Syntezator Massive, stworzony przez firmę Native Instruments, to prawdziwa potęga w świecie produkcji muzycznej, znany z generowania niesamowitych brzmień syntezatorowych. Jak to bywa w przypadku zaawansowanych syntezatorów, mnogość dostępnych opcji i parametrów może na początku wydawać się przytłaczająca. W tym artykule przyjrzymy się bliżej, jak działają poszczególne elementy, aby ułatwić Ci kreatywne eksperymentowanie i projektowanie unikatowych dźwięków.
Predefiniowane ustawienia i okna
Na początek, zachęcamy do pobrania syntezatora Massive od Native Instruments, jeśli jeszcze go nie posiadasz.
W górnej części interfejsu znajdziesz szereg funkcji, w tym listę gotowych ustawień (presetów) oraz różne tryby przeglądania – Synth, Attributes i Browser. Dwa ostatnie pozwalają zawęzić wybór presetów zgodnie z Twoimi preferencjami.
Jeśli chcesz stworzyć dźwięk od podstaw, wybierz opcję Plik > Nowy dźwięk. Każdą z sekcji parametrów można aktywować lub dezaktywować, klikając niebieski punkt w jej lewym górnym rogu.
Oscylatory
Massive oferuje trzy oscylatory (Osc), każdy z listą dostępnych przebiegów (tzw. tablic falowych), które znajdują się po prawej stronie przycisku włączania/wyłączania. Możesz wybrać jeden z pięciu trybów pracy tablicy falowej.
Do parametrów oscylatora należą:
- Wysokość dźwięku: Zmieniaj ją, przeciągając w pionie, z dokładnością do półtonów lub centów.
- Pozycja Wt: Umożliwia płynne przejście między różnymi formami fali, np. od sinusoidy do fali prostokątnej.
- Intensywność: Reguluje nasycenie brzmienia poprzez miks dwóch fal.
- Wzmacniacz: Kontroluje głośność wyjściową oscylatora.
- Suwak F1-F2: Określa, czy sygnał oscylatora zostanie wysłany do Filtra 1, Filtra 2, czy obu jednocześnie.
Oscylator Modulacyjny
Sekcja Modulation Osc pozwala wybrać tryby modulacji, które wpłyną na brzmienie zwykłych oscylatorów. Każdy tryb może modulować tylko jeden oscylator w danym momencie. Użyj pokrętła, aby ustalić intensywność wybranego efektu modulacyjnego.
Szum i sprzężenie zwrotne
Generator szumu, umieszczony w lewym dolnym rogu, oferuje bogaty wybór dźwięków, w tym biały szum. Możesz modyfikować barwę dźwięku za pomocą pokrętła Color, a jego głośność regulować pokrętłem Amp.
Pokrętło Feedback Amp kontroluje ilość sygnału wyjściowego, który jest kierowany z powrotem na wejście, tworząc efekt sprzężenia zwrotnego.
Inserty, Efekty Master i Korektor
Inserty 1 i 2 umożliwiają dodawanie efektów, takich jak Hardclipper. Ich kolejność w łańcuchu sygnałowym możesz zmienić w zakładce Routing.
Dwa główne gniazda FX są umieszczone w torze sygnałowym i oferują różnorodne efekty, których parametry zmieniają się w zależności od wybranego efektu. Użyj korektora EQ z prawej strony, aby precyzyjnie dostroić wybrane pasma częstotliwości. Warto zapoznać się z technikami korzystania z korektora, aby w pełni wykorzystać jego możliwości.
Wzmacniacz, Ominięcie i Kontrola Master
Użyj pokrętła Pan w sekcji Amp, aby zmienić położenie sygnału syntezatora w panoramie stereo, a pokrętłem Master – ustaw poziom sygnału wyjściowego.
Przesuwając suwak Bypass i naciskając przycisk B obok oscylatorów lub generatora szumów w zakładce Routing, możesz skierować sygnał bezpośrednio na wyjście główne, omijając filtry i efekty.
Filtry
Wybranie filtru z listy u góry interfejsu determinuje jego parametry. Suwak F2 z lewej strony decyduje o ścieżce sygnału: przesunięcie go do góry włącza tryb szeregowy (sygnał przechodzi najpierw przez F1, potem przez F2), a przesunięcie w dół – tryb równoległy (przetwarzana jest mieszanka sygnałów z obu filtrów).
Suwak Mix po prawej stronie pozwala wybrać, czy sygnał ma być wysyłany do jednego filtru, czy do obu jednocześnie.
Modulacja
Aby modulować dźwięk syntezatora w Massive, postępuj zgodnie z poniższymi instrukcjami:
Obwiednie
Kliknij cztery niebieskie pola obwiedni, aby zmienić ich ustawienia. Listę ustawień wstępnych znajdziesz w lewym górnym rogu.
Po przesunięciu suwaka Vel (Velocity) możesz kontrolować stopień modulacji w zależności od siły, z jaką naciskasz klawisze. Z kolei suwak KTR (Key Tracking) decyduje o stopniu modulacji w zależności od oktawy nuty – niższe oktawy są modulowane bardziej niż wyższe.
Przejdźmy teraz do omówienia bardziej unikalnych elementów sterujących. Jeśli nie masz pewności co do działania obwiedni ADSR, warto odświeżyć sobie wiedzę na temat różnych typów syntezy.
- Opóźnienie: Opóźnia rozpoczęcie fazy ataku.
- Zanik: Czas potrzebny do osiągnięcia fazy podtrzymania.
- Poziom (obok Decay): Określa poziom fazy podtrzymania.
- S Loop: Określa długość pętli (Morph).
- Lista zmian: Pozwala wybrać dwa przebiegi, między którymi będzie odbywał się morphing.
- Pętla: Włącz tę opcję, aby ustalić liczbę powtórzeń wzoru pętli.
- Pokrętło Morph: Umożliwia płynne przejście pomiędzy dwoma wybranymi przebiegami (morphing).
- Trg Zero Reset: Po włączeniu obwiednia zaczyna od początku dla każdej nowej nuty.
- Liniowy: Przełącza pomiędzy liniowymi a zakrzywionymi liniami obwiedni.
- Brama: Nuta przechodzi przez obwiednię i pozostaje na poziomie fazy podtrzymania do momentu zwolnienia klawisza, co aktywuje fazę wygaszania.
- Jeden strzał: Obwiednia przechodzi przez cały cykl tylko raz, niezależnie od długości trwania nuty.
- Hold: Utrzymuje nutę na poziomie fazy podtrzymania, aż do zwolnienia klawisza.
LFO
LFO (Low Frequency Oscillators) oferują wybór standardowych i niestandardowych przebiegów, które działają dwubiegunowo (mają wartości zarówno dodatnie, jak i ujemne). Przyjrzyjmy się ich parametrom:
- Szybkość: Określa częstotliwość oscylacji LFO.
- Synchronizacja: Synchronizuje tempo LFO z tempem projektu, w podziałkach nutowych.
- Poz: Po włączeniu zmiany tempa będą nagłe; po wyłączeniu – przejścia będą płynne.
- Uruchom ponownie: Po włączeniu każdy cykl zaczyna się od początku fali; po wyłączeniu – start następuje w losowym punkcie przebiegu.
- Amp: Określa poziom modulacji.
- Krzywa XFade: Pozwala wybrać lub zmiksować dwa różne kształty fal.
- Mono: Po włączeniu fazy LFO są zsynchronizowane dla każdej nowej nuty; po wyłączeniu – każda nuta zaczyna modulację od początku fazy.
Klikając i przeciągając przebiegi w poziomie, możesz zmieniać punkt początkowy każdego z nich.
Performer
Perf (Performer) umożliwia modulację kształtu fali i poziomu sygnału w 16 krokach. Przeciągnij w poziomie u góry, aby zmienić liczbę kroków.
Do jego unikalnych elementów sterujących należą:
- Load Curve: Wyświetla wybór dostępnych przebiegów.
- Rndm: Pozwala wylosować wartości kroków za pomocą menu rozwijanego.
- Amp Mod: Kontroluje poziom sygnału modulacji.
- XFade Seq: Ustawia miks pomiędzy pierwszym a drugim rzędem przebiegów.
Naciśnij rząd przycisków u dołu, aby odwrócić pozycje suwaków Amp Mod lub XFade Seq.
Sekwencer Kroków
Sekwencer kroków działa podobnie do Performera; jego efekt jest szczególnie wyraźny w przypadku modulowania wysokości dźwięku.
Unikalne elementy sterujące to:
- Glide Mod: Kontroluje płynność przejścia z jednej nuty do następnej.
- Przyciągaj do siatki: Po włączeniu ustawia wartości na całkowite.
Sterowanie Zakładkami
Zakładki w środkowej części interfejsu pozwalają dodatkowo modyfikować parametry dźwięku.
Osc
Pokrętło Glide Time steruje czasem przejścia między kolejnymi nutami. Przycisk Equal ustawia równy czas poślizgu, niezależnie od odległości między nutami. Opcja Rate uzależnia czas poślizgu od odległości między nutami.
Naciśnięcie przycisku Restart via Gate powoduje, że dźwięk oscylatora będzie rozpoczynał się zawsze od tej samej fazy.
Udźwięcznienie
W polu Max możesz zmienić liczbę głosów, a w polu Unisono – liczbę głosów nakładanych na siebie.
Możesz wybrać następujące tryby klawiatury:
- Polifoniczny
- Monofoniczny
- Monorotate (eliminuje trzaski między nutami)
- Legato (płynne przejścia między nutami, gdy poprzednia nuta jest wciąż przytrzymana)
- Legato Triller (powrót do wcześniej trzymanej nuty po zwolnieniu innych)
Aby uzyskać efekt poszerzenia, włącz i użyj suwaka Pitch Cutoff, który wpływa na rozkład harmonicznych każdego głosu. Opcja Centered zapewnia symetryczny rozkład harmonicznych, natomiast Chord modyfikuje harmoniczne w tonach wysokich i niskich.
Suwak Wavetable Position zmienia położenie tablicy falowej każdego głosu, a suwak Pan Position dostosowuje szerokość stereo między głosami.
Globalny
W zakładce Global możesz zmniejszyć ustawienia jakości, aby zmniejszyć obciążenie procesora. Możesz tu też losować różne parametry i ustawiać procent randomizacji. Włącz opcję Keep OSC Pitch, aby zredukować losowość w zakresie wysokości dźwięku.
Za pomocą tej sekcji możesz także kopiować i wklejać ustawienia dźwięku lub efekty do innych presetów.
Makro i Inne Kontrolki
Użyj ośmiu kontrolek makro, aby łatwo regulować modulację wielu parametrów jednocześnie.
Możesz tutaj zastosować modulację KTr (Key Tracking), AT (Aftertouch), TrR (Trigger Random) i Vel (Velocity). Aftertouch przeznaczony jest do klawiatur MIDI z funkcją Aftertouch, a TrR możesz umieścić pod dowolnym parametrem, aby dodać losową modulację.
Kliknij prawym przyciskiem myszy dowolny parametr i wybierz Learn MIDI, aby przypisać go do kontrolera MIDI. Następnie kliknij Save MIDI Int w prawym dolnym rogu, aby zapisać konfigurację MIDI.
Jeśli interesują Cię inne syntezatory, sprawdź te doskonałe darmowe i płatne wtyczki VST.
Stwórz Potężne Brzmienia
Odkryj pełen potencjał Massive od Native Instruments, aby tworzyć unikalne i złożone pejzaże dźwiękowe. Przedstawione tu elementy sterujące to dopiero początek, ale stanowią doskonały punkt wyjścia do tworzenia własnych brzmień syntezatorowych.
newsblog.pl