AI Pomaga Mi w Mojej Nauce, Ale Nie Wykonuje Jej Za Mnie (ChatGPT, NotebookLM)

W dynamicznie rozwijającym się świecie technologii, narzędzia oparte na sztucznej inteligencji, takie jak ChatGPT czy NotebookLM, stają się nieocenionym wsparciem dla studentów i naukowców. Ich umiejętne wykorzystanie pozwala na znaczące podniesienie efektywności procesu nauczania i badań, przyspieszając przyswajanie wiedzy i identyfikację kluczowych zagadnień. Dlatego tak ważne jest, by zrozumieć, w jaki sposób te innowacyjne rozwiązania mogą wzmacniać naszą pracę akademicką, zamiast zastępować indywidualne zaangażowanie. Sam, jako student z wysokimi wynikami, choć z pewnym dystansem do narzędzi AI, uważam, że mogą one skutecznie wspomagać proces uczenia się, nie eliminując go. W niniejszym artykule przedstawię różnorodne sposoby, w jakie sztuczna inteligencja może podnieść jakość edukacji i wzbogacić badania naukowe.

Najważniejsze aspekty

  • Aplikacje AI, w tym ChatGPT i NotebookLM, stanowią doskonałe wsparcie w podnoszeniu efektywności nauki i badań.
  • Wykorzystanie AI do podsumowywania dokumentów i notatek umożliwia szybsze zrozumienie sedna zagadnień.
  • Sztuczna inteligencja ma za zadanie usprawnić proces nauki, a nie go zastępować – traktuj ją jako pomoc, a nie protezę.

Rozpocznij dogłębne poszukiwania z ChatGPT

Moje sugestie koncentrują się głównie na głębszym zrozumieniu materiału, a nie na doraźnej pomocy w zadaniach domowych. Istnieje wiele aplikacji AI specjalizujących się w rozwiązywaniu zadań, jednak warto pamiętać, że uczelniane bazy danych i biblioteki oferują zaawansowane możliwości wyszukiwania. Kluczem jest jednak umiejętne stosowanie filtrów i precyzyjne określanie haseł. ChatGPT umożliwia przeszukiwanie zasobów w sposób bardziej naturalny, co może prowadzić do odnalezienia istotnych artykułów. Po identyfikacji kilku kluczowych publikacji, można powrócić do bazy uczelnianej w celu poszukiwania dalszych materiałów, mając solidny fundament do dalszych badań.

Niezależnie od tego, czy korzystasz z ChatGPT przez Copilot w systemie Windows, Bing, aplikację czy przeglądarkę, to narzędzie jest bardzo skuteczne w odnajdywaniu potrzebnych źródeł. Na przykład, można poprosić GPT-4 o wskazanie artykułów naukowych lub analiz rynku dotyczących przemysłu kawowego w Stanach Zjednoczonych.

Oprócz wyszukiwania źródeł – które są dostępne z linkami w wersji online lub symbolami cytowań w aplikacji desktopowej – ChatGPT oferuje także streszczenia najważniejszych punktów, co stanowi solidną podstawę do dalszej analizy. Możesz doprecyzować zapytanie, aby uzyskać podobne wyniki, ale z innego punktu widzenia. Korzystając z wcześniejszego przykładu, można zawęzić wyszukiwanie do artykułów opisujących preferencje kawiarniane poszczególnych pokoleń i poprosić ChatGPT o podsumowanie każdego z nich, a następnie o syntezę tych informacji.

Należy jednak zachować ostrożność w ocenie faktów przedstawianych przez ChatGPT, ponieważ jest to jedno z wielu potencjalnych zagrożeń, gdy studenci nadmiernie polegają na AI.

ChatGPT i NotebookLM jako narzędzia do podsumowywania dokumentów

OpenAI rozszerzyło dostęp do GPT-4, umożliwiając darmowe przesyłanie dokumentów do ChatGPT. Ponadto, NotebookLM – wspierane przez Gemini narzędzie AI od Google – jest całkowicie bezpłatne i pozwala na przesyłanie do 50 plików źródłowych. Niezależnie od formatu, zawsze można skopiować i wkleić tekst z dokumentu lub strony internetowej do tych aplikacji.

Niezależnie od wybranego narzędzia, sztuczna inteligencja jest wyjątkowo skuteczna w podsumowywaniu tekstów. Wiele programów akademickich wymaga dużej ilości lektury. Chociaż nadal zachęcam do samodzielnego czytania, narzędzia AI mogą dostarczyć pomocnych streszczeń, które posłużą jako punkt odniesienia.

Moja strategia radzenia sobie z długimi tekstami zazwyczaj wygląda następująco:

  • Proszę ChatGPT lub NotebookLM o streszczenie artykułu, przesyłając dokument lub kopiując tekst.
  • Zapoznaję się z podsumowaniem, aby zyskać ogólny obraz istotnych informacji.
  • Czytam oryginalny artykuł, zaznaczając kluczowe fragmenty.
  • Używam własnych notatek i streszczenia wygenerowanego przez AI jako materiałów pomocniczych podczas nauki.

W ten sposób proces czytania i analizy materiału jest zachowany. Dzięki przygotowaniu w postaci kluczowych punktów uzyskanych przy pomocy AI, można efektywniej wyłapywać istotne informacje podczas lektury pełnego tekstu.

Synteza notatek i dokumentów za pomocą NotebookLM

NotebookLM jest nieoceniony w każdym projekcie badawczym, który wymaga analizy wielu źródeł, syntezy informacji i precyzyjnego przypisywania źródeł. Wśród licznych funkcji, wyróżnia się doskonałymi adnotacjami pochodzenia danych.

Jest to szczególnie przydatne podczas pisania prac badawczych, w których korzysta się z wielu źródeł, zarówno przesłanych plików, jak i linków do stron internetowych. Zadając pytania na dany temat, NotebookLM dostarcza odpowiedzi, które są syntezą oryginalnych źródeł, wraz z cytatami i odniesieniami do konkretnych fragmentów.

Gdy praca badawcza opiera się na wielu źródłach, może być trudno śledzić pochodzenie każdej informacji. Dzięki NotebookLM mogę zadać pytanie, znaleźć źródło danej informacji, a następnie ją zacytować.

To samo dotyczy przeglądania notatek z zajęć. Często przesyłam do NotebookLM chaotyczną kolekcję notatek, wprowadzam zapytanie (np. „Podsumuj rozdziały 1-5, podkreślając główne punkty do zapamiętania”), a NotebookLM zajmuje się syntezą materiału. Samodzielne wykonanie tego zadania zazwyczaj poprawia moją pamięć, jednak podejście z NotebookLM jest znacznie szybsze.

AI jako wsparcie w tworzeniu materiałów do nauki

Sztuczna inteligencja jest doskonałym wsparciem w badaniach i notowaniu, ale również przydaje się podczas przygotowywania do egzaminów. Niezależnie od tego, czy korzystasz z NotebookLM, czy ChatGPT, możesz przesłać swoje notatki, slajdy z wykładów, a nawet fragmenty z podręczników, aby wygenerować materiały do nauki.

Na przykład, gdy przygotowywałem się do egzaminu z finansów w poprzednim semestrze, przesłałem wszystkie notatki w jednym dokumencie do ChatGPT i poprosiłem o wygenerowanie pytań do nauki. Wiedząc, że egzamin będzie składał się z pytań wielokrotnego wyboru, prawda/fałsz, uzupełnianek i pytań otwartych, poprosiłem o pytania do nauki z każdego działu. Oto przykładowy quiz wygenerowany w NotebookLM:

Pytanie Rodzaj
Jaki jest podstawowy cel zarządzania finansami przedsiębiorstwa? Otwarte
Wskaż główne składniki aktywów obrotowych. Uzupełnianka
Czy amortyzacja jest kosztem gotówkowym? (prawda/fałsz) Prawda/Fałsz

Podczas sesji nauki z grupą, analizowaliśmy około 100 pytań wygenerowanych przez AI i stworzyliśmy zestaw pytań dla każdego rozdziału. Niektóre odpowiedzi były niejasne, ale istotą tego sposobu nauki jest właśnie weryfikacja, czy dobrze rozumiemy materiał i czy jesteśmy w stanie zakwestionować wyniki podane przez ChatGPT lub NotebookLM. Dzięki testowaniu siebie za pomocą narzędzi AI i analizie własnych notatek, osiągnąłem jeden z najwyższych wyników na egzaminie. AI nie pomogła mi w samym teście, ale znacząco usprawniła moje przygotowanie.

To tylko jeden z wielu sposobów, w jakie można wykorzystać AI. Istnieje wiele aplikacji, które mogą wspierać naukę i zarządzanie harmonogramem.

Sztuczna inteligencja powinna przyspieszać, a nie zastępować naukę

Warto zauważyć, że żadna z moich propozycji nie sugeruje zastępowania własnego wysiłku pracą AI. Inwestując w edukację, oszukujesz samego siebie, wykorzystując AI do wykonywania zadań zamiast Ciebie. Długotrwałe uczenie się wiąże się z wysiłkiem, który w niego wkładamy! Pamiętaj jednak, że AI może pomóc w zorientowaniu się w badaniach, przyspieszyć czytanie, dokonać syntezy informacji i tworzyć materiały do nauki. Dzięki temu wysiłek włożony w naukę staje się bardziej efektywny.

Podsumowanie

Sztuczna inteligencja, przy właściwym zastosowaniu, jest doskonałym narzędziem do podnoszenia efektywności nauki i badań. Wykorzystanie ChatGPT i NotebookLM otwiera przed studentami dostęp do zaawansowanych funkcji, które wspomagają przetwarzanie informacji, analizę danych i tworzenie materiałów do nauki. Kluczowe jest jednak, by pamiętać, że AI ma być uzupełnieniem, a nie substytutem naszego wysiłku i kreatywności. Odpowiednie podejście do technologii AI może uczynić z nas lepszych studentów i naukowców, a nasze osiągnięcia akademickie mogą osiągnąć niespotykany dotąd poziom.


newsblog.pl