Sterowniki graficzne firmy NVIDIA oferują teraz „tryb Ultra-Low Latency”, który jest przeznaczony dla graczy nastawionych na rywalizację oraz dla tych, którzy pragną jak najkrótszych czasów reakcji w swoich grach. Ta funkcja jest dostępna dla wszystkich procesorów graficznych NVIDIA GeForce w Panelu sterowania NVIDIA.
Co to jest tryb bardzo niskiego opóźnienia?
Silniki graficzne ustawiają ramki w kolejce do renderowania przez GPU. GPU renderuje je, a następnie są one wyświetlane na komputerze. Jak wyjaśnia NVIDIA, ta funkcja opiera się na opcji „Maksymalna liczba wstępnie renderowanych klatek”, która jest dostępna w Panelu sterowania NVIDIA od ponad dziesięciu lat. Pozwoliło to na zmniejszenie liczby klatek w kolejce renderowania.
W trybie „Ultra-Low Latency” ramki są przesyłane do kolejki renderowania tuż przed tym, jak GPU ich potrzebuje. To jest „tylko w harmonogramie ram czasowych”, jak określa to NVIDIA. Firma twierdzi, że może „dalej zmniejszyć opóźnienie nawet o 33%” w porównaniu z samym używaniem opcji Maksymalna liczba wstępnie renderowanych klatek.
Funkcja działa ze wszystkimi GPU, jednak obsługuje jedynie gry DirectX 9 i DirectX 11. W grach DirectX 12 i Vulkan „gra decyduje, kiedy ustawić ramkę w kolejce”, co oznacza, że sterowniki graficzne NVIDIA nie mają nad tym kontroli.
Oto sytuacje, w których NVIDIA sugeruje użycie tego ustawienia:
„Tryby o niskim opóźnieniu mają największy wpływ, gdy gra jest związana z GPU, a liczba klatek na sekundę wynosi od 60 do 100 kl./s, co pozwala uzyskać szybkość reakcji w grach z dużą liczbą klatek na sekundę bez konieczności zmniejszenia wierności grafiki.”
Innymi słowy, jeśli gra jest ograniczona przez procesor (ograniczona przez zasoby procesora zamiast GPU) lub masz bardzo wysoki lub bardzo niski FPS, to nie pomoże to zbytnio. Jeśli doświadczasz opóźnienia wejścia w grach, na przykład opóźnienia myszy, często jest to po prostu wynikiem niskiej liczby klatek na sekundę (FPS), a to ustawienie nie rozwiąże tego problemu.
Ostrzeżenie: może to zmniejszyć liczbę klatek na sekundę. Ten tryb jest domyślnie wyłączony, co według firmy NVIDIA prowadzi do „maksymalnej przepustowości renderowania”. Dla większości użytkowników jest to lepsza opcja. Jednak w konkurencyjnych grach wieloosobowych będziesz potrzebować wszystkich niewielkich przewag, jakie możesz uzyskać – w tym mniejszych opóźnień.
Jak włączyć tryb bardzo niskiego opóźnienia
Aby skorzystać z tej funkcji, potrzebujesz wersji 436.02 lub nowszej sterownika karty graficznej NVIDIA. Możesz zaktualizować sterownik karty graficznej za pomocą aplikacji GeForce Experience lub pobrać najnowszy sterownik karty graficznej bezpośrednio ze strony internetowej NVIDIA poprzez ten link.
Po zaktualizowaniu uruchom Panel sterowania NVIDIA. Aby to zrobić, kliknij prawym przyciskiem myszy pulpit Windows i wybierz „Panel sterowania NVIDIA”.
Kliknij „Zarządzaj ustawieniami 3D” w Ustawieniach 3D na lewym pasku bocznym.
Wybierz, jak chcesz włączyć tryb bardzo niskiego opóźnienia. Aby włączyć tę opcję dla wszystkich gier w systemie, wybierz „Ustawienia globalne”. Aby włączyć tę opcję dla jednej lub kilku określonych gier, wybierz „Ustawienia programu” i zaznacz grę, dla której chcesz ją aktywować.
Zlokalizuj „Tryb niskiego opóźnienia” na liście ustawień. Kliknij pole ustawień po prawej stronie i wybierz z listy „Ultra”.
Przy domyślnych ustawieniach „Wył.” silnik gry będzie ustawiać w kolejce od jednej do trzech klatek na raz. Ustawienie „Włącz” wymusi, że gra będzie ustawiać w kolejce tylko jedną klatkę, co jest tym samym, co ustawienie Max_Prerendered_Frames na 1 w starszych sterownikach NVIDIA. Ustawienie Ultra przesyła ramkę „w samą porę”, aby procesor GPU ją odebrał – w kolejce nie będzie żadnej ramki czekającej.
Kliknij przycisk „Zastosuj”, aby zapisać ustawienia. Możesz teraz zamknąć Panel sterowania NVIDIA.
Pamiętaj, jak wskazaliśmy powyżej, ta opcja może faktycznie zaszkodzić wydajności w wielu sytuacjach! Zalecamy włączenie jej tylko dla określonych gier i przetestowanie ustawień, aby zobaczyć, jak dobrze działają.
Jeśli chcesz cofnąć zmiany i przywrócić domyślne ustawienia sterownika graficznego NVIDIA, wróć tutaj i kliknij przycisk „Przywróć”.
newsblog.pl
Maciej – redaktor, pasjonat technologii i samozwańczy pogromca błędów w systemie Windows. Zna Linuxa lepiej niż własną lodówkę, a kawa to jego główne źródło zasilania. Pisze, testuje, naprawia – i czasem nawet wyłącza i włącza ponownie. W wolnych chwilach udaje, że odpoczywa, ale i tak kończy z laptopem na kolanach.