Po sesji nadszedł czas, aby przejrzeć wszystkie zrobione zdjęcia i wybrać te najlepsze. Co sprawia, że zdjęcie jest dobre? Przyjrzyjmy się, jak oceniać i analizować Twoje obrazy.
W tym artykule skupię się głównie na ocenie własnej pracy, aby zobaczyć, które z Twoich zdjęć są mocne i mają potencjał. Możesz jednak użyć tego samego procesu, aby krytycznie przyjrzeć się zdjęciom, które widzisz każdego dnia. Patrzenie na świetne zdjęcia i zadawanie sobie pytania, dlaczego działają (lub po prostu analizowanie złych zdjęć i zastanawianie się, dlaczego nie działają), to jeden z najlepszych sposobów na poznanie fotografii. Jeśli jesteś regularnym czytelnikiem moich samouczków, zachęcam cię do krytycznego spojrzenia na każde z zamieszczonych zdjęć; nie są idealne, więc spróbuj rozdzielić, co Twoim zdaniem działa, a co nie. Pamiętaj tylko, że jeśli istnieje obraz, którego nienawidzisz, wybrałem go celowo, aby cię przetestować – a przynajmniej to moja wymówka.
Teraz rozwiążmy to wszystko.
Krok pierwszy: Podoba ci się?
Pierwszy krok podczas przeglądania zdjęć jest prosty: jaka jest Twoja instynktowna reakcja na to? Podoba ci się to zdjęcie? Nienawidzisz go? Może czujesz obojętność? Jeśli nie podoba ci się zrobiony obraz, oznacz go jako odrzucony w Lightroom lub w dowolnej aplikacji katalogowej, której używasz. Nie ma sensu dalsze rozważanie obrazu, jeśli twoją początkową reakcją jest obojętność.
Oto zdjęcie wybrane losowo z mojej kolekcji, które od razu odrzuciłem. Nie ma za dużo do polubienia: mój pies pozuje niezgrabnie, kompozycja nie jest świetna, a całość wygląda przeciętnie.
W przypadku obrazów innych ludzi, nawet jeśli twoją początkową reakcją jest obojętność, powinieneś przynajmniej rozważyć, dlaczego tak się czujesz. Czy to temat? Kompozycja? Kolory? Czy to tylko przeciętna migawka? Przemyśl to.
Krok drugi: ocena techniczna
Techniczna ocena obrazu sprowadza się do dwóch podstawowych pytań: czy jest ostry i dobrze wyeksponowany? Jeśli odpowiedź na którekolwiek z pytań brzmi „nie”, nawet jeśli podoba ci się ten obraz, prawdopodobnie warto go odrzucić na tym etapie.
Aby uzyskać bardziej szczegółowe informacje, zadaj sobie następujące pytania:
Czy zdjęcie jest ostre? Czy ostrość jest ustawiona na właściwą część obiektu? Czy oczy są ostre?
Czy zastosowano długi czas otwarcia migawki? Jeśli tak, czy poruszający się obiekt jest rozmazany? A co z rozmyciem spowodowanym drganiami aparatu?
Czy obraz jest prawidłowo wyeksponowany, bez prześwietleń lub zgniecionych cieni? W porządku, jeśli jest trochę prześwietlony lub niedoświetlony, ale czy histogram wygląda tak, jakbyś mógł naprawić jakiekolwiek problemy w edycji?
Czy to zdjęcie zostało zrobione w formacie RAW, czy przypadkowo zostawiłeś aparat w formacie JPEG? Przydarzyło mi się to już wcześniej i jest to duży ból głowy, jeśli chodzi o montaż.
Jak wyglądają kolory? Jaki jest balans bieli? Te rzeczy są dość łatwe do naprawienia podczas edycji, ale powinieneś o tym pomyśleć już teraz.
Spójrzmy na kilka zdjęć, które odrzuciłem z przyczyn technicznych. Na tym zdjęciu straciłem ostrość, więc oczy mężczyzny są zamazane.
Na tym zdjęciu mój czas otwarcia migawki był zbyt długi, więc aparat w moich rękach jest rozmazany.
To zdjęcie jest po prostu zbyt niedoświetlone. Pamiętam, że naprawiłem swoją ekspozycję na scenie, więc kilka chwil później mam lepszą wersję.
Odrzucam przynajmniej kilka ujęć, które lubię w każdej sesji, ponieważ technicznie coś mi się nie udało.
Krok trzeci: rozważ kompozycję
Podczas fotografowania zwykle wykonuje się kilka nieco różnych zdjęć tej samej rzeczy. Oto dwanaście bardzo podobnych zdjęć, które zrobiłem z latarni morskiej w pobliżu mojego domu. Tu jest kilka zdjęć próbnych; bawiłem się czasem otwarcia migawki i czekałem, aż statki w zatoce się poruszą.
W większości obrazy są technicznie równe: są ostre, dobrze naświetlone i mają podobny temat, dlatego też pojawiają się małe różnice w kompozycji.
Wraz z doświadczeniem uzyskasz bardziej instynktowne poczucie tego, co działa, a co nie, ale nadal warto świadomie pomyśleć o kompozycji.
Czy ściśle przestrzegasz zasady trójpodziału, czy wybrałeś bardziej zrównoważony wizerunek? Pamiętaj, że możesz przyciąć obraz, ale zbyt duże przycięcie obniża jego jakość.
Czy coś się dzieje na pierwszym planie i w tle?
Gdzie twoje oczy opadają, gdy po raz pierwszy patrzysz na obraz? Czy to tam chcesz, aby oczy widza opadły? Czy są jakieś wiodące linie, które prowadzą cię do pewnych obszarów?
Co z kolorami i kontrastem? Czy są jakieś jasne lub nasycone obiekty? Czy paleta kolorów będzie dobrze działać?
Czy obraz przedstawia to, co chcesz, aby pokazywał? Czy chodzi o to, co chcesz, aby uczynił?
Wszystko to jest subiektywne i często trudno będzie wybrać między dwoma bardzo podobnymi obrazami. W takich przypadkach kieruję się przeczuciami lub wybieram pierwsze, które zrobiłem.
Jeśli jesteś ciekawy, oto zdjęcie, z którym ostatecznie poszedłem tego dnia, kręcąc latarnię morską.
Kręciłem go do konkretnego projektu, co nieco ograniczyło moją kompozycję, ale ogólnie jestem z niego zadowolony. Ciężkie, szare niebo nie jest idealne, ale uwielbiam głębię między latarnią morską na pierwszym planie a subtelnymi różnicami w cieniu wyspy i gór w tle.
Krok czwarty: wszystko razem
Po wyciągnięciu kilku ulubionych zdjęć z sesji nadszedł czas, aby je edytować. Powinieneś pomyśleć o tym, jak możesz naprawić wszelkie problemy, podkreślić mocne strony i zminimalizować słabości obrazu. Nadszedł czas, aby wyprostować horyzont i usunąć wszelkie skazy. Każde zdjęcie cyfrowe będzie wymagało przynajmniej kilku niewielkich korekt jasności, kontrastu i koloru. Na przykład, oto oryginalna wersja tej latarni morskiej.
A oto moja ostateczna wersja.
Nie zrobiłem nic drastycznego. Wyciąłem ciemny kawałek ziemi w prawym dolnym rogu i rozjaśniłem całość. Ponownie, nie jest to najlepszy obraz, jaki kiedykolwiek zrobiłem, ale najlepszy, jaki uzyskałem tego dnia.
Gdy zaczniesz gromadzić kolekcję dobrych obrazów, które Ci się podobają, możesz ponownie przeprowadzić je wszystkie przez ten proces. Spójrz na nie krytycznie i określ, co jest w porządku, co nie działa, co lubisz, czego nie lubisz, a co najważniejsze, dlaczego tak myślisz. Możesz i powinieneś zrobić to samo z obrazami innych osób. Już samo przejrzenie porządnego magazynu da ci dziesiątki zdjęć do oceny.