Ogromna ilość materiałów wideo tworzonych i oglądanych każdego dnia może przyprawić o zawrót głowy. Statystyki pokazują, że co minutę na platformę YouTube przesyłanych jest około 500 godzin nagrań!
Nic dziwnego, że analitycy mediów mają trudności z ogarnięciem tego fenomenu.
Na szczęście, dzięki dynamicznemu rozwojowi sztucznej inteligencji (AI), powstały zaawansowane narzędzia do analizy wideo. Potrafią one precyzyjnie i szybko wyodrębniać wartościowe informacje z filmów.
W niniejszym artykule przyjrzymy się najlepszym dostępnym na rynku narzędziom do analizy wideo wykorzystującym sztuczną inteligencję. Omówimy także, jak możesz je zastosować w celu optymalizacji analizy mediów.
Czym są narzędzia do analizy wideo oparte na sztucznej inteligencji?
Narzędzia do analizy wideo, które bazują na sztucznej inteligencji, korzystają z zaawansowanych technik wizji komputerowej (Computer Vision) oraz uczenia maszynowego, by pozyskiwać kluczowe dane z filmów o różnorodnym formacie.
W swoim działaniu, te narzędzia używają złożonych algorytmów, które skanują wideo piksel po pikselu, identyfikując czynności, obiekty i wydarzenia w materiałach na żywo lub nagraniach.
Można z ich pomocą uzyskać informacje o obiektach, ruchach, emocjach i wszelkich elementach, które algorytmy są w stanie wyodrębnić. Narzędzia do analizy wideo są wysoce adaptowalne w zakresie uczenia algorytmów, a także tworzenia specjalnych modeli, które odpowiadają na konkretne wymagania biznesowe.
Załóżmy, że potrzebujesz zidentyfikować treści o charakterze nieodpowiednim w filmach publikowanych lub tworzonych przez użytkowników. Możesz wówczas zbudować spersonalizowane modele AI, w oparciu o wcześniej zdefiniowane wytyczne, które precyzują, jakie treści uznaje się za niestosowne dla Twojej działalności. Następnie, uruchamiając ten model, możesz szybko wykryć wszelkie nieprawidłowości.
Analityka wideo opiera się na dwóch kluczowych zasadach:
- Wykrywanie ruchu: analizuje każdy piksel, identyfikując ruch obiektów w filmie.
- Rozpoznawanie obiektów: identyfikuje i śledzi obiekty, rozpoznając te, które się przemieściły, zniknęły lub są nowe.
W praktyce, zaawansowane systemy analityki wideo są stosowane w systemach bezpieczeństwa i monitoringu do wykrywania potencjalnych zagrożeń, osób lub nietypowych zachowań i informowania o nich.
Analiza wideo jest szeroko wykorzystywana w wielu branżach, oferując wszechstronne i dostosowane do indywidualnych potrzeb rozwiązania.
W ostatnim czasie obserwujemy wzrost popularności tego oprogramowania wśród firm i domów mediowych.
W miarę wzrostu popytu na treści wideo, marki korzystają z narzędzi do analizy wideo opartych na sztucznej inteligencji, aby:
- Rozpoznawać wizualne wzmianki o swojej marce.
- Gromadzić dane o odbiorcach.
- Wykorzystywać treści generowane przez użytkowników.
- Wykrywać fałszywe logotypy lub podróbki produktów.
I wiele innych.
Zastosowania narzędzi do analizy wideo z wykorzystaniem sztucznej inteligencji nieustannie się rozwijają.
Korzyści z wykorzystania narzędzi do analizy wideo opartych na AI
#1. Dogłębna analiza
Zaawansowane narzędzia do analizy wideo potrafią analizować strumienie wideo z dokładnością nieosiągalną dla ludzkiego oka.
Ludzki mózg jest w stanie przetworzyć obraz widziany przez oko jedynie w ciągu 13 milisekund.
Trudno oczekiwać, że w tak krótkim czasie człowiek będzie w stanie wyłapać wszystkie detale lub nieprawidłowości w strumieniach wideo. Jednak sztuczna inteligencja bez problemu jest w stanie to zrobić.
Narzędzia do analizy wideo działające na zasadach sztucznej inteligencji analizują strumienie lub nagrania klatka po klatce, a nie jako całość. Takie podejście pozwala im wykrywać, śledzić i klasyfikować obiekty występujące w scenie.
Ten poziom szczegółowości jest szczególnie istotny w identyfikacji zagrożeń bezpieczeństwa i podejrzanych zachowań.
#2. Zwiększona wydajność i produktywność
Większość procesu analizy wideo jest zautomatyzowana. Narzędzia te samodzielnie analizują filmy, a także zbierają i archiwizują dane.
W normalnych warunkach, wykonanie tych zadań wymagałoby wielu godzin i zaangażowania sporej liczby pracowników. Nawet po długotrwałej pracy nie udałoby się uzyskać tak precyzyjnych danych, jakie jest w stanie dostarczyć sztuczna inteligencja.
Rozważmy przykład. Załóżmy, że jesteś właścicielem sklepu stacjonarnego i dysponujesz centrum kontroli, które ma za zadanie analizować nagrania z kamer monitoringu w Twoim sklepie.
Bez wsparcia narzędzi do analizy obrazu, Twój zespół musiałby spędzać 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, wpatrując się w ekrany.
Z kolei, korzystając z analizy wideo, Twój zespół może efektywniej pozyskiwać informacje, takie jak:
- Najczęściej uczęszczane ścieżki w sklepie.
- Dane demograficzne klientów.
- Liczba powracających klientów.
- Czas oczekiwania przy kasach.
- Najczęściej odwiedzane strefy w sklepie.
Posiadając tak szeroki zakres danych zebranych przez narzędzia analityczne, można skupić się na kluczowych zadaniach, takich jak wykorzystanie tych danych do opracowywania strategii i zwiększania satysfakcji klientów w punkcie sprzedaży.
#3. Sprawna moderacja treści
W dobie dynamicznego wzrostu ilości treści, śledzenie materiałów tworzonych przez użytkowników stało się bardzo trudne.
Narzędzia do analizy wideo oparte na sztucznej inteligencji umożliwiają przejrzenie wielu godzin materiałów wideo w ciągu zaledwie kilku minut.
Co więcej, algorytm można wyszkolić z uwzględnieniem konkretnych wytycznych dotyczących zgodności. W sytuacji, gdy treści nie spełniają określonych norm, narzędzie jest w stanie szybko je wykryć.
W większości przypadków narzędzia do analizy wideo pomagają firmom w:
- Wykrywaniu fałszywych logotypów.
- Identyfikacji wzmianek o marce (tekst/dźwięk/logo).
- Wykrywaniu treści o charakterze obraźliwym.
Co więcej, dokładny monitoring treści wideo ma kluczowe znaczenie dla domów mediowych. Pozwala im unikać sporów prawnych związanych z nieuprawnionymi wzmiankami o marce lub emisją treści, które mogłyby zaszkodzić ich reputacji.
#4. Alerty i powiadomienia w czasie rzeczywistym
Gdy algorytm wykryje nieprawidłowości, oprogramowanie może automatycznie wysyłać alerty i powiadomienia.
Dzięki temu moderatorzy treści mogą natychmiast podjąć działania w celu rozwiązania problemu. Możliwe jest ustawienie alertów dotyczących różnorodnych sytuacji: wykrycia fałszywego logo, nieaktualnych treści, wzmianek o marce itp.
Alerty w czasie rzeczywistym są niezastąpione w sytuacjach, gdzie czas reakcji ma kluczowe znaczenie, szczególnie w sektorze bezpieczeństwa. Co ważne, można także zdefiniować działania, które będą uruchamiane automatycznie, gdy algorytm wykryje naruszenie.
Przykładowo, w razie pożaru mogą zostać uruchomione syreny alarmowe, a w przypadku włamania – automatycznie wezwana policja.
Właściciel, pracownicy ochrony i inni zainteresowani automatycznie otrzymają wiadomość e-mail lub powiadomienie, bez konieczności interwencji człowieka.
Poniżej przedstawiamy kilka wyjątkowych narzędzi do analizy wideo, które wspomagają efektywniejszą analizę mediów.
Amazon Rekognition
Amazon Rekognition to wszechstronne oprogramowanie do analizy wideo, które oferuje wstępnie wytrenowane i konfigurowalne interfejsy API wizji komputerowej. Wykorzystuje technologię głębokiego uczenia się w celu rozpoznawania twarzy, wykrywania obiektów oraz analizy obrazów.
Kluczowe funkcje
- Zastosuj interfejsy API moderacji Rekognition w mediach społecznościowych i reklamach, by identyfikować treści nieodpowiednie i tworzyć materiały przyjazne dla użytkownika, które są zgodne z przepisami prawa.
- Wykorzystaj technologię wykrywania cech twarzy Rekognition na zdjęciach lub filmach, aby określić takie atrybuty jak otwarte/zamknięte oczy, emocje, wiek, płeć.
- Użyj interfejsów API opartych na pamięci masowej w celu utworzenia zbioru twarzy rozpoznanych na różnych zdjęciach lub filmach. Wykorzystaj ten zbiór w celu wyszukiwania i dopasowywania twarzy.
- Wykrywaj i wyodrębniaj tekst z obrazów i filmów, co przydaje się w zastosowaniach takich jak rozpoznawanie tablic rejestracyjnych i analiza dokumentów.
- Łatwo rozpoznawaj etykiety i sceny na zdjęciach i w strumieniach wideo na żywo, takie jak pojazdy, budynki i krajobrazy.
Rekognition jest zaufanym rozwiązaniem wykorzystywanym przez takie platformy jak Pinterest czy PBS. Jest to uniwersalne narzędzie o szerokim zastosowaniu w wielu sektorach, w tym bezpieczeństwie, mediach i reklamie.
Google Cloud Video Intelligence
Google Cloud Video Intelligence ułatwia analizę wideo i zarządzanie mediami. Wstępnie wytrenowane modele są w stanie rozpoznawać ponad 20 000 obiektów, czynności i scen w przechowywanych i przesyłanych strumieniowo filmach.
Kluczowe funkcje
- Szybko analizuj ogromne zbiory danych wideo, aby identyfikować i filtrować treści dla dorosłych lub nieodpowiednie, co jest niezbędne do moderacji treści i zapewnienia zgodności z regulacjami.
- Wbudowana analiza zmian ujęć umożliwia wykrywanie ich w czasie rzeczywistym w nagraniach przechowywanych lub przesyłanych strumieniowo.
- Określaj odpowiednie momenty lub klatki w filmach do umieszczania reklam, które są kontekstowo powiązane z treścią.
- Uzyskuj szczegółowe metadane, rozpoznając obiekty, czynności i sceny w filmach, co usprawnia wyszukiwanie i przeglądanie materiałów.
- Funkcja wykrywania tekstu, która korzysta z optycznego rozpoznawania znaków (OCR) w celu identyfikacji i wyodrębnienia tekstu z filmów.
Wykorzystując sztuczną inteligencję wideo, możesz automatycznie transkrybować mowę na tekst oraz generować podpisy i napisy do filmów. Dodatkowo, AI wideo dysponuje modelami wykrywania twarzy i rozpoznawania osób, które są obecnie w fazie beta.
Video Indexer
Video Indexer to usługa analizy wideo oparta na chmurze Microsoft Azure. Ułatwia wydobywanie informacji z plików audio i wideo przy pomocy AI multimediów, aby poprawić dostępność, możliwości wyszukiwania oraz ogólną jakość obsługi użytkownika.
Kluczowe funkcje
- Video Indexer wyodrębnia z filmów szeroki zakres metadanych, obejmujących wypowiadane słowa, napisy, tagi oraz transkrypcje.
- Posiada edytor wideo oparty na sztucznej inteligencji, który umożliwia tworzenie nowych materiałów z istniejących treści. Za jego pomocą można łatwo wycinać fragmenty filmów i łączyć je ze sobą.
- Integruje się z innymi usługami firmy Microsoft, w tym Azure Cognitive Services, Power BI i SharePoint.
- Umożliwia dostosowanie algorytmu rekomendacji w oparciu o obiekty i osoby pojawiające się w filmie.
Dzięki Video Indexer, ochrona prywatności i bezpieczeństwo nie są już problemem. Platforma współpracuje z ponad 3500 specjalistów ds. bezpieczeństwa, którzy dbają o ochronę danych i prywatność użytkowników. Dodatkowo, platforma posiada najnowocześniejsze certyfikaty, dzięki czemu doskonale nadaje się do innowacyjnych zastosowań w wielu branżach.
Clarifai
Clarifai oferuje analizę wideo z wykorzystaniem wizji komputerowej i sztucznej inteligencji. Narzędzie skupia się na rozpoznawaniu sytuacji i wykrywaniu obiektów, dzięki czemu znajduje zastosowanie w monitoringu i systemach bezpieczeństwa.
Kluczowe funkcje
- Wykrywa konkretne działania, które mają miejsce w filmie, takie jak schematy zachowań czy indywidualne działania, co pozwala lepiej zrozumieć interakcje klientów z produktami.
- Wydobywa cenne informacje z nieustrukturyzowanych danych. Wykrywa nieprawidłowości w czasie rzeczywistym, aby przyspieszyć podejmowanie decyzji w terenie i wspierać projekty wojskowe.
- Łączy dane wideo z AI, by skrócić czas reakcji. Wykrywa uszkodzone obszary lub poszukuje konkretnych osób w czasie zbliżonym do rzeczywistego.
- Wbudowana technologia rozpoznawania dźwięku umożliwia wykrywanie i transkrypcję mowy, identyfikację muzyki i innych dźwięków.
Clarifai oferuje najwyższej jakości wsparcie w zakresie analizy wideo czołowym firmom na świecie, takim jak Canva czy Nvidia. Ponadto, rozpoczynając pracę z Clarifai, otrzymujesz 1000 bezpłatnych operacji miesięcznie.
Lumeo
Lumeo to platforma do analizy wideo, która działa bez użycia kodu i pozwala każdemu na optymalne wykorzystanie treści wideo. Umożliwia to dzięki prostym narzędziom typu „przeciągnij i upuść” oraz gotowym blokom analitycznym.
Kluczowe funkcje
- Posiada setki gotowych do użycia modeli AI, narzędzi i złączy, które umożliwiają wykorzystanie Lumeo w różnorodnych zastosowaniach bez potrzeby kodowania.
- Prosta funkcja „plug and play” pozwala na bezproblemową integrację oprogramowania z istniejącymi systemami zarządzania kamerami i wideo.
- Pełen zakres interfejsów API REST i programowalnych węzłów Python, które ułatwiają tworzenie spersonalizowanych integracji.
- Wbudowane funkcje współpracy dla programistów, inżynierów i zespołów wdrożeniowych, co przyspiesza realizację projektów.
Lumeo to wszechstronna platforma do analizy wideo. Intuicyjny interfejs i gotowe modele AI pozwalają każdemu wykorzystać potencjał najnowszej analityki bez konieczności opanowywania skomplikowanej terminologii technicznej.
Zastosowanie narzędzi do analizy wideo
Zastosowania narzędzi do analizy wideo są bardzo szerokie. Skupimy się jednak na trzech głównych branżach – opiece zdrowotnej, bezpieczeństwie i handlu detalicznym – aby pokazać, w jaki sposób wykorzystują one analitykę wideo.
Opieka zdrowotna
Uniwersytet w Buffalo stworzył aplikację na smartfony, która pomaga w diagnozowaniu zaburzeń ze spektrum autyzmu (ASD) u dzieci. Aplikacja bazuje na technologii detekcji ruchu (podstawa analityki wideo).
Używając aparatu w smartfonie, aplikacja śledzi wyraz twarzy oraz kierunek spojrzenia dziecka, gdy ogląda ono zdjęcia z sytuacjami społecznymi (przedstawiające wiele osób).
Aplikacja monitoruje ruchy gałek ocznych i jest w stanie precyzyjnie zdiagnozować dzieci z ASD, ponieważ ich ruchy gałek ocznych różnią się od ruchu osób bez autyzmu.
Handel detaliczny
Amazon Go to innowacyjny sklep spożywczy, który umożliwia klientom opuszczenie sklepu bez konieczności czekania w długich kolejkach przy kasie. Jest to możliwe dzięki automatycznemu obciążaniu klientów za produkty, które wzięli z półek.
Amazon informuje, że w momencie, gdy klient bierze produkt z półki, jest on automatycznie dodawany do jego wirtualnego koszyka w systemie online. Jeżeli klient zwróci produkt na półkę, Amazon usuwa go z tego koszyka.
Chociaż Amazon nie ujawnia szczegółów technologii, wiadomo, że obejmuje ona zaawansowane modele wizji komputerowej i uczenia maszynowego, w połączeniu z zestawem czujników w sklepie, które pozwalają Amazonowi podejmować decyzje dotyczące obciążania klientów za ich zakupy.
Bezpieczeństwo
Szacuje się, że osoba w Londynie może być uchwycona przez kamery monitoringu ponad 300 razy dziennie, podczas gdy mieszkaniec USA ponad 75 razy dziennie!
Ludzkie oko nie jest w stanie śledzić tego wszystkiego, a także wykrywać nieprawidłowości w zatłoczonych miejscach. Jednak narzędzia do analizy wideo są w stanie to zrobić 10 razy szybciej i dokładniej niż człowiek.
Nie sugerujemy, że można zwolnić dotychczasowych operatorów monitoringu, ale te narzędzia mogą stać się nieocenioną pomocą w wykonywaniu ich pracy bardziej efektywnie.
Podsumowanie
Analiza wideo bazująca na sztucznej inteligencji nie jest już tylko „techniczną ciekawostką”. Znajduje ona zastosowanie w marketingu, obsłudze klienta i wielu innych obszarach działalności biznesowej.
Fakt, że analityka wideo może oszczędzić ogromne ilości czasu i dostarczać wartościowych informacji, sprawił, że jest coraz szerzej wykorzystywana w wielu branżach. W niniejszym artykule staraliśmy się omówić wszystkie istotne aspekty analizy wideo opartej na sztucznej inteligencji.