Dlaczego procesor AMD 5000 może pokonać procesory Intela do gier

Rozpoczynamy nowy rozdział! Procesory AMD Zen zdobywają uznanie dzięki swojej wydajności w zastosowaniach wielowątkowych. Teraz producent chipów planuje zdetronizować Intela, który od lat dominuje w segmencie gier komputerowych.

Zastanów się nad Zen 3 przed zakupem komputera do gier

AMD zaprezentuje swoje nowe procesory Zen 3, które zadebiutują 5 listopada. W ofercie znajdą się cztery przystępne cenowo układy, które według zapewnień producenta przewyższają konkurencję w grach.

Czy to oznacza, że warto je kupić od razu po premierze? Zdecydowanie nie! Jednak warto rozważyć wstrzymanie się z budową nowego komputera do gier do momentu, aż pojawią się pierwsze recenzje Zen 3. W poniższych akapitach przedstawimy powody, dla których warto poczekać.

Nowości w Zen 3 od AMD

AMD ogłosiło cztery modele procesorów Zen 3:

Ryzen 5 5600X: 6 rdzeni, 12 wątków, 3,7-4,6 GHz (299 USD).
Ryzen 7 5800X: 8 rdzeni, 16 wątków, 3,8-4,8 GHz (449 USD).
Ryzen 9 5900X: 12 rdzeni, 24 wątki, 3,7-4,8 GHz (549 USD).
Ryzen 9 5950X: 16 rdzeni, 32 wątki, 3,4-4,9 GHz (799 USD).

W przyszłości mogą się pojawić także inne modele. Pojawiły się plotki dotyczące Ryzen 5 5600, co nie byłoby zaskoczeniem, biorąc pod uwagę wcześniejsze generacje, które również miały wersje „bez X”, takie jak Ryzen 5 1600, 2600 i 3600. Ważne jest, że procesory Zen 3 nie oferują zintegrowanej grafiki.

Nowe układy zostały wyprodukowane w technologii 7 nm, podobnie jak ich poprzednicy z serii Zen 2. W przypadku procesorów można wymienić trzy główne kategorie ulepszeń:

Zmiany architektoniczne: Zdarza się, że projekt procesora wymaga przekształcenia.
Udoskonalenia: Modyfikacje architektury mające na celu zwiększenie wydajności układu.
Zmiany w technologii procesów: Udoskonalenia w procesie produkcji i zmniejszenie liczby tranzystorów.

W przypadku Zen 3 mamy do czynienia z nową architekturą. AMD twierdzi, że Zen 3 oferuje 19% poprawę w zakresie instrukcji na cykl (IPC) w porównaniu do poprzedniej generacji. To znacząco zwiększa wydajność, ponieważ procesor może szybciej przetwarzać więcej instrukcji.

Reprezentacja rdzeni i pamięci podręcznych Zen 2 i Zen 3.

Jednak kluczowym ulepszeniem Zen 3 jest architektura rdzeni. AMD w swoich procesorach wykorzystuje podejście zwane „kompleksem rdzeni” (CCX). CCX to niewielka jednostka krzemu z rdzeniami Zen i wbudowaną pamięcią podręczną. Te kompleksy można łączyć, aby tworzyć procesory wielordzeniowe, w połączeniu z oddzielnym „chipletem” obsługującym funkcje I/O.

W Zen 2 CCX składał się z czterech rdzeni i 16 MB pamięci podręcznej L3. W Zen 3 mamy do czynienia z CCX składającym się z ośmiu rdzeni i 32 MB L3, co pozwala na szybszą komunikację między rdzeniami.

Większa pamięć podręczna dla rdzeni zwiększa szybkość przetwarzania, co ma kluczowe znaczenie w grach. Mark Papermaster, dyrektor technologiczny AMD, podkreślił podczas prezentacji, że gry często polegają na „dominującym” wątku do przetwarzania instrukcji. Dzięki większej pamięci podręcznej ten wątek zyskuje na wydajności.

Zyski AMD stanowią problem dla Intela

AMD robi znaczące postępy dzięki serii Zen, jednak przez długi czas borykał się z problemem wydajności w grach. Różnice w wydajności były szczególnie widoczne przy premierze pierwszych procesorów Zen.

W przypadku Zen 2 oraz serii 3000 różnica wydaje się mniejsza, aczkolwiek Intel pozostaje liderem w segmencie gier – jego procesor Comet Lake-S Core i9-10900K to wciąż żelazny standard.

Jednak innowacje Intela od 2015 roku opierają się na stopniowych ulepszeniach procesora Skylake oraz 14 nm procesu produkcji. To doprowadziło do solidnych wyników, ale nie przyniosło rewolucyjnych zmian w architekturze.

Intel miał trudności z wprowadzeniem procesorów do komputerów stacjonarnych w mniejszych węzłach technologicznych, które spełniają standardy jakości. W przeciwieństwie do AMD, Intel stosuje monolityczny projekt chipów, co oznacza, że procesor składa się z jednego kawałka krzemu. Ten proces jest bardziej skomplikowany do realizacji i oferuje niższą wydajność w porównaniu do podejścia AMD.

Porównanie wydajności AMD Ryzen 9 5900x i Intel Core i9-10900K w grach (na podstawie testów AMD).

Intel ogłosił, że nowe procesory do komputerów stacjonarnych Rocket Lake-S zadebiutują w pierwszym kwartale 2021 roku.

Rocket Lake-S ma być pierwszym procesorem stacjonarnym Intela od lat, który nie będzie oparty na Skylake, a zamiast tego wykorzysta nową architekturę Willow Cove. Mimo to nadal będzie produkowany w technologii 14 nm, która była wielokrotnie poprawiana przez Intela.

Rocket Lake wprowadzi jednak kilka nowych funkcji, w tym wsparcie dla PCIe 4.0 w komputerach stacjonarnych Intel. Oczekuje się również zwiększenia IPC, a krążą plotki, że zegary mogą osiągnąć lub przekroczyć 5 GHz.

Wciąż pozostaje pytanie, czy Rocket Lake-S wystarczy, aby pokonać Zen 3 AMD, zakładając, że ten ostatni spełni pokładane w nim nadzieje. Jeżeli Rocket Lake-S okaże się wystarczająco dobry, Intel może odzyskać pozycję lidera w grach, a AMD podejmie kolejną próbę z Zen 4, który jest obecnie w fazie rozwoju.

Intel ma również w planach inne nowe procesory na 2021 rok, znane jako Alder Lake. Te układy mają korzystać z nowej architektury i nowego węzła technologicznego 10 nm. Wprowadzenie tych zmian może przynieść poprawę wydajności, co dałoby Intelowi znaczną przewagę. Z drugiej strony, mogą okazać się kosztownym niepowodzeniem.

Dopóki te procesory nie trafią na rynek, nie będziemy w stanie tego ocenić. Ważne jest, by pamiętać, że Intel przygotowuje wiele nowych modeli procesorów do komputerów stacjonarnych. Choć może na razie nie przodować, jeśli zapewnienia AMD się potwierdzą, na pewno nie zniknie z rynku.


newsblog.pl