TIK Tok: nastolatki to uwielbiają, a rodzice tego nie rozumieją. Kongres się tego obawia. Marki chcą na tym zarabiać. Jest to prawdopodobnie najbardziej kontrowersyjna (i ukochana) sieć społecznościowa w historii. Pobrania aplikacji szybko przewyższają pobrane z bardziej uznanych sieci społecznościowych, takich jak Twitter i Facebook. TikTok nawet wyemitowany Reklama podczas Super Bowl 2020.
Czym więc jest TikTok i jak to działa? Dlaczego prawodawcy tak bardzo się go boją? I – być może najważniejsze – dlaczego powinno Cię to obchodzić?
Krótkie wprowadzenie do TikTok
Zasadniczo TikTok jest aplikacją do udostępniania wideo, podobną do Vine, której Twitter wycofał w 2016 roku. Ludzie mogą publikować filmy i korzystać z szeregu ścieżek dźwiękowych i filtrów w stylu Snapchata, które mogą zmieniać twarze lub tworzyć inne intrygujące efekty wizualne.
Użytkownicy mogą śledzić inne konta i tworzyć źródła nowych treści od twórców, których lubią najbardziej. Istnieje również kanał „Dla Ciebie”, który pokazuje losowy asortyment filmów od innych osób. Ten mechanizm oferuje niekończącą się nić nowych rzeczy do oglądania i karmi się wysoce uzależniającą naturą TikTok. Jednak to właśnie sprawia, że TikTok jest tak kuszącą platformą – pozwala nawet najmniejszym obserwatorom „stać się wirusowymi” i stać się celebrytami online z dnia na dzień.
Być może największą zaletą kanału „Dla Ciebie” jest to, że wystawia on kogoś na treści od twórców, których normalnie by nie podążał. To przebija bańkę filtra. Na przykład w ciągu 10 minut możesz zobaczyć treści od osób, których poglądy polityczne znacznie różnią się od twoich lub innych społeczności, z którymi normalnie nie możesz się angażować, takich jak wojsko lub organy ścigania.
Aby zilustrować ten punkt, w ciągu pięciu minut przeszedłem od patrzenia, jak ktoś demonstruje nowy strój cosplay, do amerykańskiego lotnika pewnie wiszącego na rampie ładunkowej samolotu transportowego C-130 Hercules.
Nieoczekiwany charakter sławy na TikTok przyciąga także ludzi z innych platform. Kiedy rozmawiałem z raperem Shevinem McCulloughiem (który występuje jako Showtime Shevin), określił platformę jako „żyzny grunt” w porównaniu z YouTube. Chociaż YouTube jest znacznie bardziej ugruntowany, nowym twórcom trudniej jest zdobyć tam zagorzałych fanów.
Poza tym TikTok ma standardowe funkcje, których można oczekiwać od sieci społecznościowej, w tym bezpośrednie wiadomości i możliwość „polubienia” filmów.
TikTok jest dla memów
Oczywiście tylko przejrzeliśmy to, co czyni TikTok wyjątkowym. W porównaniu do prawie każdej innej sieci społecznościowej, TikTok jest bardziej zoptymalizowany do tworzenia memów. Ludzie mogą zmienić przeznaczenie materiału audio z innych filmów i stworzyć unikalne podejście do pomysłu innej osoby.
Jak to wygląda? Oto czterominutowe superskrój ludzi tworzących własne filmy z synchronizacją ruchu warg do krótkiego fragmentu z filmu The Living Tombstone’s No Mercy, o niebezpieczeństwach związanych z wyborem postaci w popularnym FPS dla wielu graczy „Overwatch”.
Są też duety, które dokładnie brzmią. Osoba nakłada się na film innej osoby i skutecznie tworzy zupełnie nowy materiał. Jeśli jesteście ciekawi, jak to jest, oto krótki klip, na którym ludzie tworzą duet z piosenką Charliego Pugha, Betty Boop.
Jak TikTokers zarabia pieniądze
W przeciwieństwie do YouTube zarabianie na treściach jest nadal stosunkowo słabo rozwinięte w TikTok. Na przykład obecnie twórcy nie mogą zarabiać na wyświetlaniu reklam w swoich filmach. To pozostaje największą przeszkodą dla TikTok, jeśli chodzi o przyciąganie znanych talentów z innych sieci społecznościowych.
Jednym ze sposobów zarabiania pieniędzy przez twórców są transmisje na żywo, podczas których otrzymują „wskazówki” od widzów, którzy mają wirtualne prezenty. Ten mechanizm jest nieco zawiły. Zasadniczo osoby korzystające z TikTok mogą wymieniać walutę ze świata rzeczywistego na monety TikTok, aby doładować swój wirtualny „portfel”. Mogą używać tych wirtualnych monet, aby dawać twórcom wirtualne prezenty. Po otrzymaniu te prezenty są zamieniane na kolejną wirtualną walutę zwaną Diamentami, którą twórcy mogą wypłacić w gotówce w prawdziwym świecie. Kurs wymiany jest różny i może ulec zmianie przez sam TikTok.
Jest też marketing influencerów. Nie jest niczym niezwykłym, że marki – szczególnie te z przestrzeni modowych i lifestyle’owych – współpracują z popularnymi twórcami i wysyłają im łupy lub gotówkę w zamian za wzmianki. Podczas gdy transmisje na żywo są otwarte dla wszystkich na TikTok, tylko największe nazwiska będą wybierane do zawarcia umowy marketingowej dla influencerów.
Dlaczego TikTok jest tak kontrowersyjny
TikTok jest własnością chińskiej firmy ByteDance. Jest to wynik połączenia dwóch istniejących aplikacji: musical.ly i douyin. TikTok jest niezwykły, ponieważ jest to jedyna chińska sieć społecznościowa odnosząca sukcesy na arenie międzynarodowej, której atrakcyjność rozciąga się daleko na zachodni świat.
Wywołało to konsternację w salach Kongresu, a wielu prawodawców nazywa to „zagrożenie bezpieczeństwa narodowego”I szukając świadectwa od zespołu kierowniczego TikTok. W Senacie Stanów Zjednoczonych powstał dwupartyjny front przeciwko TikTok, z senatorami Chuckiem Schumerem i Tomem Cottonem wzywając do sondy wywiadowczej do aplikacji.
W końcu sieć społecznościowa z siedzibą w Pekinie nie tylko ma dostęp do informacji o Amerykanach korzystających z platformy, ale może także cenzurować treści, które Amerykanie widzą w sieci. Na przykład prawodawcy obawiają się, że TikTok może cenzurować filmy na tematy, które chiński rząd uważa za drażliwe, takie jak protesty demokratyczne w Hongkongu lub trudna sytuacja mniejszości etnicznej ujgurskiej.
Za to, co jest warte, ByteDance zganiło roszczenia Kongresu. Jednak przyciągnął ogień za usunięcie popularnego filmu amerykańskiego nastolatka o sytuacji Ujgurów. Firma twierdziła później, że był to „błąd moderacji” i odblokował konto nastolatka.
Te obawy nie są nieuzasadnione. W obecnej sytuacji Chiny mają swoją „Wielką zaporę ogniową”, która blokuje lub cenzuruje większość zachodniego Internetu przed użytkownikami. A do tego kraj rząd miał wpływ na działania NBA nad osobistym tweetem jednego pracownika i naciskali na firmy z USA, takie jak Blizzard do zawieszania graczy za opinie, które im się nie podobały.
Co przyniesie przyszłość
TikTok to intrygująca platforma wideo. Łączy w sobie wszystkie mechanizmy wyzwalające dopaminę, które tworzą uzależniającą aplikację. Jest również wyjątkowo zoptymalizowany do tworzenia memów z nieszkodliwych treści. Może wytwarzać wirusowe gwiazdy znikąd i jest w istocie fabryką sławy. Już same te czynniki wyjaśniają jego szybki wzrost i trwałą popularność wśród pokolenia Z.
W miarę rozwoju bez wątpienia nadal będzie przyciągać uwagę osób znajdujących się w salach władzy, którzy będą próbowali pogodzić się z istnieniem chińskiej sieci społecznościowej, równie udanej, jak wszystko z Doliny Krzemowej.