Nawet jeśli nie możesz zdefiniować słowa „GIF”, na pewno już go widziałeś. GIF-y pomogły zdefiniować wczesny internet i są teraz bardziej popularne niż kiedykolwiek wcześniej. Ale czym właściwie jest GIF i jak ich używasz?
GIF to tylko animowany obraz
W najprostszej formie GIF (wymawiane jako „gif” lub „jiff”) to po prostu plik obrazu. Podobnie jak formaty plików JPEG i PNG, format GIF może być używany do tworzenia obrazów nieruchomych. Jednak GIF ma specjalną funkcję – można go również używać do tworzenia animowanych obrazów.
Mówimy „animowane obrazy”, ponieważ GIF-y nie są tak naprawdę filmami. Jeśli już, bardziej przypominają flipbooki. GIF-y nie mają dźwięku, a format GIF nie został stworzony do animacji; tak się po prostu ułożyło. Pliki GIF mogą zawierać wiele obrazów naraz, a ludzie zdali sobie sprawę, że te obrazy mogą ładować się sekwencyjnie, jeśli zostaną odkodowane w określony sposób.
CompuServe opublikował format GIF w 1987 r., a ostatnio został zaktualizowany w 1989 r. Innymi słowy, GIF jest starszy niż około 35% populacji Stanów Zjednoczonych i jest o dwa lata starszy od sieci World Wide Web. Pomogło to zdefiniować wczesne strony internetowe GeoCities, MySpace i łańcuchy e-maili (pamiętasz tańczące dziecko?) i nadal stanowi dużą część kultury internetowej. W rzeczywistości format GIF może być teraz bardziej popularny niż kiedykolwiek wcześniej.
Dlaczego GIF-y zyskują na popularności?
GIF-y zyskują na popularności, ponieważ podobnie jak memy są przydatne do przekazywania żartów, emocji i pomysłów. Ponadto witryny takie jak GIPHY i Gyfcat sprawiają, że udostępnianie i tworzenie GIF-ów jest bardzo łatwe. Usługi te są zintegrowane z aplikacjami takimi jak Twitter i Facebook Messenger, co czyni je równie łatwymi w użyciu jak emotikony czy „naklejki”.
Szczerze mówiąc, GIF to przestarzały format. Pliki GIF są 8-bitowe, co oznacza, że są ograniczone do 256 kolorów i często wyglądają źle. Format GIF nie obsługuje półprzezroczystości, a pliki GIF często mają duży rozmiar (większy niż pliki wideo MP4), ponieważ są nieskompresowane.
Ludzie próbowali zastąpić format GIF, ale zawsze zawodzą. Format APNG (animowany PNG) został stworzony, aby zastąpić GIF dziesięć lat temu, ale to w ogóle nie wyszło. Istnieją jednak trzy główne powody, dla których GIF zdołał się utrzymać:
Wszystkie przeglądarki są różne: Przeglądarki mają swoje dziwactwa, a czasami jedna przestarzała przeglądarka może uniemożliwić rozwój sieci. Format APNG pojawił się w 2008 roku, ale przeglądarka Microsoft Edge zaczęła obsługiwać ten format dopiero w tym roku. Wszystkie przeglądarki od dawna obsługują animowane pliki GIF.
HTML nie obsługiwał wideo: Przed wprowadzeniem HTML5 w 2014 r. standard HTML nie obsługiwał wideo. Oznaczało to, że łatwiej było udostępniać GIF-y niż rzeczywiste filmy, co pomogło GIF-om przetrwać. Wiele witryn korzystało z wtyczki Adobe Flash do filmów, ale Flash nie działał na urządzeniach mobilnych, takich jak iPhone.
GIF-y są łatwe do zrobienia: Po co przechodzić na nowy format, skoro GIF-y są tak łatwe do wykonania? Strony internetowe do tworzenia GIF-ów istnieją od lat, a większość programów do edycji zdjęć można wykorzystać do ich tworzenia.
Nie martw się; sprawy mają się coraz lepiej. Próbując ulepszyć format GIF, takie strony jak Gfycat i Imgur polegają na rozszerzeniu elementu wideo HTML5 o nazwie GIFV. Oznacza to, że pliki GIF utworzone za pośrednictwem (lub przesłane do) Gfycat lub Imgur nie są rzeczywistymi plikami GIF, lecz filmami MP4 lub WebM. Mogą mieć dźwięk, używać więcej niż 256 kolorów i zajmować mniej miejsca na dysku twardym niż tradycyjne pliki GIF.
Jak korzystać z GIF-ów
Używanie GIF-ów przypomina trochę korzystanie z emotikonów. Wybierasz plik GIF odpowiedni do sytuacji i wysyłasz go. Nie musisz niczego pobierać – większość platform mediów społecznościowych współpracuje z witrynami hostującymi obrazy, aby GIF-y były tak proste, jak to tylko możliwe. Klawiatura w telefonie prawdopodobnie ma wbudowaną funkcję GIF.
Oto najlepsze sposoby wyszukiwania i używania GIF-ów:
- Funkcje wyszukiwania GIF: Większość witryn mediów społecznościowych ma pasek wyszukiwania GIF. Twitter i Facebook Messenger go obsługują, co ułatwia korzystanie z GIF-ów.
- Skopiuj łącze: Witryny hostujące obrazy, takie jak GIPHY, Imgur i Gifycat, mają narzędzia do kopiowania GIF-ów do schowka. Znajdź żądany GIF, naciśnij przycisk „Kopiuj link” i wklej go w miejscu, w którym chcesz użyć GIF-a.
- Użyj Gboard: Klawiatura Google do Android i iPhone i iPad ma wbudowaną funkcję GIF, która umożliwia korzystanie z GIF-ów w dowolnym miejscu, nawet w wiadomościach tekstowych.
A co, jeśli chcesz zapisać GIF-y na swoim telefonie lub komputerze? Naprawdę nie musisz tego robić. Witryny hostujące obrazy używają HTML5 do doładowania GIF-ów, a jakość znika po pobraniu GIF-a na komputer. Jeśli chcesz śledzić pojedyncze pliki GIF, możesz założyć konto w witrynie hostującej obrazy i oznaczyć GIF-y, które lubisz.
Jak zrobić własny GIF
Bez względu na to, jak tworzysz GIF-a, będziesz musiał zacząć od wideo (chyba że tworzysz GIF-a od zera). Możesz użyć wideo zapisanego w telefonie lub wideo znalezionego w YouTube; to naprawdę nie ma znaczenia.
Ten film może być bardzo długi lub bardzo krótki; niezależnie od platformy do tworzenia GIF-ów, z którą pracujesz, możesz przyciąć wideo do odpowiedniego GIF-a. Możesz nawet dodać tekst i efekty, jeśli masz na to ochotę.
Oto najlepsze platformy do tworzenia GIF-ów:
- Witryny do tworzenia GIF-ów: Sugerujemy użycie Imgur, Gifycat lub GIPHY, ponieważ są łatwe w użyciu i tworzą filmy HTML5, które są technicznie lepsze niż tradycyjne pliki GIF.
- Z aplikacji: Możesz zrobić GIF-y w podróży. GIPHY CAM (iOS/Android) i GIF Maker (iOS/Android) to najpopularniejsze aplikacje do tworzenia GIF-ów.
- W oprogramowaniu do grafiki cyfrowej: W programie Photoshop można tworzyć pliki GIF, a także w innych popularnych aplikacjach do grafiki cyfrowej. To dobra opcja, jeśli chcesz mieć dużą kontrolę nad swoim GIF-em.
Sugerujemy skorzystanie ze strony internetowej do tworzenia GIF-ów, aby uniknąć bólu głowy lub rozczarowania. Możesz skopiować link do swojego GIF-a i opublikować go w Internecie. Po prostu nie zapomnij swoich danych logowania, aby nie stracić swojego GIF-a!
Nauka o kulturze internetowej? Może czas nauczyć się slangu internetowego, takiego jak TFW, YEET lub TLDR.