Klawiatura mechaniczna Thock vs. Clack: jaka jest różnica?

Photo of author

By maciekx

Rezonans wydawany przez klawiaturę mechaniczną stanowi istotny element doświadczenia użytkownika. Oczywiście, podstawową funkcją klawiatury jest umożliwienie pisania, jednak to właśnie charakterystyczny dźwięk towarzyszący tej czynności ma ogromne znaczenie.

Jak zatem określić, jaki rodzaj brzmienia klawiatury mechanicznej jest dla nas optymalny? Czy preferujemy klawisze, które „klikają” i „klekoczą”, czy raczej te, które generują bardziej stonowany, równomierny dźwięk? Dodatkowo, jakie połączenie przełączników i materiałów konstrukcyjnych pozwoli uzyskać upragniony efekt akustyczny?

Dlaczego barwa dźwięku klawiatury mechanicznej jest ważna?

Profil akustyczny klawiatury nie wpływa na szybkość pisania, ale dźwięk ten towarzyszy nam każdego dnia podczas pracy, grania czy innych aktywności.

Dlatego warto wybrać klawiaturę, której brzmienie jest dla nas przyjemne – niezależnie od tego, czy preferujemy wyrazisty, wysoki ton, czy też bardziej tłumiony, subtelny odgłos naciskania klawiszy.

Co więcej, pożądany profil dźwiękowy jest w dużej mierze uzależniony od zastosowanych mechanicznych przełączników oraz materiałów, z których zbudowana jest klawiatura. Szczegółowe omówienie tych aspektów znajduje się w kolejnej sekcji.

„Thock” i „Clack” – czym różnią się te style brzmienia klawiatur mechanicznych?

Wśród profili dźwiękowych klawiatur mechanicznych wyróżniamy dwa główne style: „thock” i „clack”. Inne profile również istnieją, ale te dwa stanowią podstawę, na której oceniamy brzmienie większości klawiatur. Terminy „thock” i „clack” są jednak dość ogólne i niedookreślone, obejmując szerokie spektrum kombinacji sprzętowych.

Określenie, jaki dźwięk będzie wydawać klawiatura mechaniczna, jest skomplikowane. Każdy materiał ma naturalną częstotliwość drgań. Obudowa, płyta montażowa, a nawet nakładki na klawisze wpływają na tę częstotliwość. Metale, takie jak aluminium czy mosiądz, wibrują z wyższą częstotliwością, co skutkuje bardziej „piskliwym” brzmieniem. Z kolei tworzywa sztuczne, jak poliwęglan, rezonują z niższymi częstotliwościami, generując głębsze, dźwięczne tony.

Oto, co większość ludzi ma na myśli, mówiąc o klawiaturach „thocking” lub „clacking”.

Co to jest „thocking” w klawiaturze mechanicznej?

„Thocking” to brzmienie opisywane jako głębokie, o niskim profilu. Niektórzy określają je jako bardziej płaskie, inni jako przytłumione, ale ogólnie rzecz biorąc, charakteryzuje się ono niską częstotliwością.

Co to jest „clacking” w klawiaturze mechanicznej?

Klawiatura „clacking” stanowi przeciwieństwo „thocking”, generując ostry, wyraźny dźwięk. Ten profil akustyczny jest zazwyczaj wyższy w tonacji i często kojarzony z klawiaturami mechanicznymi.

Pięć czynników wpływających na brzmienie klawiatury mechanicznej

Na profil dźwiękowy klawiatury mechanicznej wpływa kilka czynników. Są to m.in. materiały konstrukcyjne (obudowa, płyty wewnętrzne), zastosowane przełączniki, nasadki klawiszy i inne elementy.

1. Przełączniki

Typ zastosowanych przełączników ma bezpośredni wpływ na brzmienie klawiatury.

Każdy przełącznik składa się z elementów wpływających na dźwięk, m.in.: rodzaj przełącznika, długość sprężyny, materiał obudowy i smarowanie. Jednak najczęściej wybór sprowadza się do przełączników klikających, dotykowych lub liniowych.

  • Przełączniki klikające emitują charakterystyczne „kliknięcie” przy naciśnięciu, tworząc wyrazisty profil akustyczny. Niektóre z nich wymagają większej siły nacisku, co również może mieć wpływ na dźwięk.
  • Przełączniki dotykowe generują delikatne uderzenie zamiast głośnego kliknięcia i również mogą wymagać większej siły aktywacji.
  • Przełączniki liniowe działają płynnie, nie powodując kliknięć ani uderzeń, a opór przy pisaniu jest zwykle niewielki.

Zastosowanie przełączników klikających, np. Cherry MX Blue lub Kailh Box Jade, zapewni wyższy, bardziej ostry dźwięk. Z kolei przełączniki liniowe, takie jak Cherry MX Red lub Gateron Yellow, skutkować będą głębszym, bardziej donośnym brzmieniem.

2. Materiał i sposób montażu płyty

Po przełącznikach, materiał płyty i jej sposób montażu mają kluczowe znaczenie dla brzmienia klawiatury.

  • Płyty metalowe (zwykle aluminiowe, stalowe lub mosiężne) generują dźwięki o wyższej tonacji, chociaż nawet w tym przypadku mosiądz zapewni bardziej gęsty dźwięk niż inne metale.
  • Płyty plastikowe (często z poliwęglanu lub tworzyw na bazie polioksymetylenu) generują bardziej miękki dźwięk, a tworzywo pochłania więcej dźwięku niż metal. Płyty z poliwęglanu oferują łagodniejsze, głębsze brzmienie, podczas gdy płyty z POM są bardziej zwarte.
  • Płyty kompozytowe (np. FR4 lub włókno węglowe) wykazują pewne właściwości pochłaniania dźwięku. FR4 jest popularny w płytkach drukowanych, ale jest również stosowany jako materiał na płyty.

Grubość płyty również wpływa na dźwięk – im grubsza, tym więcej dźwięku zostaje pochłonięte. Sposób montażu płyty w obudowie klawiatury to kolejna kwestia.

  • Mocowanie górne: Płyta jest przytwierdzona do górnej połowy obudowy klawiatury. Taki montaż może zapewnić większą elastyczność podczas pisania, co może pomóc zredukować wibracje i uzyskać głębszy dźwięk.
  • Mocowanie „kanapkowe”: Płyta jest umieszczona między górną i dolną częścią obudowy, co skutkuje sztywniejszą konstrukcją i wyższymi tonami.
  • Zintegrowana płyta: Płyta jest wbudowana bezpośrednio w obudowę, najczęściej wykonana z twardego materiału. Taka konstrukcja często daje głębszy profil dźwiękowy. Dźwięk w tym przypadku silnie zależy od materiału obudowy.
  • Mocowanie uszczelkowe: Płyta jest odizolowana od obudowy za pomocą uszczelek, co zapewnia znaczne pochłanianie dźwięku, a w konsekwencji głębsze brzmienie. Na profil dźwiękowy wpływa tu jakość uszczelek i siła, z jaką skręcono klawiaturę.

Istnieje wiele aspektów związanych z montażem płyty i samą płytą. Dokładne określenie profilu dźwiękowego jest często możliwe dopiero po przetestowaniu klawiatury w warunkach domowych.

3. Materiał obudowy

Materiał, z którego wykonana jest obudowa, również ma duży wpływ na dźwięk klawiatury. Obudowy klawiatur mechanicznych są najczęściej wykonane z tworzywa sztucznego lub metalu, choć czasami można spotkać obudowy drewniane.

Oto jak poszczególne rodzaje obudów wpływają na dźwięk:

  • Obudowy metalowe
    • Aluminium: Brzmienie jasne, metaliczne, z pewną elastycznością i tłumieniem drgań.
    • Stal: Materiał o niskiej elastyczności, bardziej gęsty.
    • Mosiądz: Materiał gęsty, który może tłumić hałas.
  • Obudowy plastikowe
    • Poliwęglan (PC): Dźwięk głęboki, dudniący, z półelastycznym tworzywem pochłaniającym dźwięk i drgania.
    • Akrylonitryl-butadien-styren (ABS): Może generować dźwięk o wyższej tonacji.
    • Polipropylen (PP): Bardziej elastyczny, może tłumić dźwięk i generować głębszy ton.
  • Obudowy drewniane
    • Lite drewno: Ciepły, gładki profil akustyczny, znaczna redukcja dźwięku.
    • Fornir: Mniejsze właściwości tłumiące, ale nadal tłumi dźwięk.

Gęste materiały, jak metale, zapewniają jasność i wzmocnienie dźwięku, podczas gdy tworzywa sztuczne i drewno tłumią go, tworząc głębsze, bogatsze odcienie. Jeśli klawiatura jest zbyt głośna, istnieje kilka sposobów na jej wyciszenie.

4. Stabilizatory

Stabilizatory, zwane też „pchnięciami”, to elementy klawiatury mechanicznej, które utrzymują większe klawisze, takie jak spacja czy Enter, w pozycji poziomej i stabilnej podczas naciskania.

Odgrywają one kluczową rolę w brzmieniu i działaniu tych klawiszy. Istnieją dwa główne typy: zatrzaskowe i wkręcane, z wariantami do montażu na płycie i do płytki drukowanej. Materiał, jakość wykonania stabilizatorów oraz modyfikacje, np. smarowanie, mogą znacznie wpłynąć na dźwięk.

Dobrze wykonane i nasmarowane stabilizatory zapewniają płynne i ciche naciśnięcie klawisza, eliminując „grzechotanie”, które często pojawia się w stabilizatorach niższej jakości. Odwrotnie, tanie i niesmarowane stabilizatory mogą generować głośny, niespójny dźwięk, pogarszając komfort pisania.

5. Nasadki klawiszy

Nasadki klawiszy odgrywają istotną rolę w brzmieniu i dotyku klawiatury. Materiał, grubość i profil nasadek mają wpływ na akustykę każdego naciśnięcia klawisza.

  • Materiał
    • ABS (akrylonitryl-butadien-styren): Powszechnie stosowany materiał na nasadki klawiszy. Generuje dźwięk o wyższej tonacji. Nasadki ABS mogą z czasem zacząć się błyszczeć na skutek użytkowania.
    • PBT (tereftalan polibutylenu): Trwalsze i bardziej gęste od ABS, nasadki PBT generują głębszy, mocniejszy dźwięk. Są też mniej podatne na błyszczenie.
  • Grubość
    • Grube nasadki zapewniają głębszy, bardziej rezonansowy dźwięk ze względu na swoją większą masę i zdolność tłumienia.
    • Cienkie nasadki generują dźwięk wyższy, bardziej „klekoczący”.
  • Profil
    • Wysokoprofilowe nasadki (np. SA lub MT3) wydają głębszy dźwięk dzięki swojej objętości i powierzchni.
    • Niskoprofilowe nasadki (np. DSA lub Cherry) generują nieco wyższy dźwięk.

Jak w przypadku każdego czynnika wpływającego na dźwięk, konieczne jest eksperymentowanie z różnymi nasadkami, aby znaleźć ten idealny dźwięk. Na początek mamy kilka propozycji nasadek klawiszy do klawiatur mechanicznych.

Jak znaleźć idealnie brzmiącą klawiaturę mechaniczną?

Testowanie wielu różnych konfiguracji klawiatury mechanicznej jest dla większości osób nierealne ze względu na koszty. Czytanie recenzji, słuchanie nagrań dźwiękowych i przykładów pisania na YouTube to najlepsza opcja. Jednak nawet wtedy należy podchodzić do tych informacji z pewną dozą ostrożności.

Dźwięk to kwestia subiektywna, więc to, co ktoś opisuje, może nie odpowiadać Twoim preferencjom. Nagrania audio i wideo, choć w pewnym stopniu odzwierciedlają brzmienie, często są rejestrowane przy użyciu sprzętu, który nie oddaje wiernie pełnej palety dźwięków klawiatury.

Mimo to, to co słyszysz, oglądasz lub czytasz może dać Ci ogólne pojęcie o profilu akustycznym, którego szukasz.


newsblog.pl