Czy pojazdy elektryczne będą kiedykolwiek tak niedrogie jak zwykłe samochody?

Istotne informacje na temat cen aut elektrycznych

Powszechnie wiadomo, że pojazdy elektryczne (EV) są zazwyczaj droższe w porównaniu do aut spalinowych (ICE). Prognozy wskazują, że średnia cena tych pierwszych utrzyma się powyżej 50 000 dolarów, przynajmniej do roku 2028. Głównym powodem wyższych kosztów EV jest skomplikowany i kosztowny proces produkcji akumulatorów, wymagający drogich materiałów oraz zaawansowanych technologii wytwarzania.

Mimo podejmowanych starań mających na celu obniżenie cen EV i osiągnięcie tzw. parytetu cenowego z pojazdami ICE, proces ten może potrwać jeszcze sporo czasu. Dopiero wtedy auta elektryczne staną się równie przystępne cenowo co tradycyjne samochody.

Wraz ze wzrostem popularności samochodów elektrycznych na całym świecie, wiele osób zastanawia się, czy staną się one kiedyś realną opcją finansową dla przeciętnego użytkownika. Aby zmniejszyć zależność od paliw kopalnych, istotne jest uczynienie pojazdów elektrycznych bardziej dostępnymi cenowo. Pytanie brzmi, czy jest to możliwe, aby standardowy samochód elektryczny kosztował tyle, co model spalinowy?

Porównanie kosztów: Pojazdy elektryczne kontra samochody spalinowe

Obecnie rynek oferuje wiele drogich aut z silnikami spalinowymi. Modele z napędem na cztery koła, sportowe oraz luksusowe potrafią osiągać ceny sześciocyfrowe, czyniąc je niedostępnymi dla większości potencjalnych nabywców. Jednak nadal to właśnie niższa cena jest głównym argumentem przemawiającym za wyborem pojazdów spalinowych.

Aby dokładniej zobrazować różnicę cenową, przyjrzyjmy się kosztom kilku popularnych modeli aut elektrycznych:

Model EV Cena (od)
Tesla Model Y 46 000 USD
Tesla Model X 79 900 USD
Tesla Model S 74 900 USD
Nissan Leaf 28 000 USD
Chevrolet BOLT 26 500 USD
BMW i4 58 000 USD

Jak widać, ceny są bardzo zróżnicowane, ale żadnego z wymienionych modeli nie można określić jako taniego. Większość ludzi nie jest w stanie wydać ponad 40 000 dolarów na samochód, zwłaszcza bez wspomagania się kredytem. Prezentowane dane dotyczą średniej klasy pojazdów elektrycznych. Modele takie jak S i X potrafią kosztować ponad 70 000 dolarów, co jest znacznym wydatkiem, nawet na pojazd z wyższej półki. Skupimy się jednak na cenach średniej klasy aut elektrycznych, a nie tych z segmentu premium.

Zgodnie z badaniem Statista, przewiduje się, że średnia cena nowego pojazdu elektrycznego pozostanie powyżej 50 000 dolarów do 2028 roku. Analiza ta pokazuje również, że od 2018 roku średnia cena pojazdów elektrycznych zmniejszyła się o 2-3 tysiące dolarów. Niezależnie od tych spadków, auta elektryczne wciąż pozostają stosunkowo drogie.

Przyczyny wysokich kosztów pojazdów elektrycznych

Wysokie ceny pojazdów elektrycznych wynikają z kilku kluczowych czynników. Najważniejszym z nich są koszty związane z materiałami i produkcją akumulatorów.

Standardowy akumulator do samochodu elektrycznego zawiera szereg metali, takich jak: lit, nikiel, kobalt, grafit, aluminium i mangan. Pozyskiwanie tych materiałów często wiąże się z procesem wydobycia, który jest bardzo kosztowny. Opłaty związane z personelem, sprzętem i transportem tych metali generują wysokie koszty, które są uwzględniane w ostatecznej cenie pojazdu elektrycznego.

Proces produkcji nie kończy się jednak na wydobyciu surowców. Po pozyskaniu metali, muszą one zostać przetworzone na akumulatory, co również generuje dodatkowe koszty. Według badań Allied Market Research, wartość rynku akumulatorów do pojazdów elektrycznych wynosiła 23,8 miliarda dolarów w 2023 roku, a do roku 2031 ma przekroczyć 108 miliardów. Jest to spowodowane nie tylko rosnącym popytem na akumulatory do EV, ale również wysokimi kosztami ich produkcji.

Koszt wytworzenia różnych typów akumulatorów EV różni się. Produkcja jednej baterii może kosztować zaledwie 5000 dolarów, a innej nawet pięciocyfrową sumę. Według analizy BloombergNEF, cena litowego akumulatora do samochodu elektrycznego w 2022 roku wynosiła około 151 dolarów za kilowatogodzinę (kWh). Wzrost ten był o 7% wyższy niż w 2021 roku. W roku 2023 spodziewano się wzrostu o kolejny dolar za kilowatogodzinę.

Biorąc pod uwagę, że przeciętny akumulator samochodu elektrycznego ma moc około 40 kWh, wyprodukowanie takiego akumulatora w roku 2023 kosztowało ponad 6000 dolarów.

Wymiana akumulatora w pojeździe elektrycznym również nie jest tania. Po pewnym czasie wydajność akumulatora spada, co oznacza konieczność jego wymiany. Jak podaje recurrentauto.com, koszt wymiany akumulatora waha się od 2500 do 23 442 dolarów, w zależności od marki i modelu samochodu.

Dla niektórych osób, nawet dolna granica tych kosztów jest trudna do zaakceptowania, nie każdy ma dostęp do kilku tysięcy dolarów na wymianę akumulatora. Koszty te mogą być szczególnie uciążliwe w przypadku wymiany wielu akumulatorów.

Wiele marek samochodów elektrycznych stosuje również bardziej zaawansowane technologie, takie jak systemy wspomagania kierowcy oparte o sztuczną inteligencję, dostęp do internetu, czy komunikacja między pojazdami. Te dodatkowe, atrakcyjne funkcje wpływają na wyższą cenę, podobnie jak w przypadku innych produktów z branży technologicznej.

Perspektywa cenowa: Czy pojazdy elektryczne będą kiedyś tak tanie jak spalinowe?

Jak już wspomniano, ceny pojazdów elektrycznych w ciągu ostatnich kilku lat nieznacznie spadły. Jednak spadek o kilka tysięcy dolarów na przestrzeni pięciu lat nie sprawi, że pojazdy elektryczne staną się bardziej dostępne dla przeciętnego konsumenta. Wiele osób dysponuje budżetem rzędu 10 000 – 30 000 dolarów na samochód. Zakup najtańszego dostępnego elektryka wiąże się często z kompromisami w kwestii zasięgu i wyposażenia.

Sytuacja, w której cena pojazdów elektrycznych będzie porównywalna do cen aut spalinowych, nazywana jest parytetem cenowym. Innymi słowy, koszt zakupu i użytkowania obu rodzajów pojazdów będzie zbliżony lub taki sam.

Analizując dostępne dane, widać starania mające na celu obniżenie cen EV i osiągnięcie parytetu z pojazdami ICE. W wywiadzie dla CNBC w 2023 roku, dyrektor generalna GM, Mary Barra, stwierdziła, że jej firma „jest na dobrej drodze, by osiągnąć niskie lub średnie jednocyfrowe wskaźniki” w odniesieniu do kosztów własnych pojazdów elektrycznych w 2025 roku. Dodała również, że do końca tej dekady pojazdy elektryczne GM osiągną poziom cenowy aut spalinowych.

Zdaniem Barry, kluczowym czynnikiem obniżenia cen pojazdów elektrycznych będzie usprawnienie „chemii akumulatorów”. Oznacza to, że nacisk zostanie położony na redukcję kosztów produkcji każdego akumulatora.

Producenci pojazdów elektrycznych dążą do redukcji kosztów produkcji akumulatorów, ale proces ten jest czasochłonny. W międzyczasie przyjrzyjmy się najtańszym obecnie dostępnym modelom aut elektrycznych.

Najbardziej przystępne cenowo modele EV

Jeśli szukasz tańszego pojazdu elektrycznego, warto unikać marki Tesla. Obecnie, nawet najtańsza Tesla, Model 3, kosztuje ponad 40 000 dolarów, co jest kwotą wyższą niż w przypadku niektórych konkurencyjnych modeli. Na rynku dostępnych jest wiele alternatyw, które są o wiele tańsze.

Do najtańszych pojazdów elektrycznych dostępnych obecnie na rynku zaliczamy:

  • Citroen AMI: od 6000 dolarów.
  • MG4 EV SE: od 22 200 dolarów.
  • Hyundai Kona Electric: od 34 885 dolarów.
  • Chevrolet BOLT: od 20 000 dolarów.
  • Nissan Leaf S: od 21 135 dolarów.
  • Volkswagen ID.4: od 32 790 dolarów.

Przed zakupem należy dokładnie przeanalizować wszystkie czynniki, by upewnić się, że wybrany model spełnia nasze oczekiwania.

Podsumowanie: Parytet cenowy pojazdów elektrycznych z modelami spalinowymi w przyszłości?

Wydaje się, że nadejdzie dzień, w którym ceny samochodów elektrycznych zrównają się z cenami aut benzynowych i wysokoprężnych. Jednak zanim to nastąpi, może minąć jeszcze kilka lat. Jeśli rozważasz zakup pojazdu elektrycznego z ograniczonym budżetem, weź pod uwagę modele wymienione powyżej. Upewnij się również, że wybrany samochód zapewni komfort jazdy, którego oczekujesz.