Istotne informacje dotyczące zakupu i leasingu pojazdów elektrycznych
- Zakup samochodu elektrycznego może obniżyć twój podatek dochodowy nawet o 7500 dolarów. Jeśli jednak nie spełniasz warunków, skorzystaj z opcji leasingu, która często wiąże się z mniejszymi miesięcznymi kosztami i zachowaniem korzyści podatkowych.
- Aby kwalifikować się do pełnej ulgi podatkowej, baterie i kluczowe podzespoły pojazdu muszą być wytworzone w USA. Ponadto cena pojazdu nie może przekroczyć 55 000 dolarów dla sedanów i 80 000 dolarów dla SUV-ów, ciężarówek i vanów.
- Ulga podatkowa ma limity dochodowe: 150 000 dolarów dla osób składających zeznanie indywidualnie i 300 000 dolarów dla małżeństw rozliczających się wspólnie. Leasing pojazdu elektrycznego może jednak pomóc obejść te ograniczenia. Co więcej, wiele stanów oferuje dodatkowe zachęty podatkowe przy zakupie „elektryka”.
Decydując się na zakup pojazdu elektrycznego, masz szansę na skorzystanie z ulgi podatkowej sięgającej 7500 dolarów, zgodnie z założeniami ustawy o redukcji inflacji. Nawet jeśli nie spełniasz standardowych wymagań, leasing takiego pojazdu z obniżonymi opłatami miesięcznymi może być dla ciebie korzystny, ponieważ również podlega uldze.
Jeśli rozważasz zakup nowego lub używanego samochodu elektrycznego, koniecznie zapoznaj się ze wszystkimi aspektami federalnej ulgi podatkowej.
Na czym polega ulga podatkowa na pojazdy elektryczne?
Źródło obrazu: Tesla
Ulga podatkowa na pojazdy elektryczne, jak sama nazwa wskazuje, to mechanizm pozwalający na obniżenie podatku dochodowego o kwotę do 7500 dolarów przy zakupie lub leasingu nowego pojazdu elektrycznego w Stanach Zjednoczonych. W przypadku nabycia używanego „elektryka” ulga może wynieść do 4000 dolarów. Ulga ta jest odliczana od całkowitej kwoty należnego podatku za rok, w którym dokonano zakupu.
Według Departamentu Skarbu USA, od 1 stycznia 2024 roku, przy zakupie pojazdu elektrycznego, o ulgę podatkową do kwoty 7500 dolarów można ubiegać się bezpośrednio u dealera.
Przed 1 stycznia 2023 r. istniejąca ulga faworyzowała tych producentów, którzy nie sprzedali więcej niż 200 000 pojazdów elektrycznych. Obecna ulga, która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2023 r. po wprowadzeniu ustawy o redukcji inflacji, wprowadza nowe warunki kwalifikacji.
Produkcja w USA
Kluczowym wymogiem jest, aby baterie i najważniejsze komponenty pojazdu były wyprodukowane na terenie Stanów Zjednoczonych. Wyklucza to z ulgi wszystkie „elektryki” wyprodukowane poza USA. Ponadto, cena nowego sedana elektrycznego nie może przekraczać 55 000 dolarów, a SUV-a, ciężarówki czy vana – 80 000 dolarów. W przypadku używanych pojazdów elektrycznych, limit cenowy wynosi 25 000 dolarów.
Ograniczenia dochodowe
Ulga podatkowa jest również ograniczona limitami dochodowymi. Ustawa o redukcji inflacji ustala próg dochodu na poziomie 150 000 dolarów dla osób składających zeznanie indywidualnie i 300 000 dolarów dla małżeństw. Istnieje jednak pewna „luka” w tych limitach, w przypadku leasingu pojazdu. Według IRS, pojazdy komercyjne, w tym leasingowane, również kwalifikują się do ulgi.
Leasing pojazdów elektrycznych
W skrócie, decydując się na leasing, nadal możesz kwalifikować się do pełnej ulgi podatkowej w wysokości 7500 dolarów, nawet jeśli wartość samochodu jest wyższa niż limit cenowy lub twój dochód przekracza ustalony próg. Leasing może zatem okazać się tańszy niż zakup, dzięki oszczędnościom wynikającym z ulgi podatkowej. Pamiętaj jednak, że producenci, którzy leasingują pojazdy, nie mają obowiązku przekazywać klientowi całej kwoty ulgi.
W większości stanów USA funkcjonują również dodatkowe programy zachęt podatkowych, które mogą obniżyć koszt zakupu „elektryka”. Na przykład, mieszkańcy Kolorado, Kalifornii, Maine czy Connecticut mogą liczyć na dodatkową ulgę stanową do 7500 dolarów, zależną od wielkości pojazdu. Sprawdź jednak, czy twój stan oferuje dodatkowe korzyści.
Przygotowanie domu na „elektryka”
Jeśli chcesz przystosować swój dom do ładowania pojazdów elektrycznych, ustawa o redukcji inflacji oferuje ulgę podatkową do 1000 dolarów na pokrycie 30% kosztów instalacji domowej ładowarki.
Którzy producenci kwalifikują się do ulgi podatkowej?
Sporo modeli pojazdów elektrycznych kwalifikuje się do ulgi podatkowej, a poziom wsparcia może się różnić. Poniżej przedstawiamy listę modeli, które obecnie mogą otrzymać pełne wsparcie.
Producent |
Modele z pełną ulgą podatkową (7500 USD) |
---|---|
Cadillac |
Cadillac Lyriq (2023-2024) |
Chevrolet |
Chevrolet Bolt, Blazer EV (2024), Bolt EUV (2022-2023), Bolt EV (2022-2023), Chevrolet Equinox EV (2024), Silverado EV (2024) |
Ford |
F-150 Lightning (2022-2023), Mustang Mach-E (2022-2023), E-Transit (2022-2023) |
Tesla |
Model 3 Standard Range RWD/Long Range (2022-2023), Model 3 Long Range AWD (2023), Model 3 Performance (2022-2023), Model X Long Range (2023), Model Y RWD (2023), Model Y AWD /Long Range/Performance (2022–2023) |
Volkswagen |
ID.4 / ID.4 S (2023), ID.4 Pro/Pro S/Pro S Plus (2023), ID.4 AWD Pro/AWD Pro S/AWD Pro S Plus (2023) |
Modele z częściową ulgą podatkową (3750 USD)
Producent |
Modele z częściową ulgą podatkową (3750 USD) |
---|---|
Ford |
Ford Mustang Mach-E (2022 – 2023), E-Transit (2022 – 2023) |
Nissan |
Nissan Leaf S (2024), Nissan Leaf SV Plus (2024) |
Rivian |
Rivian R1T (2022 – 2023), Rivian R1S (2022 – 2023) |
Modele hybrydowe z częściową ulgą podatkową (3750 USD)
Producent |
Modele hybrydowe z częściową ulgą podatkową (3750 USD) |
---|---|
BMW |
BMW X5 xDrive50e |
Chrysler |
Pacifica Plug-in Hybrid |
Ford |
Escape Plug-in Hybrid |
Jeep |
Grand Cherokee 4xe, Wrangler 4xe |
Lincoln |
Aviator Grand Touring, Corsair Grand Touring |
Modele z ulgą podatkową przy leasingu
Producent |
Modele z ulgą podatkową w przypadku leasingu (kwota ulgi) |
---|---|
Audi |
Modele E-Tron (7500 USD) |
BMW |
BMW i4 eDrive35 (7500 USD), eDrive40 (7500 USD), xDrive40 (7500 USD), BMW i5 (7500 USD), BMW i7 (7500 USD), BMW XM (7500 USD), BMW iX xDrive50 (9900 USD), M60 (9900 USD) |
Chrysler |
Chrysler Pacifica Hybrid (7500 USD) |
Dodge |
Dodge Hornet R/T PHEV (6000 USD) |
Genesis |
GV60 (7500 USD), Electrified GV70 (7500 USD), Electrified G80 (7500 USD) |
Hyundai |
Ioniq 5 i Ioniq 6 (7500 USD), Kona Electric (7500 USD) |
Jaguar |
Jaguar I-PACE 2022 (7500 USD) |
Jeep |
Grand Cherokee 4xe PHEV (7500 USD), Wrangler 4xe PHEV (7500 USD) |
Kia |
Niro EV Wind (7500 USD) |
Lexus |
Lexus RZ (7500 USD), NX PHEV (7500 USD) |
Lucid |
Lucid Air (7500 USD) |
Mazda |
Mazda CX-90 PHEV (7500 USD) |
Mercedes-Benz |
Modele EQ (7500 USD), S580 Plug-In Hybrid (7500 USD), GLE 450 Plug-in Hybrid (7500 USD) |
Polestar |
Polestar 2 (8500 USD) |
Porsche |
Porsche Taycan (7500 USD) |
Toyota |
Toyota bZ4X (7500 USD), RAV4 Prime (7500 USD), Pius Prime (7500 USD) |
Volkswagen |
VW ID.4 (7500 USD) |
Volvo |
XC40 Recharge (7500 USD) |
Pamiętaj, że kwalifikacja do ulgi podatkowej w przypadku leasingu zależy od warunków określonych przez producenta. Większość producentów oferuje ulgę, jeśli leasing jest realizowany za pośrednictwem ich usług finansowych. Niektórzy producenci oferują także ulgi dla klientów płacących gotówką.
Skorzystaj z ulgi podatkowej na pojazdy elektryczne
Ulga podatkowa na pojazdy elektryczne nie będzie dostępna wiecznie, więc to doskonały moment na zakup „elektryka” z obniżką ceny nawet o 7500 dolarów. Jeśli jednak nie spełniasz warunków ze względu na limity dochodowe lub cena pojazdu przekracza limit, możesz skorzystać z opcji leasingu oferowanej przez producenta, z zachowaniem korzyści podatkowych.
newsblog.pl