Większość syntezatorów skupia się na imitowaniu brzmień instrumentów syntetycznych, jednak syntezator Sculpture, dostępny w Logic Pro, proponuje odmienne podejście do modelowania instrumentów.
Daje on możliwość wyboru materiału struny, miejsca jej pobudzenia oraz sposobu, w jaki to następuje, oferując przy tym szerokie spektrum modyfikacji. Opanowanie wszystkich jego funkcji może wydawać się skomplikowane, ale w tym przewodniku wyjaśnimy działanie poszczególnych sekcji. Dzięki temu będziesz mógł eksperymentować i tworzyć oryginalne oraz dynamiczne partie syntezatorowe.
Materiał struny
W panelu „Materiał” znajduje się szara kropka, którą możesz przeciągać, aby miksować ze sobą cztery rodzaje materiałów strun: nylon, drewno, stal i szkło. Zmiana ta wpływa na sztywność struny oraz charakterystykę tłumienia dźwięku.
Brzmienie każdej z tych strun będzie odmienne, zależnie od tego, w jaki sposób obiekty 1, 2 i 3 ją pobudzą. Możliwe jest również wykorzystanie wbudowanych punktów morfingu lub automatyzacji w twoim DAW do zmiany typu struny w czasie rzeczywistym, co ożywi syntezator.
W tej sekcji znajdziesz następujące parametry:
- Media Loss: określa stopień tłumienia dźwięku struny przez otoczenie (np. powietrze, woda).
- Rozdzielczość: reguluje maksymalną liczbę harmonicznych w dźwięku w okolicy środkowego C.
- Modulacja napięcia: kontroluje wielkość tymczasowego odstrojenia wokół środkowego C.
- Ukryj, Skala klawiszowania i Zwolnij: umożliwiają ukrycie lub wyświetlenie dodatkowych suwaków.
Wpływ każdego z tych suwaków będzie różny w zależności od tego, jakie dźwięki grasz, powyżej i poniżej środkowego C. Jeśli szukasz inspiracji w zakresie syntezatorów Logic, sprawdź jak używać syntezatorów Retro oraz ES2.
Obwiednia wzmacniacza
Po prawej stronie panelu „Materiał” znajduje się obwiednia wzmacniacza, prezentująca standardowe sterowanie ADSR (atak, opadanie, podtrzymanie, wygaszanie). Jeśli potrzebujesz przypomnienia o różnych rodzajach syntezy, warto do nich wrócić. Pamiętaj, że parametry ustawione w sekcji „Materiał”, takie jak „Media Loss”, mogą wpływać na czasy wygaszania i opadania.
Przyciski „Key” oraz „Pickup Spread”, umieszczone po prawej stronie, pełnią odmienne funkcje. Przeciągając pionowo przycisk „Key”, ustawiasz panoramę dźwięku w zależności od wysokości nut MIDI. Podobnie działając na przycisku „Pickup”, rozszerzasz pozycję stereo dwóch przetworników.
Globalne ustawienia i opóźnienie
W górnej części interfejsu znajdują się globalne ustawienia, takie jak trzy tryby klawiatury: „poli” (umożliwia jednoczesne granie do 16 nut), „mono” (umożliwia granie pojedynczej nuty) i „legato” (płynne przejście między nutami, jeśli pierwsza jest wciąż trzymana w momencie zagrania kolejnej).
Pozostałe parametry globalne to:
- Głosy: pozwala ustawić do 16 głosów dla syntezatora.
- Transpozycja: umożliwia zmianę stroju o maksymalnie dwie oktawy w górę lub w dół.
- Strój: pozwala dostroić syntezator w centach.
- Poślizg: określa czas przejścia między kolejnymi nutami.
- Ciepło: wprowadza delikatne rozstrojenie każdego głosu, aby dodać mu grubości i ciepła.
Po prawej stronie panelu „Materiał” znajduje się wbudowany efekt opóźnienia (Delay). Wartym eksperymentowania jest pad „Spread and Groove”, który oferuje unikalne możliwości.
Kształtownik fali
Kształtownik fali umieszczony nad panelem „Materiał” umożliwia dodatkową regulację kształtu fali. W menu „Typ” wybierz jedną z czterech krzywych kształtowania fali: „Soft Saturation”, „Vari Drive”, „Tube-like Distortion” oraz „Scream”.
Skala wejściowa pozwala wzmocnić lub obciąć harmoniczne i sygnał wejściowy. Pokrętło „Variation” zmienia proporcje sygnału czystego do przetworzonego, gdy aktywna jest opcja „VariDrv”, a w przypadku pozostałych opcji zmienia symetrię krzywej kształtowania.
Obiekty
Do pobudzenia, zakłócenia lub wyciszenia wybranego rodzaju strun potrzebny jest co najmniej jeden obiekt, a maksymalnie trzy. Wyzwaniem jest zrozumienie, w jaki sposób oddziałują na siebie efekty każdego obiektu. Włączanie/wyłączanie poszczególnych obiektów odbywa się poprzez kliknięcie numeru obok nich.
Centralne pokrętło reguluje siłę oddziaływania, a lewy suwak zmienia barwę dźwięku. Suwak „VeloSens” (Velocity Sensitivity) określa czułość na dynamikę gry. Suwak „Variation” wprowadza dodatkowe elementy tonalne. Wpływ tych suwaków zależy od wybranego typu obiektu.
Przyciski trybu „bramki” (KeyOn, Always, KeyOff) określają, kiedy obiekt ma być aktywny. Menu „Typ” pozwala wybrać sposób oddziaływania na strunę: uderzenie, smyczek, szarpnięcie i inne.
Przetworniki
Sekcja „Przetworniki”, umieszczona po lewej stronie, pozwala kontrolować miejsce i sposób pobudzenia struny. Możesz myśleć o niej jak o kostce do gitary elektrycznej. Grubość poziomej, zielonej linii odzwierciedla sztywność struny. Włącz animację struny poprzez wciśnięcie klawisza Ctrl i kliknięcie > Włącz animację strun, aby zobaczyć, jak ona wibruje.
Suwaki z numerami 1, 2 i 3 pozwalają przesuwać pozycję każdego z obiektów. Suwaki „Pickup A” i „B” przesuwają dwa przetworniki, które są przedstawione na wyświetlaczu jako transparentne krzywe dzwonowe. Przycisk „Odwróć” na dole odwraca fazę przetwornika B; efekt tego działania zależy od pozycji przetworników.
Filtry
Sekcja filtrów zawiera pięć przycisków wyboru typu filtra: „HiPass”, „LoPass”, „Peak”, „BndPass” oraz „Notch”. Włączanie/wyłączanie poszczególnych filtrów odbywa się poprzez kliknięcie odpowiadającego przycisku.
Parametry w tej sekcji to:
- Klawisz: określa, jak wysokość granych nut wpływa na częstotliwość odcięcia filtra.
- Częstotliwość odcięcia: określa centralną częstotliwość filtra (odcięcia).
- Rezonans: reguluje wartość wzmocnienia przy częstotliwości środkowej lub w jej pobliżu.
- VeloSens: określa intensywność działania filtra w zależności od dynamiki gry.
Korekcja korpusu
„Body EQ” działa jak podstawowy korektor, a jednocześnie symuluje reakcję korpusu. Wybierz „Lo Mid Hi” z listy „Model”, aby użyć standardowego korektora. Pokrętła umożliwiają podbicie lub obcięcie każdej sekcji częstotliwości.
Możesz wybrać inne tryby symulacji „EQ korpusu”. Parametry różnią się od ustawień standardowego korektora i pozwalają uzyskać różnorodne efekty.
LFO i obwiednie
Sculpture posiada dwa LFO i dwie obwiednie. Po prawej i lewej stronie możesz ustawić cel modulacji (np. odcięcie) i dostosować jej intensywność za pomocą dolnego suwaka. Opcja „via” umożliwia sterowanie intensywnością modulacji za pomocą dynamiki lub sygnału MIDI. Aktywuj/dezaktywuj źródła modulacji, klikając ich numeryczne ikony.
Parametry LFO to:
- Kształt fali: pozwala wybrać kształt fali LFO.
- Krzywa: zmienia kształt fali (widoczny na wyświetlaczu).
- Szybkość: określa szybkość modulacji.
- Sync/Free: synchronizuje częstotliwość modulacji z tempem projektu lub pozwala na wybór dowolnej częstotliwości w Hz.
- Obwiednia: określa czas narastania/opadania modulacji LFO.
- Faza: wybierz lub wymieszaj monofoniczną (synchronizowaną) lub polifoniczną (losową) modulację LFO.
- RateMod: określa intensywność modulacji szybkości LFO.
- Menu źródła RateMod: wybierz źródło modulacji dla suwaka RateMod.
U dołu tej sekcji znajdziesz zakładki umożliwiające włączenie efektu jąkania („Jitter”), vibrato (modulacja wysokości dźwięku), losowej modulacji dynamiki/nuty („Velocity/Note on Rnd”) oraz modulacji sterowanej za pomocą MIDI („Ctrl A Ctrl B”). Parametry tych opcji działają podobnie jak parametry LFO.
W sekcji obwiedni możesz ustawić każdą fazę ADSR, zsynchronizować timing z milisekundami lub BPM projektu i dostosować skalę czasu w prawym górnym rogu. Suwak „VariMod” określa intensywność zmienności modulacji.
Morph Pad i punkty
Funkcja morfingu w syntezatorze Sculpture pozwala na prostą modyfikację wielu parametrów, co skutkuje dynamicznym i ewoluującym brzmieniem. Możesz rysować i wyznaczać punkty przemiany oraz ścieżkę pomiędzy nimi.
Pięć punktów tworzy cztery rogi i środek. Czerwona kula reprezentuje aktualną pozycję punktu. Przycisk „Autoselect” wybiera najbliższy punkt przemiany. Przycisk „Rnd” losuje parametry wybranych punktów przemiany. Suwak „Int” kontroluje intensywność randomizacji.
Obwiednia morfingu pozwala na ustawienie czasu trwania przemiany w trybie synchronizacji lub milisekund. Upewnij się, że „Env” jest aktywne, aby widzieć punkty na padzie. Wciśnij Ctrl i kliknij > Wyczyść obwiednię przemiany, aby usunąć punkty.
Rzeźb unikalne dźwięki za pomocą Sculpture
Po wybraniu trybu klawiatury oraz podstawowego brzmienia strun, kontroluj sposób jej wibracji za pomocą obiektów i przetworników. Kształtuj barwę dźwięku, wykorzystując sekcje „Waveshaper”, „Body EQ” i „Filter”. Dodaj różnorodności za pomocą efektu opóźnienia, LFO, obwiedni i innych ustawień modulacji.
Wykorzystanie punktów morfingu nada twoim syntezatorom dynamiki i witalności.
newsblog.pl
Maciej – redaktor, pasjonat technologii i samozwańczy pogromca błędów w systemie Windows. Zna Linuxa lepiej niż własną lodówkę, a kawa to jego główne źródło zasilania. Pisze, testuje, naprawia – i czasem nawet wyłącza i włącza ponownie. W wolnych chwilach udaje, że odpoczywa, ale i tak kończy z laptopem na kolanach.