Jak uniemożliwić kierowanym reklamom Google Chrome korzystanie z historii przeglądarki

Photo of author

By maciekx

Przeglądarka internetowa Google Chrome jest znana z intensywnego zbierania danych użytkowników, począwszy od informacji o lokalizacji, aż po historię odwiedzanych stron, które to dane są wykorzystywane do personalizacji usług. Google zamierza jednak użyć historii przeglądania również w celach dopasowywania reklam. Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, w jaki sposób reklamy, które widzisz, są dostosowywane na podstawie twoich zainteresowań i przeglądanych treści?

Twoja historia przeglądania stanowi cenne źródło informacji dla reklamodawców. Nie musisz jednak pozwalać na to, by mieli do niej dostęp. Jeśli obawiasz się, w jaki sposób Google Chrome wykorzystuje twoją historię do tworzenia spersonalizowanych reklam, oto sposób, aby odzyskać nad nią kontrolę.

Jak uniemożliwić Google Chrome wykorzystywanie historii przeglądania do celów reklamowych

W lipcu 2023 roku Google wprowadził nowy interfejs API o nazwie Topics, w ramach aktualizacji do wersji 115 przeglądarki Chrome, o czym informuje blog programistów Chrome. To API umożliwia przeglądarkom udostępnianie stronom trzecim danych o zainteresowaniach użytkownika, przy jednoczesnym zachowaniu jego prywatności. Podstawą tej platformy reklamowej jest Piaskownica prywatności.

Źródło obrazu: Bleeping Computer

Celem tego API jest zastąpienie plików cookie stron trzecich, które śledzą aktywność użytkowników. Jeśli obawiasz się, że osoby trzecie mogą uzyskać wgląd w twoje zainteresowania, istnieje możliwość zablokowania ich śledzenia.

Użytkownicy zobaczą powiadomienie z krótkim opisem funkcji reklam. Będą dostępne dwa przyciski: „Rozumiem” i „Ustawienia”. Niezależnie od wybranego przycisku, funkcja ta może być już aktywna.

W przeglądarce Chrome, w prawym górnym rogu, kliknij menu „Więcej” (trzy pionowe kropki), a następnie wybierz „Ustawienia” na dole. Następnie w menu po lewej stronie kliknij „Prywatność i bezpieczeństwo”, a potem „Prywatność reklam”.

Możesz również wkleić adres „chrome://settings/adPrivacy” w pasek adresu i nacisnąć Enter, aby przejść bezpośrednio do ustawień prywatności reklam.

Na tej stronie znajdziesz trzy kategorie:

  • Tematy reklam: są one ustalane na podstawie twojej historii przeglądania. Kiedy odwiedzasz strony internetowe, a Google identyfikuje kategorię lub temat, który często przeglądasz, łączy cię z reklamami o podobnej tematyce. Przeglądarka usuwa stare zainteresowania co miesiąc i kontynuuje ten proces, dopóki ich nie zablokujesz.
  • Reklamy sugerowane przez witrynę: reklamy te są wyświetlane na podstawie odwiedzanych przez ciebie stron. Gdy odwiedzasz witrynę, reklamodawca może poprosić o dostęp do twoich zainteresowań w celu wyświetlenia ci odpowiedniej reklamy. Przykładowo, po odwiedzeniu sklepu internetowego możesz zobaczyć reklamy związane z jego asortymentem.
  • Pomiar reklam: dane o skuteczności reklam są udostępniane stronom internetowym. Obejmuje to czas wyświetlania, informację, czy reklama została wyświetlona lub kliknięta, oraz sposób jej wyświetlenia. Google zapewnia, że te dane są regularnie usuwane z twojego urządzenia i przechowywane w sposób poufny.

Możesz kliknąć w każdą z tych opcji, a następnie wyłączyć lub włączyć ją za pomocą przełącznika. Możesz także wyłączyć lub włączyć podkategorie. Przykładowo, zablokowanie kategorii biznes i przemysł nie wyłączy kategorii gier komputerowych i wideo.

Należy jednak pamiętać, że ta metoda nie jest w pełni niezawodna, ponieważ niektóre strony internetowe mogą korzystać z plików cookie i innych metod zbierania danych. Google twierdzi, że Topics API jest bezpieczniejszą alternatywą, ponieważ uniemożliwia identyfikację użytkowników na podstawie ich historii przeglądania udostępnianej osobom trzecim.

Przeglądarka informuje również, że w czwartym kwartale 2023 roku rozpocznie testowanie tej funkcji w trybie testowym z możliwością wyrażenia zgody. Natomiast w pierwszym kwartale 2024 Google wycofa pliki cookie stron trzecich dla 1% użytkowników, a zmiana ta dotknie wszystkich użytkowników do trzeciego kwartału.

Chroń swoją historię przeglądania przed spersonalizowanymi reklamami

Google Chrome używa twojej historii przeglądania, by tworzyć ukierunkowane reklamy. Na szczęście użytkownicy mogą zdecydować, czy chcą na to zezwolić. Zapewnienie użytkownikom kontroli nad historią przeglądania oraz innymi danymi jest kluczowe dla ochrony autonomii w Internecie, w trakcie nieustającej walki o prywatność.

Czy te zmiany są wystarczające, by przekonać cię do zmiany przeglądarki? Jeśli obawiasz się, że reklamodawcy nadal będą korzystać z twojej historii przeglądania, najlepszym rozwiązaniem może być wybór przeglądarki, która stawia na prywatność, takiej jak DuckDuckGo lub Brave.


newsblog.pl