aby je otworzyć, tak jak mogliby otworzyć telefon z klapką 4. Marketing zainspirował ludzi do interakcji i pozostawił trwałe wrażenie.

Ostatnie słowa

Marketing partyzancki to skuteczna taktyka marketingowa, którą można wdrożyć, aby przyciągnąć uwagę klientów. Tutaj omówiliśmy wszystko, co musisz wiedzieć o strategii i kilka udanych przykładów.

Możesz czerpać z nich inspirację i połączyć je ze swoją kreatywnością, aby wymyślić nową reklamę partyzancką.

Następnie możesz sprawdzić wirusowe kampanie marketingowe.