Jak znaleźć negatywne SEO?

Photo of author

By maciekx

Negatywne działania w sferze SEO, czyli optymalizacji dla wyszukiwarek, mogą przyjmować różnorodne formy.

Często stanowią one próbę zaszkodzenia witrynie poprzez umieszczanie na niej niechcianych odnośników, bądź też przejęcie wartościowych linków, które już na nią prowadzą. Negatywne SEO to szerokie pojęcie, obejmujące także kradzież treści, podszywanie się pod markę i inne podobne, nieuczciwe praktyki.

Generalnie, negatywne SEO ma negatywny wpływ na reputację strony, jej pozycję w wynikach wyszukiwania, a także na ruch i zaufanie użytkowników.

Niniejszy artykuł ma na celu przedstawienie kilku przydatnych narzędzi, które pomogą w monitorowaniu i przeciwdziałaniu negatywnym działaniom SEO, które mogą osłabić siłę Twojej marki w sieci.

Narzędzia Google dla webmasterów

Google Search Console to jedno z najskuteczniejszych narzędzi dostępnych na rynku do identyfikowania problemów z SEO. Umożliwia analizę strony pod kątem pięciu kluczowych obszarów.

  • Konfiguracja witryny
  • Stan techniczny
  • Ruch
  • Optymalizacja
  • Narzędzia eksperymentalne

Szczególnie istotne są dane z sekcji dotyczących stanu technicznego, ruchu i optymalizacji witryny.

Google udostępnia szereg funkcji, które dostarczają cennych informacji na temat SEO. W przypadku, gdy Twoja witryna padnie ofiarą hakerów, Google zaznaczy ją w wynikach wyszukiwania jako zainfekowaną. O tego typu sytuacjach zostaniesz natychmiast powiadomiony, co umożliwi szybką reakcję i podjęcie odpowiednich kroków naprawczych.

Główne funkcje narzędzia:

  • Dostęp do statystyk wyszukiwania Google.
  • Wgląd w najnowsze informacje dotyczące linków przychodzących i wewnętrznych.
  • Analiza skuteczności słów kluczowych, na które pozycjonowana jest witryna.
  • Natychmiastowe powiadomienia o wykryciu złośliwego oprogramowania w witrynie.
  • Informacje o procesie przeszukiwania i indeksowania strony przez roboty Google.
  • Sekcja map witryn, prezentująca mapy witryny znalezione przez Google.
  • Zaawansowane narzędzia, takie jak edycja pliku robots.txt i możliwość ustawienia preferowanej wersji domeny (z „www” lub bez) do wyświetlania w wynikach wyszukiwania.

Monitorowanie linków zwrotnych

Monitor Backlinks to narzędzie, które jest wykorzystywane przez specjalistów od marketingu internetowego i przedsiębiorców do analizy linków zwrotnych oraz identyfikacji wartościowych odnośników do stron konkurencyjnych.

Monitorując linki zwrotne, można również śledzić rankingi słów kluczowych w Google.

Główne funkcje narzędzia:

  • Automatyczne powiadomienia o pojawieniu się nowych lub utracie istniejących linków zwrotnych.
  • Integracja z kontem Google Analytics, zapewniająca dostęp do istotnych danych analitycznych.
  • Możliwość sortowania linków zwrotnych według kategorii, takich jak: no-follow, meta no-follow, meta no-index, blokada robots.txt, przekierowania 302, nieprawidłowy tekst kotwicy oraz błędy serwera „strona nie znaleziona”.
  • Regularne, cotygodniowe aktualizacje rankingów słów kluczowych.
  • Cotygodniowe raporty o zmianach w rankingu Alexa, PageRank, liczbie zaindeksowanych stron w Google i innych kluczowych wskaźnikach.
  • Szybkie filtrowanie niekorzystnych linków w przypadku otrzymania ręcznej kary od Google.

Istnieje wiele innych narzędzi do monitorowania linków zwrotnych, które mogą pomóc w strategii SEO.

Cognitive SEO

CognitiveSEO to wartościowe narzędzie do identyfikowania i usuwania nienaturalnych linków zwrotnych, które mogą zaszkodzić reputacji witryny w wynikach wyszukiwania.

Główne funkcje narzędzia:

  • CognitiveSEO oferuje przejrzysty interfejs użytkownika, który ułatwia analizę linków zwrotnych.
  • Skutecznie identyfikuje niepożądane linki zwrotne i generuje raport, który pomaga unikać kar od wyszukiwarek.
  • Zawiera kompleksowy zestaw narzędzi SEO, wspomagających zwiększenie widoczności strony i generowanie pożądanego ruchu.
  • Umożliwia tworzenie wartościowych linków, które przyciągają ruch i potencjalnych klientów.
  • Pozwala na śledzenie i zapisywanie do 500 słów kluczowych.
  • Umożliwia monitorowanie skuteczności działań konkurencji, poprzez umieszczenie adresów URL strony własnej i stron konkurentów.

Alerty Google

Alerty Google to darmowe narzędzie, które informuje o konkretnych wydarzeniach, pomagając w zachowaniu oryginalności treści. Po wprowadzeniu wyszukiwanych fraz, natychmiast pojawiają się wyniki.

Można również skonfigurować powiadomienia wysyłane na adres e-mail w momencie pojawienia się nowych informacji.

Główne funkcje narzędzia:

  • Alerty Google umożliwiają monitorowanie wiadomości, blogów, filmów, dyskusji i książek, dzięki czemu nie przegapisz istotnych informacji potrzebnych do tworzenia nowych treści.
  • Użytkownik ma kontrolę nad częstotliwością alertów, które mogą być ustawione na „w miarę pojawiania się”, raz dziennie lub raz w tygodniu.
  • Aktualizacje mogą być przesyłane na e-mail lub za pomocą kanału RSS.
  • Usługa jest dostępna online, wystarczy urządzenie z dostępem do internetu.

Open Link Profiler

Open Link Profiler to bezpłatne narzędzie analityczne do weryfikacji linków prowadzących do strony, w tym również tych niekorzystnych. Sekcja „Link Disinfection” pozwala na zidentyfikowanie potencjalnie szkodliwych linków.

Pozostałe funkcje:

  • OpenLinkProfiler wykorzystuje własne roboty sieciowe.
  • Baza linków jest aktualizowana co 5 minut.
  • Możliwość eksportu do 200 000 linków na domenę.
  • Sekcja „Strony” zawiera szczegółowe informacje o najczęściej linkowanych stronach w danej domenie.
  • Możliwość wyświetlenia kontekstu linku prowadzącego do analizowanej domeny.
  • LIS (Link Influence Score) informuje o źródle większości linków zwrotnych do witryny.

Seobility

Za pomocą Seobility można przeprowadzić audyt SEO i poprawić jego aspekty techniczne. Wiele osób pomija kwestie techniczne SEO, które mogą negatywnie wpływać na pozycję strony, ponieważ są odpowiedzialne za optymalizację wielu innych obszarów.

Dostępnych jest wiele darmowych narzędzi, które pomogą we wdrożeniu technicznych aspektów SEO, takich jak skrócenie czasu ładowania strony, weryfikacja poprawności gramatycznej, naprawa uszkodzonych linków i wiele innych.

Główne funkcje narzędzia:

  • Funkcja „Sprawdzenie SEO” wskazuje wszystkie potencjalne błędy, które mogą wpływać na kampanię SEO.
  • Funkcja „Sprawdzenie słów kluczowych” dostarcza wskazówek, jak zoptymalizować treść pod kątem docelowego słowa kluczowego. Wystarczy podać adres URL i docelowe słowo kluczowe.
  • Funkcja „Porównanie SEO” umożliwia sprawdzenie pozycji własnej strony w odniesieniu do stron konkurencji.
  • Usługa monitorowania indeksuje linki prowadzące do strony i wysyła raporty z informacjami o problemach i rozwiązaniach.

SEMrush

SEMrush to rozbudowane narzędzie marketingowe oferujące wiele funkcji, w tym wykrywanie czynników ryzyka.

Umożliwia analizę linków pod kątem toksyczności i przekazanie informacji do Google, aby nie miały one negatywnego wpływu na pozycję strony w wyszukiwarce.

MOZ

Narzędzie „Link Explorer” od Moz pozwala na szybką ocenę ogólnego poziomu spamu w danej domenie. Zawiera również listę linków przychodzących z przypisaną oceną spamu, co ułatwia identyfikację szkodliwych linków.

Ahrefs

Nie można pominąć Ahrefs – jednego z najlepszych narzędzi do analizy domen, monitorowania i badania działań konkurencji.

Użytkownikom Ahrefs zaleca się zapoznanie z szczegółowym przewodnikiem na temat szkodliwych linków.

Podsumowanie

Negatywne SEO stanowi zagrożenie i wymaga regularnej kontroli oraz podejmowania odpowiednich działań. Mam nadzieję, że przedstawione narzędzia pomogą w identyfikacji potencjalnych zagrożeń dla witryny.

Czy ten artykuł okazał się przydatny? Zachęcamy do podzielenia się nim z innymi!


newsblog.pl